Beste ZF leden,
Hieronder staat een ontwerp, getekend in een componentenschema, van de elektrische voorziening van mijn tri.
Het schema is vrij omvangrijk, omdat de componenten, die nodig zijn om de LiFEPO4 accu van 24V 260 Ah binnen de nauwe grenzen vwb het laden en ontladen te houden, ook getekend zijn.
Het betreft de current sensor en de load relay in de verbruikerstak en de current sensor en charge relay in de laadtak. Beide relais worden door het BMS ( 123 smart BMS) aangestuurd.
Daarnaast is een Mac Plus 12/24 30A opgenomen om de dynamo te beschermen. (zie het artikel van Erik Vernhout), en is er een Jet Thruster (boeg jet) van 11 kW. Deze is in een aparte tak aangesloten op de LiFePo4 accu.
De zekeringen en draaddoorneden, die in het schema staan, zijn overgenomen uit de documentatie van de leveranciers.
Voor het laden van de accu denk ik aan 2 x 2 smalle zonnepanelen 40 cm x 80 cm van elk 65 W, te monteren op de achterste uithouders en draaibaar naar de zon, in het horizontale vlak. Als het nodig is kunnen op de voorste drijvers op dezelfde wijze eveneens 4 panelen worden gemonteerd.
Er is geen walstroom aansluiting om de accu’s te laden. Denk daarom aan een klein zonnepaneel om de 12V startaccu (Optima Red Top 75Ah) in geladen conditie te houden.
Ik heb een aantal vragen. Misschien willen jullie meedenken.
Klopt het schema , of heb ik belangrijke zaken over het hoofd gezien, b.v. zekeringen, schakelaars en hun posities.
Welk stappen moet ik zetten om de stroomsterkte in de twee genoemde takken te bepalen, zodat van hieruit de draaddoorsnede en de zekeringen gekozen kunnen worden.
Er komen grote stroomsterktes voor. Welke soort zekeringen zijn hiervoor aan te bevelen.
Tussen de zonnepanelen en de MPPT regelaar zit een schakelaar, om het laden van de 24 V accu te stoppen. Kan dat zomaar?
Een systeem zonder de Mac Plus, een relatief duur apparaat, kan ook. Er zijn dan 2 onafhankelijke systemen.
Moet echter wennen aan het idee de service accu niet te kunnen laden met de motor.
Wat is een goede strategie vwb het laden en ontladen van de accu’s als de boot een tijdje in de haven ligt, zonder walstroom.