Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

za mei 18 @12:00AM
ZF Pinkstertrip 2024
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten
  • Pagina:
  • 1
  • 2
  • 3

Onderwerp: Torqeedo opladen aan boord met zon/dynamo/accu/220

Torqeedo opladen aan boord met zon/dynamo/accu/220 17 jan 2023 21:38 #1452796

Update: Ik heb de afgelopen weken alle pro's en con's (vanauit mijn perspectief) van mijn huidige 4takt bbm vs een Epropulsion of Torqueedo voor mijn huidige zeilboot (+- 1200kg) tegen elkaar afgezet en besloten het voorlopig bij de 4takt te laten.

pro 4 takt
- bereik
- vermogen
- bewezen technologie qua levensduur
-
con 4 takt
-brandgevaar benzine
-motor geluid
-zwaar op ongunstig punt boot
-jaarlijks onderhoud

pro elektrische bbm (torqueedo, epropulsion)
- stil
- lichter dan 4takt dus minders kgs op ongunstige plek en makkelijk te tillen
-onderhoudsvrij

con
-beperkt bereik
-beperkt vermogen
-accu pakket is duur en op dit moment nog beperkte geschiedenis wbt levensduur etc.
-relatief nieuw product en volop in ontwikkeling, veroudering ligt op de loer bij elke nieuwe upgrade, versie.

De lijst kan veel langer maar voor mij is het verstandiger nog een paar jaar te wachten, voor anderen kan dat anders zijn.
Jeanneau Sun 2000

-STEUN DE BOEREN-
Laatst bewerkt: 17 jan 2023 21:43 door dehler31abc.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Torqeedo opladen aan boord met zon/dynamo/accu/220 17 jan 2023 21:47 #1452802

  • holtere
  • holtere's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 16271
Dat alternatief is er al lang. Je moet alleen op het goede vermogen selecteren.
Wat is er verder op tegen om die twee keer per jaar dat je een langere tocht maakt een aggregaat aan boord te zetten?
Hoef je voor de rest van het jaar ook geen herrie aan te horen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Torqeedo opladen aan boord met zon/dynamo/accu/220 17 jan 2023 21:57 #1452807

Dat klopt op zich maar ik vergelijk de epropulsion en torqueedo bbm's hier (1103), Beide ongeveer vergelijkbaar met 3 a 4 pk benzine bbm vermogen terwijl ik nu meer dan het dubbele heb. De herrie van een 4takt valt wel mee en is meestal van korte duur tot we zeilen. Er zijn nu inderdaad al mooie oplossingen zoals bv de sterkere torqueedo cruise 6.0 modellen met zware externe accu pakketten. Ik vind deze echter qua kosten niet in verhouding staan tot een gelijkwaardige 4 takt. Voor het prijsverschil koop ik liever een nieuwe set zeilen en ga met het gezin lekker luxe in een hotel of huisje met bootje op passanten plek vlakbij. Aggregaat heb ik ook serieus overwogen maar ook dan valt het kwartje richting good old 4 takt bbm, dat kan anders zijn voor inboards. Maar zoals ik schreef is het voor iedereen een andere afweging. Ik deel hier de mijne.
Jeanneau Sun 2000

-STEUN DE BOEREN-
Laatst bewerkt: 17 jan 2023 22:16 door dehler31abc.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Torqeedo opladen aan boord met zon/dynamo/accu/220 18 jan 2023 02:40 #1452816

  • OldBawley
  • OldBawley's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2046
Hier mijn ervaring met mijn elektro aandrijving.
Ik gebruik nu reeds enkele maanden een 212 € duur Chinees trolling motortje om de boot bij windstilte op een veilige plaats te brengen. Ons bootje weegt 8 ton, is 12 meter over de stokken. (boegspriet en davits) Een langkieler met een groot roer. Dat trolletje heeft 24 volt nodig dus heb ik een 24 volt lifepo4 accu gekocht, die accu kun je in enkele minuten ombouwen in een 12 volt accu en ik was sowieso aan nieuw toe voor accubank twee. Ik laad met enkel zon en wind de accubank 1, dat is een gewone lood zuur accubank 12volt, 280 Ah. Vanuit die loodaccu´s laad ik dan via een Victron Orion de 24 volt lifepo.
Tijdens de wintermaanden heb je hier in Griekenland regelmatig stormen, naargelang de richting wissel ik dan ligplaats zodat ik slecht weer altijd aan hogerwal uitlig. Dat verplaatsen van de boot doe ik zeilend, van ankerstek tot ankerstek, er is door de omringende bergen echter altijd wel een deel van de binnenzee waar de wind ophoud en dan gaat dat trolling motortje aan. Dat hangt achter aan de spiegel, ik haal het dingetje na ieder gebruik volledig uit het water om inwateren te voorkomen. Ik stuur gewoon met ons roer.
Op standje 1 (kleinste) doet de boot anderhalf tot twee knopen. Het geringste zuchtje tegenwind legt de boot weer stil. Dan kun je meer energie geven, tot standje 5. De boot gaat dan niet erg veel sneller maar heeft meer power om tegen de wind in te komen. In nood heb ik ook nog een tweede elektro motor, een stokoude Torqeedo. Die kan ik aan bakboord ophangen aan een wegneembare ophanging. Heb nog geen reden gezien om te testen hoe hard de boot gaat met beide buitenboordjes op max vermogen. Heb enkele dagen geleden ook het aanleggen aan een steiger geoefend. Het ging nog net goed, vooral het stoppen van die in beweging zijnde 8 ton had ik onderschat. Met onze oude 50 pk sterke diesel kon ik dat op enkele meter, nu …. je moet anticiperen.
Dat moet je met deze fluistermotortjes sowieso. Je moet echt goed plannen wanneer je de boot verlegd. Hier is dat vaak het verstandigste midden in de nacht omdat de windrichting wissel ook vaak rond middernacht gebeurt. Die elektro buitenboordjes zijn voor mij een noodoplossing, laatst dacht ik het juiste moment te hebben gekozen om de boot van de zuidkant naar de noord oever te brengen. Ik zet de lugdruil, heb de kluiver en de rol genakker opstaan. Ik haal (met de handankerlier) 40 meter ketting op en tegen de tijd dat ik daarmee klaar ben is de wind eigenlijk net te zwak. Ik zie uit het westen een onweer naderen, daar waait de wind meestal in, je krijgt dan oosten wind en ik moest noordoost. Tja, daar ga je dan. Even omdraaien onder zeil is niet zo makkelijk. Ik haalde het net, heb de elektro slechts gebruikt de laatste 50 meter. Ik anker op de meter nauwkeurig waar ik wilde zijn en krijg seconden later een helse onweersbui over. Uit west. Daar zat zeker windje zeven in. Geluk gehad, was die bui enkel seconden vroeger gekomen had enkel het anker ons van de wal kunnen houden.
Toch ben ik tevreden. Was gisteren op bezoek bij een buurman. Zijn hele boot stinkt naar diesel. Die van ons niet. Bovendien is het zeilen weer een uitdaging.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Torqeedo opladen aan boord met zon/dynamo/accu/220 18 jan 2023 07:56 #1452829

Bedankt voor het delen OldBawley, mooie verhalen. Als je sowieso al een Torqueedo hebt, alhoewel het de vorige lichtere versie is, zou het kunnen dat deze meer stuwkracht heeft (LBS) dan je trolling bbm. Het proberen waard misschien omdat je beide inzetbaar hebt, hopelijk maakt het net het verschil in een situatie die je beschreef.
Jeanneau Sun 2000

-STEUN DE BOEREN-
Laatst bewerkt: 18 jan 2023 07:59 door dehler31abc.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Torqeedo opladen aan boord met zon/dynamo/accu/220 18 jan 2023 08:26 #1452833

  • OldBawley
  • OldBawley's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2046
Ik plaats die Torqeedo iedere keer ik ga varen, omdat ik die motor ook kan “sturen” kun je ook bij lage snelheid goed manoeuvreren zolang je er aan denkt dat de Torqeedo bijna anderhalve meter uit het center aan bakboord hangt. De troll is 1164 watt, de Torqeedo is 800 watt maar heeft naar mijn mening een veel efficiënter propeller en overbrenging.
Bij alle wijzigingen aan de boot wil ik altijd de originaliteit behouden. Daarom is de langstaart Torqeedo opgehangen aan de zijkant met een in seconden verwijderbare stoel. Heeft nadelen, bij het aanmeren aan een langs steiger aan bakboord kun je de Torqeedo niet gebruiken en de motor kan alleen in vooruit gebruikt worden, achteruit stuwkracht zou die ophanging afbreken.
Die Torqeedo is echter ook inzetbaar op onze zeilende vaste bijboot, nog niet getest want de oude Torqeedo accu is waarschijnlijk stuk. Nu gebruik ik een opzetstuk dat de boordspanning van de lifepo4 accu naar de Torqeedo brengt. Later wil ik een 36 volt fietsaccu en lader kopen omdat zowel de lader als de accu voor de oude travel 801L niet meer leverbaar is.
Allemaal spannend, vroeger heb ik wel tegen windje tien opgebokst zonder dat de diesel echt inspanning moest leveren, nu is zoiets niet meer mogelijk, zelfs zeilen tegen een 10 is waaghalzerij.
Men moet vooruit denken.
Wil deze zomer tijdens het zeilen in zwakke wind de troll laten meelopen, een soort motorzeilen.
Kon zelfs 3 zonnepanelen bijplaatsen, dan kan ik waarschijnlijk op enkel zon zoemen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Torqeedo opladen aan boord met zon/dynamo/accu/220 18 jan 2023 08:47 #1452837

Lekker bezig daar ! Die levensduur van die Torqueedo en Epropulsion accu's vond ik wel een zorg zelf maar ik lees dat je de Torqueedo direct aanstuurd met je LiFePO4 accu en helemaal geen Torqueedo accu gebruikt? Hoe heb je dat gedaan? Klinkt interessant.
Jeanneau Sun 2000

-STEUN DE BOEREN-
Laatst bewerkt: 18 jan 2023 08:50 door dehler31abc.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Torqeedo opladen aan boord met zon/dynamo/accu/220 18 jan 2023 09:05 #1452844

  • OldBawley
  • OldBawley's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2046
Let wel, die Torqeedo accu is 15+ jaar oud (kan ook veel ouder zijn, 15 jaar geleden stopte men de productie van mijn Torqeedo.) en nooit goed behandeld, kan goed jarenlang aan zijn lot overgelaten zijn. Bovendien weet ik niet met zekerheid of de accu stuk is, de lader die ik gekocht heb is bedoeld voor een 24volt accu, de lader (niet meer te krijgen) voor de travel 801 levert 40 volt. Als ik de accu laad met 24 volt zakt de spanning na 2 dagen heel snel af, denk dat er een cel stuk is, die accu kun je echter niet openen zonder te breken. Daarom dacht ik aan een fiets accu, die zijn stukken goedkoper als marine accu´s.

Bij de Torqeedo die ik gekregen heb omdat hij stuk was (heb ik gerepareerd) was een “battery adapter cable set” Dat is een soort dummy van de LIMA 30 volt batterij met twee kabels en een hoop elektronica binnenin. Ziet er uiterlijk precies hetzelfde uit als de afneembare accu maar heeft kabels voor verbinding met een boord accu. (12 of 24 volt)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Torqeedo opladen aan boord met zon/dynamo/accu/220 18 jan 2023 09:36 #1452854

  • OldBawley
  • OldBawley's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2046
Nog ter verduidelijking, onze oude dieselmotor is nog prima, het zijn de marinisatie delen die stuk gaan en niet meer verkocht worden. Ook zijn beide dieseltanks voor de zoveelste keer vervuild met dieselbacterie. Omdat zowel de boot (bouwjaar 1946) als ik oud zijn is het niet verantwoord voor mij om een (veel kleinere) diesel in te bouwen. Ik heb er gewoon geen zin meer in. Dus ik dacht aan een buitenboord als hulpmotor. Ons bootje zeilt prima door de 5 zeilen, ik kan er mee schrijven. Ik had reeds een Yamaha 8 pk toen een bekende mij die elektro buitenboordjes aanbood. Ik heb die benzine buitenboord onmiddellijk weggegeven. Waarom een diesel vervangen door een oude tweetakt benzine. Je blijft aan het onderhouden.
Die kleine motortjes hebben me ervan overtuigd dat ik (als ik gezond blijf) elektrisch ga. Kan nu gaan uitkijken voor een inboord elektromotor. Hoeft geen marine te zijn, ik kijk naar wat hier in Griekenland te kopen is. Een hele sterke fietsmotor of een motor van zo´n elektrisch riksja driewielertje zoals er hier nu reeds heel veel rondrijden. Heb ik weer iets te spelen en heb de laatste (vervuilde) diesel gekocht in 2020. Sedertdien ben ik vol autonoom. Zelfs mijn geliefde Seagull buitenboord heb ik buiten dienst. Ook sedert 2020 enkel nog roeien en zeilen. Als ik zelfs niet meer kan roeien ga ik misschien een elektro buitenboord gebruiken, weet niet of het dan nog loont.
Overigens, als onze zware langkieler 2 knopen loopt dan moet uw speedo Dehler makkelijk uitkomen met elektro.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Torqeedo opladen aan boord met zon/dynamo/accu/220 18 jan 2023 10:48 #1452868

  • Bert65
  • Bert65's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4154
Hallo Dehler,

Jouw afwegingen zijn natuurlijk die van jou, ze zijn ook (bijna) allemaal waar.

Zowel Epropulsion als Torqueedo als Aquamot leveren buitenboordmotoren van 2kw en meer Daar krijg je jouw boot echt wel mee van zijn sokkel.

De ontwikkeling zit niet eens zozeer in de motoren als wel in de accu's. En laten die nou relatief makelijk te vervangen zijn.

Ik stond vijf jaar geleden voor precies de zelfde keuze. Met wat ik nu weet en heb ervaren met electrische buitenboordmotoren zou ik een 2 of 4kw electrische bbm kopen met ee LifePo4 accupakket.



Gepost met de officiële Zeilersforum-app
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
  • Pagina:
  • 1
  • 2
  • 3
Tijd voor maken pagina: 0.262 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl