Het hangt er natuurlijk een beetje af hoe alles is aangesloten. Voor mij geldt het volgende:
Ik heb ook zo'n schakelaar. Ik heb één startaccu, maar die wil ik eigenlijk alleen voor starten gebruiken. En een service-accu en die wil ik gebruiken voor de rest (eigenlijk alleen een koelkastje en marifoon). De startaccu moet altijd beschikbaar blijven om mee te starten.
Als ik de motor aanzet gebruik ik de startaccu en de motor laadt ook de startaccu (dus standje '1 start'). Na een minuut of 20 motoroen is die startaccu wel weer vol dus zet ik de schakelaar om via 1+2 naar 2 ('service') . Niet via standje 0, want de dynamo moet zijn stroom kunnen blijven afgeven.
Mijn lader is aangesloten op de serviceaccu. Als ik de lader heb aangesloten, dan staat de schakelaar altijd op standje 2, 'service' of 0 ('accu niet verder aangesloten op verbruikers'), want ik heb verschillende types accu en ze zijn ook van verschillende jaren/lichtingen. Als de lader die tegelijkertijd probeert te laden, dan is dat niet goed voor de accu's en het is bovendien niet nodig omdat de startaccu niet gebruikt wordt.
Volgens mij is de 1+2-stand alleen een doorgangs- en noodstand: als je de dynamo-stoom naar de andere accu wil geleiden, of als je onverhoops niet genoeg startvermogen in de startaccu hebt maar wel in de combinatie service+start. Laden op stand 1+2 (via dynamo of via lader) is geloof ik nooit de bedoeling.
Dus de stelregel: starten + wegvaren op 1, dan door naar 2 via 1+2. Koud bier op 2.
robby68 schreef :
- als ik op de wal via acculader lichtaccu wil opladen zet ik hem op stand 2
- als ik op de wal via acculader startaccu wil opladen zet ik hem op stand 1
- als startaccu leeg is dan zet ik hem op 2 en kan ik motor starten vanaf lichtaccu
Mijn lader is rechtstreeks op accu 2 aangesloten. De schakelaar bepaalt alleen welke accu stroom geeft, niet welke accu stroom neemt. Als mijn lader op accu 2 is aangesloten en ik zet de schakelaar op accu 1, dan eindig is er volgens mij geen verbinding tussen lader en accu 1 en wordt dus ook accu 1 niet opgeladen.