Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: Draden van display naar shunt: twisted pair?

Draden van display naar shunt: twisted pair? 19 jan 2021 09:12 #1245735

Ik heb een accumonitor en de handleiding geeft aan dat de twee aders naar de shunt een "twisted pair" moeten zijn.
- Mijn vraag is hoe belangrijk dat twisted is.
- En de andere vraag is of de doorsnee van dit paar aders van belang is?
Ik heb nog wel een netwerkkabel liggen die bestaat uit "twisted pairs" die ik hiervoor zou kunnen gebruiken, maar ik vind die aders nogal dun. De benodigde lengte is ongeveer 5 meter.

Laatst bewerkt: 19 jan 2021 09:49 door Noorderzon.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Draden van display naar shunt: twisted pair? 19 jan 2021 10:34 #1245765

Twisted pair gebruiken. Dit houdt de meting "schoner" . Draadikte is niet van belang, er loopt bijna geen stroom.
netwerk kabel is prima. als je een goed trekontlasting maakt zal het mechanisch ook heel blijven.
Ontwerper van de RoosMux, en andere apparaatjes.
www.viax.nl

It's been said that a boat is a vessel continually looking for ways to sink itself..
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Draden van display naar shunt: twisted pair? 19 jan 2021 10:50 #1245786

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 29148
Eens.
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Draden van display naar shunt: twisted pair? 19 jan 2021 11:54 #1245807

Bedank voor jullie reacties
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Draden van display naar shunt: twisted pair? 19 jan 2021 19:34 #1245971

  • Bert65
  • Bert65's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4540
Voor alle duidelijkheid, gaat het om de zes aderige kabel en rj12 connector van Victron ? Van shunt naar monitor. Dat moet dus een twisten (cross) kabel zijn?

Gepost met de officiële Zeilersforum-app
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Draden van display naar shunt: twisted pair? 19 jan 2021 20:02 #1245976

Nee het gaat om dezelfde als deze: zeilersforum.nl/index.php/foru...tery-monitor#1245974
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Draden van display naar shunt: twisted pair? 19 jan 2021 20:22 #1245982

roozeboos schreef :
Twisted pair gebruiken. Dit houdt de meting "schoner" . Draadikte is niet van belang, er loopt bijna geen stroom.
netwerk kabel is prima. als je een goed trekontlasting maakt zal het mechanisch ook heel blijven.

netwerkkabel gebruik ik ook wel eens aan boord, maar dan wel de versie met soepele kern. die met de harde kern wil nog wel eens afbreken bij de verbindingen, zeker als je 'm een paar los haalt en weer vast zet.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Draden van display naar shunt: twisted pair? 19 jan 2021 20:30 #1245984

roozeboos schreef :
Twisted pair gebruiken. Dit houdt de meting "schoner" . Draadikte is niet van belang, er loopt bijna geen stroom.
netwerk kabel is prima. als je een goed trekontlasting maakt zal het mechanisch ook heel blijven.

Gewoon ter lering voor mij: zijn er meer toepassingen zo op een bootje waar twisted pair kabels meerwaarde zouden kunnen hebben?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Draden van display naar shunt: twisted pair? 19 jan 2021 20:32 #1245986

  • PvdE
  • PvdE's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 454
Patchkabel dus. Overigens levert Victron zelf kabel met massieve kern.
Elisabeth - Kolibri 660 - Marina Numansdorp
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Draden van display naar shunt: twisted pair? 20 jan 2021 18:12 #1246198

Noorderzon schreef :
roozeboos schreef :
Twisted pair gebruiken. Dit houdt de meting "schoner" . Draadikte is niet van belang, er loopt bijna geen stroom.
netwerk kabel is prima. als je een goed trekontlasting maakt zal het mechanisch ook heel blijven.

Gewoon ter lering voor mij: zijn er meer toepassingen zo op een bootje waar twisted pair kabels meerwaarde zouden kunnen hebben?

Snoertje van je kompasverlichting. Schijnt de beïnvloeding van het magnetisme te voorkomen.
Elk jaar een andere boot houdt je scherp
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.126 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl