Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten
  • Pagina:
  • 1
  • 2

Onderwerp: LTO als boegschroefaccu

LTO als boegschroefaccu 15 juni 2021 14:47 #1295569

  • nardus
  • nardus's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6107
15.9 volt is de standaard treshold voor topbalance lto. Dan zijn ze eigenlijk al bijna vol(18v) als er 1 voller is gaat het balancen niet werken. Bij 24v is dit spectrum wat breder, ik zou zelf voor 24v kiezen icm bms.

Edit: Echter is dan een lfp van 200a met 1c niet aantrekkelijker?
Laatst bewerkt: 15 juni 2021 14:49 door nardus.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

LTO als boegschroefaccu 15 juni 2021 15:16 #1295576

  • BobG
  • BobG's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 572
nardus schreef :
15.9 volt is de standaard treshold voor topbalance lto. Dan zijn ze eigenlijk al bijna vol(18v) als er 1 voller is gaat het balancen niet werken. Bij 24v is dit spectrum wat breder, ik zou zelf voor 24v kiezen icm bms.

Edit: Echter is dan een lfp van 200a met 1c niet aantrekkelijker?

zou ik ook doen een 200 ah litium lifepo4 met oplader en bms erbij, alles in een, geen losse cellen
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

LTO als boegschroefaccu 15 juni 2021 16:45 #1295594

  • prein2
  • prein2's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 148
- een 12v set LTO kost ongeveer 400€
- lifepo4 in 12v is lastig te vinden (250A continu nodig), en zo wel stuk duurder. Huidige prijzen gaan richting 500-700€ afhankelijk van duur van shipping. Bovendien is 250A trekken uit een 280ah bank meer belasting voor lifepo4 dan voor lto
- in 24v ontloopt 't elkaar minder dus dan zal lifepo4 ook prima kunnen idd. Kom je wel een stuk hoger qua prijs voor beide systemen. Die 400€ voor lto ga ik denk ik nergens matchen. (Prijzen van lifepo4 zijn behoorlijk gestegen de laatste maanden)

Waarom zou balanceren niet werken? Gezien het minder vlakke verloop van LTO begrijp ik niet dat het een probleem zou zijn..

Ik was juist wel gecharmeerd van de eenvoud van LTO. Bij lifepo4 moet je met een bms aan de slag die 250A continue aankan (duur) en moet je nog een relais zien te fixen. De victron battery protect gaat tot 220A. Dus qua standaardcomponenten moet je vrij snel naar 24v..
Laatst bewerkt: 15 juni 2021 16:51 door prein2.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

LTO als boegschroefaccu 15 juni 2021 17:40 #1295611

  • Booty24
  • Booty24's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1595
De boegschroef gaat direct met een 300A zekering op de accu. De zware relays zitten daar al in.
De relais bediening van de boegschroef schakel je achter een LV relais of een bms. Dat is een fractie daarvan.
Idem de dcdc die je schakelt (en die schakeling met een LV relais breekt) maar waarvan de stroom niet via de bms hoeft.
Kan een mini-bmsje zijn, lijkt mij.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

LTO als boegschroefaccu 15 juni 2021 20:27 #1295676

  • yannick
  • yannick's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 335
Booty24 schreef :
De boegschroef gaat direct met een 300A zekering op de accu. De zware relays zitten daar al in.
De relais bediening van de boegschroef schakel je achter een LV relais of een bms. Dat is een fractie daarvan.
Idem de dcdc die je schakelt (en die schakeling met een LV relais breekt) maar waarvan de stroom niet via de bms hoeft.
Kan een mini-bmsje zijn, lijkt mij.

De BowPRO van vetus is anders is. Dit is een borstelloze motor, met een motorcontroller. Er zitten dus geen relais in, maar de motorcontroller regelt (volledig traploos) de draairichting en snelheid. Wat je wèl zou kunnen doen, is een licht bms nemen en dat alleen de voeding van de can-bus laten schakelen. Can-bus uit = boegschroef uit.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

LTO als boegschroefaccu 15 juni 2021 20:30 #1295677

  • yannick
  • yannick's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 335
Volgens mij gaat dat met LTO echt prima goed komen hoor. Weet wel even heel zeker dat die 16V voedingsspanning geen probleem gaat geven, laat het desnoods op papier zetten dat het geen probleem is.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

LTO als boegschroefaccu 15 juni 2021 20:33 #1295679

  • yannick
  • yannick's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 335
Overigens is de laadspanning van 16V nog wel een probleem met een Orion smart.
De 12-12 gaat tot maximaal 15, en de 12-24 is minimaal 20V
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

LTO als boegschroefaccu 16 juni 2021 15:15 #1295932

  • prein2
  • prein2's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 148
Ik heb veel info hiervandaan gevonden: www.cruisersforum.com/forums/f...-battery-228831.html

En besloten het gewoon te gaan doen. Met redenen:

- Lekker licht: 7kg voor 45Ah. Bij Lifepo4 moet je een vee grotere capaciteit nemen om 250A continue te kunnen trekken.
- eenvoud: je kunt de cellen volledig misbruiken zonder al te veel verlies van performance. Komt dichtbij een drop in replacement.
- laden ga ik doen met een orion vanaf mijn serviceaccu welke geladen wordt door de dynamo. Bij een extra orion aan de dynamo ga ik me zorgen maken om de capaciteit van de dynamo. De orion laadt tot 15 volt wat iets van 90%soc is.
- ik krijg een speciale lader erbij welke tot 100% soc laadt, en dan kan hij ook balanceren met het bijgeleverde balance board.
- ik heb een mooie deal: 400€ en deze week ophalen. Goede prijzen voor lifepo4 zijn op dit moment schaars en met 2 maanden wachten is de zomer al voorbij.

-
Laatst bewerkt: 16 juni 2021 15:43 door prein2.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

LTO als boegschroefaccu 16 juni 2021 18:18 #1296001

  • yannick
  • yannick's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 335
Ben wel benieuwd waar je ze vandaan hebt dan!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

LTO als boegschroefaccu 16 juni 2021 18:24 #1296002

  • prein2
  • prein2's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 148
Jason van marktplaats. Ik woon bij hem in de buurt.. Heeft redelijk wat voorraad, prima prijzen en alle apparatuur om te meten. Krijg een meetrapport erbij..
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

LTO als boegschroefaccu 17 juni 2021 13:24 #1296286

  • Bert65
  • Bert65's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4540
Voor mijn beeldvorming:

Dan heb je 5 cellen, een BMS, en een lader?

Dat is een strakke deal! Gister mijn startaccu leeggetrokken met de ankerlier Das interessant.

Gepost met de officiële Zeilersforum-app
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

LTO als boegschroefaccu 17 juni 2021 16:55 #1296344

  • prein2
  • prein2's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 148
6 cellen, een balanceerprint en een lader.
Een bms zou nog een signaal kunnen geven aan een relais bij over of undercharge, maar de cellen beschadigen niet van undercharge, dus hij vond een bms onnodig. Overcharge is nog een gevaar, maar met een 10A lader geen probleem.

Ik ga wel de lader achter een battery protect zetten misschien, weet ik nog niet zeker.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

LTO als boegschroefaccu 17 juni 2021 18:57 #1296375

  • Bert65
  • Bert65's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4540
OK,

Bedankt voor je informatie. Nette prijs.

Gepost met de officiële Zeilersforum-app
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

LTO als boegschroefaccu 18 juni 2021 19:20 #1296772

Met een 120AH lifepo zit je aan 2C. Dat kan een lifepo makkie. Zat gasten die tot 5C of zelfs 20C gaan.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

LTO als boegschroefaccu 19 juni 2021 07:38 #1296875

  • Bert65
  • Bert65's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4540
LTO heeft nog een aantal andere eigenschappen dan de zeer hoge ontlading die het voor deze toepassing zeer aantrekkelijk maken. Om het betaalbaar te houden zou je dan van een BMS af moeten zien (dat kan, dat weet ik) en voor 20C heb je A-kwaliteit LiFePo4 cellen nodig.

Wil je het per sé bij LifePo4 houden zou ik voor 'pouch' cellen gaan van bijvoorbeeld 60AH, die zijn nog best betaalbaar en kunnen ook een hoge ontlaad en laadstroom aan.

Ik denk dat TS een goede keuze heeft gemaakt en ik ben heel benieuwd naar zijn ervaringen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

LTO als boegschroefaccu 19 juni 2021 08:01 #1296887

Die plastic lifepo4 blokken zijn gewoon pouches met een bakje er om heen. Je kunt het natuurlijk overdrijven, maar 2C moet met iedere kwaliteit kunnen.

En een BMS is volstrekt onnodig voor lifepo4 en zelfs onzin voor deze toepassing. Als er maaer één gebruiker is die niet in bedrijf komt bij te lage spanning en de lader is goed ingesteld, heb je alleen balanceerprintjes nodig. De rest is dan onnodig.

Lekkere domme topbalancing boardjes zijn in deze toepassing zelfs te verkiezen.
Laatst bewerkt: 19 juni 2021 08:04 door boarderbas.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

LTO als boegschroefaccu 21 juni 2021 18:46 #1297815

  • Bert65
  • Bert65's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4540
Heeft er eigenlijk wel eens iemand een Peak Power Pack van Victron ingezet hiervoor? Deze worden vaak voor movers gebruikt en kunnen ook continu zeer hoge stroom leveren. Zelfs de 8,8 A versie levert 150 A en heeft een voorziening om geladen te worden door een zonnepaneel (regelaar ingebouwd)

Ik kom deze af en toe tweedehands tegen.

Mijn ankerlier heeft wel een startstroom van 120A, maar een bedrijfsstroom van 80 A.

Boarderbas heeft natuurlijk helemaal gelijk, een paar LifePo4 celletjes tegen elkaar plakken en een balanceerbordje er tussen, dan ben je er ook. Maar dit is wel een keurig gemaakt kastje, waar alles al netjes in elkaar zit met een paar slimme mogelijkheden om te laden (lader is ingebouwd)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

LTO als boegschroefaccu 22 juni 2021 07:53 #1297937

  • prein2
  • prein2's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 148
LifePo4 kan natuurlijk ook, maar als ik binnen spec wil blijven van de chinese batterijen dan moet ik naar 280Ah cellen. Aangezien het ook een beetje betrouwbaar moet zijn wil ik wel graag binnen spec handelen.
Voor mij is de keuze gemaakt, eerlijk is eerlijk, voornamelijk wegens de prijs en de levertijd die ik kon krijgen.

Die peak power packs zijn ook leuk, maar leveren 'slechts' 200A, net te weinig voor mij
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

LTO als boegschroefaccu 22 juni 2021 12:16 #1298024

  • FKZ
  • FKZ's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1180
neem toch aan de de bowpro een instelbare Low voltage disconnect heeft? die zal voor een 12 volt toch wel standaard op 10.8 staan ingesteld of mogelijk kan je dat wijzigen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

LTO als boegschroefaccu 22 juni 2021 13:22 #1298045

  • prein2
  • prein2's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 148
De bowpro stopt met werken onder de 10.5 volt. Dit is niet instelbaar.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

LTO als boegschroefaccu 09 aug 2021 05:53 #1312818

  • prein2
  • prein2's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 148
De vakantie zit erop en de boegschroef heeft fantastisch gewerkt. Gekozen om de orion lader initieel te laten laden tot 14,4V. De boegschroef (is een 76kgf geworden) trekt op vol vermogen 3,3kW bij een voltage drop van 2V.
Ik heb bij normaal gebruik nooit meer dan 6% capaciteit verloren. Zo lang boegschroef je niet..

Overigens is het traploze echt fantastisch. Tot ongeveer 70% vermogen hoor je de boegschroef nauwelijks.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

LTO als boegschroefaccu 29 okt 2023 06:33 #1519166

  • Sjoerd02
  • Sjoerd02's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 207
@prein2,
Na twee jaar nog steeds tevreden?
Wil ook de accu's op de schop doen. Boegschroefwordt nu gevoed door 2x180ah lood met 1100 cca ieder over 90mm2 kabel.
Wil naar LFP 280ah service accu, maar de victron shunt geeft 350 map aan. Is teveel voor de BMS.

Nog andere evaring/tips?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

LTO als boegschroefaccu 29 okt 2023 07:47 #1519173

  • prein2
  • prein2's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 148
Zeker tevreden 45Ah lto accu. Heb wat logging geïnstalleerd omdat ik wilde zien hoeveel A de boegschroef trekt. Dat zit tegen de 400A aan.. Werkt dus prima.

Enige aandachtspunt is de zelf ontlading van LTO. Komt waarschijnlijk ook door de helltec balancer die ze continue balanceert. Heb geen bms.. Na elke winter is de accu helemaal plat. Schijnen ze tegen te kunnen, maar ik ga ze toch halverwege de winter even opladen dit keer.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

LTO als boegschroefaccu 29 okt 2023 07:57 #1519176

Ik had een reactie maar per ongeluk verwijderd...(knopje verwijderen in plaats van bewerken). In het kort komt het er op neer dat ik je aanraad om uit te zoeken of je de boegschroef direct op je startaccu kunt aansluiten. Dat heeft een aantal voordelen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

LTO als boegschroefaccu 29 okt 2023 09:07 #1519192

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 29145
prein2 schreef :
Ik heb veel info hiervandaan gevonden: www.cruisersforum.com/forums/f...-battery-228831.html

En besloten het gewoon te gaan doen.
-

Zéér interessant draadje in de link!

Ik begrijp dat laden tot 2,4V prima is, dan zit je op 14,4V.
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
  • Pagina:
  • 1
  • 2
Tijd voor maken pagina: 0.182 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl