Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten
  • Pagina:
  • 1
  • 2
  • 3

Onderwerp: Accu blijft 20 A laadstroom trekken

Accu blijft 20 A laadstroom trekken 10 apr 2021 13:27 #1272030

Mijn beide 2 jaar oude 12 v accu's (beide 140 Ah) zijn de afgelopen 2 winters steeds regelmatig geladen.
Vorig jaar zomer geen problemen. Het zijn onderhoudsvrije accu's, geen merkaccu.
Nu na de winterberging (dus ook regelmatig aan de stroom) blijkt dat de spanning gezakt was tot 11,5 V.
Tijdens het varen gaat er 20A in, maar dat neemt niet af.
Ook in de haven aan de walstroom gaat er 20 A in. En dat blijft zo.


Wat zou dat kunnen zijn?
PS Helaas hebben we de accu's in 2019 onderweg in Friesland gekocht en mijn ligplaats is Zeeland. Dus ff terug is lastig.

Vr. Gr. Willem de Nie
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Accu blijft 20 A laadstroom trekken 10 apr 2021 13:29 #1272033

Hoe weet je zeker dat er 20A ingaat?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Accu blijft 20 A laadstroom trekken 10 apr 2021 13:30 #1272036

Accumonitor
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Accu blijft 20 A laadstroom trekken 10 apr 2021 13:40 #1272043

Bij 11,5 volt is de accu zo goed als leeg getrokken zie plaatje. Dan kan hij best kapot sijn waardoor je dit soort problemen krijgt, vooral als de accu langere tijd zo laag is geweest..
Maar met eerst eens met een multimeter of een DC stroomtang ( kan best zijn dat de oorzaak een los contact aan de shunt is ) of neem ze gewoon even mee naar een garage of Kwikfit of zo'n bedrijf om door te meten, dan weet je dat zeker.
Overigens zou de accu ook heet moeten worden en gaan gassen/stinken als er zoveel vermogen in wordt gestopt zonder bij te laden
Ad
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Accu blijft 20 A laadstroom trekken 10 apr 2021 13:41 #1272044

Klinkt als een vroegtijdig end of life van de accu's.
Als je nieuwe koopt, let dan erg goed op of je laadspanning van acculader of motor niet te hoog zijn.
Zo snel je accu's om zeep helpen gebeurt eigenlijk alleen door heel diepe ontladingen en niet snel genoeg weer opladen of door te hoge laadspanning.
Hans Fix, Feeling 29DI
Met elektrische hulpmotor.
hansfix.nl/electric/
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Accu blijft 20 A laadstroom trekken 10 apr 2021 14:01 #1272059

  • Cornelus
  • Cornelus's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Berichten: 176
Hoi, lezers ik heb eens verhaaltje gemaakt over accu’s kijk maar is op de watersporter verenigen w.s.v.w haven en technische informatie.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Accu blijft 20 A laadstroom trekken 10 apr 2021 14:09 #1272061

Interessant artikel; net ff gelezen. Gelijk geleerd dat ik dus niet zomaar over kan stappen op AGM (Wat ik zat te overwegen) ivm de laadspanning. Mijn motor geven max 13,8 en mijn lader 14,4
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Accu blijft 20 A laadstroom trekken 10 apr 2021 14:19 #1272064

  • ReneK
  • ReneK's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4360
Cornelus schreef :
Hoi, lezers ik heb eens verhaaltje gemaakt over accu’s kijk maar is op de watersporter verenigen w.s.v.w haven en technische informatie.

kun jij, als schrijver van dit verhaal, mij dit eens toelichten ? (hier ben ik gestopt met lezen)

lithium/lifepo4:
Bij deze accu’s is de temperatuur bij het laden belangrijk, deze temperatuur moet tussen de 0 en 40 graden Celsius zijn. Gebeurt dat niet, dan kan dat een explosie tot gevolg hebben. In de winter kan hij bevriezen. Als de accu defect raakt, kan er een intern proces ontstaan wat nagenoeg niet te stoppen is. Als er een brand ontstaat, gaat de temperatuur in enkele seconden van 20⁰C naar 300-700⁰C. Om de brand te stoppen, zet de accu’s in een bak onder water, dan zal de brand stoppen
www.svbluepearl.com

Inmiddels hebben we Kroatië verlaten en zijn we (weer) onderweg globaal richting Nieuw Zeeland ;)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Accu blijft 20 A laadstroom trekken 10 apr 2021 16:16 #1272126

WillemdeNie schreef :
Mijn motor geven max 13,8 en mijn lader 14,4

Is dat direct aan de B+ van de dynamo? Dat is dan al fout want die hoort 14,2-14,4 Volt te zijn.
Met maar 13,8 krijg je de accu beslist niet volledig gevuld.
Als je die spanning aan de accu meet als alleen d emotor draait kan het ook zijn dat je een gewonen diode accuscheider gebruikt want dan is een spanningsval van die 0,6 Volt heel normaal maar moet die ook gecompenseerd worden in d edynamo of met een sense draad zodat de dynamo die 13, 8 Volt ook echt "ziet" en daardoor zijn spanning verhoogt tot dat de accuspanning wel 14, 4 volt is.
Ad
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Accu blijft 20 A laadstroom trekken 10 apr 2021 20:24 #1272205

Nou.... direct maar "fout" roepen is veel te kort door de bocht.
Sommige dynamo's hebben een hogere spanning, andere hebben lagere spanning.

13.8 volt is zo ongeveer de float spanning, dus daar is niks mis mee. Dat was een tijd lang gebruikelijk in auto's. De accu blijft er gezonder bij, maar je moet het laden wel langer volhouden.

14.4 Volt vind ik erg hoog, dat moet je niet lang door laten gaan.

Voorlopig zie ik geen probleem daar, ik zou het eerst zeker willen weten of die 20 Ampere inderdaad klopt.
Er is iets vreemds aan de hand als de accu rgelmatig is bijgeladen en nu al stuk is.

Richard
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Accu blijft 20 A laadstroom trekken 10 apr 2021 21:28 #1272234

  • WaltB
  • WaltB's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1786
WillemdeNie schreef :
Mijn beide 2 jaar oude 12 v accu's (beide 140 Ah) zijn de afgelopen 2 winters steeds regelmatig geladen.
Vorig jaar zomer geen problemen. Het zijn onderhoudsvrije accu's, geen merkaccu.
Nu na de winterberging (dus ook regelmatig aan de stroom) blijkt dat de spanning gezakt was tot 11,5 V.
Tijdens het varen gaat er 20A in, maar dat neemt niet af.
Ook in de haven aan de walstroom gaat er 20 A in. En dat blijft zo.


Wat zou dat kunnen zijn?
PS Helaas hebben we de accu's in 2019 onderweg in Friesland gekocht en mijn ligplaats is Zeeland. Dus ff terug is lastig.

Vr. Gr. Willem de Nie

Een belangrijke vraag (ik ben verbaasd dat die niet al gesteld is) is bij welk voltage die 20A door de accus’s wordt geaccepteerd en of dat voltage langzaam oploopt of niet. Essentieel om een diagnose te kunnen stellen. Je hebt een accumonitor, dus dat kun je zo aflezen. Als bij beginnen van laden de spanning snel stijgt naar de ingestelde max van de lader of dynamo (absorptie spanning) en de accu dan eindeloos 20A blijft accepteren, dan is is ie stuk. Je hebt de accu’s neem ik aan parallel staan. Als je er 1 loskoppelt, blijft het gedrag dan hetzelfde? Het kan zijn, dat er alleen 1 stuk is (interne sluiting).
Groet, Walt
The miracle is not to fly in the air, or to walk on the water, but to walk on the earth.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Accu blijft 20 A laadstroom trekken 11 apr 2021 07:45 #1272270

Alabastine schreef :
Nou.... direct maar "fout" roepen is veel te kort door de bocht.
Sommige dynamo's hebben een hogere spanning, andere hebben lagere spanning.

13.8 volt is zo ongeveer de float spanning, dus daar is niks mis mee. Dat was een tijd lang gebruikelijk in auto's. De accu blijft er gezonder bij, maar je moet het laden wel langer volhouden.

14.4 Volt vind ik erg hoog, dat moet je niet lang door laten gaan.

Richard

Daarvan ben ik ook best op de hoogte maar dat is juist de reden dat een dynamo van 13,8 Volt eigenlijk niet op een boot , zeker niet op een zeilboot thuishoort.
Reden is simpel; in een auto gebruik je steeds maar heel weinig accucapacieit om te starten , daarna wordt de accu altijd op niveau gehouden , dus is floatspanning genoeg wbjv. aarbij overigens van druppelladig geen sprake is omdat ook dan de dynamo naar een hoog amperage gaat als alle lampen branden terwijl de spanning gewoon 13,8 Volt blijft , i.t.t. wat er gebeurt bij een goede acculader want die schakelt wel naar een hoog voltage.
Bij een zeilboot gebruik je de motor i.h.a. alleen om korte stukjes te varen en daarna gebruik je de accu wel voor allerlei kleinere en grotere verbruikers. Vandaar dat een alternator op een bootmotor normaliter 14,3-14,4 volt levert.het zou inderdaad beter zijn als zo'n dynamo ook zou schakelen naar 13,8 Volt als de accu vol is maar dat doen ze heelaas niet.
De drie motoren die ik op mijn boten heb (gehad) , twee maal een Volvo Penta en tegenwoordig een Vetus hebben allen een 14,2-14,4 volt dynamo .

Omdat er natuurlijk best zeilers zijn die een keer een nieuwe dynamo nodig hebebn zal het best voorkomen dat die er een ( i.h.a. veel goedkopere) kopen die eigenlijk voor een auto bedoeld is . Dat kan in dit geval dus ook best een oorzaak zijn van die 13,8 Volt.
Hoe dan ook, met 13,8 Volt krijg je een accu nooit 100% vol , hooguit misschien als je heel lang op de motor zou varen
Ad
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Accu blijft 20 A laadstroom trekken 11 apr 2021 08:25 #1272290

  • nobody
  • nobody's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 127
Accu’s zijn heel kwetsbare dingen. Maar relatief simpel.

Loodaccu’s kun in een zeer korte tijd stuk gaan door.

1. Te diep ontladen.
2. Na gedeeltelijke ontlading dienen ze binnen 24 uur weer volledig geladen te worden.
3. Een accu die meer dan 20% ontladen wordt kan alleen maar weer binnen de tijd van 24 uur volledig geladen worden door middel van een drietrapslader.

Met een klemspanning van 11,5 volt kunnen we vaststellen dat #1 gebeurt is.
Zeer waarschijnlijk heeft de accu veel langer in de winterberging in gedeeltelijk ontladen toestand gestaan. (#2)
Nog je walstroom lader nog je dynamo beschikken over een drietraps laad systeem.(#3)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Accu blijft 20 A laadstroom trekken 11 apr 2021 08:52 #1272305

  • WaltB
  • WaltB's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1786
Om een lood-zuur accu vol te krijgen is echt geen 3-traps lader nodig. Een dynamo met interne regelaar is een 2-traps lader (bulk en absorptie). De derde trap (float) van smart regulators en walstroomladers is alleen maar om teveel gassen tegen te gaan en om de accu op peil te houden i.v.m. de zelfontlading bij lood zuur accu’s.
The miracle is not to fly in the air, or to walk on the water, but to walk on the earth.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Accu blijft 20 A laadstroom trekken 11 apr 2021 09:05 #1272314

  • nobody
  • nobody's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 127
WaltB schreef :
De derde trap (float) van smart regulators en walstroomladers is alleen maar om teveel gassen tegen te gaan en om de accu op peil te houden i.v.m. de zelfontlading bij lood zuur accu’s.

Onderhoudsvrije accu’s van TS en gassen gaat heel slecht samen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Accu blijft 20 A laadstroom trekken 11 apr 2021 09:06 #1272315

  • Knoet
  • Knoet's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2164
Een accu die te ver / te lang ontladen is geweest en daardoor gesulfateerd, blijft toch geen 20 A trekken? Het lijkt me dat er dan iets anders aan de hand is.
Bert
Spækhugger
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Accu blijft 20 A laadstroom trekken 11 apr 2021 09:10 #1272319

  • nobody
  • nobody's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 127
Knoet schreef :
Een accu die te ver / te lang ontladen is geweest en daardoor gesulfateerd, blijft toch geen 20 A trekken? Het lijkt me dat er dan iets anders aan de hand is.

Als de platen met hun voeten in een laag loodsulfaat staan kan daar prima stroom doorheen lopen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Accu blijft 20 A laadstroom trekken 11 apr 2021 09:22 #1272334

20 amp 12 volt 240 watt, iets moet er vrij warm worden :whistle:
Laatst bewerkt: 11 apr 2021 09:22 door Jeroenb61.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Accu blijft 20 A laadstroom trekken 11 apr 2021 09:29 #1272341

Knoet schreef :
Een accu die te ver / te lang ontladen is geweest en daardoor gesulfateerd, blijft toch geen 20 A trekken? Het lijkt me dat er dan iets anders aan de hand is.

Jawel hoor , dat kan best. Immers , als hij leeg is en begint te laden akn hij ook best maximale stroom trekken. Alleen omdat die stroom niet (alleen) gebruikt wordt om de chemische reactie te bewerken ( loodsulfaat naar lood aan de ene plaat en naar loodoxide aan de andere plaat) maar als kortsluitstroom omdat er platen contact met elkaar maken door het teveel aan loodsulfaat komt er van opladen niet veel terecht en blijft de accu leeg waardoor de laadstroom uiteraard hoog blijft . Die kortsluitstroom wordt daarentegen in warmte omgezet waardoor het van kwaad tot erger komt in de accu en de accu gaat gassen en zelfs kan exploderen in het uiterste geval ( wat gelukkig niet zo vaak voor komt) .
Ad
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Accu blijft 20 A laadstroom trekken 11 apr 2021 09:56 #1272357

Misschien is er een cel kortgesloten, dat verklaart de hoge stroomopname bij relatief lage laadspanning. Overige 5 cellen krijgen dan een zeer hoge (16% hoger dan nomaal) laadspanning, nemen veel stroom op dat voornamelijk gebruikt wordt om te gaan gassen. Je kunt er nu niet bij, maar ben wel benieuwd naar het SG per cel. Vermoed dat er 5 erg hoog zitten maar met laag electroliet niveau.

Een onderhoudsvrije laat dit gas dan definitief ontsnappen (normaal recomineren deze het knalgas een beetje - VRLA).

Anyway deze accu lijkt overleden helaas.
Laatst bewerkt: 11 apr 2021 10:01 door Nachtvlinder.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Accu blijft 20 A laadstroom trekken 11 apr 2021 10:30 #1272372

  • Cornelus
  • Cornelus's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Berichten: 176
Hoi Willem. Ik ga proberen het eenvoudig te vertellen over de accu’s. Ik ga er vanuit dat je accu’s voor het huishouden zijn. En alles is voor de 12 volt is. Je hebt er 2 van 140 Ah samen is dat 280 Ah. Het beste is het aan laden met 10% van de totale capaciteit is dus met 28 ampère laden. Je vertelde dat de spanning van de accu’s 11,5 volt was. Dan zit er nog 20% er in. M.a.w er moet er nog 80 % er terug er in. Dan moet er nog 224 Ah er in ik begrijp dat je het met 20 amper gaat laden.224 / 20 = 11,2 uur dan zijn de accu’s op 80 a’ 85 % gevuld. Dan komen er nog ongeveer 2 a’ 3 uurtjes er bij. Totaal is dus de laadtijd ongeveer 14 uur. Ik vermoed dat er te kort geladen wordt. Of een groter lader aanschaffen met 30 ampère en als je dynamo of je lader meer als 14,4 volt geeft dan zijn stuk. Maar ze gaan wel door met het laden. En daar door gaan de accu’s stuk. En nog een tipje. Lees ook de handleiding van je accumonitor, en zoek iemand in jouw buurt die er verstand van heeft. En veel succes
Laatst bewerkt: 11 apr 2021 10:31 door Cornelus.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Accu blijft 20 A laadstroom trekken 11 apr 2021 10:31 #1272373

  • WaltB
  • WaltB's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1786
Het gaat om 2 accu’s parallel 2x140Ahr. Het kan best dat slechts 1 faalt. Loskoppelen en 1 voor 1 proberen te laden en op verschil van gedrag letten.
The miracle is not to fly in the air, or to walk on the water, but to walk on the earth.
Laatst bewerkt: 11 apr 2021 10:33 door WaltB.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Accu blijft 20 A laadstroom trekken 11 apr 2021 10:39 #1272378

En zeker weten dat je juist meet!
Dus even controleren met een multimeter. Kan ook nog zijn dat de accu monitor defect of fout aangesloten is.
Ontwerper van de RoosMux, en andere apparaatjes.
www.viax.nl

It's been said that a boat is a vessel continually looking for ways to sink itself..
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Accu blijft 20 A laadstroom trekken 11 apr 2021 10:47 #1272380

Yellow Boat schreef :
Alabastine schreef :
Nou.... direct maar "fout" roepen is veel te kort door de bocht.
Sommige dynamo's hebben een hogere spanning, andere hebben lagere spanning.

13.8 volt is zo ongeveer de float spanning, dus daar is niks mis mee. Dat was een tijd lang gebruikelijk in auto's. De accu blijft er gezonder bij, maar je moet het laden wel langer volhouden.

14.4 Volt vind ik erg hoog, dat moet je niet lang door laten gaan.

Richard

Daarvan ben ik ook best op de hoogte maar dat is juist de reden dat een dynamo van 13,8 Volt eigenlijk niet op een boot , zeker niet op een zeilboot thuishoort.
Reden is simpel; in een auto gebruik je steeds maar heel weinig accucapacieit om te starten , daarna wordt de accu altijd op niveau gehouden , dus is floatspanning genoeg wbjv. aarbij overigens van druppelladig geen sprake is omdat ook dan de dynamo naar een hoog amperage gaat als alle lampen branden terwijl de spanning gewoon 13,8 Volt blijft , i.t.t. wat er gebeurt bij een goede acculader want die schakelt wel naar een hoog voltage.
Bij een zeilboot gebruik je de motor i.h.a. alleen om korte stukjes te varen en daarna gebruik je de accu wel voor allerlei kleinere en grotere verbruikers. Vandaar dat een alternator op een bootmotor normaliter 14,3-14,4 volt levert.het zou inderdaad beter zijn als zo'n dynamo ook zou schakelen naar 13,8 Volt als de accu vol is maar dat doen ze heelaas niet.
De drie motoren die ik op mijn boten heb (gehad) , twee maal een Volvo Penta en tegenwoordig een Vetus hebben allen een 14,2-14,4 volt dynamo .

Omdat er natuurlijk best zeilers zijn die een keer een nieuwe dynamo nodig hebebn zal het best voorkomen dat die er een ( i.h.a. veel goedkopere) kopen die eigenlijk voor een auto bedoeld is . Dat kan in dit geval dus ook best een oorzaak zijn van die 13,8 Volt.
Hoe dan ook, met 13,8 Volt krijg je een accu nooit 100% vol , hooguit misschien als je heel lang op de motor zou varen
Ad

Beste Ad,
je mag theoretisch best een punt hebben, maar daar gaat het hier niet om.
Het verschil tussen 13.8 en 14.2 is niet relevant voor het probleem wat TS heeft, en je kan eindeloos discussieren over wat "vol" is bij loodaccus.

De 13.8 is niet "fout", daar zit het probleem lijkt mij niet.
Het probleem lijkt mij dat de meter altijd 20 A aangeeft ongeacht hoe er geladen wordt, en dat de accu leeg is tegen de verwachting in...

Richard
Laatst bewerkt: 11 apr 2021 10:49 door Alabastine.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Accu blijft 20 A laadstroom trekken 11 apr 2021 11:00 #1272386

  • ReneK
  • ReneK's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4360
Cornelus schreef :
Hoi Willem. Ik ga proberen het eenvoudig te vertellen over de accu’s. Ik ga er vanuit dat je accu’s voor het huishouden zijn. En alles is voor de 12 volt is. Je hebt er 2 van 140 Ah samen is dat 280 Ah. Het beste is het aan laden met 10% van de totale capaciteit is dus met 28 ampère laden. Je vertelde dat de spanning van de accu’s 11,5 volt was. Dan zit er nog 20% er in. M.a.w er moet er nog 80 % er terug er in. Dan moet er nog 224 Ah er in ik begrijp dat je het met 20 amper gaat laden.224 / 20 = 11,2 uur dan zijn de accu’s op 80 a’ 85 % gevuld. Dan komen er nog ongeveer 2 a’ 3 uurtjes er bij. Totaal is dus de laadtijd ongeveer 14 uur. Ik vermoed dat er te kort geladen wordt. Of een groter lader aanschaffen met 30 ampère en als je dynamo of je lader meer als 14,4 volt geeft dan zijn stuk. Maar ze gaan wel door met het laden. En daar door gaan de accu’s stuk. En nog een tipje. Lees ook de handleiding van je accumonitor, en zoek iemand in jouw buurt die er verstand van heeft. En veel succes

Het laatste stuk van 80/85% naar 100% kan best wel eens net zo lang duren als van 20 naar 80%
Hoe voller de akku’s (lood) hoe minder stroom er opgenomen wordt door de akku’s
En inderdaad , hoe minder dit gedaan wordt (tot 100% vol laden) hoe sneller de akku’s achteruit gaan
www.svbluepearl.com

Inmiddels hebben we Kroatië verlaten en zijn we (weer) onderweg globaal richting Nieuw Zeeland ;)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
  • Pagina:
  • 1
  • 2
  • 3
Tijd voor maken pagina: 0.173 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl