Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: Accu-lader, omvormer, Mastervolt - diverse vragen

Accu-lader, omvormer, Mastervolt - diverse vragen 18 mrt 2021 19:07 #1264150

  • Sailabout
  • Sailabout's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1378
Op ons schip zijn in 2006 professioneel een Mastervolt 25 | 3, omvormer 800 watt en een scheidingstrafo netjes naast elkaar ingebouwd. Op het navigatiepaneel zijn twee paneeltjes opgenomen: een Mastervolt Accumonitor en een soort afstandsbediening voor de omvormer om deze vanuit standby in te schakelen. De omvormer voedt alle 5 stopcontacten (hoogstens twee tegelijk in gebruik) door de boot, ergens wordt automatisch geschaled tussen walstroom indien aanwezig en omvormer.

Inmiddels bestaat de servicebank uit 3 Victron 110 ah Gelaccu’s en een startbatterij van 65 ah. De lader is daarvoor wat onderbemeten. Hij krijgt de boel wel vol, maar dat kan lang duren. Daarnaast is de meest gebruikte verbruiker aan boord het Nespresso koffiezet-apparaat en dat trekt de omvormer niet. Tijd voor een upgrade :) ...

Ik neig naar de Mastervolt Combi 1600 W omvormer en 60 A laadvermogen. Omdat het Mastervolt is en ik HOOP dat dat een kwestie van het oude spul verwijderen en de nieuwe erin is. Victron heeft natuurlijk vergelijkbare apparaten én is een stuk goedkoper, maar ik ben bang dat ik er ‘aansluittechnich’ dan niet uitkom.

Vraag 1: is een combi te adviseren of zouden jullie voor 2 losse apparaten gaan?
Vraag 2: check - in mijn beleving staat de accumonitor ook technisch los van de lader, toch?
Die kan blijven zitten, en werkt gewoon door (hopelijk met hogere laadstroom zichtbaar)?
Vraag 3: zijn de nieuwe Mastervolts technisch / qua in- en uitgangen beduidend anders dan de 15 jaar oude voorgangers?
Of denken jullie dat het qua werk niet uitmaakt of je er een Victron inhangt of een Mastervolt?
(Ik wordt een beetje angstig als ik die toebehoren -kabels, Masterbussen enzo zie bij Victron).

Omdat ik de omvormer niet veel gebruik, vind ik op afstand in- en uitschakelen wel prettig maar allerlei andere fratsen op app, op afstand uitlezen e.d. Minder interessant.

Hoor graag van jullie.
V1122 Silmaril - www.sailabout.nl/Blog/
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Accu-lader, omvormer, Mastervolt - diverse vragen 18 mrt 2021 20:01 #1264172

  • yannick
  • yannick's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 335
Hoi,

Ik heb niet heel veel ervaring met specifiek mastervolt apparatuur, vele malen meer met victron maar zal proberen om je vragen te beantwoorden.

1: Vanuit mijn ervaring met victron zou ik voor een combi gaan. Geïntegreerde omschakelautomaat en de mogelijkheid voor zgn powerassist. Als je bijvoorbeeld 4a walstroom hebt, en je wilt toch een apparaat van 2000W voeden, dan heeft (in ieder geval victron) de mogelijkheid om te 'assisteren' vanuit de accu's. Ik neem aan dat Mv dat ook wel heeft.
2: Ja, als het goed is staat een accumonitor los van de lader/omvormer.
3: 1 op 1 omwisselen gaat sowieso niet. Alleen al door het toegenomen vermogen zal je kabels en zekeringen moeten aanpassen. Daarbij zou het mij niet verbazen als een 15jaar oud schakelpaneel niet meer werkt op nieuwe apparatuur. Mastervolt gebruikt tegenwoordig voor alles master is, weet niet of dat toen ook al was. Als er een netwerk kabel aan je paneeltje zit heb je kans dat t compatible is, is het nog analoog dan verwacht ik dat niet.

Yannick

Toevoeging:

Ik heb zoals gezegd veel ervaring met victron, ben getraind in victron en heb minder met mastervolt. Dat wil niet zeggen dat het een voor het ander onder doet. Ik verwacht dat de kwaliteit en mogelijkheden nagenoeg hetzelfde zullen zijn. Maar als je over een victron product meer wilt weten kan ik je helpen!
Laatst bewerkt: 18 mrt 2021 20:06 door yannick.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Accu-lader, omvormer, Mastervolt - diverse vragen 18 mrt 2021 20:20 #1264177

  • Gerard
  • Gerard's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 2044
Sailabout schreef :
Daarnaast is de meest gebruikte verbruiker aan boord het Nespresso koffiezet-apparaat en dat trekt de omvormer niet. Tijd voor een upgrade :) ...
Kun je niet beter dat apparaat weg doen? Ik werk bij een repaircafe en je wilt niet weten hoe vaak men komt met die apparaten. En ik snap echt niet waarom men zo veel geld uitgeeft' terwijl koffie zetten niets anders is, dan wat gemalen koffie in heet water laten trekken. Ik gebruik daarvoor een cafetierre maar ook een percolator is goedkoop en makkelijk.
Ik neig naar de Mastervolt Combi 1600 W omvormer en 60 A laadvermogen. Omdat het Mastervolt is en ik HOOP dat dat een kwestie van het oude spul verwijderen en de nieuwe erin is. Victron heeft natuurlijk vergelijkbare apparaten én is een stuk goedkoper,
Volgens mij doet Victron niet onder voor Mastervolt, en het prijsverschil houd je in je zak voor andere zaken. :)
maar ik ben bang dat ik er ‘aansluittechnich’ dan niet uitkom.
Met een beetje hulp van professoren van hier moet dat toch wel lukken?
Vraag 1: is een combi te adviseren of zouden jullie voor 2 losse apparaten gaan?
Ik heb destijds voor een combi van Victron gekozen en verder geen omkijken meer gehad naar m'n acu's.
Wel heb ik op een van de 24VDC-uitgangen een CTEC msx 5.0 24/12VDC omvormertje aangesloten voor m'n startaccu en m'n verlichting. Werkt al 15 jaar perfect (woon op m'n schip en het geheel is dus 365 dagen per jaar in gebruik).
Omdat ik de omvormer niet veel gebruik, vind ik op afstand in- en uitschakelen wel prettig maar allerlei andere fratsen op app, op afstand uitlezen e.d. Minder interessant.
Van mij hoeven dat soort fratsen (ik verveel me niet ;)) ook niet. Dingen moeten gewoon doen wat ze moeten doen en verder zo min mogelijk aandacht vragen. :)
Varen is plezier voor twee (Gerard van Katwijk).
Laatst bewerkt: 18 mrt 2021 20:23 door Gerard.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Accu-lader, omvormer, Mastervolt - diverse vragen 18 mrt 2021 23:11 #1264218

  • Hans V
  • Hans V's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4501
Wij hebben 10 jaar ervaring met een Mastervolt Mass Combi 12/2500-100 gecombineerde lader-omvormer. Qua functionaliteit een ideaal apparaat. Sommige forumleden pleiten voor afzonderlijke apparaten zodat niet alle functionaliteit wegvalt als één onderdeel defect raakt. Dat is inderdaad een voordeel àls er iets kapot gaat. Onze Mass Combi blijkt tot nu toe zeer betrouwbaar.

De Mastervolt Mass Combi heeft inderdaad ook een power assist functie die waar nodig de walstroom aanvult vanuit de de accu's. Zodra de grote verbruikers aan boord weer uit staan wordt de walstroom weer optimaal gebruikt voor het laden van de accu's. Alles geheel automatisch, zonder ingrijpen van de crew.

De gecombineerde lader-omvormer apparaten van Mastervolt en Victron zijn relatief eenvoudig te installeren, communiceren indien gewenst met andere apparaten van hetzelfde merk en besparen een hoop ruimte, bekabeling, etc. Op veel zeiljachten is dat een prettig voordeel.

Ik weet niet of de nieuwe Mastervolt Combi's wezenlijk verschillen van ons 10 jaar oude apparaat. De Mass Combi 12/2500-100 maakte al gebruik van hoogfrequente techniek, waardoor ze niet meer zo bromden als de Victrons in die tijd nog wel deden. Maar de ontwikkelingen bij Victron hebben ook niet stilgestaan, dus ik weet niet of dit verschil nog bestaat.
Dufour 405 GL

www.sailasailing.nl
Laatst bewerkt: 18 mrt 2021 23:27 door Hans V.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Accu-lader, omvormer, Mastervolt - diverse vragen 19 mrt 2021 08:01 #1264248

  • Gerard
  • Gerard's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 2044
Hans V schreef :
De Mass Combi 12/2500-100 maakte al gebruik van hoogfrequente techniek, waardoor ze niet meer zo bromden als de Victrons in die tijd nog wel deden. Maar de ontwikkelingen bij Victron hebben ook niet stilgestaan, dus ik weet niet of dit verschil nog bestaat.
Victrons brommen? Ik denk dat dat een "broodje aap"-verhaal is van een Mastervolt-verkoper. Ik heb al bijna 15 jaar de Victron Quatro 24/5000/120. Je kunt er met je hoofd op slapen, maar je hoort niets. Zowel Mastervolt als Victron leveren goede apparaten die elkaar niet echt ontlopen behalve qua prijs en mogelijk voor sommigen qua status.
Varen is plezier voor twee (Gerard van Katwijk).
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Accu-lader, omvormer, Mastervolt - diverse vragen 19 mrt 2021 09:30 #1264274

  • Hans V
  • Hans V's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4501
Gerard schreef :
Hans V schreef :
De Mass Combi 12/2500-100 maakte al gebruik van hoogfrequente techniek, waardoor ze niet meer zo bromden als de Victrons in die tijd nog wel deden. Maar de ontwikkelingen bij Victron hebben ook niet stilgestaan, dus ik weet niet of dit verschil nog bestaat.

Victrons brommen? Ik denk dat dat een "broodje aap"-verhaal is van een Mastervolt-verkoper.

Het was juist andersom. Verkopers van Victron roemden destijds de bewezen wikkeltrafo techniek in de Multiplus als degelijker dan de ‘kwetsbare’ moderne hoogfrequent electronica in de Mastervolt Combi. Mastervolt was het daar uiteraard niet mee eens en vonden Victron achterlopen met hun zware wikkeltrafo’s.

Die rivaliteit tussen Victron en Mastervolt (opgericht door voormalig Victron medewerkers) heb ik overigens niets mee: we hebben zowel Mastervolt als Victron apparatuur aan boord en zijn over beide merken zeer tevreden. Van beide merken hebben we overigens ook maandagochtend modellen gehad die onder garantie werden vervangen. De Mastervolt MassCombi heeft het van het begin af aan uitstekend gedaan.

Bij hoge belasting schakelt een duidelijk hoorbare ventilator in, dus het gebrom van de Victron wikkeltrafo’s uit die tijd is relatief. Maar er waren zeilers die gek werden van het gebrom en om die reden destijds voor Mastervolt kozen.

Kwalitatief maken zowel Victron als Mastervolt inderdaad prima (maar kostbare) apparaten.

Gerard schreef :
Ik heb al bijna 15 jaar de Victron Quatro 24/5000/120. Je kunt er met je hoofd op slapen, maar je hoort niets.

Mooi! Misschien werd het door anderen overdreven? Voor zover ik weet heeft nooit iemand absolute geluidsniveau’s vergeleken met een goede dB meter.

omvormers-12v-naar-220v.welke-...ompact-24-2000-50-p7

camperforum.nl/viewtopic.php?f...4e&start=14#p1437431

www.circuitsonline.net/forum/view/95267
Dufour 405 GL

www.sailasailing.nl
Laatst bewerkt: 19 mrt 2021 09:32 door Hans V.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Accu-lader, omvormer, Mastervolt - diverse vragen 19 mrt 2021 10:12 #1264289

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 29148
Die Victron Quatro serie is subliem en kan nog véél meer dan wij als watersporters nodig hebben.

Ik heb voorheen natuurlijk veel Victron en Mastervolt verkocht. In principe zou het niet uit maken, maar de service vriendelijkheid en technische toegankelijkheid van Victron vind ik veel groter.
Ik heb bij beide fabrieken service cursussen gevolgd (ooit).
De Victrons zijn weinig veranderd aan mechanische opbouw, toegankelijk.

Ik kom regelmatig tamelijk grote UPS'sen tegen, veel daar van zijn Victron, dat gaat dan wel over 10-100KW.

Gevoelsmatig, op grond van mijn beroeps ervaringen, kies ik zelf voor Victron.

Maar ja, op grond van prijs en beschikbaarheid kan iedereen zijn eigen keuze maken....
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Laatst bewerkt: 19 mrt 2021 10:15 door Calidris.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Accu-lader, omvormer, Mastervolt - diverse vragen 19 mrt 2021 11:47 #1264324

  • Gerard
  • Gerard's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 2044
WADnWIND schreef :
Die Victron Quatro serie is subliem en kan nog véél meer dan wij als watersporters nodig hebben.

Ik heb voorheen natuurlijk veel Victron en Mastervolt verkocht. In principe zou het niet uit maken, maar de service vriendelijkheid en technische toegankelijkheid van Victron vind ik veel groter.
Ha, nu moet ik even lachen. :) Die goedkope Victron is net als mijn Flojet-drinkwaterpomp gekocht voor en in de watersportbranche. M'n pomp deed je af als goedkope rommel op dat andere forum (omdat jij andere merken had verkocht?) maar die goedkope Victron is prima (omdat jij die heb verkocht?).
Varen is plezier voor twee (Gerard van Katwijk).
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Accu-lader, omvormer, Mastervolt - diverse vragen 19 mrt 2021 14:43 #1264363

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 29148
Gerard schreef :
WADnWIND schreef :
Die Victron Quatro serie is subliem en kan nog véél meer dan wij als watersporters nodig hebben.

Ik heb voorheen natuurlijk veel Victron en Mastervolt verkocht. In principe zou het niet uit maken, maar de service vriendelijkheid en technische toegankelijkheid van Victron vind ik veel groter.
Ha, nu moet ik even lachen. :) Die goedkope Victron is net als mijn Flojet-drinkwaterpomp gekocht voor en in de watersportbranche. M'n pomp deed je af als goedkope rommel op dat andere forum (omdat jij andere merken had verkocht?) maar die goedkope Victron is prima (omdat jij die heb verkocht?).

Gerard, ik heb al die merken verkocht, goedkoop en duurder, ook flojet, dus dat houdt geen steek.
De quatro serie van Victron is niet perse een watersport product, maar wordt ook toegepast en gemaakt voor superjachten en beroepsvaart. Dat zijn de meeste Victron en mastervolt producten, alleen is Victron makkelijker toeganklijk. Ik kom nog steeds binnenvaartschepen tegen met Victron omvormers uit de 90er jaren en wrken dus al 25-30 jaar prima.

Ik zou niet weten wat een "goedkopere victron" is???
We hebben het hier niet over de lowbudget series van beide merken. Die zou ik in iedergeval niet zomaar kopen, omdat daar de swrvice niet of nauwelijks te doen is.

De Victron Quatro valt in de categorie Speck pompen.....
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Laatst bewerkt: 19 mrt 2021 15:37 door Calidris.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Accu-lader, omvormer, Mastervolt - diverse vragen 19 mrt 2021 14:46 #1264364

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 29148
Hans V schreef :
Mooi! Misschien werd het door anderen overdreven? Voor zover ik weet heeft nooit iemand absolute geluidsniveau’s vergeleken met een goede dB meter.

omvormers-12v-naar-220v.welke-...ompact-24-2000-50-p7

camperforum.nl/viewtopic.php?f...4e&start=14#p1437431

www.circuitsonline.net/forum/view/95267

Hans, ik moet Gerard hierin gelijk geven.
Verder is het natuurlijk onzin om reacties van 11 jaar oud! hier als referentie te gebruiken.
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Laatst bewerkt: 19 mrt 2021 15:15 door Calidris.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Accu-lader, omvormer, Mastervolt - diverse vragen 19 mrt 2021 15:24 #1264376

  • holtere
  • holtere's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 16764
Nou....onze (Victron multi) omvormer wil ook wel brommen hoor, vooral als er flink aan getrokken wordt.
Soms meer, soms minder en niet erg hinderlijk maar je hoort hem duidelijk. Dus inderdaad verstandig weghangen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Accu-lader, omvormer, Mastervolt - diverse vragen 19 mrt 2021 15:58 #1264392

  • Hans V
  • Hans V's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4501
WADnWIND schreef :
Verder is het natuurlijk onzin om reacties van 11 jaar oud! hier als referentie te gebruiken.

Ik heb denk ik niet duidelijk geformuleerd maar probeerde in dit draadje aan te geven dat die afweging vanwege het brommen van de wikkeltrafo's in de Victron voor zeilers destijds speelde, ten tijde van onze installatie van de Mass Combi. Ruim 10 jaar geleden. Die linkjes gingen dus heel bewust over die tijd...

De berichten die ik linkte waren een reactie op Gerard, die met zijn eveneens op leeftijd zijnde Victron geen enkel geluid hoort en dat brommen daarom logischerwijze als broodje aap verhaal duidde.

Hans V schreef :
Ik weet niet of de nieuwe Mastervolt Combi's wezenlijk verschillen van ons 10 jaar oude apparaat. De Mass Combi 12/2500-100 maakte al gebruik van hoogfrequente techniek, waardoor ze niet meer zo bromden als de Victrons in die tijd nog wel deden. Maar de ontwikkelingen bij Victron hebben ook niet stilgestaan, dus ik weet niet of dit verschil nog bestaat.
Dufour 405 GL

www.sailasailing.nl
Laatst bewerkt: 19 mrt 2021 16:04 door Hans V.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Accu-lader, omvormer, Mastervolt - diverse vragen 20 mrt 2021 17:15 #1264671

  • Sailabout
  • Sailabout's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1378
Wij hebben de boot vandaag in het water gegooid, tijd om even goed te kijken :). Waar ik al bang voor was ... er lopen wat extra kabeltjes uit omvormer en lader naar (ik vermoed) schakelpaneel en accubank (temperatuurmeting / monitor?).

Deze drie paneeltjes wil ik graag behouden omdat ze integraal en fraai onderdeel uitmaken van het hele paneel:



De omvormer en lader:



Ik denk dat ik de gegevens maar even naar Mastervolt stuur, vragen of dit om te zetten is naar zo,n nieuwe Combi.
V1122 Silmaril - www.sailabout.nl/Blog/
Laatst bewerkt: 20 mrt 2021 17:30 door Sailabout.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Accu-lader, omvormer, Mastervolt - diverse vragen 20 mrt 2021 18:52 #1264699

  • yannick
  • yannick's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 335
Je huidige paneeltjes zijn in ieder geval niet compatible met de nieuwe masterbus apparaten.
Als het goed is zijn de nieuwe panelen wel exact dezelfde maat en ontwerp.
Volgens mij past van victron de digital multi control ook wat betreft afmetingen, alleen heb je dan wel wat ander design.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Accu-lader, omvormer, Mastervolt - diverse vragen 22 mrt 2021 13:15 #1265303

  • Gerard
  • Gerard's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 2044
Hans V schreef :
WADnWIND schreef :
Verder is het natuurlijk onzin om reacties van 11 jaar oud! hier als referentie te gebruiken.
Ik heb denk ik niet duidelijk geformuleerd maar probeerde in dit draadje aan te geven dat die afweging vanwege het brommen van de wikkeltrafo's in de Victron voor zeilers destijds speelde, ten tijde van onze installatie van de Mass Combi. Ruim 10 jaar geleden. Die linkjes gingen dus heel bewust over die tijd...

De berichten die ik linkte waren een reactie op Gerard, die met zijn eveneens op leeftijd zijnde Victron geen enkel geluid hoort en dat brommen daarom logischerwijze als broodje aap verhaal duidde.
Tsja, Hans, ik merk wel meer, dat sommige mensen nogal gevoelig zijn voor dingen die niet hagelnieuw zijn, maar beter wat oudere informatie dan geen informatie, toch? Bovendien kunnen de meeste mensen informatie wel naar waarde schatten en realiseren ze zich, dat de tijd niet blijft stil staan.
Varen is plezier voor twee (Gerard van Katwijk).
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.144 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl