Dit is een bekend probleem bij relais met inductieve belasting.
Ook het antwoord van de leverancier (u bent de eerste....) is al vele honderden keren gegeven.
Ik had een soortgelijk probleem bij het stuurwerk op mijn sleepboot. Dat werkte op 24 volt met een motor van 1 pk (driekwart kilowatt). De drie stuurrelais moesten erg vaak schakelen, soms wel 20 keer per minuut, want de boot was erg koers-instabiel.
In het begin verving ik elke twee weken de relais, dan waren de contacten al ver ingebrand en begon het stuurwerk te haperen, soms maakte het geen contact en soms bleef een contact juist plakken.
Na een tijdje heb ik diodes, elco's en kleine snelle condensatortjes over de contacten geplaatst, een tientje materiaal en twee uren werk. Alles om de vlambogen te dempen.
Sindsdien gingen de relais meer dan een jaar mee zonder haperen.
Of een varistor hier ook werkt, weet ik niet.
Een elektronisch relais zou ook kunnen werken, maar daar heb ik in deze zware toepassing geen ervaring mee.
Wim.