Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten
  • Pagina:
  • 1
  • 2

Onderwerp: Lood zuur hh accus opladen met dynamo.

Lood zuur hh accus opladen met dynamo. 05 juli 2021 17:16 #1301874

  • ReneK
  • ReneK's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4360
3Noreen schreef :
ReneK schreef :
3Noreen schreef :
ReneK schreef :
@3Noreen

enz enz... dynamo 14.4-14.6v

Ik meen me ook nog te herinneren dat jij problemen had met je agm accu's dat ze maar kort mee gingen.
En we willen blijkbaar echt beweren dat een lader met verschillende laad fasen gewoon flauwekul is.

Klopt , en dat was de reden om over te stappen naar lifepo4, AGM vind het helemaal niet leuk om iedere dag van 100 tot 50 en weer naar 100% te gaan , dan houden ze het (bij mij) 350 cycles vol
En dat was dus 1 jaar

Maar daar had een dc/dc volgens mij helemaal geen verschil in gemaakt vooral omdat 80% van de tijd al gebruikt gemaakt werd van een ‘ 3 stage dc/dc’ , alleen heet het dan een mppt controller gevoed door zonnepanelen ?

Maar die (onze) situatie is ook absoluut niet te vergelijken met wat TS beschrijft , vertrekken met volle akku’s, een uurtje motoren , beetje varen en laden met alternator , nachtje weg en bij terugkomst weer aan de Duitse landvast waarbij de akku’s met een walstroom lader afgetopt worden en dan in absorptie en float gaan

Als je nu even terug gaat naar mijn advies aan TS. En dan je wederom afvraagt of dat advies op de manier waarop je dat gedaan hebt afgebrand moet worden.

Ik vind het jammer dat je mij ergens iets ziet afbranden , een verschil van mening en/of het anders interpreteren van een huidige situatie en dus op een ander advies komen heeft niets met afbranden te maken ?

Maar ik geloof niet dat we hier verder uitkomen en tot iemand mij kan overtuigen dat een uurtje motoren met volle akku’s slecht is voor de akku’s en je dus beter een dc/dc (en voor de duidelijkheid , dan heb ik een Orion smart voor ogen) kunt gebruiken ondanks dat je ‘straks’ weer aan de walstroom hangt en je akku’s perfect onderhouden en geladen worden , blijf ik bij het standpunt dat in geval en beschreven situatie van TS een dc/dc weinig toevoegt en/of weinig verbetering gaat brengen tov laden met alternator voor dat uurtje motoren en sporadisch weer wat bijladen
www.svbluepearl.com

Inmiddels hebben we Kroatië verlaten en zijn we (weer) onderweg globaal richting Nieuw Zeeland ;)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Lood zuur hh accus opladen met dynamo. 05 juli 2021 17:23 #1301875

  • 3Noreen
  • 3Noreen's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 14907
ReneK schreef :
3Noreen schreef :
ReneK schreef :
3Noreen schreef :
ReneK schreef :
@3Noreen

enz enz... dynamo 14.4-14.6v

Ik meen me ook nog te herinneren dat jij problemen had met je agm accu's dat ze maar kort mee gingen.
En we willen blijkbaar echt beweren dat een lader met verschillende laad fasen gewoon flauwekul is.

Klopt , en dat was de reden om over te stappen naar lifepo4, AGM vind het helemaal niet leuk om iedere dag van 100 tot 50 en weer naar 100% te gaan , dan houden ze het (bij mij) 350 cycles vol
En dat was dus 1 jaar

Maar daar had een dc/dc volgens mij helemaal geen verschil in gemaakt vooral omdat 80% van de tijd al gebruikt gemaakt werd van een ‘ 3 stage dc/dc’ , alleen heet het dan een mppt controller gevoed door zonnepanelen ?

Maar die (onze) situatie is ook absoluut niet te vergelijken met wat TS beschrijft , vertrekken met volle akku’s, een uurtje motoren , beetje varen en laden met alternator , nachtje weg en bij terugkomst weer aan de Duitse landvast waarbij de akku’s met een walstroom lader afgetopt worden en dan in absorptie en float gaan

Als je nu even terug gaat naar mijn advies aan TS. En dan je wederom afvraagt of dat advies op de manier waarop je dat gedaan hebt afgebrand moet worden.

Ik vind het jammer dat je mij ergens iets ziet afbranden , een verschil van mening en/of het anders interpreteren van een huidige situatie en dus op een ander advies komen heeft niets met afbranden te maken ?

Maar ik geloof niet dat we hier verder uitkomen en tot iemand mij kan overtuigen dat een uurtje motoren met volle akku’s slecht is voor de akku’s en je dus beter een dc/dc (en voor de duidelijkheid , dan heb ik een Orion smart voor ogen) kunt gebruiken ondanks dat je ‘straks’ weer aan de walstroom hangt en je akku’s perfect onderhouden en geladen worden , blijf ik bij het standpunt dat in geval en beschreven situatie van TS een dc/dc weinig toevoegt en/of weinig verbetering gaat brengen tov laden met alternator voor dat uurtje motoren en sporadisch weer wat bijladen

Mijn tekst was letterlijk3Noreen schreef :
Ik zou het laten zoals het is. Geen problemen oplossen die er niet zijn.

Tenzij;
- Je toch binnenkort over wilt gaan op LiFePO4 accu.
- Je met behulp van de motor zonder walstroom je huis accu vol wil kunnen krijgen.

Maar je mag je best opwerpen als de accu expert hoor.
dat conservatieven in doorsnee hechten aan veiligheid, voorspelbaarheid en autoriteit, terwijl liberalen zich eerder thuis voelen bij nuance en complexiteit,
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Lood zuur hh accus opladen met dynamo. 05 juli 2021 17:36 #1301879

  • Bert6
  • Bert6's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 57
Allen, hartelijk dank voor de inhoudelijke reacties.

Enige nuancering. In de thuishaven lig de boot slechts af en toe aan de walstroom en weet ik niet of ik met volle accus vertrek. Vervolgens gaat het wel om recreatief gebruik, eigenlijk veel minder dan ik zou willen. Als ik de reacties lees zou ik het moeten redden zoals het nu zit maar zou een dc dc 3 fasen lader het nog een beetje beter kunnen doen en wellicht de hh accus een langer leven geven. Ligt er nu dus aan of ik snel over wil naar lfp of nog een tijdje wil wachten. :)

Gr. Bert
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Lood zuur hh accus opladen met dynamo. 05 juli 2021 17:41 #1301880

  • ReneK
  • ReneK's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4360
Praktijk voorbeeld

TS vertrekt zaterdag 8 uur ‘S morgens met volle akku’s van zijn ligplaats , en gaat een uurtje motoren , met een 55Ah alternator
Omdat de akku’s vol zijn gaat er geen stroom in de akku’s en alle opgewekte stroom wordt door de boord systemen gebruikt

Na een dag zeilen en een nacht ankeren zijn de akku’s (2x 80Ah , totaal 160Ah) nog 70% SoC , dus 48Ah verbruikt en staan op 12.5v

TS start de motor op Zondag ochtend voor een uurtje om de akku’s weer wat bij te laden met de alternator en er gaat 30Ah in en dus hebben we een SoC van (beetje laadverliezen , verminderde laadstroom opnames etc) 85% en akku spanning 12.7v

TS komt zondag middag ‘thuis’ , inmiddels is de SOC nog 60% en de akku spanning 12.4v maar moet nog een uurtje motoren voordat hij weer aan de walstroom kan hangen , tijdens dit uurtje gaat er 35-40Ah de akku in en bij aankomst is de SoC 80% , akku spanning is 12.6v en TS hangt het spul aan de walstroom lader en de lader gaat via bulk , absorptie naar float

Tijdens dit hele gebeuren komt de spanning niet hoog genoeg om een dc/dc te verantwoorden ? En is TS niet langer dan een paar dagen weg en niet lang genoeg weg om de AGM slechter te laten worden dan met dc/dc converter omdat hij simpelweg niet lang genoeg motort om de akku”s weer dusdanig vol te krijgen dat een dc/dc nodig en/of voordelig te zijn

Deze situatie veranderd natuurlijk *als* TS uren , achter elkaar motort en weken wegblijft van walstroom , dan wil je een optimaal laadregime kunnen aanbieden , maar dat zie ik niet uit zijn verhaal
www.svbluepearl.com

Inmiddels hebben we Kroatië verlaten en zijn we (weer) onderweg globaal richting Nieuw Zeeland ;)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Lood zuur hh accus opladen met dynamo. 05 juli 2021 17:52 #1301884

  • 3Noreen
  • 3Noreen's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 14907
Bert6 schreef :
Allen, hartelijk dank voor de inhoudelijke reacties.

Enige nuancering. In de thuishaven lig de boot slechts af en toe aan de walstroom en weet ik niet of ik met volle accus vertrek. Vervolgens gaat het wel om recreatief gebruik, eigenlijk veel minder dan ik zou willen. Als ik de reacties lees zou ik het moeten redden zoals het nu zit maar zou een dc dc 3 fasen lader het nog een beetje beter kunnen doen en wellicht de hh accus een langer leven geven. Ligt er nu dus aan of ik snel over wil naar lfp of nog een tijdje wil wachten. :)

Gr. Bert

Voor zover mijn kennis gaat ben je met vlag en wimpel geslaagd voor je examen begrijpend forum lezen. Het is precies zoals het jij samenvat.
dat conservatieven in doorsnee hechten aan veiligheid, voorspelbaarheid en autoriteit, terwijl liberalen zich eerder thuis voelen bij nuance en complexiteit,
Laatst bewerkt: 05 juli 2021 17:52 door 3Noreen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Lood zuur hh accus opladen met dynamo. 05 juli 2021 18:07 #1301888

  • PvO
  • PvO's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5219
3Noreen schreef :
Bert6 schreef :
Allen, hartelijk dank voor de inhoudelijke reacties.

Enige nuancering. In de thuishaven lig de boot slechts af en toe aan de walstroom en weet ik niet of ik met volle accus vertrek. Vervolgens gaat het wel om recreatief gebruik, eigenlijk veel minder dan ik zou willen. Als ik de reacties lees zou ik het moeten redden zoals het nu zit maar zou een dc dc 3 fasen lader het nog een beetje beter kunnen doen en wellicht de hh accus een langer leven geven. Ligt er nu dus aan of ik snel over wil naar lfp of nog een tijdje wil wachten. :)

Gr. Bert

Voor zover mijn kennis gaat ben je met vlag en wimpel geslaagd voor je examen begrijpend forum lezen. Het is precies zoals het jij samenvat.

Met toch nog een aanvulling nav deze opmerking:
weet ik niet of ik met volle accus vertrek

Misschien dat ik je opmerking verkeerd interpreteer, maar het recept om je loodaccus vroegtijdig naar de accuhemel te sturen is door ze niet volledig geladen te bewaren. Ook niet voor een paar dagen.
Iedereen heeft dezelfde wind, maar niet dezelfde zeilen
Laatst bewerkt: 05 juli 2021 18:08 door PvO.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Lood zuur hh accus opladen met dynamo. 05 juli 2021 18:50 #1301912

  • Bert6
  • Bert6's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 57
Bedankt voor de tip. Dan zal ik hem toch wat vaker aan het draadje hangen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Lood zuur hh accus opladen met dynamo. 05 juli 2021 19:38 #1301939

  • ReneK
  • ReneK's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4360
Bert6 schreef :
Bedankt voor de tip. Dan zal ik hem toch wat vaker aan het draadje hangen.

Lood akku’s leven het langst als je ze niet gebruikt en constant 100% vol houd
Als je ze wel gebruikt is het zaak om ze na gebruik zo snel mogelijk weer vol te krijgen en vol te houden dmv aan de walstroom laten liggen tijdens niet gebruik , met een goede lader natuurlijk die juist ingesteld is

Dus zoals PvO al zegt , het is funest om ze half geladen weg te leggen en constant aan de walstroom is vele malen beter dan ‘even een beetje bijladen voordat je weg gaat’
www.svbluepearl.com

Inmiddels hebben we Kroatië verlaten en zijn we (weer) onderweg globaal richting Nieuw Zeeland ;)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Lood zuur hh accus opladen met dynamo. 06 juli 2021 07:42 #1302013

  • koko
  • koko's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 15784
Hans V schreef :
koko schreef :
Een dc-dc regeling komt op mij wat onbehouwen over voor loodzuur accu’s. Dat kan lipo wel aan, maar loodzuur lang niet altijd. De spanningsregelaarnvan de dynamo is dan ook het contact kwijt met de accu.

Een 3-traps DC-DC lader is prima voor je loodzuur hh accu's. Ik weet niet wat daar onbehouwen aan is.

I stand corrected ;) Ik ging uit van een DC-DC converter, niet van een DC-DC lader. Me even zitten inlezen en dat is inderdaad een ander verhaal.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
  • Pagina:
  • 1
  • 2
Tijd voor maken pagina: 0.135 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl