Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: accu's en standen

accu's en standen 27 jan 2021 07:19 #1247948

  • robby68
  • robby68's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 142
Goedemorgen

Ik probeer ff duidelijk op mijn netvlies te krijgen hoe die schakeling van accus nu werkt

ik heb 2 accus accu 1 start en accu 2 lichtaccu en een standenschakelaar 1-2-1+2-0

nu probeer ik ff uit te leggen zoals ik denk dat het nu werkt, maar waarschijnlijk zit ik er geheel naast, kan ik daar dan een correctie op krijgen?

- als ik in de haven lig, zet ik standenschakelaar op 2 zodat ik alleen de licht accu leeg trek
- als ik vaar op motor zet ik hem op 1+2 : beide accus worden opgeladen
- als ik vaar op motor op stand 1 : start accu wordt opgeladen
- als ik op de wal via acculader lichtaccu wil opladen zet ik hem op stand 2
- als ik op de wal via acculader startaccu wil opladen zet ik hem op stand 1
- als startaccu leeg is dan zet ik hem op 2 en kan ik motor starten vanaf lichtaccu

ik heb 2 dezelfde accus, dus eigelijk maakt het niks uit welke accu ik als start accu gebruik? ik schakel toch gewoon 2 accus paralel?
waarom zou ik hem eigelijk gewoon niet altijd op 2 laten staan? is dit om er zeker van te zijn dat ik niet perongeluk de startaccu leegtrek?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

accu's en standen 27 jan 2021 07:55 #1247952

  • BenK
  • BenK's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 657
Inderdaad om je startaccu niet leeg te trekken.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

accu's en standen 27 jan 2021 08:17 #1247959

  • Duett
  • Duett's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 95
Het hangt er natuurlijk een beetje af hoe alles is aangesloten. Voor mij geldt het volgende:

Ik heb ook zo'n schakelaar. Ik heb één startaccu, maar die wil ik eigenlijk alleen voor starten gebruiken. En een service-accu en die wil ik gebruiken voor de rest (eigenlijk alleen een koelkastje en marifoon). De startaccu moet altijd beschikbaar blijven om mee te starten.

Als ik de motor aanzet gebruik ik de startaccu en de motor laadt ook de startaccu (dus standje '1 start'). Na een minuut of 20 motoroen is die startaccu wel weer vol dus zet ik de schakelaar om via 1+2 naar 2 ('service') . Niet via standje 0, want de dynamo moet zijn stroom kunnen blijven afgeven.

Mijn lader is aangesloten op de serviceaccu. Als ik de lader heb aangesloten, dan staat de schakelaar altijd op standje 2, 'service' of 0 ('accu niet verder aangesloten op verbruikers'), want ik heb verschillende types accu en ze zijn ook van verschillende jaren/lichtingen. Als de lader die tegelijkertijd probeert te laden, dan is dat niet goed voor de accu's en het is bovendien niet nodig omdat de startaccu niet gebruikt wordt.

Volgens mij is de 1+2-stand alleen een doorgangs- en noodstand: als je de dynamo-stoom naar de andere accu wil geleiden, of als je onverhoops niet genoeg startvermogen in de startaccu hebt maar wel in de combinatie service+start. Laden op stand 1+2 (via dynamo of via lader) is geloof ik nooit de bedoeling.

Dus de stelregel: starten + wegvaren op 1, dan door naar 2 via 1+2. Koud bier op 2.
robby68 schreef :
- als ik op de wal via acculader lichtaccu wil opladen zet ik hem op stand 2
- als ik op de wal via acculader startaccu wil opladen zet ik hem op stand 1
- als startaccu leeg is dan zet ik hem op 2 en kan ik motor starten vanaf lichtaccu

Mijn lader is rechtstreeks op accu 2 aangesloten. De schakelaar bepaalt alleen welke accu stroom geeft, niet welke accu stroom neemt. Als mijn lader op accu 2 is aangesloten en ik zet de schakelaar op accu 1, dan eindig is er volgens mij geen verbinding tussen lader en accu 1 en wordt dus ook accu 1 niet opgeladen.
Laatst bewerkt: 27 jan 2021 08:25 door Duett.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

accu's en standen 27 jan 2021 08:46 #1247964

  • mim
  • mim's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 275
In plaats van steeds de accu-schakelaar in de goede stand te moeten zetten (en dat niet te vergeten...) kun je ook een eenvoudig relais of een schakelautomaat tussen de accu's plaatsen. Als de dynamo stroom levert worden beide accu's opgeladen, als je de motor uit zet zijn beide accu's gescheiden. Je hebt er geen omkijken naar.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

accu's en standen 27 jan 2021 08:49 #1247966

Ik heb hetzelfde systeem met 2 dezelfde accu's, jou bevindingen lijken me juist, maar ik heb het systeem natuurlijk niet gezien. Mijn acculader zit overigens van de lader rechtstreeks naar beide accu's.. dus aan walstroom worden beide geladen. Als ik niet vaar dus altijd de schakelaar op de lichtaccu
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

accu's en standen 27 jan 2021 09:49 #1247993

  • robby68
  • robby68's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 142
Duidelijk antwoord, hier kan ik wat mee, en nu heb ik de schakeling beter op mijn netvlies staan, dankje wel
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

accu's en standen 27 jan 2021 10:12 #1248008

  • koko
  • koko's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 15781
Veel beter zou het zijn als je met de schakelaar alleen de verbruikerskant afsluit/aanzet en de laadkant/dynamo rechtstreeks, zonder tussenkomst van je schakelaar.

Dan kan het qua laden niet meer fout gaan, ook niet wanneer je per ongeluk de schakelaar overzet van het ene standje naar het andere als de motor loopt. De dynamo krijgt dan heel even een enorme piek te verwerken die hij niet zal overleven. Duur foutje en altijd als het 't slechtste uitkomt.

Het laden van beide accu's kan je regelen op diverse manieren. Kan met een Diodebrug, maar dat geeft verlies waardoor je eerst de dynamo moet laten aanpassen om dat verlies te compenseren.
Veel toegepast een Cyrix accu relais, die eerst de startaccu laad en bij voldoende spanning de 2e accu gaat laden. Wordt veel toegepast en is verliesvrij.
3e optie is een ArgoFet diodebrug, zonder verlies.

Ik zou voordat ik conclusie trek over de werking van je schakelaar eerst uitzoeken hoe het laadgebeuren is geregeld. Rechtstreeks, of over de schakelaar en dan pas verder besluiten hoe je om wil gaan met de schakelaar.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

accu's en standen 27 jan 2021 11:36 #1248034

Robby,

Ik heb het als volgt gedaan:

Na accuschakelaar, tussen beide accu’s een Victron Cyrix.

De verbruikers hebben een aparte hoofdschakelaar (ook een 1-2-off ding)

Dus bij starten gaat motor hoofdschakelaar op 1. Kan je nooit vergeten (want dan start de motor niet).
Daarna afblijven. Motor laadt eerst accu 1 bij, zodra die vol is koppelt de cyrix automatisch accu 2, en wordt die geladen.

Zo kan je echt nooit wat fout doen, of vergeten... en worden altijd allebei de accu’s geladen... Dus motor loopt = van hoofdschakelaar afblijven.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

accu's en standen 27 jan 2021 12:37 #1248060

Ik volg Koko hierin: (wellicht sjoerd ook maar ik begrijp zijn eerste zij hierin niet helemaal (Naccuschakelaar en in de volgende zin: aparte hoofdschakelaar, zijn dat dezelfde??)
Anyway:
Maak een scherp onderscheid tussen gebruikers en het laden.
De keuzeschakelaar alleen tussen de gebruikers zetten: waarbij de start accu altijd rechtstreeks aan de startmotor zit. Het boordnet kun je dan schakelen tussen start accu (1) of licht accu (2). 1+2 schakelt de accu's parallel en is een echte noodgreep. Ongelijke lading leidt tot sterke stromen van de ene naar de andere accu. Alleen wanneer je perse moet starten en je start accu is leeg zou ik dat overwegen.
Aan de laadkant de laadkabel via een Cyrix of argofet de accu laten laden. Voor een acculader geldt hetzelfde.
"Wie het altijd voor de wind gaat, komt vanzelf aan lager wal"
De topper ISO “Sapho” voor de funracing en nu de dehler 31 “Wende” voor het avontuur...
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

accu's en standen 27 jan 2021 17:25 #1248143

  • hfx
  • hfx's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 614
En even meten op de polen van de accu's welke geladen worden bij draaiende motor of walstroom, bij de verschillende standen van de schakelaar?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

accu's en standen 28 jan 2021 11:02 #1248368

  • robby68
  • robby68's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 142
Ik weet nu ff hoe de werking in basis werkt, en ga mij nu eens verdiepen in hoe het op mijn boot is aangesloten..
ik ben nu bezig met de electrische installatie aanpassen en nieuwe schakelpaneeltjes, en als ik weet hoe het nu bij mij zit zal ik er eens over na gaan denken hoe ik dit wil gaan aanpassen

ik begrijp als ik er een laadstroomverdeler tussen zet, dan hoef ik eigeljk niet meer aan de standenschakelaar te komen, alleen op stand 1 zetten..

wie weet heeft de vorige eigenaar er al wat tussen gezet, maar dit ga ik uit zoeken
Laatst bewerkt: 28 jan 2021 11:20 door robby68.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

accu's en standen 28 jan 2021 11:19 #1248374

ISO788 Hans schreef :
Ik volg Koko hierin: (wellicht sjoerd ook maar ik begrijp zijn eerste zij hierin niet helemaal (Naccuschakelaar en in de volgende zin: aparte hoofdschakelaar, zijn dat dezelfde??)
.

Sorry voor de verwarring. Is niet dezelfde.
Heb een 1-2-both accuschakelaar voor de verbruikers:





En eentje speciaal voor de motor:


Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

accu's en standen 28 jan 2021 18:49 #1248477

  • Pleisure
  • Pleisure's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 276
@Sjoerd1981
Mooi zelf ontworpen en gemaakt paneeltje maar wat is er mis met de foto?
Het lijkt wel een impressie van Escher. De linker tuimelschakelaars lijken niet in lijn te staan met de linker kant. Is dit volledig toe te schrijven aan vertekening door de lens van het fototoestel (telefoon)?
Of is er helemaal niets mis met de foto en kun jij me uitleggen wat de oorzaak van dit scheve beeld is?
Blijft onverlet dat ik het heel mooi vind.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

accu's en standen 28 jan 2021 19:46 #1248508

  • mithras
  • mithras's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 898
robby68 schreef :
Ik weet nu ff hoe de werking in basis werkt, en ga mij nu eens verdiepen in hoe het op mijn boot is aangesloten..
ik ben nu bezig met de electrische installatie aanpassen en nieuwe schakelpaneeltjes, en als ik weet hoe het nu bij mij zit zal ik er eens over na gaan denken hoe ik dit wil gaan aanpassen

ik begrijp als ik er een laadstroomverdeler tussen zet, dan hoef ik eigeljk niet meer aan de standenschakelaar te komen, alleen op stand 1 zetten..

wie weet heeft de vorige eigenaar er al wat tussen gezet, maar dit ga ik uit zoeken

Ik ben het op mijn schip nu ook aan het aanpassen.
Laadstroom via diodebrug naar beide accus. Start motor via schakelaar naar zowel start (stand 1) als licht accu stand(2) zodat ik er voor kan kiezen om de motor te starten via de lichtaccus als er iets mis is met de start accus.

Een apparte hoofdschakelaar voor de 12v gebruikers en daar achter een zekerings kastje voor gebruikers die ik niet op het paneel wil hebben en schakelpanelen voor de overige gebruikers. Hoofdschakelaar van de motor zal alleen in stand 1 gebruikt worden normaal gesproken, en mijn start accu nooit voor 12v gebruikers.

Verder wil ik daar nog een mppt laadstroom regelaar en 2 zonnenpanelen aan toevoegen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

accu's en standen 29 jan 2021 00:16 #1248565

Pleisure schreef :
@Sjoerd1981
Mooi zelf ontworpen en gemaakt paneeltje maar wat is er mis met de foto?
Het lijkt wel een impressie van Escher. De linker tuimelschakelaars lijken niet in lijn te staan met de linker kant. Is dit volledig toe te schrijven aan vertekening door de lens van het fototoestel (telefoon)?
Of is er helemaal niets mis met de foto en kun jij me uitleggen wat de oorzaak van dit scheve beeld is?
Blijft onverlet dat ik het heel mooi vind.

Bedankt voor je compliment!
Foto is denk ik vertekend door lens, vreemde vorm paneel (is origineel ook zo, er past niks anders...) en camera positie.
Paneeltje is simpel te maken. Stukje mahonie Bruynzeel Suprahecht. Avondje tekenen, avondje figuurzagen, en paar avondjes lakken...kan iedereen.

Beetje on-topic: Hoofdschakelaar op paneel is echt fijn. In een noodsituatie kan je snel omschakelen. Ook kan ik voltage van beide accu’s zien (ook als schakelaar op accu 1 staat, kan ik voltage op accu 2 aflezen. Handig, bij ingaan kajuit check ik dat automatisch ff, sn weet dus gelijk ladingstaat van beide accu’s

Paneeltje scharniert om snel zekering te vervangen. Maar zekering vervangen hoeft in mijn ervaring bijna nooit, als de rest beetje netjes is aangelegd. Gaat er toch een zekering, dan is het meer werk om de oorzaak te zoeken, dan de zekering te vervangen..

Iets beter (rechtere) foto van paneeltje:




Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.157 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl