Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten
  • Pagina:
  • 1
  • 2
  • 3

Onderwerp: Accu blijft 20 A laadstroom trekken

Accu blijft 20 A laadstroom trekken 11 apr 2021 11:57 #1272405

  • Cornelus
  • Cornelus's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Berichten: 176
Beste alle lezer, voor mij is het helaas geen hobby. :unsure: En ik hoop dat de Willem een antwoord gaat geven. De uitleg voor een hobbyist is niet simpel.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Accu blijft 20 A laadstroom trekken 11 apr 2021 12:27 #1272411

Mmm , als je geen hobbyist bent kun je beter helemaal geen boot aanschaffen of een heel dikke portemonnee hebben. :lol:
Ad
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Accu blijft 20 A laadstroom trekken 11 apr 2021 12:32 #1272414

Wat is dat nu weer voor opmerking.... 99% hier is hobbyist. Jijzelf incluis
Ontwerper van de RoosMux, en andere apparaatjes.
www.viax.nl

It's been said that a boat is a vessel continually looking for ways to sink itself..
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Accu blijft 20 A laadstroom trekken 11 apr 2021 13:47 #1272441

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 29148
Het verschijnsel van 20A blijven trekken klinkt in mijn oren als een kortgesloten cel.
Een toch wel met enige regelmaat voorkomend probleem bij loodaccu's

Het constant laadstroom trekken is een karakteristiek kenmerk.

My 2 cents na 35 jaar ;)
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Accu blijft 20 A laadstroom trekken 11 apr 2021 14:52 #1272463

WADnWIND schreef :

My 2 cents na 35 jaar ;)

+2 cent.
Zitten we toch weer zowat op een stuiver.


Een ander kenmerk van doorladen met een kapotte cel, dat is de kenmerkende zwavelgeur uit de accu.
Is die er?
Wim.
Schippers schoffelen niet
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Accu blijft 20 A laadstroom trekken 11 apr 2021 15:20 #1272472

Doe ik er ook nog een cent bij.
+1

Ja dit lijkt heel erg op een kortgesloten cel.
Hans Fix, Feeling 29DI
Met elektrische hulpmotor.
hansfix.nl/electric/
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Accu blijft 20 A laadstroom trekken 11 apr 2021 17:36 #1272513

Ik denk gelijk aan een calcium accu die chemisch in onbalans is geraakt. Dan komt ie ook niet meer aan de spanning en vermogen zodat de lader blijft laden. Heb ik ook gehad terwijl de rest van de installatie oké was. Gewoon inruilen bij accu boer lood doet nog iets van dacht rond de 40cent per kilo. En een nieuwe halen simpel toch. Koop dan gelijk een silverline van varta of zo. Die plaatsen ik ook nog wel eens in landbouw apparaten en machines. Die doen zeer degelijk hun job.

Dat zijn mijn 3 centen en de rest .................... :evil:
Meten is weten.
Specialiseren is meer van minder weten.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Accu blijft 20 A laadstroom trekken 11 apr 2021 18:28 #1272531

M2C

Mijn 2 180ah accu's trokken ook te veel en constane stroom van de oplader. Thuis de accu's aan een oplader gehangen, bij een klapte de zekering, de ander Lipe na opladen in twee weken terug naar 50%. Een maal dood en eenmaal op sterven na overleden dus
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Accu blijft 20 A laadstroom trekken 11 apr 2021 18:33 #1272533

Advitec.nl kan de goedkoopste zijn in accu's, mijn 230ah vartas waren nergens voordeliger iig, niet de beste klantenservice wellicht, wel goed en goedkoop
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Accu blijft 20 A laadstroom trekken 12 apr 2021 06:46 #1272615

Mag ik dit draadje eens kapen voor een zijdelingse vraag?

Ik heb thuis een hele oude lader staan, simpelste wat je maar kan bedenken, analoog, zware trafo. Denk uit 1970 of zo is nog van mijn vader geweest.
Ik heb vorig jaar of zo een chique nieuw ding gekocht, weet niet of dit 2 of 3 traps is maar ding zou automatisch alles moeten kunnen laden, met lampjes erop om status aan te geven etc.

Nu had mijn dochter (net rijbewijs) de lichten van de auto aan laten staan. Leger dan leeg. Heeft waarschijnlijk 3-4 dagen leeg gestaan. Ok, accu misschien kapot, we zullen zien.
Nieuwe lader erop gaf foutmelding en ding sloeg onmiddelijk af. Balen, paar keer geprobeerd, niks.

Toen dacht ik, ok ik hang mijn oude bakje er eens aan. Uurtje aan de oude lader gehangen, daarna weer de nieuwe nog eens geprobeerd. Starte prima op, begon te laden, en de volgende ochtend keurig een groen lampje.

Accu terug in de auto, starten, rijden, niks aan de hand. Goed moet nog afwachten of het op lange termijn goed blijft gaan natuurlijk maar vooralsnog lijkt hij nog ok.

Maar mijn vraag is: waarom wil mijn moderne lader de lege accu niet beginnen te laden? Als ik die oude had had ik waarschijnlijk de accu weggedaan en nieuwe gekocht..
Het lijkt alsof mijn oude lader de accu net zover had bijgeladen dat de nieuwe hem toen wel goed kon laden. Weet iemand hoe dat zit?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Accu blijft 20 A laadstroom trekken 12 apr 2021 07:21 #1272624

Freetime1970 schreef :
Gewoon inruilen bij accu boer lood doet nog iets van dacht rond de 40cent per kilo.

Lood wel ja , maar het terugwinnen van dat lood uit een accu kost veel emer dan die 40 cent hoor.

In eeen lege kapotte accu is veel van het lood trouwens ook omgezet in loodsulfaat en bestaat ook bij een volel accu ongeveer de helft uit loodoxide . Om dat weer om te zetetn in puur lood valt echt niet mee hoor.
Zie ook plaatje beneden.

Daarom is een accuboer ook verplicht een kapotte terug te nemen en betaal je bij aankoopt een verwijderingsbijdrage. Ervoor betalen gaat hij echt niet doen ( vroeger, lang geleden was dat inderdaad anders) tenzij hij dat verrekent in zijn verkoopprijzen .
Ad
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Accu blijft 20 A laadstroom trekken 12 apr 2021 08:08 #1272642

  • Tony2920
  • Tony2920's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7637
Bas van Dijk schreef :
Mag ik dit draadje eens kapen voor een zijdelingse vraag?

Ik heb thuis een hele oude lader staan, simpelste wat je maar kan bedenken, analoog, zware trafo. Denk uit 1970 of zo is nog van mijn vader geweest.
Ik heb vorig jaar of zo een chique nieuw ding gekocht, weet niet of dit 2 of 3 traps is maar ding zou automatisch alles moeten kunnen laden, met lampjes erop om status aan te geven etc.

Nu had mijn dochter (net rijbewijs) de lichten van de auto aan laten staan. Leger dan leeg. Heeft waarschijnlijk 3-4 dagen leeg gestaan. Ok, accu misschien kapot, we zullen zien.
Nieuwe lader erop gaf foutmelding en ding sloeg onmiddelijk af. Balen, paar keer geprobeerd, niks.

Toen dacht ik, ok ik hang mijn oude bakje er eens aan. Uurtje aan de oude lader gehangen, daarna weer de nieuwe nog eens geprobeerd. Starte prima op, begon te laden, en de volgende ochtend keurig een groen lampje.

Accu terug in de auto, starten, rijden, niks aan de hand. Goed moet nog afwachten of het op lange termijn goed blijft gaan natuurlijk maar vooralsnog lijkt hij nog ok.

Maar mijn vraag is: waarom wil mijn moderne lader de lege accu niet beginnen te laden? Als ik die oude had had ik waarschijnlijk de accu weggedaan en nieuwe gekocht..
Het lijkt alsof mijn oude lader de accu net zover had bijgeladen dat de nieuwe hem toen wel goed kon laden. Weet iemand hoe dat zit?

Een nieuwe lader verwacht een minimum aan spanning voordat hij aan het laden gaat. Hij ziet bij een helemaal lege accu een kortsluiting en dan gaat de beveiliging aan.
Een oude lader verwacht niets, die levert spanning en het is de gebruiker die moet kijken of alles goed gaat.
Na een tijd heeft de oude lader de accu, ( die dus volledig leeg, maar niet defect is), terug een stuk opgeladen, waardoor de nieuwe lader bij aansluiten geen kortsluiting meer ziet en gewoon zijn werk gaat doen.
De accu heeft vermoedelijk een tik gekregen, maar is, nog, niet defect. ( dit grapje beter niet meer doen ).
Capaciteit van de accu zou wel eens 10% tot 20% lager kunnen zijn, maar de meeste autoaccu's hebben redelijke wat reserve. Toch maar beginnen sparen voor een nieuwe. ( 1 euro /week ).
Dan heb je hopelijk het bedrag bij elkaar tegen dat deze het begeeft.
( De zwaarste periode voor een accu is meestal de winter. )
I run a tight . . .
Shipwreck !
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Accu blijft 20 A laadstroom trekken 12 apr 2021 09:51 #1272693

Je uitleg snap ik maar waarom heeft die nieuwe lader niet een optie (knop of zo) 'deze accu is helemaal leeg en ik wil hem toch laden'?? Want ik laad ze alleen met de lader als mijn wagen niet meer start..

Tony2920 schreef :
Bas van Dijk schreef :
Mag ik dit draadje eens kapen voor een zijdelingse vraag?

Ik heb thuis een hele oude lader staan, simpelste wat je maar kan bedenken, analoog, zware trafo. Denk uit 1970 of zo is nog van mijn vader geweest.
Ik heb vorig jaar of zo een chique nieuw ding gekocht, weet niet of dit 2 of 3 traps is maar ding zou automatisch alles moeten kunnen laden, met lampjes erop om status aan te geven etc.

Nu had mijn dochter (net rijbewijs) de lichten van de auto aan laten staan. Leger dan leeg. Heeft waarschijnlijk 3-4 dagen leeg gestaan. Ok, accu misschien kapot, we zullen zien.
Nieuwe lader erop gaf foutmelding en ding sloeg onmiddelijk af. Balen, paar keer geprobeerd, niks.

Toen dacht ik, ok ik hang mijn oude bakje er eens aan. Uurtje aan de oude lader gehangen, daarna weer de nieuwe nog eens geprobeerd. Starte prima op, begon te laden, en de volgende ochtend keurig een groen lampje.

Accu terug in de auto, starten, rijden, niks aan de hand. Goed moet nog afwachten of het op lange termijn goed blijft gaan natuurlijk maar vooralsnog lijkt hij nog ok.

Maar mijn vraag is: waarom wil mijn moderne lader de lege accu niet beginnen te laden? Als ik die oude had had ik waarschijnlijk de accu weggedaan en nieuwe gekocht..
Het lijkt alsof mijn oude lader de accu net zover had bijgeladen dat de nieuwe hem toen wel goed kon laden. Weet iemand hoe dat zit?

Een nieuwe lader verwacht een minimum aan spanning voordat hij aan het laden gaat. Hij ziet bij een helemaal lege accu een kortsluiting en dan gaat de beveiliging aan.
Een oude lader verwacht niets, die levert spanning en het is de gebruiker die moet kijken of alles goed gaat.
Na een tijd heeft de oude lader de accu, ( die dus volledig leeg, maar niet defect is), terug een stuk opgeladen, waardoor de nieuwe lader bij aansluiten geen kortsluiting meer ziet en gewoon zijn werk gaat doen.
De accu heeft vermoedelijk een tik gekregen, maar is, nog, niet defect. ( dit grapje beter niet meer doen ).
Capaciteit van de accu zou wel eens 10% tot 20% lager kunnen zijn, maar de meeste autoaccu's hebben redelijke wat reserve. Toch maar beginnen sparen voor een nieuwe. ( 1 euro /week ).
Dan heb je hopelijk het bedrag bij elkaar tegen dat deze het begeeft.
( De zwaarste periode voor een accu is meestal de winter. )
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Accu blijft 20 A laadstroom trekken 12 apr 2021 10:00 #1272699

  • Knoet
  • Knoet's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2164
Dat is een goede vraag voor de fabrikant; er zijn er wel die een 'reconditioning' stand hebben.
Bert
Spækhugger
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Accu blijft 20 A laadstroom trekken 12 apr 2021 10:06 #1272702

Ah, ok, dus geen hele gekke vraag :-)

Ik hou mijn oude dommme lader er nog maar even bij dan.

thanks
Knoet schreef :
Dat is een goede vraag voor de fabrikant; er zijn er wel die een 'reconditioning' stand hebben.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Accu blijft 20 A laadstroom trekken 12 apr 2021 10:21 #1272708

Bas van Dijk schreef :
Ah, ok, dus geen hele gekke vraag :-)

Ik hou mijn oude dommme lader er nog maar even bij dan.

thanks

Ik heb ook nog steeds om die reden een zware pre-historische acculader staan.
Laatst nog gebruikt voor een klant die platte accu's had, hydrofoor was door blijven lopen.
Zijn prachtige moderne Mastervoltlader weigerde op te starten.

Het past in mijn visie dat moderne elektronica vaak heel handig is, maar soms ook heel lastig, dom en beperkend.
Wim.
Schippers schoffelen niet
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Accu blijft 20 A laadstroom trekken 12 apr 2021 13:34 #1272757

Nog even special voor de alwetende :

www.wastenet.nl/accu-recycling...en-wat-er-beter-kan/

www.renewi.com/nl-nl/over-rene...vaarlijk-afval/accus

centurionbattery.nl/recycling/

Zomaar ef gegoogled op lood accu recycling

Dus ik zeg gewoon oude accu in leveren krijg je nog wat voor terug en als je evtentueel een silver line van varta zou kunnen betalen dan gewoon doen dat zijn gewoon goede accu's! En verder niet gaan lopen kouhouwe en mekkeren over ocxides en chemische bestand delen en andere nonsens dat is het pakke aan voor de rycyler en niet de mens die het netjes inlevert bij het juiste punt.

Verstuurd vanaf mijn iPad zonder tapatalk.
Meten is weten.
Specialiseren is meer van minder weten.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Accu blijft 20 A laadstroom trekken 12 apr 2021 16:31 #1272805

  • sy helios
  • sy helios's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 13623
idd nonsens van Ad

gewoon inleveren en idd die ca 40ct per kilo ACCU pakken
Helios is de zonnegod, Zoon van het Titanenpaar Hyperion en Theia, broer van Selene (Maan) en Eos (dageraad). Met zijn zonnewagen rijst hij bij dageraad op uit de Okeanos, rijdt langs de hemelkoepel en verdwijnt `s avonds in het westen weer in de oceaan.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Accu blijft 20 A laadstroom trekken 09 mei 2021 14:34 #1282803

  • Cornelus
  • Cornelus's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Berichten: 176
ReneK schreef :
Cornelus schreef :
Hoi, lezers ik heb eens verhaaltje gemaakt over accu’s kijk maar is op de watersporter verenigen w.s.v.w haven en technische informatie.

kun jij, als schrijver van dit verhaal, mij dit eens toelichten ? (hier ben ik gestopt met lezen)

lithium/lifepo4:
Bij deze accu’s is de temperatuur bij het laden belangrijk, deze temperatuur moet tussen de 0 en 40 graden Celsius zijn. Gebeurt dat niet, dan kan dat een explosie tot gevolg hebben. In de winter kan hij bevriezen. Als de accu defect raakt, kan er een intern proces ontstaan wat nagenoeg niet te stoppen is. Als er een brand ontstaat, gaat de temperatuur in enkele seconden van 20⁰C naar 300-700⁰C. Om de brand te stoppen, zet de accu’s in een bak onder water, dan zal de brand stoppen
Hoi René K.
Jammer dat je niet verder heb gelezen. Ik heb een verhaaltje geschreven over de veiligheid om branden te voorkomen. Standaard worden boten lang tijd geladen of permanent. Vandaar het verhaaltje.
Als je interesse heb kan ook in het nieuwes lezen dat elke maand ( in de zomer en in de winter) er een brand is op de plezier boot. In de provincie Friesland is zelfs een zaak afgebrand met accu’s voor elektrische motoren.
Ook dit is een probleem voor elektrische auto’s. Als je kijk op accu brand, dan je zien je ook telefoon, p.c, fietsen enz.
Helaas heet t.c geen vragen meer.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Accu blijft 20 A laadstroom trekken 09 mei 2021 14:40 #1282806

  • ReneK
  • ReneK's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4360
Cornelus schreef :
ReneK schreef :
Cornelus schreef :
Hoi, lezers ik heb eens verhaaltje gemaakt over accu’s kijk maar is op de watersporter verenigen w.s.v.w haven en technische informatie.

kun jij, als schrijver van dit verhaal, mij dit eens toelichten ? (hier ben ik gestopt met lezen)

lithium/lifepo4:
Bij deze accu’s is de temperatuur bij het laden belangrijk, deze temperatuur moet tussen de 0 en 40 graden Celsius zijn. Gebeurt dat niet, dan kan dat een explosie tot gevolg hebben. In de winter kan hij bevriezen. Als de accu defect raakt, kan er een intern proces ontstaan wat nagenoeg niet te stoppen is. Als er een brand ontstaat, gaat de temperatuur in enkele seconden van 20⁰C naar 300-700⁰C. Om de brand te stoppen, zet de accu’s in een bak onder water, dan zal de brand stoppen
Hoi René K.
Jammer dat je niet verder heb gelezen. Ik heb een verhaaltje geschreven over de veiligheid om branden te voorkomen. Standaard worden boten lang tijd geladen of permanent. Vandaar het verhaaltje.
Als je interesse heb kan ook in het nieuwes lezen dat elke maand ( in de zomer en in de winter) er een brand is op de plezier boot. In de provincie Friesland is zelfs een zaak afgebrand met accu’s voor elektrische motoren.
Ook dit is een probleem voor elektrische auto’s. Als je kijk op accu brand, dan je zien je ook telefoon, p.c, fietsen enz.
Helaas heet t.c geen vragen meer.

weet je het verschil tussen de diverse types en chemische samenstelling van lithium akku's / cellen en bijbehorende gevaren ? welke wel en niet ontvankelijk zijn voor 'thermal runaway' ?
www.svbluepearl.com

Inmiddels hebben we Kroatië verlaten en zijn we (weer) onderweg globaal richting Nieuw Zeeland ;)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Accu blijft 20 A laadstroom trekken 09 mei 2021 14:52 #1282808

  • ReneK
  • ReneK's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4360
zolang we het over lifepo4 (de meest gebruikte chemische samenstelling op bootjes) :

"Bij een accu waar geen BMS in zit is er een sticker, met de waarschuwing dat de goede lader gebruikt moet worden. "

niet waar

"Bij deze accu’s is de temperatuur bij het laden belangrijk, deze temperatuur moet tussen de 0 en 40 graden Celsius zijn. Gebeurt dat niet, dan kan dat een explosie tot gevolg hebben."

grote onzin

" Als de accu defect raakt, kan er een intern proces ontstaan wat nagenoeg niet te stoppen is. Als er een brand ontstaat, gaat de temperatuur in enkele seconden van 20⁰C naar 300-700⁰C."

niet waar

"Maar als de accu na twee weken, deze weer verder gaat met het branden. "

niet waar

en toen ben ik weer verder gegaan met lezen

"Wallader Het laden van een accu. Als de lader aangesloten moet worden moet eerst de + en dan de - en dan pas de stekker in het stopcontact. Als de accu vol is eerst de stekker er uit dan de – eraf en dan de + eraf."

want ?

"De dynamo is een grote lader en laad de startaccu snel vol. "

niet waar

"De zonnelader en de windmolenlader zijn kleine laders. Een druppel/onderhoud lader. Ze krijgen de accu niet vol. "

grote onzin

"Veel mensen denken dat met een kleine druppellader of onderhoud lader elke accu geladen kan worden. Maar als je lader te klein is (te weinig ampère) dan krijg je de accu niet vol, al wacht je er eeuwig op. Met een te grote lader kan de accu overladen worden. Met als gevolg dat de accu wordt overladen. De accu gaat dan stuk en ontgassen."

niet waar

"Welk lader moet het zijnDe lader moet een laadvermogen hebben van minimaal 7% of maximaal 20% ten opzichte van de capaciteit (Ah) van de accu en of de accubank. Het beste is een acculader met een laadvermogen van 10% van de accucapaciteit"


niet waar

Meer laders op een accu Wanneer er een lader wordt aan gezet wordt de volts van de accu gemeten en de laatstoom wordt aanpassen. Het probleem: als de zonnelader aanstaat en hij geeft bijvoorbeeld op 14 volt dan gaan de andere laders en de dynamo niet of weinig laden. Daardoor komen de accu’s niet vol. Wanneer er gevaren gaat worden, haal eerst de walspanning er af en zet de wind/zonnelader uit. Dan de accusleutel van de motor aan zeten en dan pas staren. Wanneer de motor uitstaat zet dan ook de accuschakelaar van de motor uit. Dan is er de keuze tussen wallader, zonnelader of windmolenlader. Als er verschillende laders op de accu’s staan, dan kunnen de laders beïnvloeden en defect raken. De zonnepaneellader en de windmolenlader is te onderbreken met een schakelaar.

onzin

en hier ben ik weer gestopt met lezen
www.svbluepearl.com

Inmiddels hebben we Kroatië verlaten en zijn we (weer) onderweg globaal richting Nieuw Zeeland ;)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Accu blijft 20 A laadstroom trekken 09 mei 2021 14:58 #1282810

  • Cornelus
  • Cornelus's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Berichten: 176
Zeer bedankt voor je antwoord rene K.Vertel maar wat de onzin en wat niet waar is :laugh:
Laatst bewerkt: 09 mei 2021 15:27 door Cornelus.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Accu blijft 20 A laadstroom trekken 09 mei 2021 15:03 #1282813

  • Philip
  • Philip's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 8026
Yellow Boat schreef :
Freetime1970 schreef :
Gewoon inruilen bij accu boer lood doet nog iets van dacht rond de 40cent per kilo.

Lood wel ja , maar het terugwinnen van dat lood uit een accu kost veel emer dan die 40 cent hoor.

In eeen lege kapotte accu is veel van het lood trouwens ook omgezet in loodsulfaat en bestaat ook bij een volel accu ongeveer de helft uit loodoxide . Om dat weer om te zetetn in puur lood valt echt niet mee hoor.
Zie ook plaatje beneden.
Niet waar. Laatst nog wat accu's in geleverd en zelfs voor AGM kreeg ik nog een aardige duit. Uiteraard een stuk minder dan puur lood maar nog steeds geld waard.
Laatst bewerkt: 09 mei 2021 15:05 door Philip.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Accu blijft 20 A laadstroom trekken 09 mei 2021 15:34 #1282823

  • ReneK
  • ReneK's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4360
Cornelus schreef :
Zeer bedankt voor je antwoord rene K.Vertel maar wat de onzin en wat niet waar is :laugh:

Dat heb ik dus net gedaan ?
www.svbluepearl.com

Inmiddels hebben we Kroatië verlaten en zijn we (weer) onderweg globaal richting Nieuw Zeeland ;)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Accu blijft 20 A laadstroom trekken 09 mei 2021 15:57 #1282830

  • Cornelus
  • Cornelus's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Berichten: 176
Beste René wil je effe uitleggen wat de onzin is en wat niet waar is? :laugh: :laugh: :laugh:
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
  • Pagina:
  • 1
  • 2
  • 3
Tijd voor maken pagina: 0.170 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl