Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

za mei 18 @12:00AM
ZF Pinkstertrip 2024
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten
  • Pagina:
  • 1
  • 2

Onderwerp: Plaatsing argofet

Plaatsing argofet 09 apr 2021 16:19 #1271754

  • XanderB
  • XanderB's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2157
Ik heb een argofet gekocht die ik wil gaan aansluiten. De eerste zin in de handleiding stelt dat de argofet erg heet kan worden en daarom niet op een brandbaar oppervlak mag worden geplaatst.

Voordat ik die zin had gelezen had ik het plan om een plankje aan de binnenkant van de kuip te lijmen en hem daarop te schroeven. Maar een plankje is brandbaar. Wat kan ik beter gebruiken?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Plaatsing argofet 09 apr 2021 16:22 #1271755

  • holtere
  • holtere's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 16254
Een paar M6 moertjes om de schroefjes tussen het hout en de argofet. Kan er ook nog wat lucht achterlangs.
Laatst bewerkt: 09 apr 2021 16:22 door holtere.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Plaatsing argofet 09 apr 2021 16:43 #1271759

  • koko
  • koko's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 15519
Nooit gemerkt dat hij heet wordt. Twee keer geplaatst, beide gewoon op een plankje. Hoeveel vermogen heeft je dynamo?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Plaatsing argofet 09 apr 2021 17:39 #1271773

Kan heet worden wanneer de min niet aangesloten wordt. Fet werkt dan als een diode
"Wie het altijd voor de wind gaat, komt vanzelf aan lager wal"
De topper ISO “Sapho” voor de funracing en nu de dehler 31 “Wende” voor het avontuur...
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Plaatsing argofet 11 apr 2021 07:35 #1272266

  • XanderB
  • XanderB's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2157
koko schreef :
Nooit gemerkt dat hij heet wordt. Twee keer geplaatst, beide gewoon op een plankje. Hoeveel vermogen heeft je dynamo?

Ik weet het niet precies, het gaat om een MD7a. Zal zo’n 30 of 45 A zijn?


Verzonden vanaf mijn iPad met Tapatalk
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Plaatsing argofet 11 apr 2021 07:55 #1272277

Standaard heeft een MD7A een 35 amp dynamo.
Ad
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Plaatsing argofet 11 apr 2021 13:47 #1272442

  • koko
  • koko's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 15519
Mijn MD7a had inderdaad een 35 A dynamo. Geen problemen mee gehad in combi met een Argofet op hout.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Plaatsing argofet 11 apr 2021 14:33 #1272455

  • XanderB
  • XanderB's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2157
Ok, dan plaats ik het op een plankje, evt nog een moer ertussen om wat afstand tot het hout te creëren.

Dan heb ik nog een vraagje over de kabeldikte. Er ligt nu een 35mm2 kabel naar de motor. Die sluit ik aan op de input. Moeten de kabels van de argofet naar de accu's dezelfde dikte hebben of bereken je alleen de lengte van argofet naar accu en kan het over die korte afstand dus veel dunner?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Plaatsing argofet 11 apr 2021 14:48 #1272461

  • standbly
  • standbly's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 152
Even een resume... Je hebt een stukje techniek aangeschaft om energie te beheersen. Het doel zal vermoedelijk zijn om beter/zuiniger om te gaan met elektrische energie, stroom. Toch?

Je leest in de handleiding dat het apparaatje bloedheet kan worden. Je hebt 'n soort-van ongewenst kacheltje in huis (boot) gehaald. Wat moet je met zo'n energie besparende oplossing die energie kost? Er zijn alternatieven die dit effect niet vertonen...

Mijn eerste reactie zou zijn geweest: terugbrengen die hap! Hoezo bloedheet?

Een alternatief is 'n "slim relais" bijvoorbeeld.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Plaatsing argofet 11 apr 2021 14:53 #1272464

koko schreef :
Mijn MD7a had inderdaad een 35 A dynamo. Geen problemen mee gehad in combi met een Argofet op hout.

Ik heb ook een Argofet en die zit gewoon op een polyester schot gebout waarachetr de accu's staan.
Daarvoor had ik een Fet scheider van Vetus ( was destijds de eerste verliesvrije) maar die heet een bak water niet overleefd en was bovendien destijds nog twee keer zo duur als nu die Argofet. :(
Ad
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Plaatsing argofet 11 apr 2021 14:59 #1272467

  • sy helios
  • sy helios's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 12536
dat "kan warm worden" is gewoon fabrikanten disclaimer en gaat nergens over.
reken vermogen maar eens uit
spanningsverlies over een FET is juist praktisch nil
daaaaarom die FET
Helios is de zonnegod, Zoon van het Titanenpaar Hyperion en Theia, broer van Selene (Maan) en Eos (dageraad). Met zijn zonnewagen rijst hij bij dageraad op uit de Okeanos, rijdt langs de hemelkoepel en verdwijnt `s avonds in het westen weer in de oceaan.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Plaatsing argofet 11 apr 2021 16:58 #1272507

Victron schrijft zelf een maximaal spanningsverschil van 0,1 Volt bij maximale stroom en dat zou dus bij die van 100 ampere 10 watt zijn.dat is bij het gehele oppervlak van dat ding amper 0,01 watt/cm2.Dat is trouwens maar de helft van wat een mens afgeeft ( 100 watt op 0,5 op 0,5m2)
Dat maakt mij de pis niet lauw hoor :lol:

Maar dat heeft Victron vast en zeker nog nooit zelf uitgerekend .
Ad
Laatst bewerkt: 11 apr 2021 16:59 door Yellow Boat.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Plaatsing argofet 11 apr 2021 17:44 #1272515

Ik zou het dan op een stukje rvs maken kan die nog eventueel als extra koelplaat werken.











Verstuurd van af iPad zonder tapatalk :whistle:
Meten is weten.
Specialiseren is meer van minder weten.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Plaatsing argofet 11 apr 2021 18:16 #1272523

  • Makkie
  • Makkie's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 947
Nee niet op een plaatje RVS, dat is een slechte warmtegeleider beter een plaatje alu nemen.
Of vrije lucht rondom.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Plaatsing argofet 11 apr 2021 20:17 #1272564

Makkie schreef :
Nee niet op een plaatje RVS, dat is een slechte warmtegeleider beter een plaatje alu nemen.
Of vrije lucht rondom.

De opmerking ging niet om het feit dat het moest koelen maar dat het niet als hout in de fik zou kunnen vliegen en daar boven op dat het dan nog iets van warmte dispensatie op treed. Ik geloof niet dat rvs een echt goede warmte isolator is. De laatste keer dat ik er las werk aan deed en het stuk zonder handschoen deed beet pakken heb ik een poosje geweten dus ervaring genoeg................




Verstuurd vanaf mijn iPad zonder tapatalk
Meten is weten.
Specialiseren is meer van minder weten.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Plaatsing argofet 11 apr 2021 22:19 #1272591

Een Argofet wordt nauwelijks warm. Als ie het al wordt, dan lichaamstemperatuur. Ik heb nu in de vierde boot een Argofet geïnstalleerd en schroef ze direct op het hout. Geen enkel probleem.
Wel handig om 50A zekeringen in je stroomdraden naar/van je accu's te monteren.
En inderdaad kun je het beste dezelfde kabeldikte gebruiken als je accu-kabels.
Elk jaar een andere boot houdt je scherp
Laatst bewerkt: 11 apr 2021 22:20 door bertilbeumer.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Plaatsing argofet 12 apr 2021 07:51 #1272636

Makkie schreef :
Nee niet op een plaatje RVS, dat is een slechte warmtegeleider beter een plaatje alu nemen.
Of vrije lucht rondom.

Nou , slecht is wat te sterk gezegd maar wel veel lager dan bijv. aluminium .
Maar neem dan koper , nog veel beter dan aluminium.
Zie lijstje.
Maar voor dit ding absoluut niet zinvol .Victron moet dat voorschrift maar een onderbouwen met goede argumenten, misschien is er wel een heell andere reden?
Ad
Laatst bewerkt: 12 apr 2021 07:53 door Yellow Boat.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Plaatsing argofet 12 apr 2021 07:51 #1272637

  • XanderB
  • XanderB's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2157
Bedankt Bertil. Plaatsing en kabels zijn duidelijk.

Je opmerking over de zekering triggerde me, want ergens snap ik de stroom niet helemaal die erdoor gaat lopen. Het zal 35A max laadstroom zijn, maar bij het starten van de motor trekt de startmotor toch veel meer?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Plaatsing argofet 12 apr 2021 08:04 #1272639

XanderB schreef :
Bedankt Bertil. Plaatsing en kabels zijn duidelijk.

Je opmerking over de zekering triggerde me, want ergens snap ik de stroom niet helemaal die erdoor gaat lopen. Het zal 35A max laadstroom zijn, maar bij het starten van de motor trekt de startmotor toch veel meer?

Oei , ik vrees dat je hem verkeerd wilt gaan aansluiten :ohmy: .
Als je een accuscheidr gaat aansluietn moet je persé de verbinding van de laaddraad naar de startmotor verwijderen en een nieuwe laaddraad naar de Argofet aanlegegn.
Normaliter gaat de laadstroom namelijk via de de startmotor naar de startkabe en zo naar de accu maar bij een scheidingsdiode of een andeer accuscheider kan dat niet meer .
Dat staat inderdaad in de manuals van Victron niet erg duidelijk beschreven . Vetus beschrijft dat beter voro zijn accuscheiders.Zie de handleiding van een soorteglijek accuscheider van Vetus :

Bijlage:

Bestandsnaam: DIODEMANUAL.pdf
Bestandsgrootte:623 KB

Op onderstaand plaatje daaruit kun je zien welke draad ( 11 , de gestippelde) er verwijderd moet worden en welke nieuwgeinstalleerd vanaf de dynamo naar de accuscheider en verder aar de accu's.
Simpelweg in de bestaande start/laadkabel zetten kan dus beslist niet!
Ad
Laatst bewerkt: 12 apr 2021 08:10 door Yellow Boat.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Plaatsing argofet 12 apr 2021 12:54 #1272748

ISO788 Hans schreef :
Kan heet worden wanneer de min niet aangesloten wordt. Fet werkt dan als een diode

De verklaring van mogelijk warm worden staat in oude draadje waar ik aan refereerde (Brand, zekering in de minleiding argofet 2017):

@ diversen: kan zo'n ground-zekering kwaad (b.v. bij trippen): niet meteen, naar het schijnt. Het is iig niet zo dat de accu's dan overladen kunnen worden ofzo: daar heeft zo'n scheider helemaal geen invloed op en wordt bepaald door je lader/dynamo. Heb verder gelezen dat zo'n ArgoFet, bij niet aansluiten vd ground-kabel, zich in eerste instantie als een gewone (passieve) diode-brug gedraagt (door de -nu wordt het wel erg technisch- in elke FET inherent aanwezige "body-diode"). Hierdoor onstaat een, voor diode-bruggen karakteristieke, spanningsval, met tot gevolg een veel sterkere warmte-ontwikkeling dan waar de ArgoFet op berekend is. Afhankelijk van hoe groot de laadstroom dan is, en hoe lang deze situatie duurt, kan de scheider dan wel kapot gaan. Maar ik verzeker je dat dat te prefereren is boven brand aan boord ...
"Wie het altijd voor de wind gaat, komt vanzelf aan lager wal"
De topper ISO “Sapho” voor de funracing en nu de dehler 31 “Wende” voor het avontuur...
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Plaatsing argofet 12 apr 2021 17:02 #1272820

@Xander
Misschien heb je hier iets aan. Soort "aansluitschema voor dummy's" . Heb ik ooit gemaakt om het zelf nog te kunnen begrijpen ;)
Op pagina 2 staat het schema met Argofet


Bijlage:

Bestandsnaam: Eenvoudigs...-5-6.pdf
Bestandsgrootte:944 KB
Elk jaar een andere boot houdt je scherp
Laatst bewerkt: 12 apr 2021 17:03 door bertilbeumer.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Plaatsing argofet 13 apr 2021 07:08 #1272975

Ha , zoiets heb ik ook gemaakt ;) .Lijkt er wel heel erg op :whistle:
Ad
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Plaatsing argofet 13 apr 2021 07:28 #1272986

Ik zelf heb de acculaders (3 gescheiden kanalen) direct op de accu. Simpel en werkt in ieder geval. Zonnepanneel is ook direct op de accubank (service accu) aangesloten
Ik zie dat de lader hier in het schema van Ad op de argofet zijn aangesloten.
Mijn vraag is hoe de lader feedback ontvangt over de laadspanning/ laadstatus van een accu. Die kan toch niet door de FET heen terug?
"Wie het altijd voor de wind gaat, komt vanzelf aan lager wal"
De topper ISO “Sapho” voor de funracing en nu de dehler 31 “Wende” voor het avontuur...
Laatst bewerkt: 13 apr 2021 07:29 door ISO788 Hans.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Plaatsing argofet 13 apr 2021 09:33 #1273055

ISO788 Hans schreef :
Ik zelf heb de acculaders (3 gescheiden kanalen) direct op de accu. Simpel en werkt in ieder geval. Zonnepanneel is ook direct op de accubank (service accu) aangesloten
Ik zie dat de lader hier in het schema van Ad op de argofet zijn aangesloten.
Mijn vraag is hoe de lader feedback ontvangt over de laadspanning/ laadstatus van een accu. Die kan toch niet door de FET heen terug?

Jawel , dat gaat via de energize input die er ook op zit . Daarmee gaat in feite een heel klein stroompje vanaf de startacccu naar de fet waardoor deze de spanning van de startaccu ziet.
Nadeel is wel dat hij daardoor eigenlijk denkt dat ook de lichtaccu vol is als alleen de startaccu vol is maar in dr praktijk zie ik dat , als ik op de motor vaar , de accuspanning van de lichtaccu desondanks volop geladen wordt en op 100% blijft ( op de accumonitor van de lichtaccu), vraag me niet hoe dat kan. Laden met het zonnepaneel kan inderdaad niet met de Fet ( getest en gaat inderdaad niet), daarom heb ik een solarregelaar met teee gescheiden uitgangen ( deze www.aliexpress.com/item/839612...02_,searchweb201603_).Nu nog die PWM maar ik heb in middels ook een MPPT DUO liggen die ik nog moet installeren maar die ik al wel in het schema gezet heb ( deze:https://www.aliexpress.com/item/33026411330.html?spm=a2g0o.productlist.0.0.34c5de10SLZBmE&algo_pvid=1ae12b01-0bc6-45c8-b46f-64388add6e6a&algo_expid=1ae12b01-0bc6-45c8-b46f-64388add6e6a-20&btsid=2100bb4716183062333306995e85a0&ws_ab_test=searchweb0_0,searchweb201602_,searchweb201603_ ) .
Ad
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Plaatsing argofet 13 apr 2021 10:09 #1273069

  • XanderB
  • XanderB's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2157
Yellow Boat schreef :

Oei , ik vrees dat je hem verkeerd wilt gaan aansluiten :ohmy: .
Als je een accuscheidr gaat aansluietn moet je persé de verbinding van de laaddraad naar de startmotor verwijderen en een nieuwe laaddraad naar de Argofet aanlegegn.
Normaliter gaat de laadstroom namelijk via de de startmotor naar de startkabe en zo naar de accu maar bij een scheidingsdiode of een andeer accuscheider kan dat niet meer .
Dat staat inderdaad in de manuals van Victron niet erg duidelijk beschreven . Vetus beschrijft dat beter voro zijn accuscheiders.Zie de handleiding van een soorteglijek accuscheider van Vetus

Bedankt! Ik had dat inderdaad volledig gemist. Het lijkt me nu helder met al de schema's. De verbinding van dynamo naar startmotor dus opsporen en verwijderen. Raar dat Victron dat niet zo expliciet in hun handleiding opneemt.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
  • Pagina:
  • 1
  • 2
Tijd voor maken pagina: 0.284 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl