Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten
  • Pagina:
  • 1
  • 2

Onderwerp: Gebruik bootverwarming(diesel) als vorstpreventie

Gebruik bootverwarming(diesel) als vorstpreventie 13 feb 2021 10:56 #1253180

  • awb3
  • awb3's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 215
Vanochtend weer geschaatst op een plas. Fantastisch ijs en gezellige drukte met veel jeugd. Helaas was er een zuurpruim (die zelf jong was in de jaren 60/70 schat ik) die met een mooie IPad en mondkapje op demonstratief de plezier makende jeugd stond te filmen. Na 5 minuten reed hij weg (op een peperdure elektrische fiets...) en een uurtje later kwamen er 2 BOA's opduiken die bekeuringen begonnen uit te delen... Toch frappant dat de generatie die alle vrijheid voor zichzelf opeiste in de jaren 60 en 70 nu de generatie is die het de jeugd onmogelijk maakt om normaal te leven, naar school te gaan en uit te gaan. Dit alles onder het mom van "veiligheid" en een veel te grote bemoeizuchtige overheid. Waar moet de jeugd anders schaatsen? De ijsbanen zijn dicht dus moet de jeugd wel het natuurijs op. Doe dan de ijsbanen open voor iedereen onder de 20 bijvoorbeeld. Moest ik even kwijt...

@Syhelios / FriendlySailor:
Bedankt, ik ga denk ik inderdaad de tip van waterblok opvolgen en een thermostaat met tijdschakelaar (bv Honeywell) laten installeren door een expert en de ventilator op hoofdvoeding, de waarschuwing van yellowboat was wel nuttig, ik had dit zelf misschien over het hoofd gezien.

@Kock1964: : Ik heb in het verleden (vorige boot) inderdaad wel met een elektrische kachel gewerkt en heb ook een MeacoDDL8 die volgens mij ook warmte afgeeft (naast ontvochtigen) maar ook bij ons was de elektriciteit niet betrouwbaar (vaak uitval) en ik vind zo'n elektrische kachel onbeheerd zelf niet zo'n fijn gevoel (is persoonlijk). Ik zou dus graag gebruik maken van de Eberspracher die ik al aan boord heb (en de volle dieseltank). Misschien zelfs wel goed voor de kachel (als onderhoud) want eigenlijk gebruik ik de kachel tijdens het vaarseizoen heel weinig.

@JeroenB61: Precies dat is ook mijn ervaring !

@Unster: Bedankt, aan de lader houden is misschien sowieso inderdaad wel handig dan heeft de accu / kachel zelfs bij stroomuitval genoeg reserve om een paar dagen te overbruggen. Wat betreft winterklaar maken doe ik dat alleen als ik op de kant sta en niet in het water. Dat ging de afgelopen 10 jaar (door dom geluk) goed, ik ben wel blij dat mijn net gekochte boot nu in een overdekte verwarmde loods staat maar dat is ook dom geluk eigenlijk.

@Ivo Pionier: Bedankt, er zijn er meer die dit doen dus, mijn intentie is trouwens niet de kachel een week volop te laten ronken/branden maar eerder op een omgeving temp tussen de 5-10 graden te houden.

@PVO: Bedankt, dat vind ik wel interessant! Waar meet je de temperatuur ? 3 graden is wel op het randje of meet je de temp echt bij de motor en afsluiters? Ik ben niet bekend met Arduino dus als je kunt delen hoe je dat gedaan hebt zou dat erg op prijs stellen.

@Zeehaen:
Bedankt voor de ventilator tip, handig voor mijn thuiswerk plek. Het is jou al gelukt dus met de webasto op de boot, hoe heb je dat ingesteld? (webasto is vergelijkbaar met eberspracher toch?) Heb je nog wat aan de Meaco wbt temperatuur ? het staat me bij dat deze tot 11 graden verwarmt maar ik heb de handleiding niet bij de hand.

Bedankt allemaal, wij gaan weer (ergens anders) schaatsen !
"Average White Boat"
lidmaatschap opgezegd i.v.m. overstap op eigenaarsvereniging van eigen boot merk. Succes met het ZF en bedankt voor de hulp.
Laatst bewerkt: 13 feb 2021 11:22 door awb3.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Gebruik bootverwarming(diesel) als vorstpreventie 13 feb 2021 11:17 #1253189

  • Zeehaen
  • Zeehaen's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 734
awb3 schreef :
@Zeehaen: [/b] Bedankt voor de ventilator tip, handig voor mijn thuiswerk plek. Het is jou al gelukt dus met de webasto op de boot, hoe heb je dat ingesteld? (webasto is vergelijkbaar met eberspracher toch?) Heb je nog wat aan de Meaco wbt temperatuur ? het staat me bij dat deze tot 11 graden verwarmt maar ik heb de handleiding niet bij de hand.

Bedankt allemaal, wij gaan weer (ergens anders) schaatsen !

De webasto (90 S waterverwarmer) draait op een programmeerbare webasto kamerthermostaat, een oud model thermostaat overigens die niet meer verkrijgbaar is maar prima werkt. De warmte die uit de Maeco komt stelt niets voor in mijn beleving, misschien dat die in een hele kleine kajuit enig effect heeft, maar bij mij niet merkbaar is. Bovendien werkt hij maar een paar minuten per half uur zodra de luchtvochtigheid op het gewenste niveau is en wordt hij vrijwel niet meer warm. De meaco werkt sowieso niet meer bij temperaturen rond het vriespunt, dus ook daarom stook ik de webasto een klein beetje op...
groeten,
Alex

(Stadtdesign Madeira 44 RBS)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Gebruik bootverwarming(diesel) als vorstpreventie 13 feb 2021 11:23 #1253190

  • Joop66
  • Joop66's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 8204
Allemaal leuk, maar voor het al dan niet bevriezen van afsluiters gaat de verwarming aan geen barst uitmaken.

De warmtegeleiding van koper/messing is grofweg 500 keer groter dan die door de lucht. Je kranen zitten meestal ook nog in een slecht of niet geventileerd compartiment.

Sorry.

Helpt niet.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Gebruik bootverwarming(diesel) als vorstpreventie 13 feb 2021 11:29 #1253192

  • Zeehaen
  • Zeehaen's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 734
Joop66 schreef :
Allemaal leuk, maar voor het al dan niet bevriezen van afsluiters gaat de verwarming aan geen barst uitmaken.

De warmtegeleiding van koper/messing is grofweg 500 keer groter dan die door de lucht. Je kranen zitten meestal ook nog in een slecht of niet geventileerd compartiment.

Sorry.

Helpt niet.

Da’s ook niet mijn doel, ik wil de boot slechts droog en schimmelvrij houden zodat de kussens en matrassen niet muf gaan ruiken. De afsluiters en het motorblok zijn doorgeblazen met perslucht en zijn dus vorstbestendig... (overigens staan de Webasto en het RVS expansievat ongeisoleerd in de machinekamer waarin ook alle afsluiters zitten. In die ruimte is het dan ook heerlijk warm!
groeten,
Alex

(Stadtdesign Madeira 44 RBS)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Gebruik bootverwarming(diesel) als vorstpreventie 13 feb 2021 13:53 #1253217

  • PvO
  • PvO's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5219
@TS, omdat je boot langdurig op (een lage temperatuur) warmhouden met een webasto resulteert in een vervuilde kachel, althans dat is mijn ervaring, gebruik ik een externe thermostaat.

Het contact van deze thermostaat staat in serie met de aan/uit schakelaar van de kachel.
Op deze wijze kan je een lage temperatuur in stellen zonder dat de kachel vervuilt.

Als externe thermostaat kun je bijna iedere huis tuin en keuken thermostaat gebruiken.
Op deze wijze heb ik het jaren gedaan.

Omdat ik ook graag i.v.m. o.a. winterwedstrijden de boot warm wil hebben als ik arriveer, heb ik deze thermostaat vervangen door een arduino met modem en temperatuur voeler.
Nu kan ik door middel van een sms'je de temperatuur instellen.
Als je hier meer over wilt weten, wil ik dat best delen, maar valt wel een beetje buiten de scoop van dit draadje.

edit: Er is een draadje over mijn arduino project
zeilersforum.nl/index.php/foru...at-monitoring-system
Iedereen heeft dezelfde wind, maar niet dezelfde zeilen
Laatst bewerkt: 13 feb 2021 13:57 door PvO.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Gebruik bootverwarming(diesel) als vorstpreventie 13 feb 2021 16:22 #1253249

  • BobG
  • BobG's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 572
PvO schreef :
@TS, omdat je boot langdurig op (een lage temperatuur) warmhouden met een webasto resulteert in een vervuilde kachel, althans dat is mijn ervaring, gebruik ik een externe thermostaat.

Het contact van deze thermostaat staat in serie met de aan/uit schakelaar van de kachel.
Op deze wijze kan je een lage temperatuur in stellen zonder dat de kachel vervuilt.

Als externe thermostaat kun je bijna iedere huis tuin en keuken thermostaat gebruiken.
Op deze wijze heb ik het jaren gedaan.

Omdat ik ook graag i.v.m. o.a. winterwedstrijden de boot warm wil hebben als ik arriveer, heb ik deze thermostaat vervangen door een arduino met modem en temperatuur voeler.
Nu kan ik door middel van een sms'je de temperatuur instellen.
Als je hier meer over wilt weten, wil ik dat best delen, maar valt wel een beetje buiten de scoop van dit draadje.

edit: Er is een draadje over mijn arduino project
zeilersforum.nl/index.php/foru...at-monitoring-system

ik ga naar dat linkje van het arduine project, lijkt me wel iets, bedank PvO
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Gebruik bootverwarming(diesel) als vorstpreventie 14 feb 2021 10:13 #1253396

  • awb3
  • awb3's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 215
Bedankt voor de reacties.

@Zeehaen: Je heb radiatoren aan boord begrijp ik? Ik heb een ander systeem maar wbt die Meaco heb je gelijk, de luchtvochtigheid bij vorst is sowieso lager dan +-60% (instelling die ik bij de meaco gebruik). Ik gebruik de meaco als ik in het water lig in de winter inderdaad ook hoofdzakelijk om de boel fris te houden , met name kussens etc. Wat betreft doorblazen als vorst preventie zou ik dit wel willen proberen om het gebruik van antivries totaal te vermijden als ik op de wal sta, ik moet me hierin verdiepen.

@Joop66: Dat is nogal stellig ; ) Ik gebruik -als ik in het water lig- de oplossing met zonnebloemolie. Dat is toch afdoende voor in de afsluiter? Hoofdzaak is dat de slangen en motor vorstvrij blijven in de eens de +- 10 jaar met een strenge winter. Mijn uitgangspunt is: Hele jaar boot vaarklaar, maximaal gebruik van middelen al aan boord en minimaal gebruik van antivries. Ik denk dat het mogelijk is dit te bereiken met het slimmer gebruik van de kachel die ik al heb (Eberspracher) misschien met een paar kleine aanpassingen (sensor bij motor, extra blaasbuis (afsluitbaar), slimmere thermostaat. Netto en afgaand op de laatste 10 jaar zou dat in totaal iets van 2 misschien 3 weken (over 10 jaar) betekenen dat de kachel op stand 5-10 staat. In ruil daarvoor kan ik dan altijd zorgeloos de winter door en altijd varen en het gebruik van bv antivries vermijden bij een onverwacht strenge vorst periode.

@PVO: Bedankt, ik zal dat draadje eens doorspitten en zag al een link naar een draadje van Zeehaen over hetzelfde onderwerp. Kachel lang op lage stand is inderdaad niet goed, ik hoop dat te kunnen opvangen met een slimmere thermostaat. Op afstand monitoren van bv bilgepomp etc. en een verwarmde boot bij aankomst is iets dat me wel aanspreekt. Dit is dat stap 2 voor mij, stap 1 en het doel dat ik nu voor ogen heb is "off the grid" een redelijk robuuste oplossing voor vorstvrij houden motor, slangen afsluiters etc. tijdens een plotseling strenge vorstperiode.
"Average White Boat"
lidmaatschap opgezegd i.v.m. overstap op eigenaarsvereniging van eigen boot merk. Succes met het ZF en bedankt voor de hulp.
Laatst bewerkt: 14 feb 2021 10:26 door awb3.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Gebruik bootverwarming(diesel) als vorstpreventie 14 feb 2021 11:16 #1253412

  • Zeehaen
  • Zeehaen's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 734
awb3 schreef :
Bedankt voor de reacties.

@Zeehaen: Je heb radiatoren aan boord begrijp ik? Ik heb een ander systeem maar wbt die Meaco heb je gelijk, de luchtvochtigheid bij vorst is sowieso lager dan +-60% (instelling die ik bij de meaco gebruik). Ik gebruik de meaco als ik in het water lig in de winter inderdaad ook hoofdzakelijk om de boel fris te houden , met name kussens etc. Wat betreft doorblazen als vorst preventie zou ik dit wel willen proberen om het gebruik van antivries totaal te vermijden als ik op de wal sta, ik moet me hierin verdiepen.

.

Achter de rugleuningen van de zithoek heb ik 'convectorputten' gebouwd (zie foto) en in de hut voorin heb ik een Madeira 8 hetelucht-unit opgenomen. Die laatste gebruik ik niet vaak omdat ik gestoord wordt van dat geluid. De CV-ventilatoren daarentegen zijn volledig geluidloos, dus die madeira 8 ga ik eruit halen en vervangen voor een convector met ventilator

groeten,
Alex

(Stadtdesign Madeira 44 RBS)
Laatst bewerkt: 14 feb 2021 11:25 door Zeehaen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Gebruik bootverwarming(diesel) als vorstpreventie 14 feb 2021 18:32 #1253540

  • koko
  • koko's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 15784
Oke, off topic, maar ihkv winterklaar maken toch in de buurt.

Vorig jaar alle metalen doorvoeren en kranen vervangen voor Tru Design kranen. Zelfs geen sla olie meer nodig. Alle kranen aan boord waren aan vervanging toe en zo heel veel werk is het nu ook weer niet om ook de doorvoeren te vervangen. Heb alleen de motor en drinkwaterpomp hoeven beschermen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Gebruik bootverwarming(diesel) als vorstpreventie 14 feb 2021 22:34 #1253610

  • awb3
  • awb3's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 215
Zeehaen schreef :
Achter de rugleuningen van de zithoek heb ik 'convectorputten' gebouwd (zie foto) en in de hut voorin heb ik een Madeira 8 hetelucht-unit opgenomen. Die laatste gebruik ik niet vaak omdat ik gestoord wordt van dat geluid. De CV-ventilatoren daarentegen zijn volledig geluidloos, dus die madeira 8 ga ik eruit halen en vervangen voor een convector met ventilator

Ziet er netjes uit !
"Average White Boat"
lidmaatschap opgezegd i.v.m. overstap op eigenaarsvereniging van eigen boot merk. Succes met het ZF en bedankt voor de hulp.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Gebruik bootverwarming(diesel) als vorstpreventie 14 feb 2021 22:37 #1253611

  • awb3
  • awb3's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 215
koko schreef :
Oke, off topic, maar ihkv winterklaar maken toch in de buurt.

Vorig jaar alle metalen doorvoeren en kranen vervangen voor Tru Design kranen. Zelfs geen sla olie meer nodig. Alle kranen aan boord waren aan vervanging toe en zo heel veel werk is het nu ook weer niet om ook de doorvoeren te vervangen. Heb alleen de motor en drinkwaterpomp hoeven beschermen.

Wel een beetje on topic want mijn doel is "off the grid" een mogelijkheid te hebben om een strenge vorstperiode te overbruggen. Op een vorige boot had ik Forespar (marelon?) afsluiters, volgens mij vergelijkbaar met TruDesign. Op mijn huidige boot zit dat helaas niet (ik heb nu "gewone"afsluiters) maar als de boot me bevalt ben ik inderdaad van plan de afsluiter te vervangen door TruDesign. Heb je dat zelf gedaan of laten doen? Ik zou nog steeds zonnebloemolie gebruiken maar ik zou sowieso graag de afsluiters vervangen want ik weet niet hoe het er van binnen uit ziet (+-20 jaar oud), van buiten ziet het er goed uit.
"Average White Boat"
lidmaatschap opgezegd i.v.m. overstap op eigenaarsvereniging van eigen boot merk. Succes met het ZF en bedankt voor de hulp.
Laatst bewerkt: 14 feb 2021 22:38 door awb3.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Gebruik bootverwarming(diesel) als vorstpreventie 15 feb 2021 08:42 #1253645

  • nardus
  • nardus's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6107
awb3 schreef :
Ik zou nog steeds zonnebloemolie gebruiken

Gaat de goede kant op ! scheelt ook weer een hoop onnodige energie en een stuk veiliger mocht je kachel uitvallen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Gebruik bootverwarming(diesel) als vorstpreventie 15 feb 2021 10:57 #1253683

  • awb3
  • awb3's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 215
nardus schreef :
awb3 schreef :
Ik zou nog steeds zonnebloemolie gebruiken

Gaat de goede kant op ! scheelt ook weer een hoop onnodige energie en een stuk veiliger mocht je kachel uitvallen.

Niet te vroeg juichen Nardus ; ) Hoe meer ik lees over TruDesign en over afsluiters in het algemeen (ook hier op ZF) ruim onder de waterlijn (dus normaal gesproken geen ijs daar) hoe meer ik denk dat zonnebloemolie niet nodig is bij TruDesign in combinatie met een slimme oplossing (met Eberspracher) om de boot en dus slangen etc boven nul te houden... Ik moet me hierin verdiepen naast de optie wbt doorblazen. Ik heb een compressor dus zou dit bij een aankomende vorstperiode kunnen uitvoeren en daarnaast de "off the grid" Eberspracher optie in gang zetten. Vooralsnog heb ik "gewone afsluiters" die ik eigenlijk wel wil vervangen. Wat betreft de "off the grid" oplossing die ik wil bewerkstelligen met de Eberspracher wil ik iedereen bedanken voor de reacties, hier kan ik verder mee !
"Average White Boat"
lidmaatschap opgezegd i.v.m. overstap op eigenaarsvereniging van eigen boot merk. Succes met het ZF en bedankt voor de hulp.
Laatst bewerkt: 15 feb 2021 11:05 door awb3.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Gebruik bootverwarming(diesel) als vorstpreventie 15 feb 2021 12:14 #1253702

  • Jedre
  • Jedre's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Berichten: 4103
Alles genezende hebbende vraag ik me nu af hoe lang ik een webasto kan laten draaien. Natuurlijk met thermostaat.
Waar ligt nu het begin van continu gebruik?

Gepost met de officiële Zeilersforum-app
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Gebruik bootverwarming(diesel) als vorstpreventie 15 feb 2021 14:27 #1253733

  • Zeehaen
  • Zeehaen's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 734
Jedre schreef :
Alles genezende hebbende vraag ik me nu af hoe lang ik een webasto kan laten draaien. Natuurlijk met thermostaat.
Waar ligt nu het begin van continu gebruik?

Gepost met de officiële Zeilersforum-app

De thermotop waterverwarming mag continue branden, zie onderstaand knipsel uit webasto dealerinfo...

groeten,
Alex

(Stadtdesign Madeira 44 RBS)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Gebruik bootverwarming(diesel) als vorstpreventie 15 feb 2021 14:35 #1253734

  • Zeehaen
  • Zeehaen's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 734
en nog eentje...


groeten,
Alex

(Stadtdesign Madeira 44 RBS)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Gebruik bootverwarming(diesel) als vorstpreventie 15 feb 2021 18:53 #1253814

  • BobG
  • BobG's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 572
Joop66 schreef :
Allemaal leuk, maar voor het al dan niet bevriezen van afsluiters gaat de verwarming aan geen barst uitmaken.

De warmtegeleiding van koper/messing is grofweg 500 keer groter dan die door de lucht. Je kranen zitten meestal ook nog in een slecht of niet geventileerd compartiment.

Sorry.

Helpt niet.

ben dit weekend op de boot geweest, Moet Joop wel (een beetje :( ) gelijk geven, ik had een oilieradiator op 1000w en een luchtontvochtiger meer dan 1 week continue aan, kastjes open en helaas de drinkwater leidingen waren bevroren, ga donderdag terug, kijken of de boel kapot dooit. Minimum temp in de kajuit was 1 graden op ongeveer 1,80 cm hoogte.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Gebruik bootverwarming(diesel) als vorstpreventie 15 feb 2021 20:43 #1253856

  • Jedre
  • Jedre's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Berichten: 4103
Zeehaen schreef :
Jedre schreef :Alles genezende hebbende vraag ik me nu af hoe lang ik een webasto kan laten draaien. Natuurlijk met thermostaat.
Waar ligt nu het begin van continu gebruik?

Gepost met de officiële Zeilersforum-app
De thermotop waterverwarming mag continue branden, zie onderstaand knipsel uit webasto dealerinfo...


Dsnk voor je reactie,. Ik heb alleen het type 2000. Ik zal webasto een vragen

Gepost met de officiële Zeilersforum-app
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Gebruik bootverwarming(diesel) als vorstpreventie 15 feb 2021 21:17 #1253878

  • HPV
  • HPV's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6091
Modulerende dieselkachels hebben de neiging om eerder te vervuilen wanneer ze op een lage (terug geregelde) stand werken. Maar als vorstbeveiliging zal er waarschijnlijk snel behoefte zijn aan een wat groter vermogen en zal de kachel het goed kunnen volhouden zolang de accu de benodigde startstroom kan leveren. Overigens kon je bij de oudere webasto thermotop 3500 de dunne rode draad naar de regelknop onderbreken met een gewone aan uit thermostaat waardoor de kachel het koelproces bleef doorlopen. Regelknop op maximaal en de thermostaat op een gewenste waarde zorgt er voor dat de kachel alleen op hoog vermogen werkt, dus na een aantal minuten gewoon weer uitschakelt. Beter voor de kachel.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Gebruik bootverwarming(diesel) als vorstpreventie 15 feb 2021 21:55 #1253892

  • Kock1964
  • Kock1964's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5176
BobG schreef :
Joop66 schreef :
Allemaal leuk, maar voor het al dan niet bevriezen van afsluiters gaat de verwarming aan geen barst uitmaken.

De warmtegeleiding van koper/messing is grofweg 500 keer groter dan die door de lucht. Je kranen zitten meestal ook nog in een slecht of niet geventileerd compartiment.

Sorry.

Helpt niet.

ben dit weekend op de boot geweest, Moet Joop wel (een beetje :( ) gelijk geven, ik had een oilieradiator op 1000w en een luchtontvochtiger meer dan 1 week continue aan, kastjes open en helaas de drinkwater leidingen waren bevroren, ga donderdag terug, kijken of de boel kapot dooit. Minimum temp in de kajuit was 1 graden op ongeveer 1,80 cm hoogte.

Ik had exact hetzelfde , olieradiator en luchtontvochtiger, maar aan boord was het staedy 10graden. Jij hebt waarschijnlijk een hele grote boot en aan 1 radiator niet genoeg?
René
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
  • Pagina:
  • 1
  • 2
Tijd voor maken pagina: 0.170 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl