koko schreef :
In het compass zelf zijn de draadjes aangesloten op een soort klemmetjes. In die klemmetjes zit een plastic lintje waarmee het contact wordt gemaakt tussen het fluxgate en de draadjes. Daar wil wel eens corrosie ontstaan.
Als je met een heel dun plat schroevendraaiertje de klemmetjes even los wrikt kan je het lintje er tussen uit trekken. Dan de contactjes en de klemmetjes voorzichtig schoonmaken en er weer tussen drukken. Daarna kan je een meting uitvoeren of het fluxgatecompas nog de juiste waardes geeft. Die waarde zwerven hier en op internet rond.
Gedaan,
schoon gemaakt. Geen corrosie aangetroffen. De waardes gecontroleerd en blauw met massadraad is de weerstand te hoog. Moet 8 zijn maar is 12. Daarna water opgegaan en blijft raar doen. Wat is wijsheid ? Een andere fluxgate aanschaffen middels marktplaats oid of een nieuw soort stuurcompas aanschaffen ? Wat voor een nieuw soort compas zou ik kunnen aansluiten ?