Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten
  • Pagina:
  • 1
  • 2

Onderwerp: LifePO4 en 10 graden nachtvorst?

LifePO4 en 10 graden nachtvorst? 04 feb 2021 20:44 #1250589

  • freek1970
  • freek1970's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3575
Ik heb de LifePO4 accu nog gewoon in de boot staan verder zit er niks in maar het uitbouwen van die is een werkje dacht kan hem gewoon laten zitten.
De accu is ongeveer 80 % SOC en word niet opgeladen.
Ik denk zelf dat zoiets naar wat ik gelezen heb gewoon kan maar toch de vraag nu het flink gaat winteren en 10 graden gaat vriezen ondanks dat ie "binnen in de boot staat" komt die -10 toch wel bij die accu dus:
Is zoiets met 10 graden vorst een probleem?

Freek
Het mooist is de boot waar je zelf de sleutels van hebt.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

LifePO4 en 10 graden nachtvorst? 04 feb 2021 20:50 #1250593

  • nardus
  • nardus's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6107
Alleen bij het laden onder nul kan er dendriet ontstaan. Zolang er niet geladen wordt geen probleem, anders kunnen alle ebikes escooters, esteps , makitas allemaal bij net vuil na wat vorst.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

LifePO4 en 10 graden nachtvorst? 04 feb 2021 20:58 #1250596

Daarom hebben elektrische auto's een verwarming in de batterypack. Bij vorst eerst de cellen opwarmen tot boven nul en daarna pas opladen.
Dat opwarmen kost ook vast wel een paar kWh..
Ontwerper van de RoosMux, en andere apparaatjes.
www.viax.nl

It's been said that a boat is a vessel continually looking for ways to sink itself..
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

LifePO4 en 10 graden nachtvorst? 04 feb 2021 21:21 #1250604

  • freek1970
  • freek1970's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3575
Nardus schreef
Alleen bij het laden onder nul kan er dendriet ontstaan. Zolang er niet geladen wordt geen probleem, anders kunnen alle ebikes escooters, esteps , makitas allemaal bij net vuil na wat vorst.


Dat was mijn eigen gedachtengang ook, dan laat ik hem er mooi in.
@Rozeboos, i.d.d. met die kou ben je in begin wel paar kw kwijt om het accupakket op te warmen denk ik. Ben je eenmaal aan het laden schat ik zo in dat opwarmen niet meer hoeft word dan best wel wat warmte ontwikkeld in de batterij denk ik.

Freek
Het mooist is de boot waar je zelf de sleutels van hebt.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

LifePO4 en 10 graden nachtvorst? 04 feb 2021 21:25 #1250606

“Een paar kW” zegt niets: als dat vermogen maar een paar seconden afgenomen wordt most dit nauwelijks energie (kWh)...
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

LifePO4 en 10 graden nachtvorst? 04 feb 2021 21:40 #1250609

per uur zeker wel.
Ontwerper van de RoosMux, en andere apparaatjes.
www.viax.nl

It's been said that a boat is a vessel continually looking for ways to sink itself..
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

LifePO4 en 10 graden nachtvorst? 04 feb 2021 22:22 #1250626

  • nobody
  • nobody's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 127
Als je jou accu wilt gaan verwarmen is het ook wel handig om er wat isolatiemateriaal om heen te doen. Even rekenen. Je accu heeft een afmeting van 40x40x40 cm. Pakweg 1m2 buitenoppervlak. Je neemt als isolatiemateriaal 52mm PIR met een U waarde van 0,5 W/(m2K). Het gaat -20 vriezen. Dan heb 10W nodig om je accu boven het vriespunt te houden. Kortom je stopt je boordcomputer bij je accu in de geïsoleerde doos en je bent er al. Allemaal niet zo spannend.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

LifePO4 en 10 graden nachtvorst? 05 feb 2021 10:02 #1250729

  • peter1
  • peter1's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6010
je kan toch ook gewoon op de walstroom, en als je echt de accu moet laden zet je er even een electrische kachel vlak bij....tot dat ie warm is en dan pomp je hem vol, het lijkt mij dat je geen week op zee zit nu zonder walstroom.
Ik ben de storm, en de windstilte.
Laatst bewerkt: 05 feb 2021 10:03 door peter1.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

LifePO4 en 10 graden nachtvorst? 05 feb 2021 10:15 #1250733

  • ReneK
  • ReneK's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4360
freek1970 schreef :
Ben je eenmaal aan het laden schat ik zo in dat opwarmen niet meer hoeft word dan best wel wat warmte ontwikkeld in de batterij denk ik.

Freek

bij onze vorige set heb ik nooit een temperatuur verhoging waargenomen , ik vraag me af hoeveel warmte er daadwerkelijk ontwikkeld wordt binnenin de battery
www.svbluepearl.com

Inmiddels hebben we Kroatië verlaten en zijn we (weer) onderweg globaal richting Nieuw Zeeland ;)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

LifePO4 en 10 graden nachtvorst? 05 feb 2021 10:18 #1250734

  • HotSnail
  • HotSnail's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1305
Aan boord niet, maar bij een auto aan de snellader wel, daar laad je met net iets meer vermogen dan die 50-100A die je aan boord maximaal kan hebben.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

LifePO4 en 10 graden nachtvorst? 05 feb 2021 10:37 #1250741

  • ReneK
  • ReneK's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4360
HotSnail schreef :
Aan boord niet, maar bij een auto aan de snellader wel, daar laad je met net iets meer vermogen dan die 50-100A die je aan boord maximaal kan hebben.

ik laad (en laadde) aan boord met iets meer dan 50-100A
www.svbluepearl.com

Inmiddels hebben we Kroatië verlaten en zijn we (weer) onderweg globaal richting Nieuw Zeeland ;)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

LifePO4 en 10 graden nachtvorst? 05 feb 2021 22:52 #1250946

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 29128
peter1 schreef :
je kan toch ook gewoon op de walstroom, en als je echt de accu moet laden zet je er even een electrische kachel vlak bij....tot dat ie warm is en dan pomp je hem vol, het lijkt mij dat je geen week op zee zit nu zonder walstroom.

Dus gewoon een warmte lintje er omheen......
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

LifePO4 en 10 graden nachtvorst? 06 feb 2021 01:14 #1250959

  • WaltB
  • WaltB's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1788
Het is heel belangrijk dat de accu’s door en door worden opgewarmd. Dat lukt niet in een paar minuten, waarschijnlijk een paar uur. Battleborn verkoopt een speciaal 12V heating pad, dat door de accu zelf gepowered kan worden. Is alleen peperduur en verwarmt maar 1 100Ahr accu. Wel interessant om naar wattage te kijken ( is 45W) want je mag aannemen dat ze het goed getest hebben.
Als alternatief goedkope 12V pads met thermostaat op AliE, ebay en Amazon.
The miracle is not to fly in the air, or to walk on the water, but to walk on the earth.
Laatst bewerkt: 06 feb 2021 01:20 door WaltB.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

LifePO4 en 10 graden nachtvorst? 06 feb 2021 05:21 #1250961

  • Broes46
  • Broes46's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • self build OOD46 sailing like a (heavy) rocket
  • Berichten: 242
Geldt er voor het ontladen ook een minimum temperatuur ?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

LifePO4 en 10 graden nachtvorst? 06 feb 2021 08:07 #1250977

  • Bert65
  • Bert65's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4540
Ik heb contact gehad met een Nederlandse bouwer van LifePo4 accu's. Hij gebruikte alleen Winston cellen en beweerde dat deze ook onder het vriespunt opgeladen kunnen worden. Ze hebben ook een idd andere chemie. Hij liet een specsheet zien waar dit in stond. Weet iemand of dit klopt?

Daarnaast heb ik een keer een 100AH accu ge ziet die verwarming had ingebouwd. Ik meen van Liontron.

Gepost met de officiële Zeilersforum-app
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

LifePO4 en 10 graden nachtvorst? 06 feb 2021 12:20 #1251035

  • BobG
  • BobG's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 572
als je een LifePO4 accu laadt onder nul, ook al is het maar een keer, dan maak je ze kapot en kun je ze naar de stort brengen
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

LifePO4 en 10 graden nachtvorst? 06 feb 2021 13:16 #1251043

roozeboos schreef :
per uur zeker wel.

KW per uur? Nee , ook niet , wel KW maal uur . KW per uur is , om het een beetje zeilgerelateerd te houden net zo onzinnig als knopen per uur :whistle:
Ad
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

LifePO4 en 10 graden nachtvorst? 06 feb 2021 13:43 #1251049

Toegegeven, soms duurt het even maar er is altijd wel eentje die hapt... :laugh: :laugh: :laugh: :laugh: :laugh:
Ontwerper van de RoosMux, en andere apparaatjes.
www.viax.nl

It's been said that a boat is a vessel continually looking for ways to sink itself..
Laatst bewerkt: 06 feb 2021 13:44 door Account op verzoek verwijderd 13.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

LifePO4 en 10 graden nachtvorst? 06 feb 2021 14:45 #1251073

  • PvO
  • PvO's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5219
roozeboos schreef :
Toegegeven, soms duurt het even maar er is altijd wel eentje die hapt... :laugh: :laugh: :laugh: :laugh: :laugh:
Jaja, volgens mij begrijp je het gewoon niet....
Iedereen heeft dezelfde wind, maar niet dezelfde zeilen
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

LifePO4 en 10 graden nachtvorst? 06 feb 2021 18:25 #1251143

  • Joop66
  • Joop66's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8188
Yellow Boat schreef :
roozeboos schreef :
per uur zeker wel.

KW per uur? Nee , ook niet , wel KW maal uur . KW per uur is , om het een beetje zeilgerelateerd te houden net zo onzinnig als knopen per uur :whistle:
Ad

Denk je echt, Ad, dat Roos dit per ongeluk zo zegt?


Uit alle ZF gebruikers, hij niet.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

LifePO4 en 10 graden nachtvorst? 07 feb 2021 02:58 #1251246

  • Gijper
  • Gijper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2208
roozeboos schreef :
Daarom hebben elektrische auto's een verwarming in de batterypack. Dat opwarmen kost ook vast wel een paar kWh..
Dat weet ik niet hoor. Een paar kWh, laten we zeggen twee kWh.
Hoeveel joule zijn dat?
twee kWh = 2000 Wh = 2000 × 3600 Ws = 7,2 MJ (megajoule)

Hoeveel water kun je 10 K verwarmen met 7,2 MJ?
Soortelijke warmte water = 4180 J/K/kg
7,2 M / 4180 = 1722 kilo bij 1 K
Dus 172 kilo bij 10 K

De soortelijke warmte van water is enorm en ik ga er van uit dat de soortelijke warmte van een autobatterij de helft is. In dat geval kun je met twee kWh een batterij van 344 kg 10 graden verwarmen.

Natuurlijk ben ik gaan zoeken wat een autobatterij weegt. Hier staan een paar gewichten. Ik ga voor het gemak uit van 500 kilo.
344/500 × 10 = 7

Met "een paar kWh" kun je een beetje batterij dus zeven graden verwarmen.
Ik dacht in het begin dat je wel factor tien er naast zat maar je zit behoorlijk goed denk ik nu :cheer:
Orange boats matter
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

LifePO4 en 10 graden nachtvorst? 07 feb 2021 06:11 #1251251

Wat heeft het vriespunt van water te maken met LiFePO!? Er zit geen druppel water in toch?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

LifePO4 en 10 graden nachtvorst? 18 feb 2021 08:39 #1254621

  • nardus
  • nardus's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6107
Nachtvlinder schreef :
Wat heeft het vriespunt van water te maken met LiFePO!? Er zit geen druppel water in toch?

Ik zat laatst een filmpje te kijken van iemand die een cell openmaakte en daar toch redelijk wat vocht uitkwam. Zeg een half glas water. Of dit water was geen idee.

Ik haal ze voor de zekerheid toch van boord de winter ook voor onderhoud.
Laatst bewerkt: 18 feb 2021 08:41 door nardus.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

LifePO4 en 10 graden nachtvorst? 18 feb 2021 09:36 #1254640

Mijn boot ligt deze winter in het water. De accu's staan op het vlak en de temperatuur zakt niet onder de 6 graden. Omdat ik de BMS op minimaal 5 graden heb ingesteld, kan ik gewoon doorgaan met opladen.
Als de boot op de kant staat zal die temperatuur uiteraard veel lager worden; de BMS schakelt dan uit.

In en uitbouwen van de accu's lijkt mij niet verstandig. Van meer mensen gehoord dat die m6 boutjes in de aluminum bussen toch makkelijk uitbreken. Verder mogen de accu's gewoon onder 0 graden (-30 tot +60) gebruikt worden; alleen niet laden.
Dufour 36
Laatst bewerkt: 18 feb 2021 09:38 door Ce est parti.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

LifePO4 en 10 graden nachtvorst? 18 feb 2021 09:47 #1254643

  • nardus
  • nardus's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6107
Die boutjes schijnen inderdaad superfragiel te zijn. Goede tip. Mijn terminals zitten op de circuitbreaker op de behuizing en zo worden de terminals van de cellen eenmalig belast tijdens het in elkaarzetten.

Dat water... weet iemand wat dat voor vloeistof is wat deze meneer op 14.50 in de video uit de LFP cell laat lopen ?

Edit: lijkt toch een stukje vloeibaar electroliet in te zitten ?



Deze ILS vloeistof lijkt pas te kunnen bevriezen onder de -85°C B)
Laatst bewerkt: 18 feb 2021 09:57 door nardus.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
  • Pagina:
  • 1
  • 2
Tijd voor maken pagina: 0.183 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl