Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: Victron Buck-Boost DC-DC Converter aansluiten

Victron Buck-Boost DC-DC Converter aansluiten 16 mrt 2021 14:49 #1263214

  • Bert65
  • Bert65's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4540
Ik heb dit apparaat aangeschaft om straks mijn LifePo4 accu op te kunnen laden zonder schade aan de dynamo. Het vervult ongeveer de zelfde taak als een Orion en is net als een Orion Smart volledig instelbaar, alleen dan via USB en niet via bluetooth.

Het is deze: www.acculaders.nl/buck-boost-d...%20Shopping%20-%20EU

Het schema om deze aan te sluiten lijkt simpel genoeg, zie de tekening. Maar ik heb toch nog een hoop vragen.

Het relais heeft 4 aansluitingen: 30 (CHM), gaat naar de schakelaar startaccu (zit na de schakelaar) op +
87 (CHB), gaat naar de de boordaccu, vóór de schakelaar voor +
86 (RE1), Wordt dan CH(???) en zit na de schakelaar op de aarde van de startaccu voor -
85 (RE2), Gaat naar 15, dit is vrijwel zeker een schakelrelais voor de electrische ankerlier. Die moet dus weer verbonden worden als het laadrelais vervangen is.

Mijn vragen:

Het relais zit onder de motorkap / trap en wordt daar waarschijnlijk behoorlijk warm. Kan ik de DC - DC Converter daar ook plaatsen of kan ik beter een ander plekje zoeken. Dan zal ik waarschijnlijk geen gebruik kunnen maken van de trildetectie. Ik kan dan gebruik maken van de paarse draad volgens de handleiding; zie de foto:
"Motorloopdetectie
De converter heeft een unieke motorloopdetectie om een draaiende voertuigmotor te kunnen detecteren.
Hiermee wordt voorkomen dat de converter de startaccu belast als de dynamo geen stroom levert.
De converter wordt ingeschakeld:
Als de motor draait en de voedingsspanning is >= (instelbaar) volt en een eventuele (instelbaar) minuten
blokkering is voorbij.
Pin 1 input (als alternatief voor de motorloopdetectie
De converter kan ook worden ingeschakeld met een schakelaar of relaiscontact.
Inschakelen:
De converter wordt ingeschakeld:
Als pin 1 input >= 2 volt, en de voedingsspanning is >= (instelbaar) volt en een eventuele blokkering is
voorbij"
Waar sluit ik dan de paarse draad op aan (pin1)? gewoon op de dynamo plus? zodat er een stroom van meer dan 2 V gaat lopen? En de groene draad (pin2) op min?

Ik ga er van uit dat ik de draden zo moet aansluiten:
30 naar de aansluiting voor de startaccu op in de converter plus, van af de accu ná de schakelaar (dus één op één draad overzetten)

87 (CHB), gaat naar aansluiting voor de boordaccu, in de converter van af de boordaccu vóór de schakelaar voor + (dus één op éé de draad overzetten)

86 Gaat naar de aardedraad van de startaccu, na de schakelaar. Hier moet ook nog een shunt tussen komen voor een Victron BMV, ik ga er van uit dat de aansluiting dan ná de shunt moet komen.

Waar sluit ik 85 op aan? Op dit moment zit de ankerlier op de startaccu en werkt alleen als de motor loopt. Ik vermoed dat dat de taak van 85 is; voelen wanneer de motor loopt.
Maar ik ben eigenlijk van plan om de ankerlier over te zetten op de serviceaccu, dit wordt een LifePo4 accu met minstens 200AH en een 120A BMS. De ankerlier is 1000 watt en gezekerd met een automatische zekering van 100A, maar schijnt kortstondig 140A te kunnen trekken.

Dus waar sluit ik 85 op aan als ik de startaccu wil blijven gebruiken met de ankerlier (alleen met draaienede motor) en waar sluit ik hem op aan als ik daarvoor de boordaccu wil inzetten? (als dat al kan)

Ik hoor het heel graag
Bijlagen:
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Victron Buck-Boost DC-DC Converter aansluiten 17 mrt 2021 07:58 #1263483

  • Bert65
  • Bert65's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4540
Ik realiseer mij dat het misschien te veel vragen in één draadje zijn. Ook als je antwoord op maar één van mijn vragen hebt ben ik je zeer dankbaar.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Victron Buck-Boost DC-DC Converter aansluiten 17 mrt 2021 10:14 #1263549

  • Hans V
  • Hans V's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4501
Bert65 schreef :
Ik heb dit apparaat aangeschaft om straks mijn LifePo4 accu op te kunnen laden zonder schade aan de dynamo. Het vervult ongeveer de zelfde taak als een Orion en is net als een Orion Smart volledig instelbaar, alleen dan via USB en niet via bluetooth.

Het is deze: www.acculaders.nl/buck-boost-d...%20Shopping%20-%20EU

Victron verkoopt deze DC-DC converter ook, maar het is voor zover ik weet geen Victron ontwerp en wordt ook door anderen geleverd. Waarom ben je voor de TS 400 gegaan en niet voor een Orion-Tr Smart? Ik weet natuurlijk niet wat je voor je TS 400 betaald hebt maar de 30A versie van de Orion lijkt prijstechnisch gunstiger?

Bert65 schreef :
Het relais zit onder de motorkap / trap en wordt daar waarschijnlijk behoorlijk warm. Kan ik de DC - DC Converter daar ook plaatsen of kan ik beter een ander plekje zoeken. Dan zal ik waarschijnlijk geen gebruik kunnen maken van de trildetectie. Ik kan dan gebruik maken van de paarse draad volgens de handleiding; zie de foto:
"Motorloopdetectie

Goede afweging. De DC-DC converter schakelt terug in vermogen (stroomsterkte) als hij te warm wordt. In een motorruimte is dat vrijwel zeker het geval, hij kan z'n warmte dan moeilijk kwijt. Dus in principe nooit in ruimtes met (andere) warmtebronnen monteren.

Bert65 schreef :
Waar sluit ik dan de paarse draad op aan (pin1)? gewoon op de dynamo plus? zodat er een stroom van meer dan 2 V gaat lopen? En de groene draad (pin2) op min?

Inderdaad, de paarse draad (Pin 1) gewoon op de dynamo plus. Of beter nog: op de plus van je startaccu. Bij 50 in TS Config vink je dan Converter on/off with pin 1 (purple wire) aan èn Converter on/off by input voltage (zie schermafbeelding).
Bij 57 in TS Config stel je de in/uitschakelspanning dan in op een spanning (bijvoorbeeld 13.5 of 14V) die boven de rustspanning van je volle startaccu ligt maar onder de laadspanning van je dynamo (anders schakelt de TS 400 nooit in). Ik heb zelf geen ervaring met de TS 400 en TS Config, maar zo zou het als ik de instellingen goed begrijp moeten werken.





Niet helder [ Click to expand ]


Bert65 schreef :
Dus waar sluit ik 85 op aan als ik de startaccu wil blijven gebruiken met de ankerlier (alleen met draaienede motor) en waar sluit ik hem op aan als ik daarvoor de boordaccu wil inzetten? (als dat al kan)

Misschien zie ik iets over het hoofd, maar ik vermoed dat de TS 400 hetzelfde werkt als onze Mac Plus DC-DC lader: je monteert hem in plaats van de (waarschijnlijk) eerder aanwezige scheidingsdiode of scheidingsrelais tussen start- en verbruiksaccu. Dus: IN op startaccu +, GND op de - (aarde) van het boordnet (maakt niet uit waar je dat aansluit, is allemaal met elkaar verbonden als het goed is), en OUT naar je verbruiksaccu +. Precies zoals in het meest eenvoudige schema in de handleiding staat aangegeven:





Als enige extra komt daar dus de paarse sensordraad bij die je op de startaccu + (of dynamo +) aansluit.

Het relais voor het inschakelen van je ankerliervoeding laat je dus gewoon aangesloten zoals die zit (zat) op de dynamo + (≈startaccu +).

Voeding ankerlier [ Click to expand ]
Dufour 405 GL

www.sailasailing.nl
Laatst bewerkt: 17 mrt 2021 10:55 door Hans V.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Victron Buck-Boost DC-DC Converter aansluiten 17 mrt 2021 11:47 #1263600

  • Bert65
  • Bert65's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4540
Hallo Hans,

Super bedankt voor je duidelijke antwoord. Ik had de vraag over de Orion wel verwacht, natuurlijk. Ik kon deze nieuw voor een schappelijk bedrag overnemen, de helft van de prijs van een nieuwe Orion.
Als ik de Dc - Dc converter met de paarse draad op afstand kan starten hoeft hij ook niet onder de motorkap.
Wat je schrijft komt overeen met wat ik had gehoopt, dus dat moet gaan lukken. Ik dank dan dat de green wire niet gebruikt wordt (en vinkje daar dus uit?)

Het wordt tijd de koe bij de hoorns te vatten en alles aan te gaan sluiten
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Victron Buck-Boost DC-DC Converter aansluiten 17 mrt 2021 15:07 #1263677

  • Hans V
  • Hans V's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4501
Bert65 schreef :
Ik dank dan dat de green wire niet gebruikt wordt (en vinkje daar dus uit?)

Het wordt tijd de koe bij de hoorns te vatten en alles aan te gaan sluiten

Succes met je project!

Werk zorgvuldig, LFP kan hele hoge stromen leveren dus losliggende kabels en sluiting zijn een serieus risico.

Vinkje bij de green wire kan inderdaad uit als je die niet gebruikt. Zolang dat groene draadje nergens ongeïsoleerd tegenaan ligt maakt dat vinkje ws ook niet veel uit.
Dufour 405 GL

www.sailasailing.nl
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Victron Buck-Boost DC-DC Converter aansluiten 18 mrt 2021 11:36 #1264008

  • Bert65
  • Bert65's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4540
Dank je wel Hans,

Ja veiligheid is een dingetje. Ik zie Will altijd lekker knutselen met alle schroeven waar spanning o9p staat bloot. Ik zag laatste een Duit filmpje waar ze alle polen tijdens het bouwen van de accu hadden afgeschermd, dat leek mij een goed idee. De elektra in mijn boot is super strak en netjes afgewerkt, ik wil dat zo houden.

Ik heb de Stroomwinkel ook een paar vragen gesteld en de paarse draad kan idd netjes geïsoleerd weggelegd worden en gebruik je niet.

Ik vermoed dat het inschakelen via de aparte draad met de eigenaardigheden van een Euro 6 motor (en dynamo) te maken heeft, eigenlijk de primaire doelgroep van dit product, campers met een dergelijke motor.

Ik moet nog even heel goed nadenken wat ik met de ankerlier doe. Nog best ingewikkeld.

En er moet dus ook nog een Victron BMV 602s tussen, maar dat gaat mij lukken

Nogmaals hartelijk dank voor je hulp en fijn dat je je ook even in de handleiding / software hebt verdiept.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Victron Buck-Boost DC-DC Converter aansluiten 04 mei 2021 13:12 #1280701

  • Bert65
  • Bert65's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4540
Zoon en ik zijn gister op de boot geweest om de klus af te maken. Ik heb de antwoorden van HansV even meegenomen.

Één punt waar ik nog niet uit kwam: Volgens mijn zoon konden we de relais gewoon laten zitten (al heeft die volgens mij geen functie meer) als we CHM (plus van de startaccu) aansluiten op 'in' van de DC DC lader en CHB op de uitgang van de DC DC lader. Alleen RE 1 en RE2 zijn dan nog op de relais aangesloten (86 en 85)

Of kan ik die (RE1 en RE2) ook gewoon met elkaar verbinden en het hele relais er tussen uit halen?

We hebben de klus nog niet kunnen afmaken omdat de perstang stuk ging.

Ik wil dit eerst helemaal afmaken omdat mijn LifePo4 accu er dan in kan. Kan kijk ik later verder naar de mogelijkheid om de ankerlier op de boordaccu te zetten. First things first.
Bijlagen:
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Victron Buck-Boost DC-DC Converter aansluiten 04 mei 2021 21:22 #1280979

  • Hans V
  • Hans V's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4501
Bert65 schreef :
Zoon en ik zijn gister op de boot geweest om de klus af te maken. Ik heb de antwoorden van HansV even meegenomen.

Één punt waar ik nog niet uit kwam: Volgens mijn zoon konden we de relais gewoon laten zitten (al heeft die volgens mij geen functie meer) als we CHM (plus van de startaccu) aansluiten op 'in' van de DC DC lader en CHB op de uitgang van de DC DC lader.

Een scheidingsrelais tussen startaccu en verbruikersaccu wordt overbodig bij inzet van een DC-DC converter (als je die aansluit zoals je hierboven beschrijft). De DC-DC converter fungeert dan als accuscheider. Bij ons zat er af werf een scheidingsdiode die we hebben vervangen door onze Mac Plus DC-DC converter. Het overbodig geworden scheidingsrelais zou ik verwijderen, geeft alleen maar extra risico op storingen.

Andere relais (startmotor en ankerlier) hebben met de DC-DC setup niets te maken en kun je gewoon laten zitten zoals ze zitten.
Dufour 405 GL

www.sailasailing.nl
Laatst bewerkt: 04 mei 2021 21:24 door Hans V.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Victron Buck-Boost DC-DC Converter aansluiten 04 mei 2021 21:55 #1280988

  • Bert65
  • Bert65's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4540
OK, Dus Re1 en Re2 gewoon doorverbinden dus?

Gepost met de officiële Zeilersforum-app
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Victron Buck-Boost DC-DC Converter aansluiten 05 mei 2021 08:02 #1281057

Ik kan me niet goed herinneren hoe ik dat gedaan heb, maar zo te zien heb ik alleen de CHMr10mm2 losgehaald.

Ik heb een Volvo P MD2020, dus dat blokje F15 heb ik niet. En ik heb een Sterling. Relais heb ik laten zitten.


Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.144 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl