Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: Elektrisch schema met LiFePO4 accu en BMS

Elektrisch schema met LiFePO4 accu en BMS 15 jan 2021 11:35 #1244697

Beste ZF leden,
Hieronder staat een ontwerp, getekend in een componentenschema, van de elektrische voorziening van mijn tri.
Het schema is vrij omvangrijk, omdat de componenten, die nodig zijn om de LiFEPO4 accu van 24V 260 Ah binnen de nauwe grenzen vwb het laden en ontladen te houden, ook getekend zijn.
Het betreft de current sensor en de load relay in de verbruikerstak en de current sensor en charge relay in de laadtak. Beide relais worden door het BMS ( 123 smart BMS) aangestuurd.
Daarnaast is een Mac Plus 12/24 30A opgenomen om de dynamo te beschermen. (zie het artikel van Erik Vernhout), en is er een Jet Thruster (boeg jet) van 11 kW. Deze is in een aparte tak aangesloten op de LiFePo4 accu.
De zekeringen en draaddoorneden, die in het schema staan, zijn overgenomen uit de documentatie van de leveranciers.
Voor het laden van de accu denk ik aan 2 x 2 smalle zonnepanelen 40 cm x 80 cm van elk 65 W, te monteren op de achterste uithouders en draaibaar naar de zon, in het horizontale vlak. Als het nodig is kunnen op de voorste drijvers op dezelfde wijze eveneens 4 panelen worden gemonteerd.
Er is geen walstroom aansluiting om de accu’s te laden. Denk daarom aan een klein zonnepaneel om de 12V startaccu (Optima Red Top 75Ah) in geladen conditie te houden.
Ik heb een aantal vragen. Misschien willen jullie meedenken.
Klopt het schema , of heb ik belangrijke zaken over het hoofd gezien, b.v. zekeringen, schakelaars en hun posities.
Welk stappen moet ik zetten om de stroomsterkte in de twee genoemde takken te bepalen, zodat van hieruit de draaddoorsnede en de zekeringen gekozen kunnen worden.
Er komen grote stroomsterktes voor. Welke soort zekeringen zijn hiervoor aan te bevelen.
Tussen de zonnepanelen en de MPPT regelaar zit een schakelaar, om het laden van de 24 V accu te stoppen. Kan dat zomaar?
Een systeem zonder de Mac Plus, een relatief duur apparaat, kan ook. Er zijn dan 2 onafhankelijke systemen.
Moet echter wennen aan het idee de service accu niet te kunnen laden met de motor.
Wat is een goede strategie vwb het laden en ontladen van de accu’s als de boot een tijdje in de haven ligt, zonder walstroom.


Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Elektrisch schema met LiFePO4 accu en BMS 15 jan 2021 17:47 #1244810

In de voeding van de 11Kw Jettruster zit bij mij een dubbele zekeringhouder met 2x500A

Henny (Team Zeilersforum.nl)

It is when you are riding out your first gale in a boat you have built yourself that you wonder about some of the doubtful workmanship that went into her - John Guzzwell

www.fram.nl
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Elektrisch schema met LiFePO4 accu en BMS 18 jan 2021 08:32 #1245513

  • BenK
  • BenK's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 657
Ik zou even goed uitpluizen of het bms die hoge vermogens wil leveren (van de jet). Sommige BMS'en zijn beveiligd tegen hoge ontlaadstromen(kortsluitbeveiliging).
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Elektrisch schema met LiFePO4 accu en BMS 18 jan 2021 09:40 #1245525

  • DennisMe
  • DennisMe's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 259
Ik zou direct na de accu, zo dicht mogelijk er naast een zekering toevoegen voor het geval dat de bedrading naar en van de hoofdschakelaar en bus bar ooit kortsluiting naar de min krijgt (evt via massa).
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Elektrisch schema met LiFePO4 accu en BMS 18 jan 2021 16:52 #1245636

Dat wordt dus even spitten, maar misschien is er op het forum die antwoord kan geven.
Het gaat om 123 smart BMS.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Elektrisch schema met LiFePO4 accu en BMS 18 jan 2021 17:01 #1245638

Dennis Me

De afstand van de Jet tak is 80 cm maximaal.
Daar zit een zekering (2 x 425 volgens de leverancier) en een hoofdschakelaar in.
Zekering voor de schakelaar is beter en kan ook dichter bij de accu.
De andere zekering zit in het begin van de andere tak.
De afstand van accu naar deze zekering is 40 cm.
Kan ook dichter bij de accu als deze buiten de zekeringskast geplaatst wordt.
Zal daar dus op letten.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Elektrisch schema met LiFePO4 accu en BMS 28 jan 2021 11:30 #1248376

In de voeding van de 11Kw Jettruster zit bij mij een dubbele zekeringhouder met 2x500A

Dat is toch merkwaardig.
In mijn manual staat de 2 x 500 A zekering voor de 15,5 kW motor, voor de JT 90 versie.
Voor de JT 70 versie, met een motor van 11 kW een zekering van 2 x 425 A.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Elektrisch schema met LiFePO4 accu en BMS 28 jan 2021 17:11 #1248461

  • Broes46
  • Broes46's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • self build OOD46 sailing like a (heavy) rocket
  • Berichten: 242
Noballast schreef :
In de voeding van de 11Kw Jettruster zit bij mij een dubbele zekeringhouder met 2x500A

Draait die bij jou op 24V ? Op een aparte set batterijen of op de huishoudbatterij ?

Spiegelei : kan je die 11 Kw jet laten draaien op een lifepo4 van 260 Ah (24 V) ?
Ik heb zelf de JT90 staan, ééntje voor en ééntje achter en ieders heeft op 48V z'n eigen set yellow tops.

Ik vraag me af of je LiFePo4 batt. dat aan kan met z'n 260 Ah.
Laatst bewerkt: 28 jan 2021 17:12 door Broes46.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Elektrisch schema met LiFePO4 accu en BMS 01 feb 2021 19:51 #1249764

Broes 46

Ik heb een JT70 single systeem. De leverancier beveelt een set van 4 Optima's yellow top batterijen aan van 75 Ah. De elektromotor werkt op 24V.
Als stroomsterkte wordt 800A opgegeven. Inschakelstromen kunnen denk ik hoger zijn.
De LiFePo4 batterij bestaat uit 8 cellen, die in serie samengesteld, 24 V opleveren.
De leverancier geeft voor deze configuratie 3C continu op. In mijn geval 3 x 260 = 780 A.
Ik denk dus dat de batterij in staat is om de nominale stroom van 485A met kortdurende pieken te leveren.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Elektrisch schema met LiFePO4 accu en BMS 01 feb 2021 20:07 #1249768

  • ReneK
  • ReneK's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4360
Broes46 schreef :
Ik vraag me af of je LiFePo4 batt. dat aan kan met z'n 260 Ah.

Een beetje goed opgebouwde lifepo4 set kan 3C leveren , sommige fabrikanten zelfs (veel) meer
Dus een 100Ah set kan (makkelijk) 300A leveren

Edit : wat spiegelei zegt dus ;)
www.svbluepearl.com

Inmiddels hebben we Kroatië verlaten en zijn we (weer) onderweg globaal richting Nieuw Zeeland ;)
Laatst bewerkt: 01 feb 2021 20:08 door ReneK.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Elektrisch schema met LiFePO4 accu en BMS 01 feb 2021 20:13 #1249770

Broes46 schreef :
Noballast schreef :
In de voeding van de 11Kw Jettruster zit bij mij een dubbele zekeringhouder met 2x500A

Draait die bij jou op 24V ? Op een aparte set batterijen of op de huishoudbatterij ?

Ja 24V 300Ah LifePo4 huishoudbatterij.
Henny (Team Zeilersforum.nl)

It is when you are riding out your first gale in a boat you have built yourself that you wonder about some of the doubtful workmanship that went into her - John Guzzwell

www.fram.nl
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Elektrisch schema met LiFePO4 accu en BMS 02 feb 2021 07:47 #1249822

  • BenK
  • BenK's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 657
ReneK schreef :
Broes46 schreef :
Ik vraag me af of je LiFePo4 batt. dat aan kan met z'n 260 Ah.

Een beetje goed opgebouwde lifepo4 set kan 3C leveren , sommige fabrikanten zelfs (veel) meer
Dus een 100Ah set kan (makkelijk) 300A leveren

Edit : wat spiegelei zegt dus ;)

Maar kant BMS het ook aan? Als het lukt is het erg interessant om de temperaturen te meten van de bekabeling en BMS als je die stromen er doorheen weet te trekken.

Ik zeg dit omdat ik vorige week een BMS in mijn handen heb gehad die te warm is geworden. Dit kwam door hoge stromen.
:sick: en dat stinkt heel hard, maar is ook (brand)gevaarlijk.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Elektrisch schema met LiFePO4 accu en BMS 02 feb 2021 08:11 #1249826

Op het schema van Spiegelei zit de 11Kw boegjet buiten het BMS.
Henny (Team Zeilersforum.nl)

It is when you are riding out your first gale in a boat you have built yourself that you wonder about some of the doubtful workmanship that went into her - John Guzzwell

www.fram.nl
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Elektrisch schema met LiFePO4 accu en BMS 02 feb 2021 10:33 #1249863

  • ReneK
  • ReneK's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4360
BenK schreef :
ReneK schreef :
Broes46 schreef :
Ik vraag me af of je LiFePo4 batt. dat aan kan met z'n 260 Ah.

Een beetje goed opgebouwde lifepo4 set kan 3C leveren , sommige fabrikanten zelfs (veel) meer
Dus een 100Ah set kan (makkelijk) 300A leveren

Edit : wat spiegelei zegt dus ;)

Maar kant BMS het ook aan? Als het lukt is het erg interessant om de temperaturen te meten van de bekabeling en BMS als je die stromen er doorheen weet te trekken.

Ik zeg dit omdat ik vorige week een BMS in mijn handen heb gehad die te warm is geworden. Dit kwam door hoge stromen.
:sick: en dat stinkt heel hard, maar is ook (brand)gevaarlijk.

Dat is geen enkel probleem voor de BMS *mits* je een geschikte ‘’BMS’ gebruikt waar dus niet de volledige stroom doorheen gaat (ie Daly’s etc)

Dus een REC , 123smart , cel boardjes, etc zijn prima geschikt
www.svbluepearl.com

Inmiddels hebben we Kroatië verlaten en zijn we (weer) onderweg globaal richting Nieuw Zeeland ;)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Elektrisch schema met LiFePO4 accu en BMS 02 feb 2021 20:47 #1250016

ReneK

Dat is inderdaad het idee van Noballast en mij. Hou de Jet buiten de BMS cq de current sensors.
De mijne zijn geschikt tot 100A.
Ook daarom is het van belang te weten welke stromen er door ongeveer
door het elektrisch systeem gaat.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.134 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl