Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: Instelling dynamo (alternator) float en absorptie

Instelling dynamo (alternator) float en absorptie 18 juni 2021 08:41 #1296524

  • Skadi
  • Skadi's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 163
Hallo,

Al veel gezocht en gelezen maar ik kom er nog niet uit. Mijn situatie:

- 2 Semi tractie accu 12 VOLT 180 AH service parallel.
- 1 standaard lood zuur startaccu.
- 2 sets zonnepanelen, elke set in serie met een eigen Victron 17/15 MPPT regelaar aangesloten op de serviceaccus.
- 1 Rutland 914i windmolen met HRSi regelaar waar ook nog een extra 50W zonnepaneel aan hangt, ook aangesloten op de serviceaccu.
- Mastervolt 90A dynamo/alternator gemonteerd met Mastervolt Alpha Pro laadregelaar (de eerste serie, dus niet de III). Aangesloten via een Diodescheider op zowel de service als de startaccu.

Ik zit nu te dubben over de instellingen van het geheel. Alles staat nu standaard ingesteld:

- Victron mppt's: absorption 14,4 en float 13,8
- HRSi absorption 14.4 en float 13.8 (volgens handleiding "geschikt voor loodaccu’s")
- Alpha Pro absorption 14,25 en float 13,25 (zoals aanbevolen op www.mastervolt.nl/laden-van-accus/)

Ik heb bij de betreffende accuverkoper nagevraagd wat het precies voor accus zijn en wat de absorbtie en foat laadspoanning moet zijn en dit was hun antwoord:
"Het betreffen lood-zuur accu’s (onderhoudsvrij). De bijbehorende laagspanningen zijn resp. 13,5V tot 14,5V." Weet niet zo goed wat ik van dit antwoord moet denken.

De Alpha Pro staat dus lager ingesteld dan de andere regelaars. Gevolg is dat de regelaar de alternator meestal uit zet, met name als er zon op de panelen valt. Dat is merkbaar aan dat de toerenteller dan uitvalt, dat het laadlampje aan gaat én dat het alarm dan afgaat. Alle drie irritant en onhandig en misschien ook zonde omdat de alternator dan niet benut wordt?

Wat nu te doen. Victron MPPT's naar beneden bijstellen tot onder de Alpha pro instellingen? De Alpha pro opkrikken tot boven de Victron MPPT's? Alles ergens in het midden instellen?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Instelling dynamo (alternator) float en absorptie 18 juni 2021 09:16 #1296535

  • Joop66
  • Joop66's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 8203
Leuk puzzeltje. Ik ga mee lezen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Instelling dynamo (alternator) float en absorptie 18 juni 2021 09:57 #1296555

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 29147
Te veel spullenboel kan ook hé....
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Instelling dynamo (alternator) float en absorptie 18 juni 2021 10:34 #1296569

Lood accu´s op 14.20 aan de accu polen is een prima instelling.

De MPPT regelaar meet standaard op de eigen aansluiting, daar zou je dan 14.25 V als absorptie kunnen instellen om het verlies (bij grote stromen) over de klem naar de accupool te compenseren.

Voor float is 13.2 tot 13.6 V een prima spanning.

Wanneer je meerdere regelaars hebt bijstaan zal er altijd één als eerste afschakelen, de laagst ingestelde.

Zon is gratis, dus die zo lang mogelijk laten leveren. Wanneer de generator afschakelt scheelt dat brandstof verbruik, dat zal juist welkom zijn vewacht ik.

Huishoud accu´s accepteren ongeveer 10% van hun capaciteit aan laadstroom. Wanneer solar iets meer dan die 10% kan leveren werkt dat zeer goed.
Goed op de zon richtbare panelen maken een enorm verschil met vast opgestelde panelen.

Ik denk te begrijpen dat je 2 75/15 Victron MPPT hebt, 30A is een goede waarde voor de maximum laadstroom. voor 360Ah accu capaciteit.
De paneel capaciteit mag iets hoger zijn, in de vroege en late uren en met bewolking geeft dat wat meer stroom.

De alternator/generator zo weinig mogelijk benutten spaart brandstof.
Het uitvallen van de toerenteller is een ander probleem, dat zou niet mogen samenhangen met het al dan niet leveren van stroom door de generator.
Op het W contact zou die altijd dienen te werken.

Bij vloeistofaccu´s is de hoeveelheid water die je periodiek moet bijvullen een goede indicatie om de absorptie spanning in te stellen.

Ik noteer datum en gewicht water wat bijgevuld wordt, briefje op de accu. Ongeveer één cc per cel per dag vind ik een redelijk verbruik van water.
Daarop stel ik de absorptiespanning af. Voor mijn accu´s kom ik dan op 14.2 a 14.3 op de accupolen.

Er is verschil in accu´s wat betreft de ruimte boven de platen.
Voor golfwagentjes is die heel weinig, voor schepen dient dat meer te zijn in verband met helling, dit maakt ook het bijvullen wat minder kritisch.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Instelling dynamo (alternator) float en absorptie 18 juni 2021 10:42 #1296574

  • 3Noreen
  • 3Noreen's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 14907
Misschien meld WaltB zich in dit draadje. Hij lijkt me de meest deskundig m.b.t. deze vraag. Anders even een PB sturen.
dat conservatieven in doorsnee hechten aan veiligheid, voorspelbaarheid en autoriteit, terwijl liberalen zich eerder thuis voelen bij nuance en complexiteit,
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Instelling dynamo (alternator) float en absorptie 18 juni 2021 11:16 #1296582

  • GerardV
  • GerardV's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 40
Dat probleem van het W contact herken ik. Ik kreeg datzelfde probleem nadat ik zonnepanelen geïnstalleerd had. De zonnepaneelregel laadt de accu’s op met een hogere spanning dan de dynamo. Dit gebeurt vooral als de accu’s koud zijn en de regelaar hierom de spanning verhoogt. De dynamo regelaar constateert deze hogere spanning en stopt met het bekrachtigen van de dynamo. Geen bekrachtiging dan ook geen W+ signaal. Op internet zijn hier hele goede en technische verhandelingen over vinden.

Ik heb het opgelost door een relais in te bouwen. Als de motor loopt wordt het relais bekrachtigd. Daarmee verbreekt het relais de verbinding tussen de panelen en de regelaar (nacht situatie).
De dynamo heeft dan de startaccu en de service accu’s voor zich zelf.

Laadtechnisch maakt het niet uit. De zonnepanelen hebben geen toegevoegde waarde als de motor draait.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Instelling dynamo (alternator) float en absorptie 18 juni 2021 11:45 #1296597

  • Booty24
  • Booty24's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1596
Toevoeging:
Als je de motor moet starten omdat de accu's leeg zijn dan moet deze ook prioriteit hebben.

De windgenerator voegt nauwelijks capaciteit toe en heb je op korte termijn en bij noodzakelijkheid niets aan. Als je de nacht wilt overbruggen en dan nog alleen bij wind dan is een extra accu handiger. Op marktplaats zetten! Buren blij. Buren zijn er vaker dan jijzelf. Blije buren is essentieel voor leuk zeilen.

Het lijkt er op dat je twee verschillende soorten accu's hebt. De dynamo stel je dan in op de natte accu's. De Gel/AGM accu's komen dan niet vol, maar daar draait de motor ook meestal te kort voor.
Die moeten dan 1x per 1-2 maanden doorgeladen worden. Dat kunnen dan de zonnecellen doen. De grote panelen op de service accu en de kleine op de start accu.

Een wallader heb je niet genoemd en is voor korte tochten zomers in deze configuratie nauwelijks nodig.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Instelling dynamo (alternator) float en absorptie 18 juni 2021 13:20 #1296636

Dat probleem van het W contact herken ik. Ik kreeg datzelfde probleem nadat ik zonnepanelen geïnstalleerd had. De zonnepaneelregel laadt de

Dan is er toch verschil in regelaars, mijn generator wordt op zo´n 14V gehouden, ook wanneer de accu´s vol zijn, het W nog nooit onderbroken gezien.
Het W contact is geen + maar een wisselstroom uitgang op één van de wikkelingen. je kunt er ook een relais mee schakelen, bv om de koelkastbij draaiende motor in bedrijf te hebben.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Instelling dynamo (alternator) float en absorptie 18 juni 2021 14:03 #1296651

  • Skadi
  • Skadi's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 163
Nog wat aanvulling van mijn kant. Wij zijn net vertrokken voor een jaar en willen dus zo veel mogelijk energie-onafhankelijk zijn. Een walstroomlader is er ook, maar die is in deze dus niet zo van belang. De motor draaien om stroom te genereren willen we graag voorkomen maar zal wellicht toch nu en dan eens moeten. En dan wil ik natuurlijk graag dat die zijn energie ook kwijt kan.

Onze zonnepanelen zijn niet erg groot: 2 paar van 50 watt elk (dus 100 watt per paar en elk paar in serie op zijn eigen Victron mppt 75/15) + nog een 50 watt (aan de HRSi). Totaal dus 250 Watt.
Booty24 schreef :
Als je de motor moet starten omdat de accu's leeg zijn dan moet deze ook prioriteit hebben.

Eens, maar als de accu's leeg zijn dan zit alles in de bulk fase denk ik dus alles kan zijn energie dan kwijt. Pas later als de absorptiespanning bereikt is (en de accus dus al weer wat voller zijn) gaat dit spelen.
Booty24 schreef :
De windgenerator voegt nauwelijks capaciteit toe

Ook eens maar alle kleine beetjes helpen, zeker bij bewolkt weer en/of snachts. En we hebben hem nu eenmaal. Nog meer accucapacitiet inbouwen gaat nu niet (meer) lukken,
Booty24 schreef :
Het lijkt er op dat je twee verschillende soorten accu's hebt.

Die snap ik even niet. Ja, de startaccu is anders maar die is ook redelijk snel weer vol en niet echt deel van het probleem (alhoewel hij natuurlijk wel bigeladen moet worden en de alternator is nu de enige die dat kan doen).
GerardV schreef :
Ik heb het opgelost door een relais in te bouwen.

Dat is ook een overweging. Maar het steeds aan en afschakelen van de panelen als er spanning op staat lijkt me ook niet erg bevordelijk.

Saeftinghe dank voor de richtlijnen voor de voltages. De zonnepanelen prioriteit geven boven de alternator lijkt mij gezien de beperkte capacitiet van onze panelen niet de meest efficiente keuze. En áls de motor dan draait, dan neem ik het extra verbruik wel op de koop toe om de accus sneller vol te krijgen.

Bij mij valt de W dus ook weg als de regelaar de dynamo niet bekrachtigd.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Instelling dynamo (alternator) float en absorptie 18 juni 2021 14:16 #1296654

  • 3Noreen
  • 3Noreen's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 14907
In het draadje over lifepo4 accu's voor leken wordt uitgebreid geschreven over relais die schakelen op basis van spanning. WaltB weet welke betrouwbaar zijn. Als je zo'n ding tussen je startaccu en je huis accu zet en bij het bereiken van de max spanning van de dynamo de huisaccu los koppelt ben je van je alarm probleem af. Uiteraard moet je geen paneel of windmolen op je start accu zetten. Heeft ook weinig zin. Als de start accu niet door de dynamo goed gehouden wordt heb je een ander probleem wat je op moet lossen. Of een slechte start accu of een dynamo die stuk is.
dat conservatieven in doorsnee hechten aan veiligheid, voorspelbaarheid en autoriteit, terwijl liberalen zich eerder thuis voelen bij nuance en complexiteit,
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Instelling dynamo (alternator) float en absorptie 18 juni 2021 14:36 #1296665

  • ReneK
  • ReneK's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4360
Ik zou beginnen met de alpha pro omhoog te krikken naar de instellingen van de mppt
Verder , Als de alpha pro uitschakeld als er zon op de panelen valt betekend dit dat de akku’s > 14.2v zijn en bijna vol , dan heeft het ook weinig zin om de motor te laten draaien om stroom te maken , dan kun je beter de zonnepanelen laten werken en de motor uitlaten

Als de akku’s 50/80% zijn is de spanning (ruim) onder de 14.2v en zal dus alles blijven laden totdat ‘bijna vol’ is bereikt , en van ‘bijna vol’ tot ‘vol’ zijn de zonnepanelen een betere lader dan de alternator omdat de akku’s nog maar een fractie van de stroom op kunnen nemen

Edit : verder is 250wp erg weinig (vind ik) vooral als je straks zuidelijker komt (korte dagen) of de oversteek gaat maken waarbij je je eigen panelen in de schaduw gaat zetten

Kun je onderweg niet uitkijken naar betere panelen met een grotere capaciteit? Je 250Wp gaat straks 750-800 Wh per dag opleveren (60-70Ah @ 12v) als je daarmee uitkomt is het natuurlijk prima , maar voor de meeste mensen die een jaar gaan varen is het niet genoeg
www.svbluepearl.com

Inmiddels hebben we Kroatië verlaten en zijn we (weer) onderweg globaal richting Nieuw Zeeland ;)
Laatst bewerkt: 18 juni 2021 14:42 door ReneK.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Instelling dynamo (alternator) float en absorptie 18 juni 2021 20:10 #1296790

  • Skadi
  • Skadi's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 163
Dank voor de verdere reacties.

ReneK, mag ik vragen waarom je de Alpha Pro omhoog zou schroeven en niet de mppts naar beneden? O.a Saeftinghe suggereert lagere laadspanningen....

En zouden de mppts de spanning niet hoog kunnen houden terwijl ze maar heel weinig amps kunnen leveren waardoor er nauwelijks geladen wordt? Dat de alternator dan niet toch een betere lader zijn?

Inderdaad is 250 watt niet veel. We gaan kijken hoe we daar mee uitkomen en of we nog bij moeten/kunnen plaatsen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Instelling dynamo (alternator) float en absorptie 19 juni 2021 07:00 #1296864

  • ReneK
  • ReneK's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4360
Waarom omhoog ?

Omdat de mppt’s nu al op de uitgang meten , en dus de daadwerkelijke laadspanning (als je op de akku Polen meet) al lager zal zijn , door spanningsval van de kabels , dan de ingestelde mppt laadspanning , als dan de alpha nu al eerder uitschakeld dan de mppt zit de laadspanning op minder dan je optimale laadspanning van 14.2-14.6v

Als de mppt’s de spanning zo hoog kunnen houden met heel weinig laadstroom kan dit eigenlijk alleen maar omdat de akku’s vol zijn ,
Als de akku’s minder dan ‘vol’ zijn is de akku spanning veel lager , zelfs een 30A laadstroom heeft uren nodig om een 70% SoC akku tot vol te laden , en tot het moment van ‘vol’ zal de akku spanning (gemeten op de polen) lager zijn dan 14.2-14.6 volt

Als een mppt met een kleine laadspanning de akku spanning van 12.8v in rust binnen een 15-30 minuten naar 14.2-14.6v te krijgen komt dit doordat de akku vol is (of defect)

Verder nemen de (lood) akku’s maar heel weinig stroom op tussen de 80 en 100% , dan kun je natuurlijk een dikke alternator laten draaien maar als de maximale opgenomen stroom maar 10-15A is , is het eigenlijk zonde van de brandstof , dat kun je beter door de zon laten doen

Als je toch je motor wil gebruiken voor laden is het ‘beter’ om de motor eerst te laten draaien en op het moment dat de opgenomen stroom terugloopt (rond de 80% SoC) motor uit en de mppt’s het ‘werk’ af laten maken
www.svbluepearl.com

Inmiddels hebben we Kroatië verlaten en zijn we (weer) onderweg globaal richting Nieuw Zeeland ;)
Laatst bewerkt: 19 juni 2021 14:30 door ReneK.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Instelling dynamo (alternator) float en absorptie 19 juni 2021 08:09 #1296891

  • 3Noreen
  • 3Noreen's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 14907
Even een zijsprongetje.

Als je stroom te kort komt heb je naast het plaatsen van extra panelen ook de mogelijkheid het rendementsverlies te beperken. Loodaccu's hebben een waardeloos slecht rendement. Bijna de helft van de stroom die je er in stopt ben je kwijt. Met modernere accu's beperk je het verlies tot rond de 10%. Stel dat je van de 800Wh uit je panelen + windmolen 30% direct gebruikt gaat er 560Wh via de accu. In je loodaccu gaat dan daarvan 250Wh verloren. Gebruik je een moderne accu met een 90% rendement gaat daarvan slechts 56Wh verloren. Het verschil is ongeveer het zelfde als het bijplaatsen van een 60W panneel
dat conservatieven in doorsnee hechten aan veiligheid, voorspelbaarheid en autoriteit, terwijl liberalen zich eerder thuis voelen bij nuance en complexiteit,
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Instelling dynamo (alternator) float en absorptie 19 juni 2021 21:26 #1297172

Nog wat aanvulling van mijn kant. Wij zijn net vertrokken voor een jaar en willen dus zo veel mogelijk energie-onafhankelijk zijn. Een walstroomlader is er ook, maar die is in deze dus niet zo van belang. De motor draaien om stroom te genereren willen we graag voorkomen maar zal wellicht toch nu en dan eens moeten. En dan wil ik natuurlijk graag dat die zijn energie ook kwijt kan.


Skadi,

Ik begrijp dat je al vertrokken bent en geen grote veranderingen meer kunt aanbrengen.
Is dat juist?

Om het meeste uit de bestaande situatie te kunnen halen is het wijs om de panelen bij daglicht te gebruiken zonder de generator.

Met de generator laden wanneer de accu op z´n laagste laadniveau is, dan kan de generator z´n stroom maximaal kwijt.
Dit zal waarschijnlijk het best in de uren kort voor zonsopgang passen.

Zodra de generator stroom van - pakweg - 30A naar 15A zakt, overgaan op de zonpanelen, die dan gedurende daglicht direct de stroom naar de verbruikers leveren en tevens met een wat lagere stroom de accu´s laden, daar hebben ze dan de heledag de tijd voor.
EN de laders bestrijden elkaar niet, ze werken op verschillende tijd.

Stroom direct van opwekker naar verbruiker heeft een rendement van 100%

Stroom die via de accu gaat heeft maar een rendement van ongeveer 65%
Laatst bewerkt: 19 juni 2021 21:28 door Saeftinghe.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.139 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl