Omdat je het zo vriendelijk vraagt...
pietergr schreef :
Ik heb een Volvo Penta MD6A die volgens het boekje een "starter-generator" heeft die "continuous" 90W afgeeft. Nou vermoed ik dat is bij normale kruissnelheid/toeren.
(lees ik ook een Battery Electrolyte, Specific Gravity.. da's met die zuurweger zeker.. die je nog steeds moet leren voor je marifoon bedieningscertificaat?)
Ik heb twee accu's.
1. Een Humax plus 90 - volgens text 83 Ah, volgens zeggen 90 Ah.
2. Een DC31 STMF - volgens zeggen 105 Ah
(valt weinig te wegen.. kunnen toch niet open..)
Ik heb een mooie ronde knop met de aanduiding OFF, Both, 1 en 2.
Het is me verteld dat 1 de start accu is en 2 de huishoud accu.
Zover de kennis die ik heb.
Het lukt me overigens ook om de motor te starten op "Both" en "2".
Maar mijn vraag is eigenlijk hoe dat zit met laden van de accu.
Het lijken me geen gelijke accu's. Dat geeft dan toch problemen lijkt me? Of maakt het uit waarop ik die knop zet?
Er van uitgaande dat het een en ander goed is aangesloten.
Op stand 1 of 2 wordt accu 1 of 2 met het boordnet verbonden.
Op stand 1 kan je starten op accu 1, accu 1 gebruiken voor je koelkast, accu 1 opladen.
Op stand 2 kan je starten op accu 2, accu 2 gebruiken voor je koelkast, accu 2 opladen.
Op stand Both kan je starten op beide accu's, beide accu's gebruiken voor je koelkast, beide accu's opladen.
Op stand OFF kan je niets.
Wat je niet moet doen is bij draaiende motor de stand OFF gebruiken, ook niet heel even.
Dan loop je kans de dynamo te vernielen.
Wat ook niet handig is om als de motor uit staat de schakelaar in stand BOTH te laten staan, je loopt dan het risico beide accu's leeg te trekken en dan dus niet meer je motor te kunnen starten.
Als accu 1 een echte start accu is, doe je er m.i. verstandig aan om zodra de motor is uitgezet over te schakelen naar stand 2.
Volgende vraag die ik heb. Met walstroom brand het lampje van accu's laden netjes. Heb ik dezelfde vraag als eerst.
Deze vraag snap ik niet, ligt ongetwijfeld aan mij.
En de volgende die ik heb is een moderniseringsvraag.
Hoe sluit ik in de toekomst een zonnepaneel hierop aan en hoe groot moet dat wel niet zijn om in een gemiddelde Hollandse dag iig die 105 Ah op te laden?
Een zonnepaneel sluit je aan via een regelaar en een zekering, hoeveel detail wil je in het antwoord hebben?
Hoe groot je paneel moet zijn is een antwoord vol aannames.
Gemiddelde hollandse dag, stel in totaal 4 uur zon.
Opbrenst paneel 50% van de opgegeven Wp.
Accu half ontladen.
Er moet dus 52,5Ah worden bijgeladen.
laad rendement 80%, dit wordt dus ongeveer 65Ah.
laden in 4 uur, is dus 65/4 = 4 uur lang 16A.
Laadspanning gemiddeld 14V.
De benodigde Wp wordt dan 14V*16A*2(50%) = 450Wp.
Als aantekening wil ik hierbij geven dat ik in een gemiddelde hollandse zomerweek met in totaal 200Wp nooit stroom problemen heb. (27voeter met koelkast, nav pc, kids met mobieltjes etc.)
De acculader voor de walstroom mag vervangen. Een advies welke mag.
Mag van wie?
van mij mag alles.
En niet meteen verwijzen naar alle andere forum posts... daar heb ik er al heel veel van gelezen en toen gingen de schakelingetjes in mijn hoofd op nul. Het duizelt me.
Ik zoek iets in laymen terms, jip en janneke taal.
jip en janneke genoeg?