Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: Commentaar op schema geplande 12V

Commentaar op schema geplande 12V 01 apr 2021 12:54 #1268771

  • Duett
  • Duett's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 95
Ik ben van plan om mijn 12V te herzien. Ipv een accuschakelaar (off - 1 - 2 - both) wil ik een Cyrix relais, en ik wil ook zonnepaneeltjes kunnen aanleggen deze zomer.

Ik heb zelf een soort schema gemaakt, geholpen door de vele posts die er al zijn. Maar misschien mag ik het toch nog even voorleggen, want ik wil het het liefst meteen goed doen.

Dit is mijn schema:




Daar hoort ook een soort boodschappenlijst bij. De prijzen zijn allemaal van één en dezelfde webshop, daar heb ik verder zelf geen belang bij, maar die had alles wat ik nodig had nou eenmaal in het assortiment.

Vragen:
1. Is 16mm2 voldoende voor de bekabeling van mijn service-accu? Afgezekerd op 50A lijkt dikkere draad overkill. Alles ligt vlak bij elkaar, de motor zit ongeveer een meter van de accu's af.

2. Is dit de meest logische manier van verbinden? Is de aansluitstud D overdreven?

3. Zie ik iets over het hoofd?

Dit is mijn boodschappenlijstje (Met prijzen van dezelfde webshop):
━━━━━━━━━━━━━━━━━━━━━━━━━━━━━━━━━━━━━━━━━━━━━━━━━━━━━━━━━━━
 Wat                                           Kost  (EUR) 
───────────────────────────────────────────────────────────
 [Accukabel verloop rood 25mm² 30cm M6-M6]     6,39        
 2x [Accukabel verloop rood 16mm² 30cm M6-M6]  5,45        
 [Accukabel 16mm2 30cm lang]                   5,45        
 3x [Accukabel 16mm2 30cm lang]                5,45        
 [DC verdeelpunt rood M8 + 8x M4]              17,18       
 [DC verdeelpunt rood M8 + 8x M4]              17,18       
 [Zekeringhouder Midi]                         8,23        
 2x [Zekering 40 A: Zekering 40 A]             4,96        
━━━━━━━━━━━━━━━━━━━━━━━━━━━━━━━━━━━━━━━━━━━━━━━━━━━━━━━━━━━
Laatst bewerkt: 01 apr 2021 12:55 door Duett. Reden: typo
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Commentaar op schema geplande 12V 01 apr 2021 13:45 #1268790

Volgens mij ziet het aardig uit zo... Ik mis alleen de hoofdschakelaars...

De formule die ik gebruik voor kabeldikte is mm2=Lx0,2xA, 1x0.2x50= 10mm2..., maar dit is ook afhankelijk van de laadstroom van de dynamo. Die is niet gegeven.

Wat is het verschil tussen een Cyrix relais en een Argofet accuscheider? Begrijp ik goed dat een Cyrix relais eerst één accu laadt tot een bepaald voltage en dan de andere accu's bijschakelt? Een Argofet laadt alles tegelijkertijd...
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Commentaar op schema geplande 12V 01 apr 2021 14:44 #1268824

  • Duett
  • Duett's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 95
I am Roaring schreef :
Volgens mij ziet het aardig uit zo... Ik mis alleen de hoofdschakelaars...
Ja, da's een goede. Daar kan ik de bestaande off-1-2-both-schakelaar wel voor gebruiken, maar dan alleen om de gebruikers aan/uit te schakelen.

Er hoeft geen hoofdschakelaar tussen startaccu en motor toch?
I am Roaring schreef :
De formule die ik gebruik voor kabeldikte is mm2=Lx0,2xA, 1x0.2x50= 10mm2..., maar dit is ook afhankelijk van de laadstroom van de dynamo. Die is niet gegeven.
Het is de standaard 35W / 420A 12V dynamo.
I am Roaring schreef :
Wat is het verschil tussen een Cyrix relais en een Argofet accuscheider? Begrijp ik goed dat een Cyrix relais eerst één accu laadt tot een bepaald voltage en dan de andere accu's bijschakelt? Een Argofet laadt alles tegelijkertijd...
Volgens mij zijn het andere producten die grofweg hetzelfde probleem oplossen. De Cyrix is éénderde van de prijs van de argofet, en gelijktijdig of na elkaar, dat maakt me niet zo heel veel uit.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Commentaar op schema geplande 12V 01 apr 2021 15:27 #1268834

  • Duett
  • Duett's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 95
I am Roaring schreef :
De formule die ik gebruik voor kabeldikte is mm2=Lx0,2xA, 1x0.2x50= 10mm2..., maar dit is ook afhankelijk van de laadstroom van de dynamo. Die is niet gegeven.

Is die 50A zekering er eigenlijk niet vooral om de bedrading te beschermen in het geval de startmotor gebruik maakt van de service-accu? Want dan komt er immers veel meer spanning op het circuit te staan dan tijdens het laden met de dynamo, de startmotor belast dan immers met hoge pieken. Normaliter blijft de startmotor gescheiden van de service-accu, maar er zit een soort override op om de boel in nood met elkaar te kunnen verbinden.
Laatst bewerkt: 01 apr 2021 15:28 door Duett.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Commentaar op schema geplande 12V 01 apr 2021 16:00 #1268845

maar er zit een soort override op om de boel in nood met elkaar te kunnen verbinden.

Pas daar mee op dat is niet om mee te starten .
Dat is om je accu te balanceren naar elkaar toe .
Simpele uitleg .
Als de start accu leeg en je zet de schakelaar om.
Dan gaat volle accu de anderen laden tot dat ze gelijkwaardige zijn .
Daarna kan je pas gaan starten .
Doe je het niet zo brand de Cyrix relais door.
Ligt wel aan hoe zwaar de Cyrix relais is.
Bezit je een dikke versie die makkelijk 500ampere kan door schakelen of een versie van 50ampere.
dyslectisch ( ben niet altijd duidelijk )
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:RE: Commentaar op schema geplande 12V 01 apr 2021 19:29 #1268937

  • Duett
  • Duett's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 95
De handleiding van de cyrix zegt dit er over:
Noodstart drukknop. Indien pen “start assist” (85) kort met de accu plus
verbonden wordt zal het relais gedurende 30 seconden sluiten. Indien een
schakelaar gebruikt wordt ipv een drukknop zal het relais gesloten blijven zolang
de schakelaar gesloten is.

En er staat ook nog bij dat de Cranking rating (5 seconds) is: 180 A. Dus dat klinkt toch als een assistentie gericht op starten. De startmotor vraagt 1.5 kW (zegt de handleiding). 1500 watt gedeeld door 12 volt is volgens mij 125 en dus minder dan die 180 A. Of maak ik hier een rekenfout?!

Sent from my ONEPLUS A5010 using Tapatalk
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:RE: Commentaar op schema geplande 12V 01 apr 2021 19:56 #1268942

Nee het klopt.
Maar het is maar 5 seconden.
Slaat de motor niet aan ga niet door proberen te starten dan brand dat ding door.

Het is letterlijke voor een noodstart .
Maar de kabel lengte en de dikte van de kabel bepalen ook wat de verlies is van je ampère.

Kijk je heb een lichte startmotor dus dan kan het maar er zijn ook startmotor die dik 500ampere vragen en dan gaat het fout.
Vandaar dat ik ook had gezegt dat er verschillende versies zijn en koop een zwaarder uitvoering.

Ooit een auto gestart met de dunne startkabels ?
Zoals een benzine wagen die een diesel wilt gaan starten met de dunnen kabels.
Wel de diesel zal zeer moeilijk aan slaan of helemaal niet .

Maar als ik de starkabel er op zet en laat de benzine wagen even 10 min draaien en start dan de diesel slaat het gelijk aan.

En dat komt omdat de accu elkaar gaan balanceren .
En de volle accu gaat zijn ampère over hevelen naar de lege accu.

Dit is ook de reden dat je altijd twee gelijkwaardige accu moet gebruiken .
Anders is de lichtste accu de maximaal wat de grote accu kan laden.
dyslectisch ( ben niet altijd duidelijk )
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Commentaar op schema geplande 12V 01 apr 2021 20:03 #1268946

  • Duett
  • Duett's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 95
Point taken, dank voor de uitleg!

Sent from my ONEPLUS A5010 using Tapatalk
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Commentaar op schema geplande 12V 01 apr 2021 20:12 #1268951

Duett schreef :
Point taken, dank voor de uitleg!

Sent from my ONEPLUS A5010 using Tapatalk

Geen probleem

Vroeger veel van die dingen ingebouwd .
Vaak voor de tweede accu waar dan weer een omvormer op zat.

De laatste die ik heb ingebouwt was in een security wagen .
Een tweede accu met een zware fan er op.
De auto moest namelijk constant gekoelt met frisse lucht wegens een hond die in de auto zat .
Op die manier kan de warmte er uit als de bewaker en de hond bewaking dienst hadden.
En kon de motor uit blijven en werden motor accu niet gebruikt.

Schema na gelopen .
Op kabel a ook een zekering plaatsen.
Je wilt geen stroom meer hebben mog die Cyrix relais door branden.
Daar staat altijd spanning op namelijk

Zekering van 200a is voldoende.
dyslectisch ( ben niet altijd duidelijk )
Laatst bewerkt: 01 apr 2021 20:16 door account op verzoek verwijderd 1.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Commentaar op schema geplande 12V 01 apr 2021 20:30 #1268961

  • yannick
  • yannick's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 335
Je shunt zit niet correct aangesloten. De kabel tussen je start en licht accu moet niet op de minpool van je lichtaccu maar aan de verbruikers kant van de shunt. Anders wordt de laadstroom van je dynamo niet gemeten.

Ik zou ook een kleine (2A) zekering opnemen in de min van de cyrix. Als je intern sluiting krijgt is dat de enige beveiliging van de relatief dunne min.
Laatst bewerkt: 01 apr 2021 20:31 door yannick.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:RE: Commentaar op schema geplande 12V 02 apr 2021 13:43 #1269133

  • Duett
  • Duett's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 95
yannick schreef :
Je shunt zit niet correct aangesloten. De kabel tussen je start en licht accu moet niet op de minpool van je lichtaccu maar aan de verbruikers kant van de shunt. Anders wordt de laadstroom van je dynamo niet gemeten.

Ik zou ook een kleine (2A) zekering opnemen in de min van de cyrix. Als je intern sluiting krijgt is dat de enige beveiliging van de relatief dunne min.

Ja, je hebt helemaal gelijk, die min hoort op de shunt...

Goede tip van de zekering!

Sent from my ONEPLUS A5010 using Tapatalk
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.123 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl