Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten
  • Pagina:
  • 1
  • 2

Onderwerp: Lood zuur hh accus opladen met dynamo.

Lood zuur hh accus opladen met dynamo. 04 juli 2021 19:28 #1301605

  • Bert6
  • Bert6's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 57
Hallo allemaal,

Ik volg met grote belangstelling alle verhandelingen over grote lifepo4 accu’s en de eigenaardigheden waar je dan rekening mee moet houden. Ik ben echter nog niet zover. Ik heb een tijdje geleden een andere boot gekocht waar nog goede accus in staan. In het kort wat aan boord is:
1x 70 ah start
2 x 80 ah hh (parallel)
Wal lader
3gm30f met naar ik aanneem 55 a dynamo.
Tijdens motor varen zet een relais de accus parallel.

Nu zijn er verschillende manieren om de accus met de dynamo te laden. Een relais (zoals nu), een diodebrug, of een dc dc lader.

Ik vraag me af wat er beter is.

Ik ga ervan uit dat de hh accus een lagere spanning hebben dan de startaccu bij wegvaren. Als de startaccu vol is moeten de hh accus nog een tijd geladen worden op een hogere spanning toch?

Is ook in dit geval een dc dc lader het beste met een ‘echte’ 3 fasen curve? En welke zou dan goed zijn? Ik neem aan flink lager dan de 55 a. Maar zou 30 al teveel zijn?
Of alles lekker laten zitten zoals het denk ik al vele jaren heeft gewerkt?

Als de motor bij mij aangaat dan is het al snel meer dan een uur ( koudum-stavoren, sluisje door bv) en in de thuishaven lig ik alleen aan de walstroom als het nodig is.

Het inbouwen van een dc dc lader is wel een goede voorbereiding op een toekomstige overstap naar lifepo4 denk ik.

Ik denk dat er hier veel expertise is en heb al eea gelezen maar ik zag hier nog geen antwoord op. Ik kijk uit naar reacties.

Gr. Bert
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Lood zuur hh accus opladen met dynamo. 04 juli 2021 19:33 #1301607

  • JB-NL
  • JB-NL's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3608
Victron Cyrix Scheidingsrelais?
Laadt eerst je start accu voldoende op en daarna je hh accu.
JB
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Lood zuur hh accus opladen met dynamo. 04 juli 2021 20:04 #1301611

  • koko
  • koko's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 15784
Ik zou het eerst eens gaan volgen. Dat scheidingsrelais wordt al jaren toegepast en er zijn vele fans van het ding. Dat zit best goed in elkaar.

Simpelweg een multimeter er aan, op volt uitlezen en volg het tijdens je rit van een uur. Bij action koop je er twee voor weinig, kan je zowel start als huishoudbank volgen. Nog beter een accumonitor, maar dat is een stuk kostbaarder.

Met je dynamo krijg je de accu nooit helemaal goed vol. Dat kan een acculader beter en nauwkeuriger. Zelf laat ik de laders dat klusje altijd afmaken, zelfs na een langere motortocht (voor ons soms 2 uur onbezeilde koersen). Zelf heb ik een Argofet scheidingsdiode, omdat deze zonder verlies werkt. Een dc-dc regeling komt op mij wat onbehouwen over voor loodzuur accu’s. Dat kan lipo wel aan, maar loodzuur lang niet altijd. De spanningsregelaarnvan de dynamo is dan ook het contact kwijt met de accu.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Lood zuur hh accus opladen met dynamo. 04 juli 2021 20:09 #1301613

  • Hans V
  • Hans V's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4501
Bert6 schreef :
Is ook in dit geval een dc dc lader het beste met een ‘echte’ 3 fasen curve? En welke zou dan goed zijn? Ik neem aan flink lager dan de 55 a. Maar zou 30 al teveel zijn?
Of alles lekker laten zitten zoals het denk ik al vele jaren heeft gewerkt?

Bert6 schreef :
Het inbouwen van een dc dc lader is wel een goede voorbereiding op een toekomstige overstap naar lifepo4 denk ik.

Klopt. Als je zeker weet dat je je dynamo nooit gaat upgraden voor een zwaarder exemplaar heeft het inderdaad geen zin om een 50A DC-DC converter te installeren.

Maar op de Mastervolt Mac Plus kun je de van de dynamo af te nemen laadstroom beperken tot een voor de dynamo acceptabele waarde. Mocht je je dynamo bij de overgang op LFP ook upgraden dan kun je met dezelfde Mac Plus uit en hoef je slechts de laadstroom hoger in te stellen.

LFP accu's accepteren veel hogere laadstromen dan loodzuur accu's en zijn dus sneller vol als je ze een hogere laadstroom aan kunt bieden. Een zwaardere dynamo bij je overgang naar LFP kan dus zeker de moeite waard zijn als laden op de dynamo structureel onderdeel is van je energiehuishouding.
Dufour 405 GL

www.sailasailing.nl
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Lood zuur hh accus opladen met dynamo. 04 juli 2021 20:16 #1301617

  • ReneK
  • ReneK's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4360
Ik zou hier lekker nix aan doen

160Ah huis akku kun je prima laden met een 55A alternator
Ik neem aan dat je meestal aan de walstroom ligt , dus dan worden de akku’s prima op peil gehouden door de lader

Het starten van een motor kost 1 a 2 Ah , dat is ook in de eerste paar minuten weer vol

Lekker houden zo en geen problemen proberen op te lossen die er niet zijn
www.svbluepearl.com

Inmiddels hebben we Kroatië verlaten en zijn we (weer) onderweg globaal richting Nieuw Zeeland ;)
Laatst bewerkt: 04 juli 2021 20:17 door ReneK.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Lood zuur hh accus opladen met dynamo. 04 juli 2021 20:41 #1301621

  • Hans V
  • Hans V's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4501
koko schreef :
Een dc-dc regeling komt op mij wat onbehouwen over voor loodzuur accu’s. Dat kan lipo wel aan, maar loodzuur lang niet altijd. De spanningsregelaarnvan de dynamo is dan ook het contact kwijt met de accu.

Het gaat TS om het laden van de huishoud accu's. De dynamo regelt standaard op de startaccu (die parallel staat aan de ingang van de DC-DC lader). Zolang het ingangsspanningsbereik van de DC-DC converter goed staat ingesteld (en deze dus niet voortijdig uitschakelt) zal de dynamo stroom blijven leveren aan de DC-DC converter.

Pas als de LFP bank en startaccu vol zijn zal er (vrijwel) geen laadstroom meer worden afgenomen en zal de spanning aan de dynamo-uitgang oplopen en de regelaar terugregelen, net als bij alleen een (volle) startaccu. Onze Mac Plus DC-DC lader schakelt met een vertraging in, de eerste laadstroom van de dynamo na het starten gaat dus naar de startaccu (die doorgaans vrij snel weer vol is).

Een 3-traps DC-DC lader is prima voor je loodzuur hh accu's. Ik weet niet wat daar onbehouwen aan is.
Dufour 405 GL

www.sailasailing.nl
Laatst bewerkt: 04 juli 2021 21:08 door Hans V.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Lood zuur hh accus opladen met dynamo. 04 juli 2021 20:45 #1301622

  • Hans V
  • Hans V's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4501
ReneK schreef :
Lekker houden zo en geen problemen proberen op te lossen die er niet zijn

Dat geldt alleen bij loodzuur hh accu's, hoewel een 3 traps DC-DC lader ook daar geen kwaad kan. Zodra TS op LFP overstapt zal hij wel degelijk iets moeten als hij ook de service bank op zijn dynamo wil blijven laden.
Dufour 405 GL

www.sailasailing.nl
Laatst bewerkt: 05 juli 2021 08:22 door Hans V.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Lood zuur hh accus opladen met dynamo. 05 juli 2021 07:51 #1301676

  • 3Noreen
  • 3Noreen's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 14907
Ik zou het laten zoals het is. Geen problemen oplossen die er niet zijn.

Tenzij;
- Je toch binnenkort over wilt gaan op LiFePO4 accu.
- Je met behulp van de motor zonder walstroom je huis accu vol wil kunnen krijgen. Met een standaard dynamo regelaar gaat dat niet in een paar uur gebeuren. De laadstroom gaat bij een standaard regelaar na ongeveer een half uur drastisch omlaag zonder dat de accu daadwerkelijk vol is.

Wat een goede indicatie is voor max ampère die je over langere tijd uit de dynamo kunt trekken is de maat van de gemonteerde V-snaar. De meeste kleine motoren hebben vaak een 9,5mm V-snaar. Daar ligt het max bij ±30A. Ga je meer trekken moet je voor de zekerheid elk jaar de V-snaar vervangen. Kun je ook vrij makkelijk waarnemen door de het zwarte rubber slijpsel wat rondom de snaar ontstaat.
dat conservatieven in doorsnee hechten aan veiligheid, voorspelbaarheid en autoriteit, terwijl liberalen zich eerder thuis voelen bij nuance en complexiteit,
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Lood zuur hh accus opladen met dynamo. 05 juli 2021 08:23 #1301690

  • ReneK
  • ReneK's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4360
@hans , noreen

Ts zegt zelf dat hij (nog) niet toe Is aan lifepo4 , dus ik reageer op de huidige situatie

Een dc/dc converter veranderd helemaal niets aan de laadstroom acceptatie , die zal ook met een dc/dc converter gewoon laag blijven met lood akku’s en zal het laden niet (veel) versnellen tov laden met alleen de alternator

Als ts in de toekomst wel overstapt naar lifepo4 is het vroeg genoeg om het hele laad en gebruik systeem onder de loep te nemen maar persoonlijk zie ik geen (grote) verbetering met een dc/dc converter tov laden met alleen een alternator bij gebruik van lood akku’s
www.svbluepearl.com

Inmiddels hebben we Kroatië verlaten en zijn we (weer) onderweg globaal richting Nieuw Zeeland ;)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Lood zuur hh accus opladen met dynamo. 05 juli 2021 08:30 #1301694

Het grote verschil tussen conventioneel en lifepo is dat deze zo een lage inwendige weerstand hebben. Daardoor worden de stromen veel hoger. Je dynamo wordt daardoor te heet. En moet je dus wat gaan doen om die te beschermen.

Maar met de huidige setup van TS is naar mijn mening de enige voorbereiding op de transitie naar lifepo het sparen om het budget voor de boot omhoog te krikken ( als dat nog nodig is).
Aanschaf van de verschillende onderdelen is even slikken. Maar op de lange tijd goedkoper. Als je je boot niet verkoopt ondertussen...
Ontwerper van de RoosMux, en andere apparaatjes.
www.viax.nl

It's been said that a boat is a vessel continually looking for ways to sink itself..
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Lood zuur hh accus opladen met dynamo. 05 juli 2021 09:53 #1301713

  • Hans V
  • Hans V's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4501
ReneK schreef :
Een dc/dc converter veranderd helemaal niets aan de laadstroom acceptatie , die zal ook met een dc/dc converter gewoon laag blijven met lood akku’s en zal het laden niet (veel) versnellen tov laden met alleen de alternator.

De laadstroom gaat bij loodzuur accu's met een DC-DC lader niet zozeer omhoog (wordt voor zover ik zie ook nergens beweerd). Het zou zelfs kunnen dat de laadstroom iets minder is omdat de DC-DC converter geen 100% rendement heeft, hoewel dit op den duur door een passender laadspanning mogelijk wel weer wordt gecompenseerd. Ik heb zelf nooit een test gedaan mét en zònder DC-DC lader met een loodzuur service bank (en bij lang en kort motoren) dus kan daar geen harde uitspraken over doen.

Maar TS vraagt of het installeren van een DC-DC lader een goede voorbereiding is op zijn toekomstige LFP setup. Hoewel de DC-DC converter in zijn loodzuur periode dus niet per definitie een hogere laadsnelheid geeft wordt zijn loodzuur service bank tijdens lang motoren wel optimaal geladen. Van een doorsnee dynamo (zonder meertraps laadalgoritme) hoef je dat niet te verwachten.
Dufour 405 GL

www.sailasailing.nl
Laatst bewerkt: 05 juli 2021 09:59 door Hans V.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Lood zuur hh accus opladen met dynamo. 05 juli 2021 12:07 #1301763

  • Waterblok
  • Waterblok's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5261
Ik heb een startaccu en 2 hh accu's van 2x180Ah.
Door de week aan de Victron multiplus en in weekend expres niet.
Start en hh gescheiden door relais.

Ging ruim 30 jaar goed de accu's gingen na 11 jaar kapot omdat de voorganger van de multiplus kapot ging dat had ik effe niet in de gaten de accu's kapotgekookt, mijn bed was lekker warm...
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Lood zuur hh accus opladen met dynamo. 05 juli 2021 13:51 #1301818

  • 3Noreen
  • 3Noreen's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 14907
ReneK schreef :
@hans , noreen
Een dc/dc converter veranderd helemaal niets aan de laadstroom acceptatie , die zal ook met een dc/dc converter gewoon laag blijven met lood akku’s en zal het laden niet (veel) versnellen tov laden met alleen de alternator

De regelaar van een dynamo zal afgesteld zijn op 1 spanning. Als het goed is een spanning die niet schadelijk is voor een volledig geladen start accu. We noemen dit ook wel de float spanning. Een DC-DC lader zoals de victron orion smart heeft een laad algoritme en kent op zijn minst drie spanning niveaus. Bulk, Absorption en Float. Gaan we nu opeens beweren dat dit niet een efficiëntere manier van van laden is ? Voor wie dat werkelijk meent moet toch nog maar het boek van victron doornemen.
dat conservatieven in doorsnee hechten aan veiligheid, voorspelbaarheid en autoriteit, terwijl liberalen zich eerder thuis voelen bij nuance en complexiteit,
Laatst bewerkt: 05 juli 2021 13:54 door 3Noreen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Lood zuur hh accus opladen met dynamo. 05 juli 2021 15:04 #1301841

  • ReneK
  • ReneK's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4360
@3Noreen

Voor zover ik weet staat een alternator regelaar afgesteld op 14.4-14.6v
Dit is een prima spanning om een volle set AGM’s vol te houden bij het wegvaren uit de haven tijdens een uurtje motoren

Dit is ook een prima spanning om na een nachtje ankeren de akku’s weer een beetje bij te houden

Dit is inderdaad geen goede spanning om dagen/weken op de AGM akku’s te zetten aan de walstroom , maar daar heeft TS dan ook een walstroom lader voor welke via bulk absorptie naar 13.5v float gaat

Wil ik hiermee zeggen dat een dc/dc slechter is dan een alternator ? Absoluut niet
Wil ik hiermee zeggen dat een dc/dc overbodig is voor de huidige situatie van TS ? Absoluut wel

Mocht TS in de toekomst over stappen op lifepo4 is het vroeg genoeg om een dc/dc mee te nemen in het verhaal maar ik vind het een beetje overbodig in de huidige situatie, en het gebruik dat TS schetst, om nu al dan maar vast een dc/dc in te bouwen waar ik in de huidige situatie en gebruik de meerwaarde absoluut niet van zie ?

Misschien maak ik het soms te makkelijk maar in dit geval (uurtje motoren uit de haven met volle akku’s) zie ik nul meerwaarde
www.svbluepearl.com

Inmiddels hebben we Kroatië verlaten en zijn we (weer) onderweg globaal richting Nieuw Zeeland ;)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Lood zuur hh accus opladen met dynamo. 05 juli 2021 15:26 #1301845

  • PvO
  • PvO's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5219
Even een praktijkvoorbeeld.

Al jaren vaar ik rond met een Yanmar 2YM15 met een 65A? hitachi dynamo.
Zodra mijn AGM huishoud accu's (190Ah) voor zo'n 85% vol zijn daalt de laadstroom naar bijna niks.
Hier zijn twee oorzaken voor:
één de laadspanning van mijn dynamo is ongeveer 14V (voor de startaccu wel fijn)
twee ik vermoed dat mijn dynamo is uitgerust met temperatuurbeveiliging die de laadspanning terugschroeft bij oplopende temperatuur.

In het kader van mijn voorbereiding op de overstap naar LifePo4 accu's heb ik onlangs een Victron orion smart van 18A geïnstalleerd.

Nu is het wel mogelijk mijn accu's tot 100% te laden varend op de motor.
Wel wordt, de dynamo warmer dan ik had verwacht.
Ongeveer 80 graden op kruissnelheid en wel 95 graden bij stationair.
Deze temperaturen zijn gemeten met een goedkope infrarood thermometer.

Ben er nog niet helemaal uit of deze temperaturen schadelijk zijn voor de dynamo.
Gelukkig is het laden met de dynamo niet mijn belangrijkste bron om de accu's op te laden.
Doorgaans zijn er genoeg zonnepanelen aan boord om die klus te klaren.
Iedereen heeft dezelfde wind, maar niet dezelfde zeilen
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Lood zuur hh accus opladen met dynamo. 05 juli 2021 15:45 #1301848

  • Hans V
  • Hans V's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4501
PvO schreef :
één de laadspanning van mijn dynamo is ongeveer 14V (voor de startaccu wel fijn)

Niet als je lange tochten maakt en op een windstille dag motort. De startaccu zou dan ook graag een float spanning krijgen en gaat gassen omdat hij wordt overladen. Die vaste dynamospanning is prima als je (zoals het gros van de zeilers) de motor telkens maar kort gebruikt. Die standaard spanning is een compromis om de zaak werkend maar ook goedkoop te houden.

PvO schreef :
twee ik vermoed dat mijn dynamo is uitgerust met temperatuurbeveiliging die de laadspanning terugschroeft bij oplopende temperatuur.

Dat dacht ik ook een tijd, maar volgens een dynamo expert die ik voor mijn LFP verhaal en onlangs opnieuw sprak beschikken de meeste standaarddynamo's op scheepsdieseltjes niet over zo'n regeling. Het is meestal aan of uit, maar misschien heb jij wel zo'n geavanceerdere dynamo.

PvO schreef :
Wel wordt, de dynamo warmer dan ik had verwacht.
Ongeveer 80 graden op kruissnelheid en wel 95 graden bij stationair.
Deze temperaturen zijn gemeten met een goedkope infrarood thermometer.

Ben er nog niet helemaal uit of deze temperaturen schadelijk zijn voor de dynamo.

Alle hogere temperaturen leiden tot een vermindering van de levensduur van je dynamo, maar 80-95 graden betekent - volgens diezelfde expert - niet per definitie het spoedige einde van je alternator. Maar lager is dus altijd beter.
Dufour 405 GL

www.sailasailing.nl
Laatst bewerkt: 05 juli 2021 16:25 door Hans V.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Lood zuur hh accus opladen met dynamo. 05 juli 2021 15:54 #1301854

  • ReneK
  • ReneK's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4360
@PvO

En 3 : bij het stijgen van de SoC van loodakku’s verminderd de stroom opname van de akku’s tot maar enkele procenten van de totale akku capaciteit
Dit is gewoon inherent aan het type akku en alle lood akku’s hebben hier ‘last’ van

Vanaf 50% tot 85% duurt net zolang , of misschien zelfs minder lang , dan de laatste 15% laden
www.svbluepearl.com

Inmiddels hebben we Kroatië verlaten en zijn we (weer) onderweg globaal richting Nieuw Zeeland ;)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Lood zuur hh accus opladen met dynamo. 05 juli 2021 16:04 #1301859

  • 3Noreen
  • 3Noreen's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 14907
ReneK schreef :
@3Noreen

enz enz... dynamo 14.4-14.6v

Ik meen me ook nog te herinneren dat jij problemen had met je agm accu's dat ze maar kort mee gingen.
En we willen blijkbaar echt beweren dat een lader met verschillende laad fasen gewoon flauwekul is.
dat conservatieven in doorsnee hechten aan veiligheid, voorspelbaarheid en autoriteit, terwijl liberalen zich eerder thuis voelen bij nuance en complexiteit,
Laatst bewerkt: 05 juli 2021 16:11 door 3Noreen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Lood zuur hh accus opladen met dynamo. 05 juli 2021 16:27 #1301864

  • ReneK
  • ReneK's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4360
3Noreen schreef :
ReneK schreef :
@3Noreen

enz enz... dynamo 14.4-14.6v

Ik meen me ook nog te herinneren dat jij problemen had met je agm accu's dat ze maar kort mee gingen.
En we willen blijkbaar echt beweren dat een lader met verschillende laad fasen gewoon flauwekul is.

Klopt , en dat was de reden om over te stappen naar lifepo4, AGM vind het helemaal niet leuk om iedere dag van 100 tot 50 en weer naar 100% te gaan , dan houden ze het (bij mij) 350 cycles vol
En dat was dus 1 jaar

Maar daar had een dc/dc volgens mij helemaal geen verschil in gemaakt vooral omdat 80% van de tijd al gebruikt gemaakt werd van een ‘ 3 stage dc/dc’ , alleen heet het dan een mppt controller gevoed door zonnepanelen ?

Maar die (onze) situatie is ook absoluut niet te vergelijken met wat TS beschrijft , vertrekken met volle akku’s, een uurtje motoren , beetje varen en laden met alternator , nachtje weg en bij terugkomst weer aan de Duitse landvast waarbij de akku’s met een walstroom lader afgetopt worden en dan in absorptie en float gaan
www.svbluepearl.com

Inmiddels hebben we Kroatië verlaten en zijn we (weer) onderweg globaal richting Nieuw Zeeland ;)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Lood zuur hh accus opladen met dynamo. 05 juli 2021 16:30 #1301866

  • Hans V
  • Hans V's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4501
3Noreen schreef :
Ik meen me ook nog te herinneren dat jij problemen had met je agm accu's dat ze maar kort mee gingen.

Wij hadden ook kortlevende AGM service accu's, die bij ons niet dagelijks naar 50% SOC gingen.
Dat was in een traditionele setup met scheidingsdiode tussen start- en serviceaccu's. Dus zonder meertraps DC-DC lader. Ik weet niet of we hetzelfde probleem hadden gehad als we toen al de scheidingsdiode hadden vervangen door onze huidige Mac Plus. Die kwam pas in beeld bij onze overstap naar LFP (en was toen ook nog maar kort op de markt).
Dufour 405 GL

www.sailasailing.nl
Laatst bewerkt: 05 juli 2021 16:33 door Hans V.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Lood zuur hh accus opladen met dynamo. 05 juli 2021 16:52 #1301868

  • 3Noreen
  • 3Noreen's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 14907
ReneK schreef :
3Noreen schreef :
ReneK schreef :
@3Noreen

enz enz... dynamo 14.4-14.6v

Ik meen me ook nog te herinneren dat jij problemen had met je agm accu's dat ze maar kort mee gingen.
En we willen blijkbaar echt beweren dat een lader met verschillende laad fasen gewoon flauwekul is.

Klopt , en dat was de reden om over te stappen naar lifepo4, AGM vind het helemaal niet leuk om iedere dag van 100 tot 50 en weer naar 100% te gaan , dan houden ze het (bij mij) 350 cycles vol
En dat was dus 1 jaar

Maar daar had een dc/dc volgens mij helemaal geen verschil in gemaakt vooral omdat 80% van de tijd al gebruikt gemaakt werd van een ‘ 3 stage dc/dc’ , alleen heet het dan een mppt controller gevoed door zonnepanelen ?

Maar die (onze) situatie is ook absoluut niet te vergelijken met wat TS beschrijft , vertrekken met volle akku’s, een uurtje motoren , beetje varen en laden met alternator , nachtje weg en bij terugkomst weer aan de Duitse landvast waarbij de akku’s met een walstroom lader afgetopt worden en dan in absorptie en float gaan

Als je nu even terug gaat naar mijn advies aan TS. En dan je wederom afvraagt of dat advies op de manier waarop je dat gedaan hebt afgebrand moet worden.
dat conservatieven in doorsnee hechten aan veiligheid, voorspelbaarheid en autoriteit, terwijl liberalen zich eerder thuis voelen bij nuance en complexiteit,
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Lood zuur hh accus opladen met dynamo. 05 juli 2021 17:00 #1301870

  • PvO
  • PvO's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5219
ReneK schreef :
@PvO

En 3 : bij het stijgen van de SoC van loodakku’s verminderd de stroom opname van de akku’s tot maar enkele procenten van de totale akku capaciteit
Dit is gewoon inherent aan het type akku en alle lood akku’s hebben hier ‘last’ van

Vanaf 50% tot 85% duurt net zolang , of misschien zelfs minder lang , dan de laatste 15% laden
Ik weet hoe het laden van loodaccus verloopt.
Met een laadspanning van 14V of nog iets minder wordt er vanaf 85% bijna niets meer geladen.
Mijn AGM accu's hebben een bulkspanning van ongeveer 14,7V nodig.
@HansV ik vaar meerdere keren per jaar zeker 4 uur of langer op de motor, tot nu toe gaat dat prima.
Iedereen heeft dezelfde wind, maar niet dezelfde zeilen
Laatst bewerkt: 05 juli 2021 17:01 door PvO.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Lood zuur hh accus opladen met dynamo. 05 juli 2021 17:01 #1301871

  • 3Noreen
  • 3Noreen's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 14907
Hans V schreef :
3Noreen schreef :
Ik meen me ook nog te herinneren dat jij problemen had met je agm accu's dat ze maar kort mee gingen.

Wij hadden ook kortlevende AGM service accu's, die bij ons niet dagelijks naar 50% SOC gingen.
Dat was in een traditionele setup met scheidingsdiode tussen start- en serviceaccu's. Dus zonder meertraps DC-DC lader. Ik weet niet of we hetzelfde probleem hadden gehad als we toen al de scheidingsdiode hadden vervangen door onze huidige Mac Plus. Die kwam pas in beeld bij onze overstap naar LFP (en was toen ook nog maar kort op de markt).

Hoe beter de kwaliteit van de agm of deep cycle accu hoe noodzakelijker het wordt om een meer traps lader te gebruiken. Of dat nu DC-DC of walstroom is maakt niet uit. Als je ze niet laad tot 14,7-15,0 volt afhankelijk van de accu en bij 100%soc overgaat op float van 13,8V hebben ze een kort leven. Het staat ook zo in alle data sheets. Mijn odyssey accu's gingen 11 jaar mee. Blijkbaar deed ik iets goed.
dat conservatieven in doorsnee hechten aan veiligheid, voorspelbaarheid en autoriteit, terwijl liberalen zich eerder thuis voelen bij nuance en complexiteit,
Laatst bewerkt: 05 juli 2021 17:04 door 3Noreen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Lood zuur hh accus opladen met dynamo. 05 juli 2021 17:04 #1301872

  • PvO
  • PvO's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5219
Dat laatste kan ik onderschrijven, al eens binnen 2 jaar een victron agm set om zeep geholpen door een acculader die op 14,4V stond afgesteld en een zomervakantie met zonnepanelen die te weinig capaciteit hadden om dagelijks de accu vol te krijgen.
Iedereen heeft dezelfde wind, maar niet dezelfde zeilen
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Lood zuur hh accus opladen met dynamo. 05 juli 2021 17:14 #1301873

  • Hans V
  • Hans V's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4501
3Noreen schreef :
Hans V schreef :
Wij hadden ook kortlevende AGM service accu's, die bij ons niet dagelijks naar 50% SOC gingen.
Dat was in een traditionele setup met scheidingsdiode tussen start- en serviceaccu's. Dus zonder meertraps DC-DC lader. Ik weet niet of we hetzelfde probleem hadden gehad als we toen al de scheidingsdiode hadden vervangen door onze huidige Mac Plus. Die kwam pas in beeld bij onze overstap naar LFP (en was toen ook nog maar kort op de markt).

Hoe beter de kwaliteit van de agm of deep cycle accu hoe noodzakelijker het wordt om een meer traps lader te gebruiken. Of dat nu DC-DC of walstroom is maakt niet uit. Als je ze niet laad tot 14,7-15,0 volt afhankelijk van de accu en bij 100%soc overgaat op float van 13,8V hebben ze een kort leven. Het staat ook zo in alle data sheets. Mijn odyssey accu's gingen 11 jaar mee. Blijkbaar deed ik iets goed.

Onze AGM's lagen regelmatig (en lang) aan onze Mastervolt MassCombi meertrapslader, die was ingesteld op de laadspanningen in de specificatie van de accu's. Misschien twee keer om zeep geholpen door lang motoren met vaste (hoge) laadspanning van de dynamo? We zullen het nooit weten, nu alleen nog een loodzuur startaccu.
Dufour 405 GL

www.sailasailing.nl
Laatst bewerkt: 05 juli 2021 17:16 door Hans V.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
  • Pagina:
  • 1
  • 2
Tijd voor maken pagina: 0.158 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl