Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: Navigatie op 230V

Navigatie op 230V 08 juli 2021 13:22 #1302632

Even een wild idee toetsen: wat zijn de voordelen, nadelen en risico’s om een (niet kritisch) deel van de navigatieapparatuur te voeden vanuit een inverter?

Ik heb nog nooit een inverter op een zeilboot gehad en krijg wat rillingen gezien hoe vochtig deze omgeving vaak is en extra eissen aan de installatie vereist. Mijn nieuwe boot heeft een oude Victron inverter (trapezium) van 450W. Te licht voor een stofzuiger of espressomachine en nu verder niet aangesloten (alleen los stopcontact op het apparaat).

Ik kan het van boord halen of laten zitten. Waar gebruiken jullie je inverter voor eigenlijk?

Ik zat te denken: als dit werkt met dit (trapeziumvormige ouput...) type: ik ben nu voornemens om 3 DCDC converters te gaan gebruiken (Chinees spul, weet niet of deze veel vervuiling zullen gaan geven):
-LCD monitor
-miniPC
-DAC

Er is gevoelige ontvangstapparatuur aan boord. Om dit te voeden vanuit de inverter kan ik de meegeleverde netadapters gebruiken ipv de DCDC converters en zou ik evt nadelige galvanische aardlussen kunnen voorkomen. Schiet ik daar iets mee op/krijg ik andere ellende terug?

Hoe valt dit bij jullie? Wat (en hoe reeel) zijn de risico’s? Als jullie een inverter hebben: wat doe je er wél mee? Gevoelsmatig is het voor mij over de top om op een 27 ft boot een AC systeem aan te leggen, buiten eventuele risico’s die ik nog niet helder zie.
Laatst bewerkt: 08 juli 2021 13:25 door Nachtvlinder.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Navigatie op 230V 08 juli 2021 13:52 #1302643

  • sy helios
  • sy helios's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 13618
boormachine, schuurmachine
meer moet je niet willen..
Helios is de zonnegod, Zoon van het Titanenpaar Hyperion en Theia, broer van Selene (Maan) en Eos (dageraad). Met zijn zonnewagen rijst hij bij dageraad op uit de Okeanos, rijdt langs de hemelkoepel en verdwijnt `s avonds in het westen weer in de oceaan.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Navigatie op 230V 08 juli 2021 13:52 #1302645

  • Apae
  • Apae's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6594
Ik heb er in de auto eentje om laptops en dergelijke te laden als ik kampeer met een tent. Spul waar ik geen 12V lader voor heb dus.
Op de boot alleen 230 als we een touwtje naar de wal uitrollen, maar daar zou je 'm ook kunnen gebruiken als je niet standaard in jachthavens ligt.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Navigatie op 230V 08 juli 2021 13:53 #1302646

Ja, dat lijkt me nu een voorbeeld van "over the top".
Ontwerper van de RoosMux, en andere apparaatjes.
www.viax.nl

It's been said that a boat is a vessel continually looking for ways to sink itself..
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Navigatie op 230V 08 juli 2021 14:03 #1302653

Wij gebruiken soms een 230V convertor voor een laptop.
Als je een 115V 400Hz 3phase convertor gebruikt zou je navigatieapparatuur uit een vliegtuig kunnen gebruiken. Of dat over de top is kan je alleen zelf beslissen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Navigatie op 230V 08 juli 2021 16:54 #1302704

sy helios schreef :
boormachine, schuurmachine
meer moet je niet willen..

Waarom niet?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Navigatie op 230V 08 juli 2021 16:57 #1302705

Vroeger hadden laptops een hele lading condensatoren en zooi aan boord voor stabilisatie van de voeding, maar die zijn vaak al wegbezuinigd.

Tegenwoordig moet je er niet gek van op kijken dat een laptop de kwaliteit van de aangeboden voeding meet en daarop besluit niet te laden. (Gezien bij een Dell met de originele lader achter een 230V omvormer). Dus valt de laptop als toepassing in een aantal gevallen af.
Laatst bewerkt: 08 juli 2021 16:58 door Account op verzoek verwijderd 3.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Navigatie op 230V 08 juli 2021 17:02 #1302708

  • Palomine
  • Palomine's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6318
Nachtvlinder schreef :
Waarom niet?

Ik kan me voorstellen dat je een tocht wil varen met bijvoorbeeld laptop navigatie. De batterij van de laptop houdt het maar beperkt uit en dan wil je de laptop toch wel extra gevoed hebben. Als er voldoende capaciteit aan boord is lijkt mij een omvormer wel een goede oplossing.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Navigatie op 230V 08 juli 2021 17:06 #1302712

reuver schreef :
Tegenwoordig moet je er niet gek van op kijken dat een laptop de kwaliteit van de aangeboden voeding meet en daarop besluit niet te laden. (Gezien bij een Dell met de originele lader achter een 230V omvormer). Dus valt de laptop als toepassing in een aantal gevallen af.

Ok, maar dat pleit dan ook niet voor een goedkope dcdc converter. Een Victron sinusomvormer (niet aanwezig hier...) kan beter zijn dan het net...
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Navigatie op 230V 08 juli 2021 17:06 #1302713

  • PvO
  • PvO's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5219
Inverter gebruiken voor navigatie, waarom niet?
Enige nadeel wat ik kan verzinnen het wat hogere verbruik door een extra omzetting.
Als er genoeg energie is speelt dat probleem niet zo.
Wij gebruiken de inverter voornamelijk voor het opladen van allerlei apparatuur.
M.i. een stuk praktischer dan elke keer weer opzoek naar 12V laders.
Iedereen heeft dezelfde wind, maar niet dezelfde zeilen
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Navigatie op 230V 08 juli 2021 17:34 #1302724

  • sy helios
  • sy helios's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 13618
laptop laden bij ons met een 12V adapter
zou niet weten waarom je zo'n potentiele 230v stoorzender zou gebruiken..
en wat daar het voordeel van zou zijn

andere prut gaat gewoon via 12V dan wel 12v/USB laden
Helios is de zonnegod, Zoon van het Titanenpaar Hyperion en Theia, broer van Selene (Maan) en Eos (dageraad). Met zijn zonnewagen rijst hij bij dageraad op uit de Okeanos, rijdt langs de hemelkoepel en verdwijnt `s avonds in het westen weer in de oceaan.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Navigatie op 230V 08 juli 2021 18:03 #1302728

Het gaat om een 27 voeter.
Niet een boot waar je voldoende accu's op kwijt kan om een inverter aan te sturen.
Ja in nood, met een soldeerbout of boormachine, als je niet anders kan.
van 12 VDC naar 230 VAC en dan weer terug naar 12-19 VDC is niet echt efficient.
Plus het verbruik van de inverter zelf. ( ook zonder belasting)
Ontwerper van de RoosMux, en andere apparaatjes.
www.viax.nl

It's been said that a boat is a vessel continually looking for ways to sink itself..
Laatst bewerkt: 08 juli 2021 18:05 door Account op verzoek verwijderd 13.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Navigatie op 230V 08 juli 2021 18:04 #1302729

Nachtvlinder schreef :
Ik kan het van boord halen of laten zitten. Waar gebruiken jullie je inverter voor eigenlijk?
Wat me bij een vorige boot de avond voor een langere lastige meerdaagse tocht op zee is overkomen is dat de "12V sigaretten aansteker aansluiting" niet werkte.... Ik had op die boot geen plotter en navigeerde met tablet, telefoon en portofoon (met gps en waypoints). Al deze apparaten kon ik alleen opladen met de 12V sigaretten aansteker... De tablet en telefoon wel met powerbank maar ook de powerbank alleen via 12V sigaretten... Ik moet bekennen dat ik slecht geslapen heb en s'ochtends heel vroeg de boel nog heb proberen te repareren wat ook tijdelijk lukte. Al met al vrij dom misschien maar ik besefte me dat alhoewel ik 2 accu's had van 120AH en een goed werkende motor ik op dat moment maar wat graag een omvormer had gehad.... en veel afhankelijker was van dat 12V sigaretten ding dan me lief was. Misschien toch laten zitten dus die omvormer ook als je het niet dagelijks gebruikt.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Navigatie op 230V 08 juli 2021 19:02 #1302742

Dank voor de reacties. Ik blijf bij een 12V systeem :)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Navigatie op 230V 08 juli 2021 19:08 #1302745

  • Rinus
  • Rinus's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2656
ben wel ooit iemand tegengekomen met een boegschroef (en ankerlier misschien ook nog) op 230V. Wereldomzeiler die het zelf in elkaar had gesleuteld op zijn kleine, ehm Hallberg-Rassy? Lekker dunne draadjes ;-) Maar ook hier geen permanent gebruik natuurlijk.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Navigatie op 230V 08 juli 2021 19:11 #1302746

  • AdB
  • AdB's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 4105
Eens met Roozeboos, een inverter is overbodig op een 27 toets jacht, afgezien van de efficiëntie
van het geheel.
Moderne laptops laden via USB-C , telefoons/tablets e.d. op ouderwetse USB .
Genoeg draadjes hier over mooie USB plugjes uit China, allemaal rechtstreeks op de accu
aan te sluiten in geval van nood.
Voor elektronische navigatie heb je de Nuc (3Noreen) of een Rpi (Brambo) beiden hebben een
goede, stabiele voeding nodig. Meanwell lijkt dat op te lossen. Ook de navigatie-tablet laadt via
USB.
Op mijn Etap22 zat een pure sinus, 400 watt inverter, merk China. Een lawaaidoos met weinig
nut en te weinig vermogen om gemiddelde 230v apparaten te voeden.
Zou hem gewoon er uit slopen.

A
Tornado sport
Een monohull is eigenlijk een multihull die niet "af" is...
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Navigatie op 230V 08 juli 2021 20:33 #1302775

  • PvO
  • PvO's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5219
sy helios schreef :
laptop laden bij ons met een 12V adapter
zou niet weten waarom je zo'n potentiele 230v stoorzender zou gebruiken..
en wat daar het voordeel van zou zijn

andere prut gaat gewoon via 12V dan wel 12v/USB laden
Het grootste voordeel is wat mij betreft dat ik bij elk nieuw apparaat niet weer opzoek moet naar een passende 12V lader.
Bij de meeste spullen wordt die niet standaard meegeleverd.
Zo zijn daar momenteel 3 laptops, diverse telefoons, e-readers, verschillende Nintendo dssen, kruimeldief, scheerapparaat.

Van storing heb ik nog nooit wat gemerkt.
Jaren terug wel geprobeerd om voor alle spullen 12V laders te vinden, maar dan blijf je bezig.

Ik snap de weerstand tegen inverters hier nooit zo goed.
Je moet natuurlijk geen 3kw exemplaar installeren voor alleen maar opladen van wat laptops.
Iedereen heeft dezelfde wind, maar niet dezelfde zeilen
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Navigatie op 230V 08 juli 2021 20:49 #1302782

  • Ilex
  • Ilex's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8400
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Navigatie op 230V 08 juli 2021 20:52 #1302784

even denken:
-mogelijke VHF storing.
-Eigen verbruik bij weinig belasting ( mobiel opgeladen, met inverter aan).
-Extra efficiency verlies.
-230 VAC kabel en stopkontacten door en in de boot.
- eventueel slechte(re) sinus.
- Wat gebeurt er bij legere accu;s en kabelverlies?
- Kosten inverter. Afhankelijk van weer een apparaat.
-welke inverter te kiezen, per definitie een te zware, want je weet nooit wat er allemaal aan komt.
- Voor het mooie moet je dan eigenlijk kunnen schakelen tussen walspanning en inverter met dezelfde stopkontacten.

Lijken me voldoende redenen om niet te doen, als het niet echt nodig is.
En dat is het niet in het geval van Nachtvlinder, denk ik.

Zoeken naar laders blijf je sowieso doen. Kwestie van even goed regelen.
Ontwerper van de RoosMux, en andere apparaatjes.
www.viax.nl

It's been said that a boat is a vessel continually looking for ways to sink itself..
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Navigatie op 230V 08 juli 2021 20:53 #1302785

Maar een ieder moet het zelf weten natuurlijk. :)
Ontwerper van de RoosMux, en andere apparaatjes.
www.viax.nl

It's been said that a boat is a vessel continually looking for ways to sink itself..
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Navigatie op 230V 08 juli 2021 21:21 #1302792

Voor mij zou een belangrijk argument zijn dat ik van een mooie moderne Victron (die ik nu niet heb…) juist minder ruis en aardlus issues verwacht dan van 3 Chinese DCDC converterblokjes waar ik straks met ferrietcores moet gaan hobbyen als het tegen zit.

Maar ik doe het niet hoor; om de redenenen die je zegt: voor de koffie en waterkoker zou er 1 kW moeten komen; stelt hoge eisen aan bekabeling. Ook idd dan omschakelautomaat: wordt snel complex.
Laatst bewerkt: 08 juli 2021 21:22 door Nachtvlinder.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.177 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl