Op ons schip zijn in 2006 professioneel een Mastervolt 25 | 3, omvormer 800 watt en een scheidingstrafo netjes naast elkaar ingebouwd. Op het navigatiepaneel zijn twee paneeltjes opgenomen: een Mastervolt Accumonitor en een soort afstandsbediening voor de omvormer om deze vanuit standby in te schakelen. De omvormer voedt alle 5 stopcontacten (hoogstens twee tegelijk in gebruik) door de boot, ergens wordt automatisch geschaled tussen walstroom indien aanwezig en omvormer.
Inmiddels bestaat de servicebank uit 3 Victron 110 ah Gelaccu’s en een startbatterij van 65 ah. De lader is daarvoor wat onderbemeten. Hij krijgt de boel wel vol, maar dat kan lang duren. Daarnaast is de meest gebruikte verbruiker aan boord het Nespresso koffiezet-apparaat en dat trekt de omvormer niet. Tijd voor een upgrade
...
Ik neig naar de Mastervolt Combi 1600 W omvormer en 60 A laadvermogen. Omdat het Mastervolt is en ik HOOP dat dat een kwestie van het oude spul verwijderen en de nieuwe erin is. Victron heeft natuurlijk vergelijkbare apparaten én is een stuk goedkoper, maar ik ben bang dat ik er ‘aansluittechnich’ dan niet uitkom.
Vraag 1: is een combi te adviseren of zouden jullie voor 2 losse apparaten gaan?
Vraag 2: check - in mijn beleving staat de accumonitor ook technisch los van de lader, toch?
Die kan blijven zitten, en werkt gewoon door (hopelijk met hogere laadstroom zichtbaar)?
Vraag 3: zijn de nieuwe Mastervolts technisch / qua in- en uitgangen beduidend anders dan de 15 jaar oude voorgangers?
Of denken jullie dat het qua werk niet uitmaakt of je er een Victron inhangt of een Mastervolt?
(Ik wordt een beetje angstig als ik die toebehoren -kabels, Masterbussen enzo zie bij Victron).
Omdat ik de omvormer niet veel gebruik, vind ik op afstand in- en uitschakelen wel prettig maar allerlei andere fratsen op app, op afstand uitlezen e.d. Minder interessant.
Hoor graag van jullie.