Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

za mei 18 @12:00AM
ZF Pinkstertrip 2024
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten
  • Pagina:
  • 1
  • 2

Onderwerp: Plaatsing argofet

Plaatsing argofet 13 apr 2021 11:28 #1273102

  • ilCigno
  • ilCigno's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 17716
En heel belangrijk: een kleine zekering (2A) opnemen in de mindraad van de Argofet!!
Timo
Compromis 888 'il Cigno'
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Plaatsing argofet 13 apr 2021 13:11 #1273131

XanderB schreef :
Raar dat Victron dat niet zo expliciet in hun handleiding opneemt.

Daar heb ik ze jaren geleden al eens per Email op gewezen , inclusief dat schema van Vetus maar nooit een reactie op gehad. :angry:
Kennelijk denken ze dat iedereen wel weet dat je bij een accuscheider ( en dat geld voor alle types ) een aparte laaddraad krijgt tussen dynamo en accu's via een scheider en niet meer via de dikke kabel van de startmotor zoals dat bij elke motor , of auto of boot, het geval is. Dat laatste is ook de reden van de verbinding tussen de B+ van de dynamo en de startmotor.
Zou je die verbinding niet weghalen bij een accuscheider blijven de pluspolen van de beide accu's nog steeds met elkaar verbonden waardoor de startaccu , als de motor afstaat, de lichtaccu via de scheider zal gaan laden en daardoor leeg getrokken worden en dat is natuurlijk juist niet de bedoeling als je een scheider installeert.
Zie plaatje hoe die stroom dan zou gaan lopen.
Ad
Laatst bewerkt: 13 apr 2021 13:12 door Yellow Boat.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Plaatsing argofet 13 apr 2021 13:14 #1273132

  • XanderB
  • XanderB's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2159
ilCigno schreef :
En heel belangrijk: een kleine zekering (2A) opnemen in de mindraad van de Argofet!!
Waar is dat voor? Heb je een link met achtergrondinfo?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Plaatsing argofet 13 apr 2021 13:17 #1273134

XanderB schreef :
ilCigno schreef :
En heel belangrijk: een kleine zekering (2A) opnemen in de mindraad van de Argofet!!
Waar is dat voor? Heb je een link met achtergrondinfo?

Er is eerder op ZF een hele discussie geweest over het nut van die zekering. Het is beter om te doen, dan sluit je elke mogelijke kortsluiting van de Argofet ook uit.
Elk jaar een andere boot houdt je scherp
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Plaatsing argofet 13 apr 2021 14:04 #1273156

  • sy helios
  • sy helios's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 12563
als het fout gaat, kan er 35A of meer door dat iele draadje willen lopen

NOT >brand..
Helios is de zonnegod, Zoon van het Titanenpaar Hyperion en Theia, broer van Selene (Maan) en Eos (dageraad). Met zijn zonnewagen rijst hij bij dageraad op uit de Okeanos, rijdt langs de hemelkoepel en verdwijnt `s avonds in het westen weer in de oceaan.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Plaatsing argofet 13 apr 2021 16:31 #1273195

  • koko
  • koko's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 15519
bertilbeumer schreef :
XanderB schreef :
ilCigno schreef :
En heel belangrijk: een kleine zekering (2A) opnemen in de mindraad van de Argofet!!
Waar is dat voor? Heb je een link met achtergrondinfo?

Er is eerder op ZF een hele discussie geweest over het nut van die zekering. Het is beter om te doen, dan sluit je elke mogelijke kortsluiting van de Argofet ook uit.

Iets meer info: er heeft zich bij 1 gebruiker een onverwachte en ongebruikelijke fout voorgedaan waarbij zijn draadje dat aan Ground (min) zat is verbrand. Victron heeft na heel wat gedoe, want onverwachte en ongebruikelijk, onderzoek gedaan. De uitkomst van het onderzoek ken ik niet, maar het opnemen van een zekering had het verbranden van dat draadje zeker voorkomen.
Omdat het ongebruikelijk en onverwacht is, had/heeft Victron dat advies niet opgenomen in de handleiding. Destijds heb ik begrepen dat ze dat wel zouden gaan doen, maar of het er echt van is gekomen???

Binnen ZF is het gemeengoed geworden onder een aantal leden dat advies te herhalen wanneer dat zo uit komt zoals in dit topic. De zekering doet niets af aan de werking, maar verhoogt wel de veiligheid aan boord. 2A is voldoende, want veel stroom loopt er niet, tenzij dus die onverwachte fout optreed.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Plaatsing argofet 14 apr 2021 07:16 #1273417

Ik moet meteen denken aan die kans van 1:1000000 dat je van dat Janssen vaccin trombose krijgt wat nu geleid heeft tot stoppen van de uitlevering daarvan.
Ik vraag me af hoeveel van die Agofets er in gebruik zijn?
Daarbij is een dergelijk probleem vrijwel altijd te wijten aan fouten van de gebruiker ( onderhoud e.d.) of installateur . Moet je dan alles gaan beveiligen tegen stommiteiten van die personem?
Als het problem te wijten zou zijn aan een risico wat in het ontwerp van de Argofet zit hadden ze er vast en zeker op gewezen in de handleiding want anders kan zoiets ze zelfs een faillisement kosten, zeker in de USA.
Ad
Laatst bewerkt: 14 apr 2021 07:18 door Yellow Boat.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Plaatsing argofet 14 apr 2021 08:14 #1273444

  • koko
  • koko's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 15519
De melder van dit gebeuren maakte niet de indruk niet te snappen waar hij het over had.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Plaatsing argofet 14 apr 2021 10:02 #1273509

.
Laatst bewerkt: 14 apr 2021 11:02 door Nachtvlinder.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Plaatsing argofet 14 apr 2021 10:59 #1273530

  • sy helios
  • sy helios's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 12563
kappe,

covid heeft niets met fets van doen


edit; thxs voor de correctie (wissen)
Helios is de zonnegod, Zoon van het Titanenpaar Hyperion en Theia, broer van Selene (Maan) en Eos (dageraad). Met zijn zonnewagen rijst hij bij dageraad op uit de Okeanos, rijdt langs de hemelkoepel en verdwijnt `s avonds in het westen weer in de oceaan.
Laatst bewerkt: 14 apr 2021 12:45 door sy helios.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Plaatsing argofet 14 apr 2021 11:02 #1273534

Sorry
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Plaatsing argofet 14 apr 2021 14:01 #1273603

  • koko
  • koko's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 15519
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Plaatsing argofet 17 apr 2021 11:22 #1274499

  • XanderB
  • XanderB's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2159
De aansluitingen bij de startmotor en dynamo zijn me niet 100% duidelijk. In bijgevoegde foto heb ik 3 letters A, B en C geplaatst:
- Draad A is 35mm2 en loopt nu via een hoofdschakelaar naar de accu.
- Draad B moet ik waarschijnlijk verwijderen?
- Draad C loopt nu ook via de hoofdschakelaar naar de accu. Die moet denk ik naar de Energize van de argofet?

Dan heb ik een 25mm2 draad D getrokken vanaf de argofet. Moet ik die aansluiten op de plaats waar nu de te verwijderen draad B zit?


Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Plaatsing argofet 17 apr 2021 12:37 #1274511

Ojé ,ik zie daar dat er al een diodesplitter op die dynamo zit. Dat is namelijk dat rode ding . Draad B is de laaddraad van de startaccu en gaat daarom ook naar de startmotor toe.
Draad C is eigenlijk de laaddraad van een separate lichtaccu maar kennelijk zitten beide draden nu op de startaccu?
In principe kun je de Argofet inderdaad aansluiten op de C kabel en de B kabel weghalen. Dan gebruik je weliswaar maar een uitgang van de diodesplitter op de dynamo maar ik denk niet dat dat een probleem geeft.
Je kunt waarschijnlijk ook de diodesplitter van de dynamo afhalen maar of dat geen problemen gaat leveren weet ik ook niet.
Eigenlijk is het in dit geval het installeren van een Argofet vrij zinloos want die diodesplitter doet precies hetzelfde en er zit ook een compensatiediode in om de dynamospanning aan te passen een de spanningsval van de diodesplitter.Ik meen tenminste dat die in die splitetr is ingebouwd en dan kan dat ding er ook wel tussenuit maar precies weten doe ik dat ook niet.
Heeft op mijn vorige boot in ieder geval jarenlang prima gewerkt met een gescheiden start- en lichtaccu.
Pas toen ik een nieuwe Vetus motor ging installeren moest er ook een verliesvrije splitter komen ( ook al een paar jaar een argofet) want Vetus beidt die optie van een splitter op de dynamo niet aan.
Ad
PS.
In de manual staat die splitter ook beschreven op pagina 11: drive.google.com/file/d/1YW83c...GDU/view?usp=sharing
Laatst bewerkt: 17 apr 2021 12:51 door Yellow Boat.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Plaatsing argofet 17 apr 2021 16:52 #1274586

  • XanderB
  • XanderB's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2159
Oh wat suf zeg! Nou, dan kan ik de argofet beter niet gebruiken. Iemand nog op zoek naar een argofet 100-2? :)

Beide draden waren inderdaad op de startaccu aangesloten. Dus als ik draad A gewoon laat zitten zoals het zit, van startmotor naar startaccu, en ik verplaats draad C van startaccu naar lichtaccu dan ben ik in principe klaar? Dan laad ik gewoon beide accu's op? Aangezien ik nu toch al een dikkere draad heb getrokken, vervang ik draad C dan wel voor die dikkere draad.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Plaatsing argofet 18 apr 2021 07:37 #1274747

XanderB schreef :
Oh wat suf zeg! Nou, dan kan ik de argofet beter niet gebruiken. Iemand nog op zoek naar een argofet 100-2? :)

Beide draden waren inderdaad op de startaccu aangesloten. Dus als ik draad A gewoon laat zitten zoals het zit, van startmotor naar startaccu, en ik verplaats draad C van startaccu naar lichtaccu dan ben ik in principe klaar? Dan laad ik gewoon beide accu's op? Aangezien ik nu toch al een dikkere draad heb getrokken, vervang ik draad C dan wel voor die dikkere draad.

Als het goed is ben je dan inderdaad klaar. Zo te zien is de C draad trouwens net zo dik als de B draad dus heeft het weinig zin om die dikker te maken want er gaat maximaal net zoveel door( max.35 amp maar vrijwel altijd veel minder omdat de accu nooit helemaal leeg za zijn) als door de B draad. Niet naar de dikke draad tussen startmotor en startaccu kijken want daar gaat de startstroom ook door tijdens het starten en die is vele malen groter( meer dan 100 amp). Daarom is die veel dikker.

Er is nog wel een maar en dat is dat je nu niet weet of de diode nog goed is maar daar kom je vanzelf achter als de lichtaccu dan niet meer geladen wordt. Dus ik zou nog even wachten met het wegdoen van de Argofet.
Ad
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Plaatsing argofet 18 apr 2021 14:34 #1274840

  • XanderB
  • XanderB's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2159
Ik heb de C draad op de lichtaccu aangesloten en via de motor worden beide accu's nu inderdaad perfect opgeladen. Een hoop moeite voor niets dus, maar wel weer wat geleerd :)

De argofet is dus niet meer nodig...

YB bedankt voor je hulp en uitleg!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Plaatsing argofet 18 apr 2021 14:54 #1274845

  • koko
  • koko's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 15519
Heb je ook de spanning gemeten? Een diode wil wel eens 0,7volt er af snoepen met als gevolg dat de accu’s nooit vol raken. Een dynamo moet daarvoor aangepast worden. Dat weet niet iedereen en dat zou jammer zijn van je accu’s.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Plaatsing argofet 18 apr 2021 15:17 #1274849

  • XanderB
  • XanderB's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2159
Ja, beide accu's zaten volgens de Accumonitor op 14,5V met draaiende motor. Lijkt me prima dus.
Laatst bewerkt: 18 apr 2021 15:17 door XanderB.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Plaatsing argofet 18 apr 2021 16:12 #1274861

  • koko
  • koko's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 15519
Dat is prima idd. Iets aan de hoge kant, maar ik zou er niet over inzitten. Kan een meetafwijkinkje zijn n
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Plaatsing argofet 19 apr 2021 07:58 #1275039

koko schreef :
Heb je ook de spanning gemeten? Een diode wil wel eens 0,7volt er af snoepen met als gevolg dat de accu’s nooit vol raken. Een dynamo moet daarvoor aangepast worden. Dat weet niet iedereen en dat zou jammer zijn van je accu’s.

Daar is die diodesplitter van Volvo Penta zodanig op aangepast dat hij ervoor zorgt dat de dynamo een hogere spanning levert dan zonder dat ding waardoor de laadspanning 14,4 Volt is.Er zit namelijk een compensatiediode in met een verbinding naar de regelaar in de dynamo ( kun je op de foto wel zien , dat draadje wat naar binenn gaat) die dat regelt
Die gemeten 14,5 is gewoon de fout van de gebruikte accumonitor , die is echt niet nauwkjeuriger dan +/- 0,1 Volt en rondt bovendien ook altijd af waardoor je zomaar al 0,5 Volt fout kunt zitten , ook al zou hij heel nauwkeurig zijn.
Ad
Laatst bewerkt: 19 apr 2021 08:03 door Yellow Boat.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Plaatsing argofet 17 mrt 2024 11:28 #1547118

Onze 41ft boot uit 2013 heeft een Argofet. Echter de AGM- accubank van 550 Ah is aangesloten op de startpool van de Argofet(meest li aansluiting) en de Startaccu dus op de middelste pool. Blijkbaar is het al deze jaren goed gegaan. De accu’s zijn in 2021 voor de 1e maal vernieuwd.
Wie zou de aansluitingen corrigeren?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Plaatsing argofet 17 mrt 2024 11:42 #1547121

Ik kan in de handleiding van mijn argofet niets vinden over dat de (3 in mijn geval) outputs verschillend zijn. Op het tekeningetje in de manual staat de start accu wel op de meest linkse output (3)maar dat hoeft dus niet.
Bij mij is de meest linkse trouwens ongebruikt, gaat ook prima.
Rob
Albin 82 MS te Benedensas (wsv Volkerak)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
  • Pagina:
  • 1
  • 2
Tijd voor maken pagina: 0.311 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl