Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: AIS ontvanger en (2x) GPS-signaal via NMEA 0183

AIS ontvanger en (2x) GPS-signaal via NMEA 0183 31 mrt 2021 20:52 #1268619

  • Lennert
  • Lennert's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 40
Hi,

Voel me een beetje onnozel, maar ga de vraag toch hier stellen. We zijn de electra aan boord aan het bijwerken en nu heb ik het volgende:

- Plotter met ingebouwde GPS (Garmin)
- DSC VHF met ingebouwde GPS (iCOM)
- AIS ontvanger (iCOM MXA-5000)
- Multiplexer (Miniplex met WiFi)

Alle apparaten hebben NMEA 0183 (inclusief de multiplexer ;) ). Daarnaast heeft de MXA-5000 een ingebouwde multiplexer. Deze heeft heeft tweemaal data out (plotter / PC) en éénmaal data in (voor GPS).

Nu twee (drie) vragen:

1. kan ik de AIS (MXA-5000) enkel met de data-out poort aan de multiplexer aansluiten > en kunnen de plotter en/of openCPN vervolgens met de GPS gegevens zelf alle posities van andere schepen bepalen? Of moet de AIS ontvanger eerst een eigen GPS-signaal binnen krijgen om dit samen te voegen? (Indien de AIS ook andere NMEA data ontvangt dan enkel GPS, stuurt deze dit dan mee bij de out-poort? De handleiding van de MXA-5000 is niet duidelijk.)

2. Is het bezwaarlijk als er gelijktijdig twee GPS-signalen op het NMEA netwerk zitten (plotter zit bovendeks, marifoon onderdeks). Of kan je dit beter voorkomen?

3. Afhankelijk van het antwoord op vraag één en twee, hoe zouden jullie het aansluiten?

Bedankt voor het meedenken alvast!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

AIS ontvanger en (2x) GPS-signaal via NMEA 0183 31 mrt 2021 21:03 #1268625

De handleiding van de AIS ontvanger zal je antwoorden geven op vraag 1 en dan mn of het GPS gebruikt moet worden (waarschijnlijk is het antwoord JA).
Twee GPS signalen aanbieden aan de multiplexer gaat tot problemen leiden aan de ontvanger van het WiFi signaal. Twee GPS signalen van verschillende bronnen zijn nooit identiek en gaat dus jitter opleveren.
Je zal zelf moeten bepalen met welke GPS je wilt navigeren en die dan aanbieden aan de multiplexer.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

AIS ontvanger en (2x) GPS-signaal via NMEA 0183 01 apr 2021 04:46 #1268648

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 29148
Omdat je 0183 berichten niet kan adresseren komen ze dus overal binnen. Nu zal je plotter wel keihard kiezen voor intern of extern, dat zal dus geen probleem geven.

De jitter van hierboven treedt dus niet op bij je plotter. Op een pc mogelijk wel als alles uit de multiplexer komt.
Bij ern miniplex kan je een prioriteit of backup instellen. 1 bron wordt dan dus maar benut.

Die jitter kan er uit zien als een muizen trappetje.

Gepost met de officiële Zeilersforum-app
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

AIS ontvanger en (2x) GPS-signaal via NMEA 0183 01 apr 2021 05:41 #1268654

“Jitter” is heel iets anders: nl.m.wikipedia.org/wiki/Jitter

Wat hier bedoeld wordt is niets meer dan het in een datastream aanwezig zijn van twee verschillende GPS posities.

Dit terzijde...
Laatst bewerkt: 01 apr 2021 07:39 door Nachtvlinder.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

AIS ontvanger en (2x) GPS-signaal via NMEA 0183 01 apr 2021 06:28 #1268657

  • awb3
  • awb3's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 215
@Lennert: antwoord vraag 1: Ja dat kun je zo aansluiten met alleen data out poort. Je ontvanger heeft geen externe gps input nodig, kan wel maar is niet nodig. Ik zou het in jouw geval niet doen, keep it simple.

antwoord vraag 2: Nee dat is niet bezwaarlijk normaal gesproken als je sowieso een multiplex gebruikt. Met jouw miniplex (shipmodul) kun je volgens mij ook nog filters instellen, dus kiezen om sommige nmea input helemaal niet door te sturen naar specifieke nmea out poorten (weet ik niet zeker maar check dat) of anders zoals Wadnwind zei prioriteiten zetten, dat laatste is beter als backup misschien. Shipmodul heeft online goede handleidingen en de ondersteuning als je er niet uitkomt en even een mailtje stuurt is goed. Op een plotter is vaak ook nog de mogelijkheid te kiezen welk gps signaal gebruikt moet worden, zelf zou ik kiezen voor intern als je goede ontvangst heb (keep it simple). Dit is dan ook gelijk het antwoord op vraag 3 ! B)

Edit: Heb je een stalen of polyester boot ?
"Average White Boat"
lidmaatschap opgezegd i.v.m. overstap op eigenaarsvereniging van eigen boot merk. Succes met het ZF en bedankt voor de hulp.
Laatst bewerkt: 01 apr 2021 12:20 door awb3.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

AIS ontvanger en (2x) GPS-signaal via NMEA 0183 01 apr 2021 06:41 #1268660

Met de informatie die je geeft zou ik:
Marifoon stand alone nergens op aansluiten.
AIS ontvanger op de plotter aansluiten. (de AIS zelf heeft geen GPS nodig)

Klaar....

kennelijk wil je ook de data via wifi van de multiplexer gebruiken?
Dan moet daar de AIS en GPS data (ook) naartoe.
Geen idee welke Garmin plotter je hebt met hoeveel in en uit etc.
Onno Harders eigenaar van
www.boatcontroller.nl en www.pcnautic.nl
Prutsen is de meest onderschatte fase van een creatief proces
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

AIS ontvanger en (2x) GPS-signaal via NMEA 0183 01 apr 2021 07:37 #1268676

  • Eclips
  • Eclips's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 6719
Precies. Het feit dat je marifoon ingebouwde GPS heeft is pure luxe. Die van mij krijgt zijn gps info van buiten en begint te gillen als hij niks ziet binnenkomen omdat de mux op dat moment nog niet wakker is.
Roald

Never follow a Southerly!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

AIS ontvanger en (2x) GPS-signaal via NMEA 0183 01 apr 2021 08:21 #1268690

  • brambo
  • brambo's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7524
In SignalK server kun je kiezen welke brom je wilt gebruiken als er twee bronnen zijn die gelijkwaardige data verschaffen.

Een eenvoudige oplossing.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

AIS ontvanger en (2x) GPS-signaal via NMEA 0183 01 apr 2021 08:25 #1268691

  • Eclips
  • Eclips's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 6719
brambo schreef :
In SignalK server kun je kiezen welke brom je wilt gebruiken als er twee bronnen zijn die gelijkwaardige data verschaffen.

Een eenvoudige oplossing.

:S Nóg eenvoudiger is om één bron dan gewoon buiten beschouwing te laten.
Roald

Never follow a Southerly!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

AIS ontvanger en (2x) GPS-signaal via NMEA 0183 01 apr 2021 08:26 #1268692

  • Knoet
  • Knoet's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2164
Ik zou zelfs helemaal geen brom willen gebruiken.
Bert
Spækhugger
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

AIS ontvanger en (2x) GPS-signaal via NMEA 0183 01 apr 2021 12:31 #1268765

  • Lennert
  • Lennert's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 40
Heren (en dames?), bedankt voor het meedenken!

Yazz schreef :
De handleiding van de AIS ontvanger zal je antwoorden geven op vraag 1 en dan mn of het GPS gebruikt moet worden (waarschijnlijk is het antwoord JA).
awb3 schreef :
@Lennert: antwoord vraag 1: Ja dat kun je zo aansluiten met alleen data out poort. Je ontvanger heeft geen externe gps input nodig, kan wel maar is niet nodig. Ik zou het in jouw geval niet doen, keep it simple.

Dit is eigenlijk de belangrijkste vraag. Maar bovenstaand wel twee verschillende antwoorden. De handleiding zegt dit erover:



Behalve dat het volgens de handleiding in bovenstaande overzicht niet noodzakelijk is een VHF te hebben.. :dry: wordt er niets gezegd over de noodzaak van het GPS-in signaal (of bijvoorbeeld een PC). Wel staat er nog:





(Stel ik zou de plotter uitgang direct op de AIS-ingang aansluiten is me met bovenstaand überhaupt niet duidelijk of de AIS bijv. commando's van de plotter naar de stuurautomaat zou doorsturen, of dat alle NMEA gegevens behalve die van de (plotter) GPS zouden komen te vervallen. De plotter heeft twee NMEA poorten, waarbij ik volgens mij kan kiezen om één poort OF als ingang (RX) OF als uitgang (TX) te laten functioneren. Gelijktijdig ontvangen / versturen kan dacht ik niet. Beide poorten zijn momenteel met de multiplexer verbonden, eentje als RX (32000 baud) en de ander als TX (4800 baud))

De kern van mijn 'probleem' komt dan terug tot de vraag of (1.) de AIS-gegevens via NMEA relatief zijn t.o.v. de huidige locatie (waardoor de AIS zelf geen GPS-positie hoeft te kennen), of dat (2.) exacte GPS-coordinaten van andere schepen via NMEA worden doorgegeven (waarvoor de AIS zelf een GPS-positie moet weten).

Als het eerste het geval is, zou ik alles als @awb3 suggereert los op de multiplexer aansluiten (en zou ik de GPS van de marifoon los van het NMEA netwerk houden.) Dat is dan het meest simpel. Als het tweede het geval is komt de vraag terug welke GPS aan te sluiten etc. (Maar des te simpeler des te beter idd!)
Laatst bewerkt: 01 apr 2021 12:31 door Lennert.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

AIS ontvanger en (2x) GPS-signaal via NMEA 0183 01 apr 2021 12:54 #1268770

  • Eclips
  • Eclips's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 6719
Lennert schreef :
De kern van mijn 'probleem' komt dan terug tot de vraag of (1.) de AIS-gegevens via NMEA relatief zijn t.o.v. de huidige locatie (waardoor de AIS zelf geen GPS-positie hoeft te kennen), of dat (2.) exacte GPS-coordinaten van andere schepen via NMEA worden doorgegeven (waarvoor de AIS zelf een GPS-positie moet weten).

Jouw AIS hoeft inderdaad zijn eigen positie niet te weten, want het is een ontvanger. Zijn enige functie is jou laten weten waar andere schepen zich bevinden. De transponders van die schepen sturen hun positiegegevens mee.
Roald

Never follow a Southerly!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

AIS ontvanger en (2x) GPS-signaal via NMEA 0183 01 apr 2021 13:10 #1268775

  • awb3
  • awb3's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 215
Ik snap je verwarring wel en die handleiding is erg vaag en onduidelijk. Wat je even moet checken is of je plotter AIS kan verwerken / laten zien, waarschijnlijk wel. Het is de plotter die de eigen GPS positie (dus waar jouw boot is ten opzicht van anderen) gebruikt om bv aanvaringskoersen etc te berekenen, dat doet een AIS ontvanger niet en daarom heeft de ontvanger ook geen GPS nodig. Als je plotter AIS niet ondersteunt dan nog is een AIS ontvanger een goed idee want je hebt een multiplex met wifi en kunt dus allerlei apps of bijvoorbeeld OpenCpn gebruiken op pc/tablet/telefoon en zodoende de AIS functionaliteit hebben maar hopelijk kan je plotter het ook. Succes ermee ! Het heeft mij ook veel uren gekost toen ik er zelf mee bezig was.
"Average White Boat"
lidmaatschap opgezegd i.v.m. overstap op eigenaarsvereniging van eigen boot merk. Succes met het ZF en bedankt voor de hulp.
Laatst bewerkt: 01 apr 2021 13:16 door awb3.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

AIS ontvanger en (2x) GPS-signaal via NMEA 0183 01 apr 2021 13:14 #1268779

  • Lennert
  • Lennert's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 40
WADnWIND schreef :
Omdat je 0183 berichten niet kan adresseren komen ze dus overal binnen. Nu zal je plotter wel keihard kiezen voor intern of extern, dat zal dus geen probleem geven.

Als de plotter een GPS-signaal krijgt via de NMEA kiest deze automatisch voor extern inderdaad. Mogelijk is dit ergens aan te passen naar intern. Maar als AIS & GPS gegevens samen aan elkaar gekoppeld zijn (als de GPS van de marifoon aan de AIS zou hangen) kan dat dus niet.
awb3 schreef :
@Lennert: Met jouw miniplex (shipmodul) kun je volgens mij ook nog filters instellen, dus kiezen om sommige nmea input helemaal niet door te sturen naar specifieke nmea out poorten (weet ik niet zeker maar check dat) of anders zoals Wadnwind zei prioriteiten zetten, dat laatste is beter als backup misschien.

Ja klopt met de shipmodul / miniplex kun je allerlei bewerkingen van/aan de data instellen. Voor sommige dingen is dat noodzakelijk, maar eigenlijk wil ik dat zo veel mogelijk voorkomen: hoe simpeler het is hoe minder fout-gevoelig. En hoe minder tijd om alles weer werkend te krijgen in geval van problemen.
awb3 schreef :
heb je een stalen of polyester boot ? Hoe is de gps ontvangst van je marifoon benedendeks? Dit ivm suggestie hieronder om vhf niet aan te sluiten. Dat is een slimme optie als je goede gps ontvangst hebt benedendeks (bij polyester vaak okay). De rest wel aansluiten op je shipmodul multiplex, dan heb je alle NMEA data zoals snelheid, diepte, gps, AIS etc ook als je PC , tablet , telefoon gebruikt. Plotter heeft vaak ook maar 1 NMEA ingang.[/i]

Polyester. Denk dat de GPS van de plotter iets nauwkeuriger is (in de open lucht), maar de marifoon heeft ook een prima GPS-ontvangst. Tot nu toe heb ik de marifoon nooit aan de NMEA gehangen. De plotter heeft zoals hierboven aangegeven dus twee poorten welke elk één RXD en één TXD kabel hebben (geen plus en min!).

Op zich gaat het me daar nu niet om, maar heb de NMEA aansluitingen van veel Garmin plotters altijd wat merkwaardig gevonden, die zijn 'single end':







De min van de NMEA gaat i.t.t. de meeste andere NMEA apparaten via de accu min. Zoals ik het begrijp zijn de twee poorten naar keuze als TXD of RXD te gebruiken. Poort 1 van de plotter gebruik ik als RXD en poort 2 van de plotter als TXD.



Als het niet noodzakelijk zou zijn dat de AIS een eigen GPS-signaal krijgt wilde ik het als volgt aansluiten:

NMEA in:
1a. AIS+
1b. AIS-
2a. Plotter port 1 TXD
2b. lusje naar de GND poort van de multiplex
3/4a/b. (niet in gebruik)

NMEA out1:
a. Plotter port 2 RXD
b. (niet in gebruik)
COM. lusje naar de GND poort van de multiplex

NMEA out2:
a. stuurautomaat +
b. stuurautomaat -
COM. (niet in gebruik)

Was m.u.v. de AIS en stuurautomaat afgelopen seizoen zo aangesloten en dat werkte goed. Onderstaand (waarbij elk van de twee poorten van de Garmin plotter zowel kan zenden als ontvangen) zou volgens de handleiding van de multiplexer ook moeten kunnen, maar bleek in de praktijk niet goed te werken met de plotter:

Laatst bewerkt: 01 apr 2021 13:16 door Lennert.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

AIS ontvanger en (2x) GPS-signaal via NMEA 0183 01 apr 2021 13:18 #1268781

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 29148
Nachtvlinder schreef :
“Jitter” is heel iets anders: nl.m.wikipedia.org/wiki/Jitter

Wat hier bedoeld wordt is niets meer dan het in een datastream aanwezig zijn van twee verschillende GPS posities.

Dit terzijde...

Ik gebruikte de term jitter allen maar omdat die al gebezigd werd in dit verhaal.

Gepost met de officiële Zeilersforum-app
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

AIS ontvanger en (2x) GPS-signaal via NMEA 0183 01 apr 2021 13:22 #1268782

  • Lennert
  • Lennert's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 40
Eclips schreef :
Jouw AIS hoeft inderdaad zijn eigen positie niet te weten, want het is een ontvanger. Zijn enige functie is jou laten weten waar andere schepen zich bevinden. De transponders van die schepen sturen hun positiegegevens mee.
awb3 schreef :
Wat je even moet checken is of je plotter AIS kan verwerken / laten zien, waarschijnlijk wel. Het is de plotter die de eigen GPS positie (dus waar jouw boot is ten opzicht van anderen) gebruikt om bv aanvaringskoersen etc te berekenen, dat doet een AIS ontvanger niet en daarom heeft de ontvanger ook geen GPS nodig.

Jahoor, de plotter kan AIS laten zien, dat komt goed! Dit was inderdaad wat ik zeker wilde weten voordat ik alles opnieuw ging aansluiten: andere schepen sturen zelf GPS-coordinaten mee, dus mijn AIS (ontvanger) heeft geen eigen GPS-positie nodig om de positie van andere schepen juist te kunnen doorgeven aan plotter / boordcomputer. (Als ik een AIS-transponder ga inbouwen wordt het anders.)

Bedankt heren, zo kan ik dit weekend weer met een gerust gevoel aan de boot klussen..! Sluit ik het als in de vorige post weergegeven aan. De laatste loodjes voor dit seizoen. (hoop ik B) )
Laatst bewerkt: 01 apr 2021 13:33 door Lennert.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

AIS ontvanger en (2x) GPS-signaal via NMEA 0183 01 apr 2021 14:04 #1268800

  • awb3
  • awb3's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 215
Heb je geen snelheid, diepte NMEA data naar je Multiplex en gebruik je de wifi ook voor bv opencpn of navionics app op telefoon of tablet / pc ?
"Average White Boat"
lidmaatschap opgezegd i.v.m. overstap op eigenaarsvereniging van eigen boot merk. Succes met het ZF en bedankt voor de hulp.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

AIS ontvanger en (2x) GPS-signaal via NMEA 0183 01 apr 2021 14:14 #1268809

  • Lennert
  • Lennert's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 40
awb3 schreef :
Heb je geen snelheid, diepte NMEA data naar je Multiplex en gebruik je de wifi ook voor bv opencpn of navionics app op telefoon of tablet / pc ?

Snelheid door het water / LOG / elektrische windvaan hebben we niet (wel een windex, ;) het is een klein bootje: een Cape Cutter 19, leuk voor op het wad!) En diepte komt via de plotter op de multiplexer binnen (Garmin Echomap, hier zit de transducer direct op aangesloten).

De WiFi en/of USB van de multiplexer gebruiken we voor een Toughbook die OpenCPN draait. Telefoon/tablet hebben daarnaast de NV verlag app, maar in de praktijk is dat eigenlijk alleen een backup voor als al het andere ermee zou stoppen.

De plotter heeft zelf ook WiFi, maar dat werkt alleen via een Garmin app waarvan ik nooit echt de toegevoegde waarde begrepen heb. De combinatie van de toughbook en de plotter is wel echt ideaal! In het algemeen plannen we routes op de toughbook om die vervolgens naar de plotter te sturen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

AIS ontvanger en (2x) GPS-signaal via NMEA 0183 01 apr 2021 14:33 #1268821

  • awb3
  • awb3's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 215
Leuke boot. Als je wifi en en een laptop met opencpn gebruikt dan zou ik zoveel mogelijk via de multiplexer doen en proberen zoveel mogelijk NMEA data in de lucht te hebben via wifi. Je kunt dan ook makkelijk apps aan de praat krijgen op je tablet/telefoon als je dat later wilt. Volgens mij heeft de shipmodul multiplexer bi directional wifi dus je zou de stuurautomaat kunnen aansturen vanuit opencpn (ik ben hierin geen expert maar die zijn hier wel op zf). Als je een "in" overhebt op de multiplexer zou ik daar ook de stuurautomaat opzetten (dus in en out) dan pik je die data ook op.
"Average White Boat"
lidmaatschap opgezegd i.v.m. overstap op eigenaarsvereniging van eigen boot merk. Succes met het ZF en bedankt voor de hulp.
Laatst bewerkt: 01 apr 2021 14:34 door awb3.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

AIS ontvanger en (2x) GPS-signaal via NMEA 0183 01 apr 2021 15:50 #1268841

  • Lennert
  • Lennert's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 40
awb3 schreef :
Als je wifi en en een laptop met opencpn gebruikt dan zou ik zoveel mogelijk via de multiplexer doen en proberen zoveel mogelijk NMEA data in de lucht te hebben via wifi. (...) Volgens mij heeft de shipmodul multiplexer bi directional wifi dus je zou de stuurautomaat kunnen aansturen vanuit opencpn (ik ben hierin geen expert maar die zijn hier wel op zf). Als je een "in" overhebt op de multiplexer zou ik daar ook de stuurautomaat opzetten (dus in en out) dan pik je die data ook op.

Yes, dat doen we nu ook! En de WiFi is inderdaad bi-directional, zo sturen we nu ook waypoints naar de plotter vanaf de laptop. (Althans, dat zeg ik nu, is alweer een paar maanden geleden. Via de USB kon in ieder geval..)

De stuurautomaat (Raymarine ST2000+) heeft geloof ik alleen een NMEA in (geen out). Maar het idee is wel dat we die i.i.g. via de plotter en als het even lukt OpenCPN kunnen aansturen. (Dacht hier op ZF ergens gelezen te hebben dat OpenCPN en stuurautomaten nog wel eens stroef met elkaar omgaan, maar daar ga ik me in verdiepen zodra alle electra weer in de boot zit.)

Bedankt voor de tips!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.167 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl