Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten
  • Pagina:
  • 1
  • 2
  • 3

Onderwerp: Doorschavielen nachtmerrie

Doorschavielen nachtmerrie 24 mei 2021 18:31 #1288608

Hier het bewijs dat een doorgeschavielde kabel een nachtmerrie kan veroorzaken:

Laatst bewerkt: 24 mei 2021 18:32 door Account op verzoek verwijderd 12.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Doorschavielen nachtmerrie 24 mei 2021 19:07 #1288626

Zou dat is een goede waarschuwing om te zorgen voor een solide elektrainstallatie. :woohoo:
Maxi 33s - Hide-Away - Stevensweert
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Doorschavielen nachtmerrie 24 mei 2021 20:46 #1288681

  • Kock1964
  • Kock1964's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 5176
Oei! Dank voor het delen!

René
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Doorschavielen nachtmerrie 24 mei 2021 22:06 #1288701

  • nardus
  • nardus's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6107
Iemand de samenvatting van 26 minuten duits ?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Doorschavielen nachtmerrie 25 mei 2021 05:39 #1288710

  • Joop66
  • Joop66's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 8203
De plus kant van de zonnepanelen heeft contact gemaakt met al het staalwerk op de boot, en alles is gaan roesten.

Nou kan ik mij ook niet voorstellen dat dit van de ene op de andere dag ontstaan is. Dus ergens heeft men ook liggen slapen.

Lullig voor deze mensen, maar dit doet met wel denken aan de discussie van een half jaar geleden over nautisch kapitaal, in dit geval technisch kapitaal. Je dat zelf eigen maken heeft waarde t.o.v. je steeds maar weer afhankelijk opstellen tov vaklui. Ofwel, dit technisch kapitaal met een fix (euro's) afkopen.

Maar goed. Da's mijn mening.
Laatst bewerkt: 25 mei 2021 05:39 door Joop66.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Doorschavielen nachtmerrie 25 mei 2021 05:59 #1288715

  • Wadrover
  • Wadrover's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 124
@sydeliefde: dank voor het delen. Nog iets om bij stil te staan als ik ooit zonnepanelen ga installeren.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Doorschavielen nachtmerrie 25 mei 2021 06:25 #1288722

  • Etap28i
  • Etap28i's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 538
Verklaart die sluiting ook dat de meeste apparatuur niet meer werkt of is er in die apparatuur ook corrosie ontstaan?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Doorschavielen nachtmerrie 25 mei 2021 07:10 #1288739

De Duitse eigenaren hebben de 40 dagen delivery vanuit de Carieb uitbesteed aan een delivery crew.
Boot kwam aan in spanje met giga corrosie. Roest vlekken all over.
Er stond 16v spanning op de railing etc.
Met t zoute water dr bij is daar een hele snelle electrolyse ontstaan.
Spanning werd geleverd door een zonnepaneel achterop waar de kabel stuk geschavield was in de rvs pijp.

Voor de andere zaken die defect waren, was er een zekering of klein onderdeel stuk (wat aan boord was), of deed t eigenlijk gewoon na een troetel. Geen probleem/niet gerelateerd dus. Wel lastig voor de crew dat t toilet stuk was.

Laten we zeggen dat t er op lijkt dat de deliver crew niet heel technisch onderlegd was.
aka jumpinjack
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Doorschavielen nachtmerrie 25 mei 2021 07:18 #1288741

nardus schreef :
Iemand de samenvatting van 26 minuten duits ?

Mit einen wienerisch Akzent ;)

Met ondertitels (Duits) lukt het toch wel :whistle:
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Doorschavielen nachtmerrie 25 mei 2021 07:25 #1288744

Sydeliefde schreef :
nardus schreef :
Iemand de samenvatting van 26 minuten duits ?

Met ondertitels (Duits) lukt het toch wel :whistle:

Dat meen je niet..................klopt geen hout van die vertaling. :woohoo: :woohoo:
Gert
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Doorschavielen nachtmerrie 25 mei 2021 07:27 #1288748

  • holtere
  • holtere's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 16764
Da klopft kein holz von :)
Laatst bewerkt: 25 mei 2021 07:28 door holtere.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Doorschavielen nachtmerrie 25 mei 2021 07:30 #1288751

Wie kan mij eens uitleggen, hoe die roestplekken kunnen ontstaan tussen de aansluiting preekstoel en dek.
En ook langs de achterzijde.
Alles is toch polyester?? En dat geleidt toch niet................dus hoe???
Gert
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Doorschavielen nachtmerrie 25 mei 2021 08:08 #1288775

  • Joop66
  • Joop66's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 8203
FriendlySailor schreef :
Wie kan mij eens uitleggen, hoe die roestplekken kunnen ontstaan tussen de aansluiting preekstoel en dek.
En ook langs de achterzijde.
Alles is toch polyester?? En dat geleidt toch niet................dus hoe???

En als het goed aangelegd is, is de railing ergens geaard, en zeewater doet de rest.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Doorschavielen nachtmerrie 25 mei 2021 08:09 #1288777

  • Joop66
  • Joop66's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 8203
Jumpinjack schreef :
De Duitse eigenaren hebben de 40 dagen delivery vanuit de Carieb uitbesteed aan een delivery crew.
Boot kwam aan in spanje met giga corrosie. Roest vlekken all over.
Er stond 16v spanning op de railing etc.
Met t zoute water dr bij is daar een hele snelle electrolyse ontstaan.
Spanning werd geleverd door een zonnepaneel achterop waar de kabel stuk geschavield was in de rvs pijp.

Voor de andere zaken die defect waren, was er een zekering of klein onderdeel stuk (wat aan boord was), of deed t eigenlijk gewoon na een troetel. Geen probleem/niet gerelateerd dus. Wel lastig voor de crew dat t toilet stuk was.

Laten we zeggen dat t er op lijkt dat de deliver crew niet heel technisch onderlegd was.

Of t niks kon schelen. Wederom gaat het hier om afgekocht persoonlijk kapitaal.

Toen ik als jong HTS-ertje begon met werken, kwam ik bij Vialle terecht. Die van t autogas. De auto's werden door een kundige man voorbereid om op te testbank te gaan. Maar Mari, ik zal m niet snel vergeten, deed dat altijd helemaal zelf. "Niks boven eiges", zei hij.

Nu kun je dat niet helemaal volhouden. Maar het idee dat je alles kunt uitbesteden en afkopen door het iemand anders te laten doen, is onjuist.

Het spijt me voor deze lieve mensen. Zal een dure grap worden. Maar ook nu wordt het vinden van de oorzaak en het creeëren van de oplossing weer aan een "expert" overgelaten. Als je t niet zelf kunt, zeker als je er mee op wereldreis gaat, moet je je afvragen of je t wel moet willen.

Steeds vaker kom ik bedrijven tegen waar over de core business geen enkele kennis meer aanwezig is. Alles is uitbesteed. Het idee dat je door management meer impact hebt dan door het zelf uitvoeren. Bah. Mijn mening hierover is om deze reden tamelijk hardvochtig. Vergis je niet: als Huawei en in t verlengde daarvan de Chinese overheid wil dat t hier mis gaat, hebben we morgen geen telefoon en internet meer. En niemand die er iets aan kan doen, want we weten niet meer hoe t werkt. NU al. Die hele 5g discussie is al lang verloren.
Laatst bewerkt: 25 mei 2021 08:17 door Joop66.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Doorschavielen nachtmerrie 25 mei 2021 08:11 #1288780

  • Wadloper
  • Wadloper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 27556
FriendlySailor schreef :
Wie kan mij eens uitleggen, hoe die roestplekken kunnen ontstaan tussen de aansluiting preekstoel en dek.
En ook langs de achterzijde.
Alles is toch polyester?? En dat geleidt toch niet................dus hoe???

Waarschijnlijk heeft men die zeereling ergens, bewust of onbewust geaard. Er moet een stroomkring ontstaan om dit voor elkaar te krijgen, lijkt mij.

Overigens vond ik dat mevrouw de schipper haar emoties ná het constateren van al die roest nog aardig onder controle had.
Net daarvoor, terwijl ze naar de boot liepen, gierde het sentiment flink in het rond. Alsof ze op het punt stonden hun kind te ontmoeten, dat ze jaren niet hadden gezien. Terwijl ze maar een paar weken niet op de boot waren geweest.
Nu ben ik een man (met een klein hartje hoor, vergis je niet) maar voordat ik over mijn boot ga praten in termen als "unserer Baby", moet ik toch wel op weg zijn naar totale seniliteit.
Ik zag een lang jank-verhaal aankomen en ben dus blij dat de zaak even kort is samengevat door enkele ZF-ers met meer doorzettingsvermogen. De volle 26 minuten zag ik mezelf echt niet doorkomen. Maar ik heb net nog weer even gekeken en ik moet zeggen; het valt mee.
Laatst bewerkt: 25 mei 2021 08:17 door Wadloper.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Doorschavielen nachtmerrie 25 mei 2021 08:28 #1288789

  • ReneK
  • ReneK's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4360
Allereerst vreemd om allemaal bekende mensen te zien ;) (wij hebben een tijdje in almerimar gelegen)

Ik kan me de delivery crew ook wel voorstellen dat ze dit niet meteen gezien hebben of door hadden hoe erg het was , gedachtegang ‘misschien doet deze boot dit altijd maar de eigenaren poetsen dit iedere week schoon ?’ En de meeste sporen zitten op de romp , dat zie je ook tijdens het varen niet omdat het lastig is om om een hoek heen te kijken , ook hebben ze 40 dagen op zee gezeten en dan is het lastig de romp te bekijken

16v zul je ook niet snel voelen op je vingers met de railing vastpakken ?

Wat ik me wel afvraag is of er een technische oplossing zou bestaan voor het geval dit gebeurt ? Een soort aard lek schakelaar voor lage gelijkstroom ? Eoa alarm of ? Hoe doen alu schepen de controle ?
www.svbluepearl.com

Inmiddels hebben we Kroatië verlaten en zijn we (weer) onderweg globaal richting Nieuw Zeeland ;)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Doorschavielen nachtmerrie 25 mei 2021 09:06 #1288802

ReneK schreef :
Allereerst vreemd om allemaal bekende mensen te zien ;) (wij hebben een tijdje in almerimar gelegen)

Ik kan me de delivery crew ook wel voorstellen dat ze dit niet meteen gezien hebben of door hadden hoe erg het was , gedachtegang ‘misschien doet deze boot dit altijd maar de eigenaren poetsen dit iedere week schoon ?’ En de meeste sporen zitten op de romp , dat zie je ook tijdens het varen niet omdat het lastig is om om een hoek heen te kijken , ook hebben ze 40 dagen op zee gezeten en dan is het lastig de romp te bekijken

16v zul je ook niet snel voelen op je vingers met de railing vastpakken ?

Wat ik me wel afvraag is of er een technische oplossing zou bestaan voor het geval dit gebeurt ? Een soort aard lek schakelaar voor lage gelijkstroom ? Eoa alarm of ? Hoe doen alu schepen de controle ?

Een aardlek heb je in dit geval niets aan. Het paneel maakte direct contact met het RVS buiten de stroomleidingen om. Het probleem kunnen detecteren zou wel mooi zijn. Maar als zowel op de min 16v staat als op de plus 12v dan denk ik ook dat weinig apparatuur gaat werken, genoeg indicatie dat er iets goed fout is. Een oude analoge voltmeter zou wel een vreemde aflezing kunnen geven, maar een digitale moderne gaat misschien niet eens aan.
Maxi 33s - Hide-Away - Stevensweert
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Doorschavielen nachtmerrie 25 mei 2021 09:30 #1288818

  • ReneK
  • ReneK's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4360
@Orange Sunset
Misschien een lekstroom meter oid ?
Of ‘gewoon’ een voltmeter tussen het rvs vd railing en massa vd akku ?
Normaal gesproken staan dit soort bouwsels natuurlijk niet in verbinding met massa , en volgens mij je zeerailing ook niet , alhoewel de verstaging wel aangetast leek en die staat meestal via de mast wel met massa verbonden ?
www.svbluepearl.com

Inmiddels hebben we Kroatië verlaten en zijn we (weer) onderweg globaal richting Nieuw Zeeland ;)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Doorschavielen nachtmerrie 25 mei 2021 11:27 #1288870

  • Zeehaen
  • Zeehaen's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 734
Ik begrijp hier helemaal niets van: hoe kan verstaging nou aangetast zijn door deze lekstroom? Die staat toch nergens in verbinding met de reling? Hetzelfde geldt de metalen in het polyester van het onderwaterschip. Daar hoef je toch niet bang voor te zijn? Of is zout water zo’n goede geleider dat er een stroomkring ontstaat over de gehele polyesther romp?

Wel heel leerzaam overigens, ik pas rubber tules toe overal waar bedrading door een gat in staal gaat, maar ik ga ze nu wel allemaal controleren!
groeten,
Alex

(Stadtdesign Madeira 44 RBS)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Doorschavielen nachtmerrie 25 mei 2021 11:32 #1288872

  • Kock1964
  • Kock1964's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 5176
Tja, deliveries laten doen brengt altijd wel een risico met zich mee. Ik vond het zelf bijzonder te vernemen dat ze als 'wereld-omzeilers' besluiten de boot niet zelf over te varen, maar dit door anderen te laten doen, maar mogelijk heb ik iets gemist.
@ReneK, het zit niet alleen op de hull, maar ook bovenop het schip is het goed te zien. Ik loop elk uur wel een keer over het dek om 'dingen' te conroleren. Jij ook vermoedt ik.
Maar ik zal ook direct toegeven dat ik nooit aan zo'n 'lek' zou hebben gedacht. Voor mij totaal nieuw. Daarom fijn dat het gedeeld wordt.

René
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Doorschavielen nachtmerrie 25 mei 2021 11:35 #1288875

  • Minim
  • Minim's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 714
Zeehaen schreef :
hoe kan verstaging nou aangetast zijn door deze lekstroom? Die staat toch nergens in verbinding met de reling? Hetzelfde geldt de metalen in het polyester van het onderwaterschip.

In het kader van bescherming tegen blikseminslag of nabije ontladingen zou het kunnen zijn dat kiel, verstaging, reling, mast en dergelijke met elkaar verbonden zijn om een kooi van Faraday te vormen. Daar zijn draadjes over geweest.
Hoop meer over het mechanisme te vernemen bij een volgende blog.
Groet, Ambro
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Doorschavielen nachtmerrie 25 mei 2021 11:40 #1288878

  • Joop66
  • Joop66's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 8203
ReneK schreef :
16v zul je ook niet snel voelen op je vingers met de railing vastpakken ?

Nee, dat begint pas ruim boven de 50V of zo.

Het enige wat werkt zijn zekeringen overal.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Doorschavielen nachtmerrie 25 mei 2021 11:52 #1288885

  • ReneK
  • ReneK's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4360
Joop66 schreef :
ReneK schreef :
16v zul je ook niet snel voelen op je vingers met de railing vastpakken ?

Nee, dat begint pas ruim boven de 50V of zo.

Het enige wat werkt zijn zekeringen overal.

Waar zou jij de zekering tussen doen ?
Zonnepanelen geven tussen de 5 a 10A bij verschillend voltage
Massa is normaal gesproken niet op het rek aangesloten
Dus ik denk dat een zekering hier niets doet ?
www.svbluepearl.com

Inmiddels hebben we Kroatië verlaten en zijn we (weer) onderweg globaal richting Nieuw Zeeland ;)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Doorschavielen nachtmerrie 25 mei 2021 11:55 #1288886

  • Minim
  • Minim's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 714
Joop66 schreef :
Het enige wat werkt zijn zekeringen overal.
Hopelijk. Tegen kortsluiting in ieder geval.
Ik denk dat er geen volledige kortsluiting was want er werd iets van 16V gelijkspanning op de hekstoel en reling gemeten, staat me bij.

Als het schavielen geen kortsluiting opleverde, zal een zekering alleen smelten als de stroomsterkte van het roestproces daarvoor voldoende is. Geen idee daarover. Weet jij dat, Joop? Jij bent als ik het goed heb een metalen man.

En dan zou je onder elk paneel of minstens voor een kabel (via een tule) in een buis verdwijnt een zekering moeten plaatsen, in weer en wind, als dit werkt en je dit risico wilt uitsluiten.
Groet, Ambro
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Doorschavielen nachtmerrie 25 mei 2021 12:15 #1288894

  • Joop66
  • Joop66's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 8203
ReneK schreef :
Joop66 schreef :
ReneK schreef :
16v zul je ook niet snel voelen op je vingers met de railing vastpakken ?

Nee, dat begint pas ruim boven de 50V of zo.

Het enige wat werkt zijn zekeringen overal.

Waar zou jij de zekering tussen doen ?
Zonnepanelen geven tussen de 5 a 10A bij verschillend voltage
Massa is normaal gesproken niet op het rek aangesloten
Dus ik denk dat een zekering hier niets doet ?

Pas binnen. Dus dat werkt niet.

Ik zou zorgen dat de kabels netjes weggeleid worden.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
  • Pagina:
  • 1
  • 2
  • 3
Tijd voor maken pagina: 0.183 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl