Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

za apr 05 @ 2:00PM -
Zeilersforum Wintermeeting 2025
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten
  • Pagina:
  • 1
  • 2
  • 3

Onderwerp: Doorschavielen nachtmerrie

Doorschavielen nachtmerrie 25 mei 2021 20:12 #1289105

Wel een geluk dat het geen aluminium boot was; dan waren de gaten erin gevallen...
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Doorschavielen nachtmerrie 25 mei 2021 20:19 #1289110

mmm kan wat over de top zijn, maar toch ga ik goed opletten als ik (wellicht binnenkort) zonnepanelen laat installeren.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Doorschavielen nachtmerrie 25 mei 2021 20:24 #1289113

PvO: dat is een bekend fenomeen: de risico regelreflex .... Is met name de overheid erg goed in!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Doorschavielen nachtmerrie 25 mei 2021 20:32 #1289116

  • koko
  • koko's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 15819
Of het nu een enkelgeval is of vaker voor komt: ik ben wel onder de indruk wat 40 dagen kan doen met zo’n lullig doorgeschavield draadje.
Of het de crew verwijtbaar is??? Weet het niet hoor. Die roest moet ze zijn opgevallen natuurlijk, maar of je dan gelijk hier aan denkt?

Ik ga nog wel even goed kijken naar mijn kabeltjes door de rvs buizen. Geen zonnepanelen, maar wel andere draadjes.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Doorschavielen nachtmerrie 25 mei 2021 20:53 #1289121

  • Gerard
  • Gerard's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2247
koko schreef :
Ik ga nog wel even goed kijken naar mijn kabeltjes door de rvs buizen.
Ik ben natuurlijk een totale nitwit op dit gebied, maar electra i.c.m. staal begrijp ik niet. Al mijn electra aan boord loopt door (slagvast)installatiebuis of netjes in het zicht en goed geborgd door nylonbinders of -beugeltjes.
Varen is plezier voor twee (Gerard van Katwijk).
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Doorschavielen nachtmerrie 25 mei 2021 21:05 #1289124

  • web
  • web's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5683
Weet je dat wel zeker, Gerard? Geen navigatieverlichting aan preek- of hekstoel dus?

Die worden vrijwel altijd gevoed met een snoertje door de buizen. Niet zelden heeft de werf daar zelfs simpel enkelvoudig geisoleerd tweelingsnoer voor gebruikt.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Doorschavielen nachtmerrie 25 mei 2021 21:11 #1289125

  • web
  • web's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5683
koko schreef :
ik ben wel onder de indruk wat 40 dagen kan doen met zo’n lullig doorgeschavield draadje.

Met flink wat power aan zonnepanelen erachter als spanningsbron, en dan op zout water... ben helemaal niet verrast dat dat best hard gaat.

Er zijn ook wel verhalen bekend van ongewenste stroomkringen via walstroom-randaarde die een anode in een dag of twee volledig opvreten. De zee proberen te aarden heeft beslist voor- én nadelen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Doorschavielen nachtmerrie 25 mei 2021 22:40 #1289135

  • ilCigno
  • ilCigno's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 18334
PvO schreef :
Ik vind het wel een vermakelijk draadje.
Er is op 1! boot schade ontstaan door een (waarschijnlijk) niet al te snugger aangelegd systeem en meteen moet daar een systeem voor komen om er dergelijk geval te voorkomen of te detecteren.
Daar zijn in het verleden wel meer voorbeelden van geweest. Waarbij er dan ook nog op gewezen werd dat het systeem om een mogelijke fout te bewaken zelf ook nog fail-safe moest zijn. :lol: :ohmy:
Timo
Compromis 888 'il Cigno'
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Doorschavielen nachtmerrie 25 mei 2021 23:29 #1289141

  • ReneK
  • ReneK's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4360
PvO schreef :
Ik vind het wel een vermakelijk draadje.
Er is op 1! boot schade ontstaan door een (waarschijnlijk) niet al te snugger aangelegd systeem en meteen moet daar een systeem voor komen om er dergelijk geval te voorkomen of te detecteren. :silly:

als het maar 1 bootje geweest is, dat wil toch niet zeggen dat ik daar geen 'oplossing' of early warning voor mag hebben ?

we gaan varen met 2kW aan zonnepanelen , dus als dat niet goed gaat en mijn RVS naar z'n grootje gaat ben ik dat graag voor ?

het valt voor mij een beetje in de dezelfde categorie als een bilge alarm , een akku alarm of een 'reverse polarity' lampje dat gaat branden
www.svbluepearl.com

Inmiddels hebben we Kroatië verlaten en zijn we (weer) onderweg globaal richting Nieuw Zeeland ;)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Doorschavielen nachtmerrie 26 mei 2021 01:25 #1289143

ik heb nieuwe kabels getrokken door de verhoogde hekstoel, wel dikke stugge die bij de panelen horen. voor de regelaar in de min en de plus een automaat. als ik ooit roest zie op dit soort plakken weet ik wat in checken moet.
geen sponsor alhier
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Doorschavielen nachtmerrie 26 mei 2021 04:48 #1289147

  • WaltB
  • WaltB's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1788
Ook nog maar even een verhaaltje. Je kunt inderdaad niet voorzichtig genoeg zijn.
Ik ontmoette een zeer ontevreden eigenaar van een grote HR, vrijwel nieuw.
Zijn BB genoa track was na een jaar sinds levering door de werf en tijdens de reis naar NZ zwaar aangetast door electrolyse. Onverklaarbaar. Na veel zoeken bleek dat een installateur onder deks een kabeltje met een cable-tie aan een uitstekende RVS bout van de genoa track had vastgemaakt. Waarschijnlijk te hard aangetrokken en door beweging de isolatie gefaald en electrisch contact gemaakt. Was erg moeilijk om HR te overtuigen van hun verantwoordelijkheid. Uiteindelijk stuurden ze toch een nieuw track op.
The miracle is not to fly in the air, or to walk on the water, but to walk on the earth.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Doorschavielen nachtmerrie 26 mei 2021 04:52 #1289148

ilCigno schreef :
Daar zijn in het verleden wel meer voorbeelden van geweest. Waarbij er dan ook nog op gewezen werd dat het systeem om een mogelijke fout te bewaken zelf ook nog fail-safe moest zijn. :lol: :ohmy:

Dat weet ik nog wel ja ;) Ging om Jeroen-pion’s switches op zijn motor voor oliedruk en temperatuur toch? De keuze die je (soms niet altijd) kunt maken of je liever een vals alarm krijgt danwel de beveiliging ongemerkt niet meer werkt...
Laatst bewerkt: 26 mei 2021 04:54 door Nachtvlinder.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Doorschavielen nachtmerrie 26 mei 2021 05:08 #1289149

Haha, natuurlijk draven we op ZF altijd een beetje door... maar toch is het een nuttig draadje. Bij onverklaarbare roest aan RVS weet ik nu waar te gaan zoeken, ik was er zelf niet zo snel opgekomen denk ik...
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Doorschavielen nachtmerrie 26 mei 2021 05:55 #1289150

+1

En duidelijke aandachtspunten bij installatie kabels door pijpen
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Doorschavielen nachtmerrie 26 mei 2021 08:29 #1289198

  • Kock1964
  • Kock1964's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5434
ReneK schreef :
PvO schreef :
Ik vind het wel een vermakelijk draadje.
Er is op 1! boot schade ontstaan door een (waarschijnlijk) niet al te snugger aangelegd systeem en meteen moet daar een systeem voor komen om er dergelijk geval te voorkomen of te detecteren. :silly:

als het maar 1 bootje geweest is, dat wil toch niet zeggen dat ik daar geen 'oplossing' of early warning voor mag hebben ?

we gaan varen met 2kW aan zonnepanelen , dus als dat niet goed gaat en mijn RVS naar z'n grootje gaat ben ik dat graag voor ?

het valt voor mij een beetje in de dezelfde categorie als een bilge alarm , een akku alarm of een 'reverse polarity' lampje dat gaat branden

+1
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Doorschavielen nachtmerrie 26 mei 2021 13:16 #1289304

  • web
  • web's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5683
WaltB schreef :
Ook nog maar even een verhaaltje. Je kunt inderdaad niet voorzichtig genoeg zijn.
Na veel zoeken bleek dat een installateur onder deks een kabeltje met een cable-tie aan een uitstekende RVS bout van de genoa track had vastgemaakt.
Jeetje, ook wel een goed voorbeeld van hoe het in élk geval niet moet...
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Doorschavielen nachtmerrie 26 mei 2021 13:19 #1289305

Fouten worden overal gemaakt, ook bij HR. Maar je vraagt je af hoeveel boten zo zijn uitgeleverd :dry:

Binnenkort ga ik ook eens met de multimeter langs in onze nieuwe boot, niet alleen RVS, maar ik heb zowieso twijfels bij de elektra installatie, dus goed om er even bekender mee te worden :)
Maxi 33s - Hide-Away - Stevensweert
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Doorschavielen nachtmerrie 26 mei 2021 14:06 #1289318

Wat ga je dan meten? Spanning (over welke delen), weerstand, impedantie??
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Doorschavielen nachtmerrie 26 mei 2021 14:08 #1289319

  • Gerard
  • Gerard's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2247
web schreef :
Weet je dat wel zeker, Gerard? Geen navigatieverlichting aan preek- of hekstoel dus?
Ik heb al in m'n vroege jeugd het licht gezien en ben dus al jaren van god los. Dus wat een preekstoel op mijn schip zou moeten is mij niet duidelijk en wat een hekstoel is, weet ik niet.
Maar al mijn bovendekse snoeren zijn keurig om de ongeveer 25 cm met bindbandjes vastgezet. M'n topverlichting en marifoonantenne aan de verstaging. Sb- en bb-licht hebben slechts een snoertje van nog geen 20 cm vanaf de voorwand van m'n roef en m'n heklicht-, AIS- en 2e marifoonsnoeren zijn vanaf hun achterdekdoorvoeren ook keurig vast gebonden.
Die worden vrijwel altijd gevoed met een snoertje door de buizen. Niet zelden heeft de werf daar zelfs simpel enkelvoudig geisoleerd tweelingsnoer voor gebruikt.
Niemand mag aan m'n electra klooien. Advies is welkom, maar aanleg doe ik bij voorkeur zelf. ;)
Varen is plezier voor twee (Gerard van Katwijk).
Laatst bewerkt: 26 mei 2021 14:08 door Gerard.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Doorschavielen nachtmerrie 26 mei 2021 15:36 #1289344

Nachtvlinder schreef :
Wat ga je dan meten? Spanning (over welke delen), weerstand, impedantie??

Accu’s afkoppelen, schakelaars apparatuur uitschakelen en dan weerstand meten tussen de aansluitingen van de accu’s. Methode staat in dat boek waar ik die pagina’s mbt bonding van heb gepost even terug in dit topic.
Maxi 33s - Hide-Away - Stevensweert
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
  • Pagina:
  • 1
  • 2
  • 3
Tijd voor maken pagina: 0.159 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl