Alabastine schreef :
Nou.... direct maar "fout" roepen is veel te kort door de bocht.
Sommige dynamo's hebben een hogere spanning, andere hebben lagere spanning.
13.8 volt is zo ongeveer de float spanning, dus daar is niks mis mee. Dat was een tijd lang gebruikelijk in auto's. De accu blijft er gezonder bij, maar je moet het laden wel langer volhouden.
14.4 Volt vind ik erg hoog, dat moet je niet lang door laten gaan.
Richard
Daarvan ben ik ook best op de hoogte maar dat is juist de reden dat een dynamo van 13,8 Volt eigenlijk niet op een boot , zeker niet op een zeilboot thuishoort.
Reden is simpel; in een auto gebruik je steeds maar heel weinig accucapacieit om te starten , daarna wordt de accu altijd op niveau gehouden , dus is floatspanning genoeg wbjv. aarbij overigens van druppelladig geen sprake is omdat ook dan de dynamo naar een hoog amperage gaat als alle lampen branden terwijl de spanning gewoon 13,8 Volt blijft , i.t.t. wat er gebeurt bij een goede acculader want die schakelt wel naar een hoog voltage.
Bij een zeilboot gebruik je de motor i.h.a. alleen om korte stukjes te varen en daarna gebruik je de accu wel voor allerlei kleinere en grotere verbruikers. Vandaar dat een alternator op een bootmotor normaliter 14,3-14,4 volt levert.het zou inderdaad beter zijn als zo'n dynamo ook zou schakelen naar 13,8 Volt als de accu vol is maar dat doen ze heelaas niet.
De drie motoren die ik op mijn boten heb (gehad) , twee maal een Volvo Penta en tegenwoordig een Vetus hebben allen een 14,2-14,4 volt dynamo .
Omdat er natuurlijk best zeilers zijn die een keer een nieuwe dynamo nodig hebebn zal het best voorkomen dat die er een ( i.h.a. veel goedkopere) kopen die eigenlijk voor een auto bedoeld is . Dat kan in dit geval dus ook best een oorzaak zijn van die 13,8 Volt.
Hoe dan ook, met 13,8 Volt krijg je een accu nooit 100% vol , hooguit misschien als je heel lang op de motor zou varen
Ad