Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: LFP accu parallel aan loodzuur kan dat?

LFP accu parallel aan loodzuur kan dat? 01 feb 2021 16:28 #1249694

  • holtere
  • holtere's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 16764
Is het een goed idee om een weerstand te gebruiken als je de accus wilt koppelen zoals ook in dat filmpje al geopperd?
Misschien die weerstand permanent monteren om de lifepo veilig aan en uit te kunnen zetten?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

LFP accu parallel aan loodzuur kan dat? 01 feb 2021 16:28 #1249695

Wat in het filmpje beschreven wordt is het omgekeerde van wat ik nu doe met de startaccu op peil houden.

Startaccu woordt zo zelden gebruikt dat zelfontlading begint te tellen.
Door een diode tussen plus huishoudaccu en plus startaccu te zetten, blijft de startaccu het diode verschil(0,7V) lager dan de huishoudaccu. Er lopen geen grote stromen, ook niet tijdens het starten.

Omgekeerd dit toegepast zie ik in dat filmpje.

De huidige accu´s zullen mij misschien wel overleven, maar mocht ik toch naar LFP overgaan, dan heb ik daar het volgende beeld bij:

Generator of walstroom geven 14,4V op de startaccu. een aftakking naar de LFP, met daarin een zware diode, 2 in serie om de spanning tot LFP level terug te brengen met een stroom begrenzing zou dan voldoende zijn wanneer de motor draait.

LFP laden met zon panelen en regelaars (100-20) afstellen op LFP eisen, is 90% van de tijd.

De diode tussen huishoud (nu LFP) blijft bestaan en houdt de startaccu op een iets lagere spanning (13V), zoals nu ook gebeurt.

Wanneer het nog tot LFP komt zal er zeker nog grondiger naar gekeken worden, maar het lijkt me geheel in overeenstemming met wat de man in het filmpje beschrijft.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

LFP accu parallel aan loodzuur kan dat? 01 feb 2021 17:10 #1249712

  • Hans V
  • Hans V's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4501
ReneK schreef :
Heren , voordat we met z’n allen nu een hybride oplossing gaan implementeren wel zelf goed over na (blijven) denken

Dat ik links en/of filmpjes plaats wil niet zeggen dat ik het met deze implementatie of redenatie eens ben ?
Er wordt namelijk heel makkelijk aan de hoofd reden voorbij gegaan waarom mensen af willen van lood

——— gewichts besparing ———-

Dat iets kan wil niet altijd zeggen dat het de beste oplossing is

De geest is zo te lezen al uit de fles. :lol:

Heel verstandig om even een disclaimer te posten Rene! Voor je het weet komen ze bij jou verhaal halen. :woohoo:
Dufour 405 GL

www.sailasailing.nl
Laatst bewerkt: 01 feb 2021 19:27 door Hans V.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

LFP accu parallel aan loodzuur kan dat? 01 feb 2021 17:16 #1249715

  • freek1970
  • freek1970's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3575
HansV schreef
Heel verstandig om even een disclaimer te posten Rene! Voor je het weet komen ze bij jou verhaal halen.

Of een krat pils brengen omdat t zo goed werkt.
Zie er wel wat in maar enfin ik begrijp de disclaimer ook.

Freek
Het mooist is de boot waar je zelf de sleutels van hebt.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

LFP accu parallel aan loodzuur kan dat? 01 feb 2021 17:50 #1249726

  • ReneK
  • ReneK's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4360
@hans ;)

@freek bier brengen mag altijd , ook als het nergens over gaat !

btw , de zwerfcat link is wat mij een betere info bron dan het YT filmpje
(zonder disclaimer want die staat er al ;) )
www.svbluepearl.com

Inmiddels hebben we Kroatië verlaten en zijn we (weer) onderweg globaal richting Nieuw Zeeland ;)
Laatst bewerkt: 01 feb 2021 17:52 door ReneK.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

LFP accu parallel aan loodzuur kan dat? 01 feb 2021 19:02 #1249748

  • Tony2920
  • Tony2920's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7638
Voor je dit in praktijk gaat brengen zou ik toch graag hebben dat je de video's van onze Amerikaanse uitvinder nogmaals AANDACHTIG bekijkt.
En nota neemt van de verschillende aandachtspunten die hij opnoemt zoals :
- Je niet zomaar LFP ( zelfs met BMS) aan een loodaccu moet hangen, maar dat je dat op een nauwkeurig gecontroleerde manier moet doen.
- Je de maximum laadspanning van je acculader moet beperken ( hij zet die op 14,2 V dacht ik )
( Maar vooral goed opletten want te hoog en je LFP gaat naar de ***** ).
- Je best vertrekt van een goede loodaccu en dat je moet opletten dat je loodaccu en je LFP in capaciteit aan elkaar gematch moeten zijn.
( ik weet niet hoeveel groter de loodaccu moet zijn, als je dat ook niet weet, zoek het op in zijn video's en neem nota. )

Dit is geen eenvoudige oplossing, en je moet zeker zijn dat je het juist doet, je hebt maar 1 kans om het goed te doen. Dus wees voorzichtig.
I run a tight . . .
Shipwreck !
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

LFP accu parallel aan loodzuur kan dat? 01 feb 2021 19:09 #1249751

  • holtere
  • holtere's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 16764
Zoiets moet hufterproof natuurlijk.
Je wilt waarschijnlijk een schakelaar tussen de lifepo en de rest van het boordnet (in ons geval om hem te gebruiken voor de BB motor ;) )
Met de mogelijkheid van af en weer aankoppelen/schakelen moet er ook een voorziening zijn om de lifepo afgifte naar je loodaccu te beperken. De beste man in de film heeft het over een weerstand van een paar euro?
Wie heeft daar een visie op?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

LFP accu parallel aan loodzuur kan dat? 01 feb 2021 19:13 #1249753

  • FKZ
  • FKZ's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1180
Het filmpje is nogal vanuit 1 perspectief belicht. Het idee is best charmant te noemen. Ik wil de efficiëntie van lifepo tegen lage kosten ik heb de ruimte en een 1500ah lood bank die net in gelopen is.

We gaan niet over stappen maar vangen het 20% laad en ontlaad verlies van de fla op met een kleine lifepo bank. Er word een drop in replacement van een gerenommeerd bedrijf gebruikt en roepen halleluja.

De details worden niet uit de doeken gedaan. Lijkt wel een commercial voor battleborn batteries. Goedkoop 900 dollar voor 100 amp en we kunnen ook mee doen aan de lifepo beweging en ik heb zelfs niet eens iets hoeven aanpassen aan mijn boord net.

We gaan bewust gebruikmaken van de high voltage en low voltage disconnect van het bms wat gericht is op drop in replacement. Toevallig beperkt het betreffende bms ook nog de laadstroom tot max 100 amp. De gebruikte accu uit het filmpje is ontwikkeld als een drop in replacement het bms dus ook.

Ben er nog niet achter wat voor dynamo hij gebruikt maar vast geen standaard 60 amp dynamo zoals op de meeste motoren. Helemaal drop in zal het niet zijn wel een mooi cyclisch gebruik van je lifepo accu die zo na 8 tot 10 jaar end of life is.lees 80% capaciteit verlies. Door met lifepo de in-efficiëntie van fla op te vangen.

In mijn optiek een geld gedreven keuze. Die vanuit een modern goed functionerend systeem waar je in de afgelopen 5 jaar 10000 euro in hebt geïnvesteerd volstrekt logisch.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

LFP accu parallel aan loodzuur kan dat? 01 feb 2021 19:24 #1249756

Als je een nieuw systeem bouwt om dure Lifepo4 accu's, dan moet je opnieuw alles uitvinden. Doorborduren op oude technieken vernauwd je blik. Het laden van loodaccu's heeft een veel lager rendement als van de Lifepo4. En helemaal als je de Lifepo4 maar met 14 Volt laad, dan kom je nooit aan je max capaciteit.

Er zijn ondertussen verschillende goede systemen bedacht. Zou geen enkele reden kunnen verzinnen waarom je de superieure kwaliteit van de Lifepo4 zou willen "verdunnen" met de oude loodaccu.
Dufour 36
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

LFP accu parallel aan loodzuur kan dat? 02 feb 2021 08:08 #1249824

  • holtere
  • holtere's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 16764
En helemaal als je de Lifepo4 maar met 14 Volt laad, dan kom je nooit aan je max capaciteit.
Dan regel je desgewenst je lader toch hoger af?
Zou geen enkele reden kunnen verzinnen waarom je de superieure kwaliteit van de Lifepo4 zou willen "verdunnen" met de oude loodaccu.
Ik wel, we hebben reeds in ons bezit, in goede staat 2 x 130 A agm accu's en daarbij een 90 A lifepo voor de BB motor.
Die lifepo lijdt dus aan werkloosheid en zou 90 % van de tijd nuttig kunnen zijn binnen het boordnet. Nu laden we de lifepo met een losse lader via de omvormer en dan rechtstreeks. Het rendements- verlies hebben we nu al dubbeldik!
Van scratch af aan nieuw zou ik het wellicht ook anders doen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

LFP accu parallel aan loodzuur kan dat? 02 feb 2021 08:19 #1249827

Bij ons ook een paar prima 160Ah AGM's, zonde om te desinvesteren, interessante optie om te onderzoeken, wel de randvoorwaarden helder krijgen.
Contest 36s Camelot
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

LFP accu parallel aan loodzuur kan dat? 02 feb 2021 09:33 #1249848

Jullie geven zelf het antwoord. Waarom lifepo4 aanschaffen als je huidige set nog prima werkt?
Dufour 36
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

LFP accu parallel aan loodzuur kan dat? 02 feb 2021 09:36 #1249849

Precies, nog een paar jaar zo door gaan en anderen de (dure) fouten laten maken.
Tegen die tijd wordt de cellen vast goedkoper, en kan je het in één keer goed doen.
Ontwerper van de RoosMux, en andere apparaatjes.
www.viax.nl

It's been said that a boat is a vessel continually looking for ways to sink itself..
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

LFP accu parallel aan loodzuur kan dat? 02 feb 2021 09:38 #1249850

  • holtere
  • holtere's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 16764
Lifepo hebben we ook al en uitbreiding kan soms handig zijn. Een betere benutting is ook al zoiets.
Gaan we een welles-nietes draadje doen?
Laatst bewerkt: 02 feb 2021 09:40 door holtere.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

LFP accu parallel aan loodzuur kan dat? 02 feb 2021 09:42 #1249851

Ce est parti schreef :
Jullie geven zelf het antwoord. Waarom lifepo4 aanschaffen als je huidige set nog prima werkt?

In mijn geval heeft het te maken met uitbreiding van de capaciteit, dit omdat we vaker en langer aan boord willen n zijn/blijven zonder walstroom. In het gebied waar we nu varen zijn er sowieso minder havens beschikbaar (Spaanse Ria's) en de leukste/mooiste plekken hebben vaak helemaal geen haven. Met een uitbreiding van onze capaciteit hebben we meer autonomie. Ook hoeven we minder vaak de accu's op te toppen aan de walstroom ofwel uren motoren.
Contest 36s Camelot
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

LFP accu parallel aan loodzuur kan dat? 02 feb 2021 10:47 #1249865

Ce est parti schreef :
Jullie geven zelf het antwoord. Waarom lifepo4 aanschaffen als je huidige set nog prima werkt?
Ik heb de LPF aangeschaft omdat ik meer capaciteit wilde hebben.
Mijn eerste plan was om alleen de stuurautomaat en navigatie op de LFP te laten draaien, en de rest op de bestaande lood bank.
Na wat mailverkeer met ReneK, overtuigd geraakt dat ik beter de LFP voor alles kan inzetten en de loodbank eruit te gooien. Scheelt gewicht en plaats. En scheelt ook weer in complexiteit van het systeem.
Als ik mijn nog in goede staat verkerende loodbank aan de LPF kan knopen, zou dat we fijn zijn zolang de loodbank nog goed is.
Ik zou wel een shunt tussen de LFP en loodbank zetten om de stroom te meten die er loopt tussen LFP en lood als het systeem in rust is. Zo kun je denk ik de kwaliteit van je lood in de gaten houden. Als er constant een stroom gaat lopen van LFP naar lood, is er iets mis aan het gaan.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

LFP accu parallel aan loodzuur kan dat? 02 feb 2021 10:49 #1249868

roozeboos schreef :
Precies, nog een paar jaar zo door gaan en anderen de (dure) fouten laten maken.
Tegen die tijd wordt de cellen vast goedkoper, en kan je het in één keer goed doen.
:lol:
Dufour 36
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

LFP accu parallel aan loodzuur kan dat? 02 feb 2021 11:57 #1249879

  • ReneK
  • ReneK's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4360
@jeroen

Ik begrijp niet zo goed hoe een hybride systeem (lfp + lood service banken) minder complex zou zijn dan een installatie met alleen lfp ? Voor de lfp bank heb je nog steeds dezelfde spullen nodig maar omdat je er lood naast houd wordt het (denk ik) alleen maar complexer ?

In mijn optiek sleep je , afgezien van evt start etc akku’s, alleen maar onnodig lood mee ?
www.svbluepearl.com

Inmiddels hebben we Kroatië verlaten en zijn we (weer) onderweg globaal richting Nieuw Zeeland ;)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

LFP accu parallel aan loodzuur kan dat? 02 feb 2021 12:03 #1249884

ReneK schreef :
@jeroen

Ik begrijp niet zo goed hoe een hybride systeem (lfp + lood service banken) minder complex zou zijn dan een installatie met alleen lfp ? Voor de lfp bank heb je nog steeds dezelfde spullen nodig maar omdat je er lood naast houd wordt het (denk ik) alleen maar complexer ?

In mijn optiek sleep je , afgezien van evt start etc akku’s, alleen maar onnodig lood mee ?
Rene, hybride systeem zal zeker niet minder complex zijn dan alleen een LFP systeem.
Ik bedoelde in mijn opmerking de complexiteit als ik de LPF alleen zou willen gebruiken voor de stuurautomaat en navigatie, zoals eerst mijn gedachte was en aan jou heb voorgelegd.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

LFP accu parallel aan loodzuur kan dat? 02 feb 2021 13:33 #1249898

Sailingcamelot schreef :
Ce est parti schreef :
Jullie geven zelf het antwoord. Waarom lifepo4 aanschaffen als je huidige set nog prima werkt?

In mijn geval heeft het te maken met uitbreiding van de capaciteit, dit omdat we vaker en langer aan boord willen n zijn/blijven zonder walstroom. In het gebied waar we nu varen zijn er sowieso minder havens beschikbaar (Spaanse Ria's) en de leukste/mooiste plekken hebben vaak helemaal geen haven. Met een uitbreiding van onze capaciteit hebben we meer autonomie. Ook hoeven we minder vaak de accu's op te toppen aan de walstroom ofwel uren motoren.

Aanvullende doelstelling van meer capaciteit die goed aansluit bij de eigenschappen van LPF is de ambitie om net meer op gas te koken maar elektrisch (inductie).
Contest 36s Camelot
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

LFP accu parallel aan loodzuur kan dat? 02 feb 2021 17:42 #1249961

Laatst bewerkt: 02 feb 2021 19:21 door Tom-Orion.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

LFP accu parallel aan loodzuur kan dat? 03 feb 2021 11:43 #1250107

  • Peper
  • Peper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3647
@Tom-Orion:
Je kunt geen LPF accu parallel aan een lood-zwavelzuur accu schakelen door de 'plussen en de minnen' met elkaar te verbinden.
Het kan wel als de accu's een eigen laadsysteem met BMS krijgen.
De accu met de hoogste spanning gaat dan de meeste stroom leveren en er gaat een evenwicht ontstaan wat waarschijnlijk slecht is voor één van de accu soorten.
Het BMS van de loodaccu is de dynamo met haar regeling, het BMS van de LFP-accu zit in de 4 converter lader. Zo dus:

Groeten, Peper
Volg mijn adviezen en raadgevingen NOOIT op!
Ik ben een 'misfit', een 'square peg in a round hole' en een 'wereldverbeteraar' van de ergste soort:
Eentje met een zeilboot en een elektrische buitenboordmotor.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

LFP accu parallel aan loodzuur kan dat? 03 feb 2021 13:24 #1250131

  • holtere
  • holtere's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 16764
Beste Peper, dank voor je reactie B)
Ik heb je hoog zitten en zal het ook niet 1,2,3 gaan installeren maar het bovenstaande verhaal klinkt lekker!
Op voorhand, ik word niet gehinderd door enige kennis van zaken en mij kun je alles wijsmaken! Correctie mag dus rustig ;)
De meneer in het filmpje zegt dat de solarpanels (via een lader) laden op 14 volt (geen idee van zijn alternator) De bms van de Lifepo speelt een cruciale rol en regelt de laadspanning voor de lifpo. Die kapt dus af als er hogere voltages langs gaan komen en kapt af wanneer de spanning te laag wordt. De loodaccus nemen dan zowel de hogere laadspanning als de reservecapaciteit voor hun rekening.
Het spannendste moment lijkt me het aankoppelen van de lifepo aan je systeem. Wederom volgens de meneer uit de film zou je of goed de spanning moeten checken en liever nog een weerstand monteren zodat de lifepo niet leegloopt en de boel te warm wordt.
Laatst bewerkt: 03 feb 2021 13:50 door holtere.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

LFP accu parallel aan loodzuur kan dat? 03 feb 2021 13:56 #1250140

Peper schreef :
@Tom-Orion:
Je kunt geen LPF accu parallel aan een lood-zwavelzuur accu schakelen door de 'plussen en de minnen' met elkaar te verbinden.
Het kan wel als de accu's een eigen laadsysteem met BMS krijgen.
De accu met de hoogste spanning gaat dan de meeste stroom leveren en er gaat een evenwicht ontstaan wat waarschijnlijk slecht is voor één van de accu soorten.
Het BMS van de loodaccu is de dynamo met haar regeling, het BMS van de LFP-accu zit in de 4 converter lader. Zo dus:

Groeten, Peper

Peper, kun je uitleggen waarom het te ontstane evenwicht slecht is voor één van de accu’s
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

LFP accu parallel aan loodzuur kan dat? 03 feb 2021 14:40 #1250149

Het schema door Peper getekend is de manier waarop ik lood en LFP zou schakelen.

Dat is toch ook de manier die in het filmpje omschreven wordt?

voor diode 31 zou ik denken aan 2 in serie en voor D30 één diode om de spanningsval wat geringer te houden. (3.45V per LFP cel)

Voor FS 37 en fs 38 stroombegrenzers aangepast aan verbruik (instelbaar)

En dan direct na de diodebrug de 2 (of meer) regelaars vanaf zonpanelen aansluiten, voor beide accu´s ingesteld op de accu specoficatie
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.173 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl