Bas van Dijk schreef :
Mag ik dit draadje eens kapen voor een zijdelingse vraag?
Ik heb thuis een hele oude lader staan, simpelste wat je maar kan bedenken, analoog, zware trafo. Denk uit 1970 of zo is nog van mijn vader geweest.
Ik heb vorig jaar of zo een chique nieuw ding gekocht, weet niet of dit 2 of 3 traps is maar ding zou automatisch alles moeten kunnen laden, met lampjes erop om status aan te geven etc.
Nu had mijn dochter (net rijbewijs) de lichten van de auto aan laten staan. Leger dan leeg. Heeft waarschijnlijk 3-4 dagen leeg gestaan. Ok, accu misschien kapot, we zullen zien.
Nieuwe lader erop gaf foutmelding en ding sloeg onmiddelijk af. Balen, paar keer geprobeerd, niks.
Toen dacht ik, ok ik hang mijn oude bakje er eens aan. Uurtje aan de oude lader gehangen, daarna weer de nieuwe nog eens geprobeerd. Starte prima op, begon te laden, en de volgende ochtend keurig een groen lampje.
Accu terug in de auto, starten, rijden, niks aan de hand. Goed moet nog afwachten of het op lange termijn goed blijft gaan natuurlijk maar vooralsnog lijkt hij nog ok.
Maar mijn vraag is: waarom wil mijn moderne lader de lege accu niet beginnen te laden? Als ik die oude had had ik waarschijnlijk de accu weggedaan en nieuwe gekocht..
Het lijkt alsof mijn oude lader de accu net zover had bijgeladen dat de nieuwe hem toen wel goed kon laden. Weet iemand hoe dat zit?
Een nieuwe lader verwacht een minimum aan spanning voordat hij aan het laden gaat. Hij ziet bij een helemaal lege accu een kortsluiting en dan gaat de beveiliging aan.
Een oude lader verwacht niets, die levert spanning en het is de gebruiker die moet kijken of alles goed gaat.
Na een tijd heeft de oude lader de accu, ( die dus volledig leeg, maar niet defect is), terug een stuk opgeladen, waardoor de nieuwe lader bij aansluiten geen kortsluiting meer ziet en gewoon zijn werk gaat doen.
De accu heeft vermoedelijk een tik gekregen, maar is, nog, niet defect. ( dit grapje beter niet meer doen ).
Capaciteit van de accu zou wel eens 10% tot 20% lager kunnen zijn, maar de meeste autoaccu's hebben redelijke wat reserve. Toch maar beginnen sparen voor een nieuwe. ( 1 euro /week ).
Dan heb je hopelijk het bedrag bij elkaar tegen dat deze het begeeft.
( De zwaarste periode voor een accu is meestal de winter. )