Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten
  • Pagina:
  • 1
  • 2
  • 3

Onderwerp: De schema politie: STNG netwerk

De schema politie: STNG netwerk 02 apr 2021 19:50 #1269264

  • Airgead
  • Airgead's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2711
Bezig met een nogal uitgebreide upgrade en hoe plannen we, hoe houden we het overzicht, en vooral hoe documenteren we het.

Gekozen voor tekenen in ACAD van scratch, en niet perse houden aan standaarden, moet geschikt zijn voor uitprinten in zwart wit. Moet houvast en inzicht bieden aan derden.

anyway: Hieronder de schematiek. Normaal noem je dit "het schema" maar deze is zo deftig dat ik voor schematiek heb gekozen, dat klinkt zeker zo duur!


Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

De schema politie: STNG netwerk 02 apr 2021 19:52 #1269265

  • Airgead
  • Airgead's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2711
hmmm... veel te klein & nauwelijks zichtbaar, weet niet hoe ik het beter kan doen zo snel.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

De schema politie: STNG netwerk 02 apr 2021 19:53 #1269267

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 29148
Bij een dergelijke kleurstelling sla ik het al over....
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

De schema politie: STNG netwerk 02 apr 2021 19:58 #1269270

  • Airgead
  • Airgead's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2711
No problem. Het gaat niet om de kleuren, het gaat om de zwart-wit print.
Wat je hier niet ziet is de verschillende lijndiktes die wel naar voren komen met ene print.
Ik heb helaas geen recente ACAD, te duur, en geen mogelijkheid naar PDF te printen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

De schema politie: STNG netwerk 02 apr 2021 20:52 #1269298

  • ilCigno
  • ilCigno's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 18133
Ik zou je graag helpen maar het is niet te zien zo, rood op zwart. Printen naar pdf kan toch altijd?
Timo
Compromis 888 'il Cigno'
Laatst bewerkt: 02 apr 2021 20:54 door ilCigno.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

De schema politie: STNG netwerk 02 apr 2021 21:05 #1269306

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 29148
Hoe moeilijk kan het zijn?

ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Laatst bewerkt: 02 apr 2021 21:06 door Calidris.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

De schema politie: STNG netwerk 02 apr 2021 21:43 #1269317

  • Airgead
  • Airgead's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2711
ilCigno schreef :
Ik zou je graag helpen maar het is niet te zien zo, rood op zwart. Printen naar pdf kan toch altijd?

Wel met word bijvoorbeeld, niet met mijn ACAD LT uit 2004. Ik zou tenminste niet weten hoe dat zou moeten.

Heb nog een speciale computer met 32 bit WIN7 voor deze taak, 64 bit lukt al niet met deze versie.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

De schema politie: STNG netwerk 02 apr 2021 21:51 #1269318

  • Airgead
  • Airgead's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2711
Eens kijken hoe dit werkt:
Geprint, gescand en daarna PDF van gemaakt

Bijlage:

Bestandsnaam: Ray2.pdf
Bestandsgrootte:284 KB
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

De schema politie: STNG netwerk 02 apr 2021 21:54 #1269319

  • Airgead
  • Airgead's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2711
Vreemd dat het origineel zo goed als haarscherp is, en zodra door de molen van ZeilersForum site gegaan de scherpte bedroevend is.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

De schema politie: STNG netwerk 02 apr 2021 22:08 #1269322

  • henkvd
  • henkvd's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 4011
De spelregels voor de opbouw wordt hier niet aangehouden, aan de rechterkant van de tekening vanaf de end terminator tot aan de plotter, is dat door blijven lussen vragen om moeilijkheden, met de terminator niet op het eindpunt.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

De schema politie: STNG netwerk 02 apr 2021 22:31 #1269325

  • koko
  • koko's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 15784
Het zijn nogal wat meters backbonekabel. Ben wel benieuwd naar het effect op de spanning. Je voeding zit niet echt lekker in het midden ook.

Verder zou je nog kunnen kijken naar LEN ( load equivalency number) van alle apparatuur bij elkaar opgeteld. Er is ook een schema voor lengtes en backbonekabels.
Even een manual doorspitten (bij de I70s display hoofdstuk 4).
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

De schema politie: STNG netwerk 03 apr 2021 06:12 #1269338

  • Airgead
  • Airgead's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2711
henkvd schreef :
De spelregels voor de opbouw wordt hier niet aangehouden, aan de rechterkant van de tekening vanaf de end terminator tot aan de plotter, is dat door blijven lussen vragen om moeilijkheden, met de terminator niet op het eindpunt.

afsluitweerstand geldt voor de backbone, niet voor de spurs, maar toegegeven, zit te twijfelen tussen deze manier (daisy chain) en een extra 5-way blokje toevoegen, misschien meer elegant.
Laatst bewerkt: 03 apr 2021 06:15 door Airgead.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

De schema politie: STNG netwerk 03 apr 2021 06:14 #1269339

  • Airgead
  • Airgead's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2711
koko schreef :
Het zijn nogal wat meters backbonekabel. Ben wel benieuwd naar het effect op de spanning. Je voeding zit niet echt lekker in het midden ook.

Verder zou je nog kunnen kijken naar LEN ( load equivalency number) van alle apparatuur bij elkaar opgeteld. Er is ook een schema voor lengtes en backbonekabels.
Even een manual doorspitten (bij de I70s display hoofdstuk 4).

Volgens mij kan de backbone tot 60 meter zijn, dit valt dus relatief nog mee.
Met het precies uitzoeken van de LEN heb ik me nog niet mee beziggehouden, inderdaad wel goed om nog te doen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

De schema politie: STNG netwerk 03 apr 2021 07:21 #1269353

Het netwek heeft zelf geen enkel idee wat de backbone danwel een lang doorgeluste spur is natuurlijk. Electrische is er geen verschil. Het beste is de afsluitweerstanden aan beide kanten van het langste ononderbroken stuk netwerk aan te sluiten. Als dat een lange spur is die ook nog eens doorgelust is, dan is het handig dáár de backbone van te maken. Hoe dat met stekkertjes moet weet ik niet in het geval van RM. Backbone en spur is daar niet uitwisselbaar, itt NMEA2000 en Devicenet: daar bepaalt de topologie en niet (ook) de stekkertjes wat BB/spur is.

Wat je getekend hebt wel werken trouwens; vind alleen dat je heel lange spur kabelthes hebt. Komt dat zo onhandig uit, of zit je vast aan standaardlengtes/wil je niet zelf stekkertjes aanzetten?
Laatst bewerkt: 03 apr 2021 07:23 door Nachtvlinder.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

De schema politie: STNG netwerk 03 apr 2021 09:30 #1269386

Met de beperkte mogelijkheden van SeaTalkNG heb je denk ik de juiste keuzes gemaakt.
Persoonlijk zou ik voor de zekerheid toch een extra powerkabel toevoegen aan de linker kant zelfs als het niet nodig is.
Ik ben persoonlijk helemaal geen fan van NMEA2000 en nog minder van SeaTalkNG, het grootste nadeel vindt ik dat bij een probleem je hele netwerk uitvalt, en ik bekijk alles van uit het oogpunt van een vertrekker en dan weet je dat er onderweg dingen kapot gaan.
Met de extra power aansluiting heb je dan meteen meer mogelijkheden om bij problemen het netwerk te splitsen zodat je het probleem makkelijker kan opsporen.

Technisch gezien zijn de 2 lange spur kabels van 6mtr niet bevorderlijk voor het netwerk, maar ik begrijp het dilemma.
Theoretisch ja de spurs van 6 mtr mogen volgens NMEA2000 maar volgens mij mag dan i50 t/m plotter gedeelte niet van NMEA2000, Raymarine heeft daar de regels opgerekt het zou dan inderdaad beter zijn de terminator tussen de i60 en plotter te zetten, maar dat is denk ik met de standaard SeaTalkNG stekkers weer niet te doen. Ik zou daar zelf iets voor klussen als het mijn boot was. (een terminator is niet meer dan een 120ohm weerstandje tussen de 2 datadraden)

Lang verhaal kort: Volgens mij zitten Nachtvlinder en ik hier op één lijn!
Onno Harders eigenaar van
www.boatcontroller.nl en www.pcnautic.nl
Prutsen is de meest onderschatte fase van een creatief proces
Laatst bewerkt: 03 apr 2021 09:30 door Zeilprutser.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

De schema politie: STNG netwerk 03 apr 2021 10:07 #1269393

@Zeilprutser;
1) hoe zie je dat met 2 poweraansluitingen in je netwerk? Ik dacht dat er maar 1 powerkabel mag zijn..

2) ik heb het gevoel dat nmea2000 een stuk eenvoudiger te fixen en te ontkoppelen. Je draait zo een spur los bij een T-splitsing. Ben persoonlijk niet zo bang dat de backbone kabel overlijdt.. Dus waarom zie jij het als minder?
Only fools rush in
syonlyfoolsrushin.blogspot.nl/
Laatst bewerkt: 03 apr 2021 10:09 door Only Fools Rush in.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

De schema politie: STNG netwerk 03 apr 2021 10:17 #1269396

Ojeee: krijgen we dié discussie weer ;) ZP is bang voor een "common mode faillure". Net zoals een multiplexer in een 0183 netwerk kan falen, je accu leeg kan zijn of de bliksem kan inslaan...

2 Poweraansluitingen mag alléén als het power-paartje in de backbone gesplitst is! Dit om groundloops te voorkomen.
Laatst bewerkt: 03 apr 2021 10:18 door Nachtvlinder.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

De schema politie: STNG netwerk 03 apr 2021 11:03 #1269408

Ik vind dat de terminators vreemd getekend zijn of dat ze in de lijn van de Spurs zitten.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

De schema politie: STNG netwerk 03 apr 2021 12:32 #1269425

Nachtvlinder schreef :
Ojeee: krijgen we dié discussie weer ;) ZP is bang voor een "common mode faillure". Net zoals een multiplexer in een 0183 netwerk kan falen, je accu leeg kan zijn of de bliksem kan inslaan...

Ja precies die mensen krijg ik nu eenmaal aan de lijn, bij het overgrote deel van de (niet)zeilers (ik zie altijd meer boten verschimmelen in de haven dan dat er rondvaren) is er nooit iets aan de hand.
Maar ja ik krijg een paar keer per maand wel een telefoontje van help ik lig daar ben onderweg naar daar en sorry slecht bereikbaar hier, hoe kan ik dit of dit oplossen want ik wil graag zodra het weer het toelaat weer verder want anders kom ik voor de kerst niet naar daar en daar.
2 Poweraansluitingen mag alléén als het power-paartje in de backbone gesplitst is! Dit om groundloops te voorkomen.
Dat snap ik niet de NMEAbus is toch op zichzelf galvanisch gescheiden van de instrumenten?
Daarom heb je toch die apparte voeding?
In mijn visie omdat de bus zelf niet galvansich is gescheiden van de voeding is des te meer GND en voeding aansluitingen van de zelfde bron hoe beter?
Onno Harders eigenaar van
www.boatcontroller.nl en www.pcnautic.nl
Prutsen is de meest onderschatte fase van een creatief proces
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

De schema politie: STNG netwerk 03 apr 2021 13:07 #1269432

  • nobody
  • nobody's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 127
Zeilprutser schreef :
des te meer GND en voeding aansluitingen van de zelfde bron hoe beter?

Er mag maar 1 weg zijn van apparaat naar de voedingsbron. Anders is er de mogelijkheid dat er een loop (rondje) ontstaat. Dat laaste wordt dan ook wel aangeduid als ground-loop. De aarding dient er uit te zien als een ster.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

De schema politie: STNG netwerk 03 apr 2021 14:15 #1269442

  • Airgead
  • Airgead's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2711
F32thriller schreef :
Ik vind dat de terminators vreemd getekend zijn of dat ze in de lijn van de Spurs zitten.

Dat is inderdaad zo, het wordt een in-line terminator genoemd.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

De schema politie: STNG netwerk 03 apr 2021 14:16 #1269443

  • Airgead
  • Airgead's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2711
nobody schreef :
Zeilprutser schreef :
des te meer GND en voeding aansluitingen van de zelfde bron hoe beter?

Er mag maar 1 weg zijn van apparaat naar de voedingsbron. Anders is er de mogelijkheid dat er een loop (rondje) ontstaat. Dat laaste wordt dan ook wel aangeduid als ground-loop. De aarding dient er uit te zien als een ster.

Raymarine zelf geeft het advies bij bepaalde belasting en kabellengte om aan beide uiteindes de voeding aan te sluiten.
Natuurlijk heb je gelijk dat het niet fraai is en inderdaad een aardlus of zal ik beter zeggen voedingslus oplevert.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

De schema politie: STNG netwerk 03 apr 2021 14:21 #1269446

  • Airgead
  • Airgead's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2711
Nachtvlinder schreef :
Het netwek heeft zelf geen enkel idee wat de backbone danwel een lang doorgeluste spur is natuurlijk. Electrische is er geen verschil. Het beste is de afsluitweerstanden aan beide kanten van het langste ononderbroken stuk netwerk aan te sluiten. Als dat een lange spur is die ook nog eens doorgelust is, dan is het handig dáár de backbone van te maken. Hoe dat met stekkertjes moet weet ik niet in het geval van RM. Backbone en spur is daar niet uitwisselbaar, itt NMEA2000 en Devicenet: daar bepaalt de topologie en niet (ook) de stekkertjes wat BB/spur is.

Wat je getekend hebt wel werken trouwens; vind alleen dat je heel lange spur kabelthes hebt. Komt dat zo onhandig uit, of zit je vast aan standaardlengtes/wil je niet zelf stekkertjes aanzetten?

Helder idee dat inderdaad in de spurs gewoon de backbone kabel doorloopt! Bedankt for clearing up my mind!

Ik heb een radarpaal waarvan de kortste lengte van de standaardlengtes van Raymarine 6 meter is om aan de onderkant er weer uit te komen helaas.
Ik heb ondertussen besloten (op advies) dat ik een 5-way blok opneem voor de twee stuks i50, i60 en plotter. Dan zal ik alleen de twee stuks i50 doorlussen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

De schema politie: STNG netwerk 03 apr 2021 14:27 #1269450

  • Airgead
  • Airgead's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2711
@ Zeilprutser:

Bedankt voor je inbreng! Heb gedeeltelijk al in andere antwoorden gereageerd op je post.

Ik zal het gaan overwegen of ik tactisch de zaak kan voeden op 2 punten, ben het met je eens, en had daar al aan gedacht, dat als de backbone plat gaat, alles wat daaraan hangt plat gaat.

Ben dan ook tevreden dat ik een schema heb en het allemaal zelf aanleg, zo zorgvuldig mogelijk,maar ik ga nu ook falen meenemen tot bepaalde hoogte bij het ontwerp.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

De schema politie: STNG netwerk 03 apr 2021 14:38 #1269455

nobody schreef :
Zeilprutser schreef :
des te meer GND en voeding aansluitingen van de zelfde bron hoe beter?

Er mag maar 1 weg zijn van apparaat naar de voedingsbron. Anders is er de mogelijkheid dat er een loop (rondje) ontstaat. Dat laaste wordt dan ook wel aangeduid als ground-loop. De aarding dient er uit te zien als een ster.

Het is inderdaad eenvoudiger als je:
- 1 backbone gebruikt met eindweerstanden en droppers
(dus geen daisy chain)
- alles voedt vanuit de bus of isoleert van de bus
- 1 voeding gebruikt

Volgens sommigen is ESD beveiliging in plaats van galvanische isolatie voldoende en biedt RM niet meer dan dat. Dit geldt natuurlijk met name bij de plotters en andere apparaten met eigen voeding.

Maar "eenvoudiger" is nog altijd niet gelijk aan "verplicht" of "noodzakelijk".

Voor mezelf voeg ik dan bekende merkartikelen toe of ik kies voor conservatief en veilig (dus: met name bij een pc-aansluiting geisoleerd of gevoed vanuit de bus).


Als je 2 voedingen gebruikt moet je volgens sommige boekjes inderdaad de data-kabels doorverbinden en de voeding niet. Ik vraag me alleen af hoeveel meters kabel en hoeveel instrumenten je aan boord wil hebben voordat dat noodzakelijk wordt.
Laatst bewerkt: 03 apr 2021 14:56 door Account op verzoek verwijderd 3.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
  • Pagina:
  • 1
  • 2
  • 3
Tijd voor maken pagina: 0.183 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl