Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: EV-1 heading sensor onderdeks ervaringen?

EV-1 heading sensor onderdeks ervaringen? 20 juni 2021 12:21 #1297358

  • Zeehaen
  • Zeehaen's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 733
Ik heb zojuist een Raymarine EV-1 headingsensor gekocht ter vervanging van het oude fluxgate kompas en heb de gebruiksaanwijzing doorgespit maar niets kunnen vinden over onderdeks gebruik in een stalen schip. Raymarine is over het algemeen vrij volledig v.w.b. de gebruikersinstructies, maar in dit geval melden ze alleen dat deze sensor zowel boven- als onderdeks gemonteerd kan worden.

Mijn voorkeur is vanzelfsprekend een onderdekse montage. Heeft iemand hier ervaring met deze heading sensor IN een stalen boot dan wel weet iemand of deze modernere techniek geen beperkingen meer kent op dat gebied?

Ik hoor het graag!
groeten,
Alex

(Stadtdesign Madeira 44 RBS)
Laatst bewerkt: 20 juni 2021 13:49 door Zeehaen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

EV-1 heading sensor onderdeks ervaringen? 20 juni 2021 12:49 #1297369

  • PvO
  • PvO's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5219
Geen ervaring met een stalen boot.
Maar volgens mij is de basis nog steeds een magnetisch kompas.
Dus plaatsen onderdeks op een stalen boot lijkt me niet wenselijk.
Iedereen heeft dezelfde wind, maar niet dezelfde zeilen
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

EV-1 heading sensor onderdeks ervaringen? 20 juni 2021 15:15 #1297402

  • Airgead
  • Airgead's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2711
Inderdaad, dezelfde eisen stellen aan de plaats van een EV1 als voor een fluxgate kompas.
Houd maar in gedachte dat de kwaliteit van de stuurautomaat 100% afhangt van de plaatsing van de EV1.
Laatst bewerkt: 20 juni 2021 15:16 door Airgead.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

EV-1 heading sensor onderdeks ervaringen? 20 juni 2021 18:40 #1297459

Airgead schreef :
Inderdaad, dezelfde eisen stellen aan de plaats van een EV1 als voor een fluxgate kompas.
Houd maar in gedachte dat de kwaliteit van de stuurautomaat 100% afhangt van de plaatsing van de EV1.

EV1 is totaal andere techniek dan fluxgate. Er zitten geen bewegende onderdelen in een EV1. Zelf heb ik de EV1 benedendeks in een polyester schip. Als Raymarine geen voorbehoud maakt op het rompmateriaal zou ik het gewoon benedendeks proberen. Als dat de werkng zou beïnvloeden zouden ze het echt wel in de manual zetten. Hou het wel uit de buurt (minimaal 1 meter) van beïnvloedende bronnen zoals een radio, magnetron, pl/tl.
I won't debate you the laws of physics
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

EV-1 heading sensor onderdeks ervaringen? 20 juni 2021 18:43 #1297461

  • PvO
  • PvO's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5219
silerberend schreef :
Airgead schreef :
Inderdaad, dezelfde eisen stellen aan de plaats van een EV1 als voor een fluxgate kompas.
Houd maar in gedachte dat de kwaliteit van de stuurautomaat 100% afhangt van de plaatsing van de EV1.

EV1 is totaal andere techniek dan fluxgate. Er zitten geen bewegende onderdelen in een EV1. Zelf heb ik de EV1 benedendeks in een polyester schip. Als Raymarine geen voorbehoud maakt op het rompmateriaal zou ik het gewoon benedendeks proberen. Als dat de werkng zou beïnvloeden zouden ze het echt wel in de manual zetten. Hou het wel uit de buurt (minimaal 1 meter) van beïnvloedende bronnen zoals een radio, magnetron, pl/tl.
Volgens mij zijn het beide sensoren die het magnetische veld van de aarde meten, wel op een andere manier.
Iedereen heeft dezelfde wind, maar niet dezelfde zeilen
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

EV-1 heading sensor onderdeks ervaringen? 20 juni 2021 19:00 #1297468

  • Joop66
  • Joop66's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 8203
De evo sensor is gebaseerd op de 9D chips die ook in mobiele telefoons zitten.

9D betekent: 3D kompas, 3D gyro en 3D accellero. Allemaal chip-based.

Het kompas bij de andere is 1D, in een gimball.

Dus ze hebben wel tenminste "iets" van een magnetisch veld nodig. Tegelijk kan t maar zo zijn dat tijdens het inslingeren van alle troep, toch nog iets redelijks gemaakt wordt. Juist omdat t in alle richtingen registreert.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

EV-1 heading sensor onderdeks ervaringen? 20 juni 2021 21:18 #1297522

Bij mij ook zo'n sensor in de bakskist, werkt goed. In een metalen schip lijkt me dat meer tricky...
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:EV-1 heading sensor onderdeks ervaringen? 21 juni 2021 05:51 #1297536

  • Eddy K
  • Eddy K's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 865
Navraag gedaan bij Raymarine op de beurs.
Zij raden het af op mijn zeeschouw.
Ze wilde geen garantie geven op de juiste werking.
Maar als je hem al hebt kan je natuurlijk experimenten met de plaats van de sensor om te kijken wat er werkt.
Heb ik met mijn oude st4000 ook gedaan.
Huitema zeeschouw 9m Aalsmeer
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

EV-1 heading sensor onderdeks ervaringen? 21 juni 2021 07:32 #1297563

  • Aswin
  • Aswin's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 716
De EV1 is een IMU sensor, in dit draadje leg ik uit hoe die werken.

Het grootste probleem voor een kompas in een omgeving met veel ijzer is dat een kompas (electronisch of mechanisch) niet lineair reageert. Onder ideale omstandigheden leidt een draaiing van 1 graad ook tot een verandering van 1 graad op het kompas. Bij verstoringen, door bv ijzer, leidt een draaiing van 1 graad soms tot een veel kleinere wijziging van het kompas en soms tot een grotere wijziging. Dit is afhankelijk van de uitgangspositie, er kan daarom voor gecorrigeerd worden. Maar dan moet je wel een 3D) correctietabel hebben. Een IMU kan in principe zo'n tabel maken mbv software. Dat kan zelfs een permanent process zijn, je kompas wordt dan constant gecalibreerd en ook steeds nauwkeuriger. Er zitten hier wel grenzen aan. Als de non lineariteit te groot wordt dan zal de onnauwkeurigheid van het kompass ook na correctie te groot worden.

Dit hierboven is het algemene principe. Ik weet niet hoe de calibratie en correctie van een EV1 precies werkt. Ik weet ook niet hoe groot de verstoring op je schip is. Maar er zijn wel een paar lessen te trekken mocht je onderdeks willen installeren. 1) Zet constant calibreren aan als de EV1 deze mogelijkheid biedt. 2) Geef de EV1 tijd om zichzelf in te regelen voordat je conclusies trekt of het wel of niet werkt.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

EV-1 heading sensor onderdeks ervaringen? 21 juni 2021 08:21 #1297588

Aswin schreef :

Dit hierboven is het algemene principe. Ik weet niet hoe de calibratie en correctie van een EV1 precies werkt. Ik weet ook niet hoe groot de verstoring op je schip is. Maar er zijn wel een paar lessen te trekken mocht je onderdeks willen installeren. 1) Zet constant calibreren aan als de EV1 deze mogelijkheid biedt. 2) Geef de EV1 tijd om zichzelf in te regelen voordat je conclusies trekt of het wel of niet werkt.

Ik zit nu een beetje in de zelfde fase mbt advies voor de Pypilot, de ontwerper van de software gaf aan dat je hem beter op constant kalibratie kon laten staan.
Hij had/heeft hem toen in gebruik op een stalen schip.
Ik heb nu de indruk dat dat op de meeste polyester schepen icm het binnenwater in NL zo niet goed werkt, los nog van de magnetische ruis waar we gemiddeld mee rondzeulen, brillendoosjes, schroevendraaier, airpod doosje, mobiel, magneetjes in de jas etc...
Daarnaast zie je bij een grondkabel, hoogspanningskabel, tunnel, bruggen en sluizen regelmatig het kompas grote afwijkingen geven, als je hem dan nog op constante kalibratie hebt staan verwerkt hij tijdelijk deze correcties.
Ik krijg nu de indruk dat het voor de gemiddelde gebruiker handiger is om op open water hem te kalibreren en dan te "locken"

De Pypilot stuurt net zo goed op de GPS, dat blijkt een veel betrouwbaardere koers bron.
Misschien geld dat ook voor de EV-1
Onno Harders eigenaar van
www.boatcontroller.nl en www.pcnautic.nl
Prutsen is de meest onderschatte fase van een creatief proces
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

EV-1 heading sensor onderdeks ervaringen? 21 juni 2021 09:14 #1297608

  • 3Noreen
  • 3Noreen's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 14907
Zolang je geen absolute waardes uit het kompas wilt lijkt me het binnen ophangen het experiment waard. De stuurautomaat kan prima overweg met een niet gekalibreerd kompas. Als jij hem vertelt op 270 graden te sturen gaat hij dat gewoon doen. Maar dat je dan niet zuiver naar he west vaart moet je op de koop toenemen. Ga je nu op gegist bestek navigeren dan wordt het pas een probleem. Maar in het gps tijdperk, hoeveel mensen doen dat nog ?
Iets anders wordt het als je bijvoorbeeld een radar overlay wilt gaan gebruiken. Dan is het zaak dat je kompas aanwijzing klopt met de kaart.
dat conservatieven in doorsnee hechten aan veiligheid, voorspelbaarheid en autoriteit, terwijl liberalen zich eerder thuis voelen bij nuance en complexiteit,
Laatst bewerkt: 21 juni 2021 11:14 door 3Noreen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

EV-1 heading sensor onderdeks ervaringen? 21 juni 2021 09:37 #1297613

Wat raadt RM voor systeem aan voor stalen boten? Of is hun doelgroep beperkt tot kunststof recreatievaartuigen?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

EV-1 heading sensor onderdeks ervaringen? 21 juni 2021 10:44 #1297636

  • Zeehaen
  • Zeehaen's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 733
Bedankt voor jullie meningen en inzichten! In het manual staat dat bij de EV-1 ‘no calibration required’ is en er slechts de voorwaarde wordt gesteld dat hij in rust binnen de 5 graden horizontaal moet hangen. ‘The rudder gain, rudder damping, counter rudder and compass calibration settings are no longer necessary’ staat er verder nog bij. Ik ga hem dus sowieso eerst onderdeks proberen en zal mijn ervaringen t.z.t. met jullie delen!
groeten,
Alex

(Stadtdesign Madeira 44 RBS)
Laatst bewerkt: 21 juni 2021 10:45 door Zeehaen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

EV-1 heading sensor onderdeks ervaringen? 21 juni 2021 11:08 #1297648

  • lschip
  • lschip's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1021
Hou er rekening mee dat er geen elektronica in de buurt mag zijn.

Ik legde mijn tablet vlakbij het kompas en de boot ging spontaan overstag.
Gelukkig had ik snel door dat het door de tablet kwam.

Dus als hij onderdeks zit moet je niet, net erboven in de kuip, elektronica neerleggen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

EV-1 heading sensor onderdeks ervaringen? 21 juni 2021 11:14 #1297654

  • Zeehaen
  • Zeehaen's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 733
lschip schreef :
Hou er rekening mee dat er geen elektronica in de buurt mag zijn.

Ik legde mijn tablet vlakbij het kompas en de boot ging spontaan overstag.
Gelukkig had ik snel door dat het door de tablet kwam.

Dus als hij onderdeks zit moet je niet, net erboven in de kuip, elektronica neerleggen.

Met een stalen kuipvloer zal dat bij mij ook wel meevallen… :laugh:
groeten,
Alex

(Stadtdesign Madeira 44 RBS)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

EV-1 heading sensor onderdeks ervaringen? 21 juni 2021 12:09 #1297680

  • Airgead
  • Airgead's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2711
silerberend schreef :
Airgead schreef :
Inderdaad, dezelfde eisen stellen aan de plaats van een EV1 als voor een fluxgate kompas.
Houd maar in gedachte dat de kwaliteit van de stuurautomaat 100% afhangt van de plaatsing van de EV1.

EV1 is totaal andere techniek dan fluxgate. Er zitten geen bewegende onderdelen in een EV1. Zelf heb ik de EV1 benedendeks in een polyester schip. Als Raymarine geen voorbehoud maakt op het rompmateriaal zou ik het gewoon benedendeks proberen. Als dat de werkng zou beïnvloeden zouden ze het echt wel in de manual zetten. Hou het wel uit de buurt (minimaal 1 meter) van beïnvloedende bronnen zoals een radio, magnetron, pl/tl.

Juist ja, bij mij zat de fluxgate kompas ook benedendeks, polyester boot, en nu dus de EV1 ook
Laatst bewerkt: 21 juni 2021 12:12 door Airgead.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

EV-1 heading sensor onderdeks ervaringen? 21 juni 2021 12:22 #1297684

  • Hans V
  • Hans V's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4501
Zeehaen schreef :
Ik ga hem dus sowieso eerst onderdeks proberen en zal mijn ervaringen t.z.t. met jullie delen!

Ik ben benieuwd naar je ervaringen, leuk dat je dat terug gaat melden.

Wij hebben sinds enkele jaren een soortgelijke heading sensor van Airmar. Werkt prima, maar zit bij ons onderdeks op een polyester boot, dus geen nuttige info voor jullie stalen schip.
Dufour 405 GL

www.sailasailing.nl
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

EV-1 heading sensor onderdeks ervaringen? 21 juni 2021 12:26 #1297686

Betekenen deze ontwikkelingen dat een stalen boot geen electronisch kompas ergens in de mast meer nodig heeft, of is dit “misschien valt het mee maar verwacht er niet teveel van?”
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

EV-1 heading sensor onderdeks ervaringen? 21 juni 2021 12:46 #1297694

  • Hans V
  • Hans V's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4501
Nachtvlinder schreef :
Betekenen deze ontwikkelingen dat een stalen boot geen electronisch kompas ergens in de mast meer nodig heeft, of is dit “misschien valt het mee maar verwacht er niet teveel van?”

Ik verwacht eerlijk gezegd het laatste. Geavanceerde sensoren en electronica maken een boel mogelijk, maar persoonlijk zou ik in een stalen romp niet de heading nauwkeurigheid verwachten waar deze sensoren in principe toe in staat zijn.

Misschien blijft er voor TS voldoende stabiele koersinformatie over om de EV-1 onderdeks te laten, daarom is het heel interessant om zijn bevindingen hier t.z.t. te lezen. En zoals gezegd, een autopilot stuurt ook wel op heading data die in absolute zin niet heel erg klopt.
Dufour 405 GL

www.sailasailing.nl
Laatst bewerkt: 21 juni 2021 13:02 door Hans V.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

EV-1 heading sensor onderdeks ervaringen? 21 juni 2021 12:52 #1297697

  • 3Noreen
  • 3Noreen's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 14907
Laatst lag ik aan de kade van de trintel haven. Daar wijst je kompas, ook buiten. keurig noord-zuid parallel aan de kade. :blink: Waarschijnlijk gekomen door de lange aanwezigheid van een sterke radio zender.
dat conservatieven in doorsnee hechten aan veiligheid, voorspelbaarheid en autoriteit, terwijl liberalen zich eerder thuis voelen bij nuance en complexiteit,
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

EV-1 heading sensor onderdeks ervaringen? 21 juni 2021 15:19 #1297753

  • ilCigno
  • ilCigno's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 18133
Bedenk dat de EV-1 ook een heading sensor is en je heading dus op het netwerk zet. Dat is erg handig als je AIS transponder daar ook op aangesloten is, de TCPA en CPA informatie wordt daar nauwkeuriger van. Ook je plotter(app) geeft je heading dan weer op het scherm. Door onderdekse plaatsing op een stalen boot (en bovendeks dichtbij veel staal lijkt mij eerlijk gezegd ook niet veel beter) wordt de heading ineens ook relatief i.p.v. absoluut. Geen idee wat dat teweeg brengt maar het is in ieder geval wel iets om even in de gaten te houden bij de inbouw. Wellicht de EV-1 juist op een mastje bij de spiegel zetten?
Timo
Compromis 888 'il Cigno'
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

EV-1 heading sensor onderdeks ervaringen? 21 juni 2021 16:03 #1297760

Werkt slecht of zelfs niet binnenin een stalen boot.
Erik de Jong (Team Zeilersforum.nl)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.176 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl