Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

za mei 18 @12:00AM
ZF Pinkstertrip 2024
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten
  • Pagina:
  • 1
  • 2

Onderwerp: LiFePo4 FAQ

LiFePo4 FAQ 01 feb 2021 10:43 #1249592

  • nardus
  • nardus's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6101
Beste zeilers, er zijn inmiddels veel vragen en antwoorden in diverse draadjes te vinden over de LFP/ LiFePo4 bank aan boord waar ik reeds dankbaar gebruik van heb gemaakt!
Wellicht handig om daarom de "veel gestelde vragen" op 1 punt verzamelen, bij deze !
Moet zeker geen technische handleiding worden. Ik zal jullie aanvullingen in deze startpost opnemen.

Algemeen

*Kan ik een LFP bank 1 op 1 vervangen voor mijn loodaccu ? > In de meeste gevallen niet. Inlezen is aanbevolen.
*Hoeveel cycles heeft een LFP bak t.o.v. loodaccu? >ongeveer 10x zoveel.

Veiligheid :

*Is een LFE bank veilig aan boord? > LiFePO4-technologie is ten opzichte van Lithium-Ion chemisch stabieler en onbrandbaar. Ze kunnen ook hogere temperatuur doorstaan zonder dat er ontbinding optreedt. Ze hebben bovendien een langere levensduur. De fimpjes over in de fik vliegende batterijen zijn van het type Lithium-Ion.
*Wat gebeurt er als een LFP bank onder water komen te staan ? >Er kan wat stroom gaan lopen tussen de polen maar in principe zijn ze waterdicht.

Bouwen van een LFP bank

*Ik ben redelijk handig, kan ik zelf een bank bouwen ? > Enige kennis van electra is zeker aan te bevelen, het verschil tussen spanning en stroom zijn je niet onbekend, en het gebruik van een multimeter.
*Wat heb ik allemaal nodig ? >Daar zijn de meningen over verdeeld en is zeer afhankelijk van jouw situatie. Als je dit nog niet precies weet is dat een goede rede om verder in de materie te duiken.


Laden :

*Kan ik mijn oude loodlader nog gebruiken ? >De meeste leveranciers van LFP cellen raden aan een CCCV laadprofiel. (Constant Current Constant Voltage) Als je lader een LFP profiel heeft ook goed.
*Hoever kan ik LFP ontladen ? > LFP accu's kunt u tot circa 95-100% ontladen
*Kan je LFP onder 0 °C laden > LFP bank zal beschadigen als je ze in een omgeving onder 0 °C laad.
*Kan ik mijn LFE laden met de dynamo ? >Zonder iets ertussen zal je dynamo er flink van langs krijgen, een alternator regulator wordt aanbevolen, er zijn ook andere oplossingen.
*Kan ik mijn startaccu laden met de LFE? > Hier zal je een zg. dc-dc converter nodig hebben.


Inlezen (NL)kan je <hier> met dank aan Aike van der Hoeff voor de vertaling.
Inlezen (NL)kan je ook <hier> dank aan GWL.
Laatst bewerkt: 01 feb 2021 12:29 door nardus.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

LiFePo4 FAQ 01 feb 2021 11:44 #1249609

Een paar nuances naar mijn mening:nardus schreef :
*Hoever kan ik LFP ontladen ? > LFP accu's kunt u tot circa 95% ontladen
Bij goede LFP's kun je tot 100% ontladen, als je je aan de specs houd van de fabrikant zal hij dan ook minimaal het aantal cycles opgegeven door de fabrikant halen.
*Kan je LFP onder 0 °C laden > LFP bank zal beschadigen als je ze in een omgeving onder 0 °C laad.
Je kan een LFP wel onder de 0 °C laden maar je zult dat heel voorzichtig moeten doen, ik heb niet voorhanden met hoeveel "0.xx C" dan veilig zou zijn.
*Kan ik mijn LFP laden met de dynamo ? >Het advies is dat je een speciale dc-dc converter nodig zal hebben zoals de Orion smart of Macplus. Zonder iets ertussen zal je dynamo er flink van langs krijgen.
Doormiddel van een alternator regulator kun je de dynamo ook beschermen hiervoor is meestal wel een kleine aanpassing nodig aan je dynamo.
Zover mij bekend heb je met de "dc-dc" oplossing nog een loodaccu nodig, icm de alternator regulator kun je de loodaccu laten vervallen.
Onno Harders eigenaar van
www.boatcontroller.nl en www.pcnautic.nl
Prutsen is de meest onderschatte fase van een creatief proces
Laatst bewerkt: 01 feb 2021 11:47 door Zeilprutser.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

LiFePo4 FAQ 01 feb 2021 12:06 #1249620

  • nardus
  • nardus's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6101
Dankje ! en aangepast.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

LiFePo4 FAQ 01 feb 2021 12:14 #1249623

  • ReneK
  • ReneK's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4335
Zeilprutser schreef :
Zover mij bekend heb je met de "dc-dc" oplossing nog een loodaccu nodig, icm de alternator regulator kun je de loodaccu laten vervallen.

er zijn ook dc/dc oplossingen (Sterling bb12xx) die zonder lood akku werken, de bb12xx fungeert als buffer wanneer nodig (ingrijpen BMS)
www.svbluepearl.com

Inmiddels hebben we Kroatië verlaten en zijn we (weer) onderweg globaal richting Nieuw Zeeland ;)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

LiFePo4 FAQ 19 feb 2021 15:53 #1255007

  • nardus
  • nardus's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6101
Kan de startpost niet meer aanpassen :(
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

LiFePo4 FAQ 19 feb 2021 17:27 #1255024

  • Booty24
  • Booty24's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1166
ReneK schreef :
Zeilprutser schreef :
Zover mij bekend heb je met de "dc-dc" oplossing nog een loodaccu nodig, icm de alternator regulator kun je de loodaccu laten vervallen.

er zijn ook dc/dc oplossingen (Sterling bb12xx) die zonder lood akku werken, de bb12xx fungeert als buffer wanneer nodig (ingrijpen BMS)

De BMS4S van HLP van hlpdata heeft de dynamoregeling ingebouwd (een traploze regeling voor geregelde- en een aan/uit regeling voor ongerelde dynamo's) in de bms (a $125). Verdere info in het inkoopdraadje van @Nardus.

Ik ben ondertussen 2 weken in emailconversatie met Peter Ohman en ben onder indruk van de doelgerichte eenvoud in gebruik (1 knopje, 1 lampje, 1 buzzer voor de essentia; instellingen op laagste en hoogste cell niveau), de zeer uitgebreide instel- en uitlees-mogelijkhden (BT en USB) en zijn behulpzaamheid met het verfijnen van mijn schema (wat niets met zijn bms te maken heeft).

Ik heb voor HLP gekozen (ipv voor Electrodacus; technisch ook prachtig, maar dat schermpje gaat vreselijk afleiden. Moet ik iedereen gaan uitleggen hoe het zit en zodra het werkt wil ik het verder kunnen vergeten).
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

LiFePo4 FAQ 06 apr 2021 20:02 #1270745

Zeilprutser schreef :
*Kan ik mijn LFP laden met de dynamo ? >Het advies is dat je een speciale dc-dc converter nodig zal hebben zoals de Orion smart of Macplus. Zonder iets ertussen zal je dynamo er flink van langs krijgen.
Doormiddel van een alternator regulator kun je de dynamo ook beschermen hiervoor is meestal wel een kleine aanpassing nodig aan je dynamo.
Zover mij bekend heb je met de "dc-dc" oplossing nog een loodaccu nodig, icm de alternator regulator kun je de loodaccu laten vervallen.
Bedankt hier was ik ook naar op zoek. In de installatiehandleiding van de Mastervolt Alpha Pro III blijkt dat die aanpassing aan de alternator minimaal is. In feite alleen een overbrugging (‘bypass’) op de achterkant van de (bosch) alternator verwijderen bij het monteren van de alternator regulator. Dus “aanpassing aan dynamo” is wat mij betreft een groot woord.
Maxi 33s - Hide-Away - Stevensweert
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

LiFePo4 FAQ 06 apr 2021 21:22 #1270791

@Orange Sunset.
Die Mastervolt Alpha Pro III regulator is voor lood accu's ontworpen en is niet geschikt voor LFP.

Als je er toch LFP op aansluit ziet de regulator 13,4 Volt en en denkt de regelaar dat ie een lege loodaccu ziet. Vervolgens gaat ie in 'bulk' en zet de alternator op maximum output. De alternator wordt zo snel heet.

Bij een loodaccu stijgt de spanning snel en zakt de belasting voor de alternator. En daarmee daalt de temperatuur van de alternator.

LFP echter, kan uren op 13,4 Volt blijven hangen, waardoor de alternator uren lang maximaal draait en zo dus erg heet wordt. Bij onvoldoende koeling van de alternator verbrand deze.

Oplossing:
1. Alleen nog maar de start loodaccu met de alternator laden. En dan vanaf de startaccu met een DC-DC lader de LFP laden. Door een DC-DC lader van 18 of 30 A te kiezen, voorkom je overbelasting van je alternator.

2. Een speciale LFP regelaar voor je alternator. Zoals deze van Nordkyn Design

3. Een DIY oplossing om de veldstroom te regelen, zoals die van WaltB
Sun Odyssey 37
www.panoramixopzee.nl
Laatst bewerkt: 06 apr 2021 21:48 door Panoramix.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

LiFePo4 FAQ 07 apr 2021 09:06 #1270913

Panoramix schreef :
@Orange Sunset.
Die Mastervolt Alpha Pro III regulator is voor lood accu's ontworpen en is niet geschikt voor LFP.

Als je er toch LFP op aansluit ziet de regulator 13,4 Volt en en denkt de regelaar dat ie een lege loodaccu ziet. Vervolgens gaat ie in 'bulk' en zet de alternator op maximum output. De alternator wordt zo snel heet.

Bij een loodaccu stijgt de spanning snel en zakt de belasting voor de alternator. En daarmee daalt de temperatuur van de alternator.

LFP echter, kan uren op 13,4 Volt blijven hangen, waardoor de alternator uren lang maximaal draait en zo dus erg heet wordt. Bij onvoldoende koeling van de alternator verbrand deze.

Oplossing:
1. Alleen nog maar de start loodaccu met de alternator laden. En dan vanaf de startaccu met een DC-DC lader de LFP laden. Door een DC-DC lader van 18 of 30 A te kiezen, voorkom je overbelasting van je alternator.

2. Een speciale LFP regelaar voor je alternator. Zoals deze van Nordkyn Design

3. Een DIY oplossing om de veldstroom te regelen, zoals die van WaltB
Eigenschappen
  • Verandert iedere dynamo in een complete, temperatuurgeregelde, 3-traps lader.
  • Beperkt motorgeluid, uitlaatgassen en bespaart brandstof.
  • Beschermt tegen overbelasting en verlengt de levensduur van uw accu’s.
  • Draagt zorg voor een gelijkmatige belasting voor de motor.
  • Geschikt voor standaard en high performance dynamo’s, incl. 200 A - 400 A modellen.
  • Slimme ‘keep alive’ functie voor een betrouwbaar werkende toerenteller.
  • Geschikt voor ieder accutype, inclusief Lithium Ion.
  • Geschikt voor 12 V en 24 V systeemspanning.
  • MasterBus compatible: maakt een geautomatiseerd, intelligent energiesysteem mogelijk.
Bron

Mastervolt lijkt het niet helemaal eens te zijn met je stelling ;)
Maxi 33s - Hide-Away - Stevensweert
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

LiFePo4 FAQ 11 apr 2021 14:33 #1272456

  • Gerret
  • Gerret's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 22
Mocht je het interessant vinden: ik heb, na lang overwegen, ook de Alpha Pro III, en ben er zeer tevreden over. Nu nog op een loodaccu, maar alles is softwarematig in te stellen voor LFP.

Waarom deze, en niet een 'fopper' als die van Nordkyn? Ik vind het fijner als er één regelaar is, in plaats van je standaard dynamo regulator, welke door een externe regulator wordt tegengewerkt.
Daarbij heeft de Mastervolt een temperatuur sensor voor op je dynamo, en kan de alpha pro over je toerental bereik ingesteld worden. Bij mij begint mijn dynamo pas met laden boven de 1000 toeren. Daaronder staat deze op 'keep alive', om te zorgen dat mijn toerenteller werkt.

Mocht je meer info willen, laat even weten.
Laatst bewerkt: 11 apr 2021 14:34 door Gerret.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

LiFePo4 FAQ 11 apr 2021 17:18 #1272511

  • nobody
  • nobody's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 127
Gerret schreef :
.

Mocht je meer info willen, laat even weten.

Ik zou wel meer willen weten. Met name concrete getallen. Wat levert die dynamo + regelaar het eerste uur aan energie op. En de volgende uren.
1e uur = ??? Ah
2e en volvende uren = ??? Ah per uur.
De invulling van de vraagtekens zijn natuurlijk buitengewoon interessant.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

LiFePo4 FAQ 12 apr 2021 16:32 #1272806

  • Gerret
  • Gerret's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 22
Hi Nobody, ik heb mijn dynamo regelaar nog conservatief ingesteld. In de Alpha Pro heb ik de Max output op 50% gezet (90A dynamo Prestolite op een Yanmar 3ym30), ik meet nu circa 45A als max.
Verder begint deze pas bij 1000 rpm, met 20%, vanaf 2000 rpm 100% (van 45A). Onder de 1000rpm dus ‘keep alive’ voor de toerenteller, ik geloof circa 5%.

Om je vraag per uren te beantwoorden hangt natuurlijk van de Soc af, het is tenslotte een meerfasen laadregelaar in de loodaccu stand.
De temperatuur regeling van de dynamo regelt desgewenst terug. Je kan bij zelf te kiezen temperatuur zones in 2 trappen de terugregeling in gewenste percentages ingeven. Dit vind ik vooral interessant voor mijn volgende upgrade naar lifepo.
Heel flexibel dus.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

LiFePo4 FAQ 12 apr 2021 16:48 #1272811

  • nobody
  • nobody's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 127
@Gerret Dank voor je antwoord. Niet zo zeer is een max stroom interessant maar vooral stroom maal tijd = hoeveelheid energie. En dan nog met lifepo4. We even geduldig wachten af of iemand met praktijk met Lifepo4 ervaring zijn bevindingen wil delen.
Laatst bewerkt: 12 apr 2021 16:49 door nobody.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

LiFePo4 FAQ 12 apr 2021 17:31 #1272828

  • Gerret
  • Gerret's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 22
Blijkt prima te werken, op andere fora staan mooie voorbeelden. Zo vaart er al zeker 5 jaar een Noor rond met 1000Ah lifepo, met soortgelijke regulator. Ik al je een pm met de link sturen
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

LiFePo4 FAQ 12 apr 2021 18:19 #1272842

Gerret schreef :
Hi Nobody, ik heb mijn dynamo regelaar nog conservatief ingesteld. In de Alpha Pro heb ik de Max output op 50% gezet (90A dynamo Prestolite op een Yanmar 3ym30), ik meet nu circa 45A als max.
Verder begint deze pas bij 1000 rpm, met 20%, vanaf 2000 rpm 100% (van 45A). Onder de 1000rpm dus ‘keep alive’ voor de toerenteller, ik geloof circa 5%.

Om je vraag per uren te beantwoorden hangt natuurlijk van de Soc af, het is tenslotte een meerfasen laadregelaar in de loodaccu stand.
De temperatuur regeling van de dynamo regelt desgewenst terug. Je kan bij zelf te kiezen temperatuur zones in 2 trappen de terugregeling in gewenste percentages ingeven. Dit vind ik vooral interessant voor mijn volgende upgrade naar lifepo.
Heel flexibel dus.

Zeer interessant. Als ik het goed begrijp is het vrijwel dezelfde regelaar als die van forumlid Walt? Ik ben heel benieuwd naar ervaringen met Lifepo4 systemen. Ik begrijp dat instellingen softwarematig worden gedaan; is er een mogelijkheid om de laadstroom bv met een potmeter te regelen?
Dufour 36
Eigen boot in sloot - Dordrecht
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

LiFePo4 FAQ 12 apr 2021 19:20 #1272879

Bedankt voor je uitgebreid antwoord Gerret. Klinkt goed die regelaar.

Als de accu’s gaar blijken te zijn van mijn nieuwe boot wil ik overstappen op een puur LiFePo4 oplossing.

Na een dagje varen op motor bleek dat de Wallas kachel begon te piepen na een half uurtje draaien zonder walstroom. Verdere analyse nodig :)
Maxi 33s - Hide-Away - Stevensweert
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

LiFePo4 FAQ 12 apr 2021 19:58 #1272895

  • Gerret
  • Gerret's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 22
Ce est parti schreef :
Ik begrijp dat instellingen softwarematig worden gedaan; is er een mogelijkheid om de laadstroom bv met een potmeter te regelen?

Klopt, lijkt heel erg op Walt B zijn oplossing. De veldstroom wordt dus softwarematig door parameters aangestuurd.
Ik zou dit niet via een potmeter willen, ik heb veel liever dat het systeem zelf stuurt. Er zijn namelijk meer factoren die bepalen hoe groot de veldstroom moet zijn, zoals temperatuur van accu, temperatuur van dynamo, toerental, soc, etc..
Laatst bewerkt: 12 apr 2021 20:16 door Gerret.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

LiFePo4 FAQ 12 apr 2021 20:00 #1272897

  • Gerret
  • Gerret's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 22
Orange Sunset schreef :
Na een dagje varen op motor bleek dat de Wallas kachel begon te piepen na een half uurtje draaien zonder walstroom. Verdere analyse nodig :)

...dan heb je inderdaad nog een weg te gaan..
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

LiFePo4 FAQ 12 apr 2021 23:14 #1272946

  • WaltB
  • WaltB's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1699
Bijdrage verwijderd.
The miracle is not to fly in the air, or to walk on the water, but to walk on the earth.
Laatst bewerkt: 13 apr 2021 08:24 door WaltB.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

LiFePo4 FAQ 13 apr 2021 06:18 #1272960

  • Wadloper
  • Wadloper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 26249
nardus schreef :
Kan de startpost niet meer aanpassen :(

Voor dit soort zaken (informatie van algemeen en blijvend nut voor zeilers) hebben we de Zeilerswiki, jongens.

Misschien is het idee verder terug in draad al eerder geopperd, hoewel ik daar in de wiki nog niks van terugzie. Dus in dat geval nog maar 's..
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

LiFePo4 FAQ 13 apr 2021 07:11 #1272978

Een wiki is handig voor standaard vragen met passende standaard antwoorden. “Standaard antwoorden” betreft dit onderwerp heb ik nog noooit gezien: telkens alleen maar discussie, meningen en ellenlange draadjes.

Ik denk dus dat het nog wat vroeg is voor een wiki over dit onderwerp. Zie ook holtere’s recente draadje, ik had gehoopt dat daar de benodigde aanpak voor het halen van zijn doelstellingen in een paar posts duidelijk zou worden. Bijna 10 pagina’s nu al! Kansloos ;)
Laatst bewerkt: 13 apr 2021 07:12 door Nachtvlinder.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

LiFePo4 FAQ 13 apr 2021 07:22 #1272983

  • Wadloper
  • Wadloper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 26249
Nachtvlinder schreef :
Een wiki is handig voor standaard vragen met passende standaard antwoorden. “Standaard antwoorden” betreft dit onderwerp heb ik nog noooit gezien: telkens alleen maar discussie, meningen en ellenlange draadjes.

Nou, een paar dingen zijn toch wel duidelijk ondertussen. De verschillen met normale loodaccu's bijvoorbeeld. De betere benutbaarheid van het opgeslagen vermogen, maar ook bepaalde kwetsbaarheden. Er staat nu trouwens helemaal niets over accu's in de wiki, terwijl er ook met loodaccu's nog vaak problemen zijn. Vaak dezelfde problemen, die met een beetje zorg kunnen worden voorkomen.
Ik reageer ook voornamelijk omdat TS de intentie had FAQ te maken, met antwoorden op veel voorkomende vragen. Voor zoiets werkt een draadje als dit natuurlijk niet.
Ik denk dus dat het nog wat vroeg is voor een wiki over dit onderwerp. Zie ook holtere’s recente draadje, ik had gehoopt dat daar de benodigde aanpak voor het halen van zijn doelstellingen in een paar posts duidelijk zou worden. Bijna 10 pagina’s nu al! Kansloos ;)

Of het te vroeg is, weet ik niet. Het laatste woord hoeft er niet meteen te staan. Maar er kan wel een basis worden gelegd.

Wat ik inmiddels wel voor mezelf heb geconstateerd, is dat zolang mijn huidige lood-calcium accu's nog voldoende capaciteit hebben, ik deze technologie nog even laat voor wat ie is. Over een paar jaar zal één en ander wel uitgekristalliseerd zijn.
Het krijgt in ZF ook een beetje de trekjes van een hype. Dat, in combinatie met het feit dat ook hier 'goedkoop Chinees' de trend lijkt te bepalen, doet me hopen dat ik nog wat tijd krijg om de bokken van de geiten te scheiden.
Laatst bewerkt: 13 apr 2021 07:56 door Wadloper.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

LiFePo4 FAQ 13 apr 2021 07:59 #1273000

  • nobody
  • nobody's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 127
De kans is groot dat we zelfs niet eens kunnen worden dat een lifepo4 accu de vorm van een rechthoekig blok heeft. Laat staan andere eigenschappen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

LiFePo4 FAQ 13 apr 2021 08:25 #1273018

Ik begin er voorlopig ook niet aan.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

LiFePo4 FAQ 13 apr 2021 09:24 #1273050

De fabrieken voor LFP cellen zitten allemaal in China. Leveranciers in Europa en USA halen de cellen ook uit China en plakken daar hun eigen label op.

Het grote prijsverschil zit in de kwaliteits grade A, A+, A-, B en C.

Victron, Mastervolt en dergelijke zullen grade A cellen gebruiken. De lagere grades gaan in de uitverkoop via allerlei tussenpartijen op AlieXpress.

Hieronder interessante uitleg over die Grades.



Sun Odyssey 37
www.panoramixopzee.nl
Laatst bewerkt: 13 apr 2021 09:26 door Panoramix.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
  • Pagina:
  • 1
  • 2
Tijd voor maken pagina: 0.316 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl