Hier mijn ervaring met mijn elektro aandrijving.
Ik gebruik nu reeds enkele maanden een 212 € duur Chinees trolling motortje om de boot bij windstilte op een veilige plaats te brengen. Ons bootje weegt 8 ton, is 12 meter over de stokken. (boegspriet en davits) Een langkieler met een groot roer. Dat trolletje heeft 24 volt nodig dus heb ik een 24 volt lifepo4 accu gekocht, die accu kun je in enkele minuten ombouwen in een 12 volt accu en ik was sowieso aan nieuw toe voor accubank twee. Ik laad met enkel zon en wind de accubank 1, dat is een gewone lood zuur accubank 12volt, 280 Ah. Vanuit die loodaccu´s laad ik dan via een Victron Orion de 24 volt lifepo.
Tijdens de wintermaanden heb je hier in Griekenland regelmatig stormen, naargelang de richting wissel ik dan ligplaats zodat ik slecht weer altijd aan hogerwal uitlig. Dat verplaatsen van de boot doe ik zeilend, van ankerstek tot ankerstek, er is door de omringende bergen echter altijd wel een deel van de binnenzee waar de wind ophoud en dan gaat dat trolling motortje aan. Dat hangt achter aan de spiegel, ik haal het dingetje na ieder gebruik volledig uit het water om inwateren te voorkomen. Ik stuur gewoon met ons roer.
Op standje 1 (kleinste) doet de boot anderhalf tot twee knopen. Het geringste zuchtje tegenwind legt de boot weer stil. Dan kun je meer energie geven, tot standje 5. De boot gaat dan niet erg veel sneller maar heeft meer power om tegen de wind in te komen. In nood heb ik ook nog een tweede elektro motor, een stokoude Torqeedo. Die kan ik aan bakboord ophangen aan een wegneembare ophanging. Heb nog geen reden gezien om te testen hoe hard de boot gaat met beide buitenboordjes op max vermogen. Heb enkele dagen geleden ook het aanleggen aan een steiger geoefend. Het ging nog net goed, vooral het stoppen van die in beweging zijnde 8 ton had ik onderschat. Met onze oude 50 pk sterke diesel kon ik dat op enkele meter, nu …. je moet anticiperen.
Dat moet je met deze fluistermotortjes sowieso. Je moet echt goed plannen wanneer je de boot verlegd. Hier is dat vaak het verstandigste midden in de nacht omdat de windrichting wissel ook vaak rond middernacht gebeurt. Die elektro buitenboordjes zijn voor mij een noodoplossing, laatst dacht ik het juiste moment te hebben gekozen om de boot van de zuidkant naar de noord oever te brengen. Ik zet de lugdruil, heb de kluiver en de rol genakker opstaan. Ik haal (met de handankerlier) 40 meter ketting op en tegen de tijd dat ik daarmee klaar ben is de wind eigenlijk net te zwak. Ik zie uit het westen een onweer naderen, daar waait de wind meestal in, je krijgt dan oosten wind en ik moest noordoost. Tja, daar ga je dan. Even omdraaien onder zeil is niet zo makkelijk. Ik haalde het net, heb de elektro slechts gebruikt de laatste 50 meter. Ik anker op de meter nauwkeurig waar ik wilde zijn en krijg seconden later een helse onweersbui over. Uit west. Daar zat zeker windje zeven in. Geluk gehad, was die bui enkel seconden vroeger gekomen had enkel het anker ons van de wal kunnen houden.
Toch ben ik tevreden. Was gisteren op bezoek bij een buurman. Zijn hele boot stinkt naar diesel. Die van ons niet. Bovendien is het zeilen weer een uitdaging.