Ankeraar32 schreef :
Aswin schreef :
Ik monitor sinds kort het stroomverbruik van bijne elk apparaat apart. Dat geeft leuke inzichten die ik wil delen.
Afgelopen vrijdag maakten we een tocht op de motor van Arnhem naar Hellevoetsluis. In totaal 14 uur varen over Nederrijn, Lek, Noord, Nieuwe Maas, Spui en Haringvliet. Hieronder een overzicht van de amperes die de verschillende gebruikers van de accu's hebben afgenomen.
Navigatie instrumenten 10.58
Marifoon 7.37
Ais 5.93
Navigatiecomputer 18.15
Motor stuurautomaat 2.20
Ik vind vooral opvallend hoe weinig de motor van de stuurautomaat heeft verbruikt. We hadden hem constant in gebruik. Nu hadden we alleen golven van passerende beroepsvaart. Maar we hadden zat bochten en op plaatsen veel stroming. De stuurautomaat zelf wordt via NMEA200 gevoed en zit bij de navigatieinstrumenten samen met de displays, gevers etc. De motor is een drive van Zeilprutser.
De computer is een bescheiden Beebox (N300 processor) met een 10 inch monitor.
Ik kan het stroomverbruik van alle apparaatjes meten omdat ik de 4 weg switches van Roozeboos gebruik.
Als het Ah is dan zouden we de getallen hierboven met 14 moeten vermenigvuldigen?
Andersom.
Nog maar 's omdat t inderdaad verwarrend is:
Stroom wordt aangegeven in Ampere. Dat is een hoeveelheid lading per seconde. Vergeleken met water is dit dus: A <> kg/s.
Spanning komt overeen met druk: V <> Bar.
Vermogen W = A x V = kg/s x bar
Verbruikte capaciteit die hier wordt aangegeven in stroom maal tijd, dus Ah <> kg.
Dus.
Om naar gemiddeld verbruik te gaan (stroom = A) moet je dus delen door de tijd (14h in dit geval).
Misschien maak ik het hiermee duidelijker, zonder meteen de Eenheidspolitie uit te hangen.