Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: Verbinden Plotter, AP, Radar, vhf, & AIS Trsp

Verbinden Plotter, AP, Radar, vhf, & AIS Trsp 30 jan 2021 15:06 #1248965

  • awb3
  • awb3's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 215
We hebben een bootje gekocht en ik loop vast met het plannen van aanschaf welk type multiplexer en AIS. Al veel gegoogeld en op dit forum gezocht maar ik kom er niet uit. Dit is de situatie:

Bestaande installatie:
- Simrad plotter NSS8 (met interne gps) met 1 NMEA 183 poort en 1 NMEA 2000 poort
- ST6002 AP die via NMEA 183 is aangesloten op de Simrad plotter (via smartpilot)
- Furuno 1623 die nu niet verbonden is met plotter
- oude VHF met alleen ATIS
- andere meters gaan nu via seatalk naar ST6002 (snelheid etc)

Ik wil het volgende aanschaffen
- AIS transponder
- DSC Marifoon

En ik wil graag tenminste AIS en GPS data via WIFI (voor tablet/telefoon).

Ik loop vast met de vele mogelijkheden om dit te realiseren. Bijvoorbeeld via een multiplexer 183 met daarin een AIS of als alternatief een NMEA2000 netwerkje met daarin de AIS (en VHF voor DSC berichten op plotter, het is me onduidelijk of oproepen direct via plotter kan maar dat is niet belangrijk).

Ik neig nu naar een NMEA 2000 netwerk met een AIS transponder(met WIFI en geïntegreerde GPS) en een DSC marifoon NMEA 2000. Dit zou moeten werken maar dan kan ik mijn radar niet met de plotter verbinden. De radar heeft heading en gps nodig om een gemarkeerd target op de plotter te kunnen laten weergeven (radar is dan talker en listener).

Volgens mij (ik ben een leek) moet een stuurautomaat direct op de plotter en niet via een multiplexer en dan lijkt me het opnemen van een NMEA2000/NMEA183 bidirectional multiplexer (bv van Quark Elec) me een manier om de radar aan de plotter te knopen maar ik weet niet of de radar dan de heading (van de ST6002) wel via de plotter krijgt.. Als dat niet zo is moet ik een NMEA 183 multiplexer tussen plotter en stuurautomaat zetten met 3 uitgangen? (radar/stuurautomaat/plotter) en die vind ik niet. Wie kan me adviseren hoe ik het beste de Furuno 1623 aan de plotter knoop (en ook een AIS). Alles zou ook via NMEA183 kunnen (incl AIS) maar omdat mijn plotter NMEA 2000 heeft en maar 1 NMEA183 poort lijkt het me gevoelsmatig beter de datastromen van AIS via NMEA2000 te laten gaan ook omdat ik 3 listeners heb volgens mij (radar, stuurautomaat en plotter) .

Wie weet raad, alvast bedankt !
"Average White Boat"
lidmaatschap opgezegd i.v.m. overstap op eigenaarsvereniging van eigen boot merk. Succes met het ZF en bedankt voor de hulp.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Verbinden Plotter, AP, Radar, vhf, & AIS Trsp 30 jan 2021 19:04 #1249076

  • henkvd
  • henkvd's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4011
Radar kan geen AIS aan, die hoeft er dus niet op en de rest van de data is ook niet noodzakelijk, bij gebruik als radar zie je daar weinig van terug.
Laatst bewerkt: 30 jan 2021 19:11 door henkvd.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Verbinden Plotter, AP, Radar, vhf, & AIS Trsp 30 jan 2021 20:32 #1249113

Ik zou de radar afschrijven. Als je die in het netwerk wil, wil je een moderne dome van Raymarine of Navico (Navico = Simrad = B&G = Lowrance). Gebruik hem (los) zolang hij werkt.

Rest aan elkaar knopen met een multiplexer lijkt het meest voor de hand liggend en de kleinste (des)investering. Als je volgend jaar alle instrumenten wil vervangen zou je die investering misschien sneller willen doorvoeren en de stap met de multiplexer overslaan.

VHF en AIS zijn standaard vaak nmea2000 en nmea0183. Bedenk je even dat een startset nmea2000 ook 100 euro kost (als je hem niet voor "weinig" meebestelt bij een wind/speed/diepte setje). Dus starten met een multiplex/nmea0183 is vaak zo gek nog niet.

We hebben het hier eigenlijk niet over een investering maar over uitgestelde kosten (voor de vervanging van de rest).
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Verbinden Plotter, AP, Radar, vhf, & AIS Trsp 30 jan 2021 22:28 #1249141

Ocean signal atb1 ais transponder levert je de gewenste info (ais en gps) in een keer aan via
de WiFi. Verder aan te sluiten op nmea0183 en nmea2000.

Alternatief gooi je er een miniplex3-n2k-WiFi in, die mikt je seatalk/nmea0183 en nmea2000
in een pot en op de WiFi. Zoek je verdere uit wat je mooi vindt. Voordeel is dat je dan ook een
link maakt naar je autopilot en met bijvoorbeeld opencpn ook de AP kan aansturen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Verbinden Plotter, AP, Radar, vhf, & AIS Trsp 31 jan 2021 06:51 #1249175

  • awb3
  • awb3's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 215
henkvd, reuver, Klaaskootstra, Bedankt voor de reacties.
@henkvd; Ik was niet duidelijk. Mijn bedoeling is om iets dat ik markeer op de Furuno1623 te laten zien op de NSS8 Plotter (zodat ik het beter kan plaatsen). De Furuno heeft daar gps en heading voor nodig begrijp ik zodat deze de output TLL naar de plotter kan sturen. Ik heb 2 screenshots uit de handleiding (outputting target position to plotter en NMEA zinnen) als bijlage opgenomen, ik hoop dat dit duidelijker is.

@reuver; Eerlijk gezegd zou ik zelf niet een radar gekocht hebben (ik had er tenminste geen op mijn vorige boot) en waarschijnlijk zal ik de radar niet vervangen in geval deze stuk is. Nu ik de radar heb dacht ik het "makkelijk" met de plotter te kunnen verbinden voor het visualiseren van een target (gemaakt op de furuno) op een kaart (op de plotter) maar de heading(van smartpilot/st6002) en gps (van NSS8plotter) naar de furuno krijgen om de TLL terug te krijgen op de plotter lijkt te ingewikkeld te worden.

@Klaaskootstra; Bedankt voor de tip, ik keek nu naar Emtrak maar zal Ocean Signal meenemen. Ik ben er nog niet uit of een NMEA183 multiplexer met WIFI (en dus met AIS zonder WIFI) of alleen NMEA2000 netwerk zonder multiplexer en AIS (met WIFI) het handigste is. Het lijkt dat mijn plan om een mark van een Furuno1623 naar de Plotter exporteren sowieso niet kan/erg lastig is.
Bijlagen:
"Average White Boat"
lidmaatschap opgezegd i.v.m. overstap op eigenaarsvereniging van eigen boot merk. Succes met het ZF en bedankt voor de hulp.
Laatst bewerkt: 31 jan 2021 06:55 door awb3.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Verbinden Plotter, AP, Radar, vhf, & AIS Trsp 31 jan 2021 09:32 #1249214

  • henkvd
  • henkvd's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4011
Er zijn weinig apparaten die TLL snapen.
Geef je eigenlijk geen kans om dit werkend te krijgen.
Laatst bewerkt: 31 jan 2021 09:40 door henkvd.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Verbinden Plotter, AP, Radar, vhf, & AIS Trsp 31 jan 2021 10:22 #1249229

  • awb3
  • awb3's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 215
@henkvd: Ik denk dat je gelijk hebt. Ik heb net de handleiding van de Simrad plotter nog eens goed doorgelezen (had ik eerder moet doen...) en zag dat MARPA (TLL) wel ondersteund wordt maar volgens mij alleen voor een radar die direct op de plotter is aangesloten (3g of 4g?). In de NMEA zinnen van de Simrad plotter staat dat TLL alleen "transmit" is en niet een "receive" zin is. (zie bijlages). Dus ik geef het op wbt de Furuno koppelen, wel jammer omdat de plotter de functionaliteit wel lijkt te hebben.

Glas half vol is het wel zo dat een NMEA 2000 netwerk het makkelijkste is nu. Het lijkt er zelfs op dat de plotter ingaande NMEA183 zinnen vertaald naar NMEA2000 en die ook via de NMEA 2000 weer er uit stuurt.
Bijlagen:
"Average White Boat"
lidmaatschap opgezegd i.v.m. overstap op eigenaarsvereniging van eigen boot merk. Succes met het ZF en bedankt voor de hulp.
Laatst bewerkt: 31 jan 2021 10:23 door awb3.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Verbinden Plotter, AP, Radar, vhf, & AIS Trsp 31 jan 2021 10:26 #1249232

  • awb3
  • awb3's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 215
Ik kijk nu ook naar een Simrad RS40 marifoon met transponder (1099e bij Dekker Watersport).
link naar RS40
Wel een uitgave maar een Transponder en een DSC Marifoon met gps komt ook in de buurt zeker omdat die ook nog gekoppeld moeten worden. Ik puzzel nog even door. Bedankt voor het meedenken. Als iemand ervaring (geen mening svp) heeft met een marifoon met ingebouwde transponder hoor ik het graag.

Een overweging voor mij is dat ik zo om de 3 jaar van boot wissel en dan de originele ATIS marifoon kan terugplaatsen (Navman, makkelijk te resetten) en dan de RS40 naar de volgende boot. Intentie is deze boot bv 10 jaar te houden maar tot nu toe is de praktijk anders...
"Average White Boat"
lidmaatschap opgezegd i.v.m. overstap op eigenaarsvereniging van eigen boot merk. Succes met het ZF en bedankt voor de hulp.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Verbinden Plotter, AP, Radar, vhf, & AIS Trsp 31 jan 2021 12:52 #1249313

  • awb3
  • awb3's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 215
Ik kom er net achter dat OpenCPN geen NMEA 2000 direct kan verwerken. Dat maakt het weer lastiger want op mijn vorige boot gebruikte ik mijn windows tablet (zonder interne gps) met opencpn als backup plotter. Misschien is NMEA 183 toch de weg dan maar ik weet niet of ik alle data (ingaand: stuurautomaat heading, snelheid etc, AIS, DSC van marifoon en uitgaand: stuurautomaat instructies en GPS) met verschillende snelheden op die ene NMEA 183 poort van mijn plotter kan krijgen (via een multiplexer met wifi). Lastig, misschien eerst maar eens wachten tot de boot uit de stalling is/mag en wat gaan varen.
"Average White Boat"
lidmaatschap opgezegd i.v.m. overstap op eigenaarsvereniging van eigen boot merk. Succes met het ZF en bedankt voor de hulp.
Laatst bewerkt: 31 jan 2021 12:57 door awb3.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Verbinden Plotter, AP, Radar, vhf, & AIS Trsp 31 jan 2021 14:04 #1249328

awb3 schreef :
Ik kom er net achter dat OpenCPN geen NMEA 2000 direct kan verwerken. Dat maakt het weer lastiger want op mijn vorige boot gebruikte ik mijn windows tablet (zonder interne gps) met opencpn als backup plotter. Misschien is NMEA 183 toch de weg dan maar ik weet niet of ik alle data (ingaand: stuurautomaat heading, snelheid etc, AIS, DSC van marifoon en uitgaand: stuurautomaat instructies en GPS) met verschillende snelheden op die ene NMEA 183 poort van mijn plotter kan krijgen (via een multiplexer met wifi). Lastig, misschien eerst maar eens wachten tot de boot uit de stalling is/mag en wat gaan varen.

Een roosmux, een miniplex en een boatcontroller bieden elk vaak direct 4 nmea-poorten en naar keus nmea2000 (N2k bij de roosmux via YD of Actisense, bij de rest direct).

Je zou een RPI met SignalK kunnen inrichten als MUX, zeg OpenPlotter zonder OpenCPN. En volgens mij is de RPI oplossing zelfs plug&play verkrijgbaar als je zelf niet wil hobbyen.

Als ik die nu zou opzetten zou ik beginnen met een pi-zero, read-only SD-kaart, canable pro adapter en seatalk via usb. Volgens mij bestaat voor dat systeem op dit moment nog geen kant-en-klare image. Met OpenPlotter zit je dan aan zoiets, maar ik twijfel of SignalK daarin zit met aansluitingen voor nmea0183 en N2k.
Laatst bewerkt: 31 jan 2021 14:05 door Account op verzoek verwijderd 3.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Verbinden Plotter, AP, Radar, vhf, & AIS Trsp 31 jan 2021 14:17 #1249330

  • awb3
  • awb3's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 215
@reuver: Bedankt, ik vind de RPI's interessant en heb er al wat over gelezen maar ik ben er simpelweg te onervaren in om voor mezelf een betrouwbaar (en dus veilig) system op te zetten. Ik denk dat een multiplexer voor mij verstandiger is. Ik maak(te) me zorgen dat het met alle verschillende data en snelheden het de communicatie via die ene NMEA183 poort op de Simrad Plotter onstabiel zou maken maar dat valt mee waarschijnlijk.
"Average White Boat"
lidmaatschap opgezegd i.v.m. overstap op eigenaarsvereniging van eigen boot merk. Succes met het ZF en bedankt voor de hulp.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.128 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl