Ik heb dit apparaat aangeschaft om straks mijn LifePo4 accu op te kunnen laden zonder schade aan de dynamo. Het vervult ongeveer de zelfde taak als een Orion en is net als een Orion Smart volledig instelbaar, alleen dan via USB en niet via bluetooth.
Het is deze:
www.acculaders.nl/buck-boost-d...%20Shopping%20-%20EU
Het schema om deze aan te sluiten lijkt simpel genoeg, zie de tekening. Maar ik heb toch nog een hoop vragen.
Het relais heeft 4 aansluitingen: 30 (CHM), gaat naar de schakelaar startaccu (zit na de schakelaar) op +
87 (CHB), gaat naar de de boordaccu, vóór de schakelaar voor +
86 (RE1), Wordt dan CH(???) en zit na de schakelaar op de aarde van de startaccu voor -
85 (RE2), Gaat naar 15, dit is vrijwel zeker een schakelrelais voor de electrische ankerlier. Die moet dus weer verbonden worden als het laadrelais vervangen is.
Mijn vragen:
Het relais zit onder de motorkap / trap en wordt daar waarschijnlijk behoorlijk warm. Kan ik de DC - DC Converter daar ook plaatsen of kan ik beter een ander plekje zoeken. Dan zal ik waarschijnlijk geen gebruik kunnen maken van de trildetectie. Ik kan dan gebruik maken van de paarse draad volgens de handleiding; zie de foto:
"Motorloopdetectie
De converter heeft een unieke motorloopdetectie om een draaiende voertuigmotor te kunnen detecteren.
Hiermee wordt voorkomen dat de converter de startaccu belast als de dynamo geen stroom levert.
De converter wordt ingeschakeld:
Als de motor draait en de voedingsspanning is >= (instelbaar) volt en een eventuele (instelbaar) minuten
blokkering is voorbij.
Pin 1 input (als alternatief voor de motorloopdetectie
De converter kan ook worden ingeschakeld met een schakelaar of relaiscontact.
Inschakelen:
De converter wordt ingeschakeld:
Als pin 1 input >= 2 volt, en de voedingsspanning is >= (instelbaar) volt en een eventuele blokkering is
voorbij"
Waar sluit ik dan de paarse draad op aan (pin1)? gewoon op de dynamo plus? zodat er een stroom van meer dan 2 V gaat lopen? En de groene draad (pin2) op min?
Ik ga er van uit dat ik de draden zo moet aansluiten:
30 naar de aansluiting voor de startaccu op in de converter plus, van af de accu ná de schakelaar (dus één op één draad overzetten)
87 (CHB), gaat naar aansluiting voor de boordaccu, in de converter van af de boordaccu vóór de schakelaar voor + (dus één op éé de draad overzetten)
86 Gaat naar de aardedraad van de startaccu, na de schakelaar. Hier moet ook nog een shunt tussen komen voor een Victron BMV, ik ga er van uit dat de aansluiting dan ná de shunt moet komen.
Waar sluit ik 85 op aan? Op dit moment zit de ankerlier op de startaccu en werkt alleen als de motor loopt. Ik vermoed dat dat de taak van 85 is; voelen wanneer de motor loopt.
Maar ik ben eigenlijk van plan om de ankerlier over te zetten op de serviceaccu, dit wordt een LifePo4 accu met minstens 200AH en een 120A BMS. De ankerlier is 1000 watt en gezekerd met een automatische zekering van 100A, maar schijnt kortstondig 140A te kunnen trekken.
Dus waar sluit ik 85 op aan als ik de startaccu wil blijven gebruiken met de ankerlier (alleen met draaienede motor) en waar sluit ik hem op aan als ik daarvoor de boordaccu wil inzetten? (als dat al kan)
Ik hoor het heel graag