Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: Victron BMV 712 aangesloten, maar werkt niet goed

Victron BMV 712 aangesloten, maar werkt niet goed 12 juli 2021 11:54 #1303933

Goedemiddag,

Wie kan mij helpen? Enige tijd geleden heb ik een post gedaan hoe en wat ik nodig zou hebben om alles aan te sluiten. Inmiddels alles aangesloten en de accumonitor functioneert deels. Ik ben er alleen niet van overtuigd dat ik het goed heb gedaan. We gaan met een week op vakantie en dan is het toch wel fijn als alles het blijft doen.

Wat heb ik gedaan:
- negatieve kabels van de service accu's op de shunt battery geplaatst. Deze zijn doorgelinkt aan elkaar zodat ik 2 x 74 Amp = 148 Amp heb
- negatieve kabels vanaf de motor + uit de boot + start accu 60 Amp + Victron acculader op system ground/load

Hoe is het ingesteld en wat is er aan de hand:
- aangegeven dat ik 148 Amp heb
- de accumonitor en app laten zien hoeveel stroom er onttrokken wordt en hoeveel volt spanning er aanwezig is
- de accumonitor laat wel zien hoeveel volt spanning er vanuit walstroom aanwezig is. Alleen laat hij niet zien met hoeveel ampère er geladen wordt en het vermogen in Watt blijft negatief... ?
- als ik de walstroom eraf haal en de motor start, laat de accumonitor wél zien hoeveel ampère er wordt geladen met positieve aanwezig vermogen in Watts

Ook was ik net op de boot om te testen of de acculader gewoon aan het inhouden was en later pas zou bijladen. Ik heb dus een nacht de koelkast aan laten staan zonder walstroom. De accumonitor gaf aan dat er nog 77% inzat. Ik heb de walstroom eraan gehangen, ik zie de volts omhoog gaan naar 13.45V, maar wederom de Ampères en Watts op 0. Ook sprong de accumonitor na 20 minuten opeens op 100%.

Waar ik ook een beetje bang voor ben: worden mijn accu's nu wel geladen? Als er bijna 13.5V staat, betekent dit dan automatisch dat de acculader er wel voor zorgt dat de accu's vol druppelen?

Wie kan mij hier bij helpen? Alvast super bedankt.
Bijlagen:
HR31 #183
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Victron BMV 712 aangesloten, maar werkt niet goed 12 juli 2021 12:12 #1303939

  • ReneK
  • ReneK's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4360
Dit is het duidelijkst plaatje dan ik snel kan vinden


Er mag niets aangesloten zijn tussen the shunt en de akku
www.svbluepearl.com

Inmiddels hebben we Kroatië verlaten en zijn we (weer) onderweg globaal richting Nieuw Zeeland ;)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Victron BMV 712 aangesloten, maar werkt niet goed 12 juli 2021 12:17 #1303940

  • ReneK
  • ReneK's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4360
Ik zie volgens mij op beide kanten vd shunt meerdere zwarte kabels

Daar zit denk ik je probleem

www.svbluepearl.com

Inmiddels hebben we Kroatië verlaten en zijn we (weer) onderweg globaal richting Nieuw Zeeland ;)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Victron BMV 712 aangesloten, maar werkt niet goed 12 juli 2021 12:32 #1303944

  • CeesS
  • CeesS's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4485
Het Victron schema is glashelder :


Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Victron BMV 712 aangesloten, maar werkt niet goed 12 juli 2021 12:52 #1303954

ReneK schreef :
Dit is het duidelijkst plaatje dan ik snel kan vinden


Er mag niets aangesloten zijn tussen the shunt en de akku

Zo heb ik het (in principe?) ook aangesloten, ik heb alleen geen gebruik gemaakt van verdeelrails. Ook vind ik hier niet de bekabeling van de acculader die je ook nog ergens kwijt moet.
HR31 #183
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Victron BMV 712 aangesloten, maar werkt niet goed 12 juli 2021 12:54 #1303959

ReneK schreef :
Ik zie volgens mij op beide kanten vd shunt meerdere zwarte kabels

Daar zit denk ik je probleem


Dat klopt en zou geen probleem moeten zijn. Vanuit ship ground komen meerdere kabels, welke dus op load/charge zitten. Ook de start-accu zit hierop en de acculader zit hier ook op.

Op de battery zijde van de shunt zitten dus alleen de kabels van de accu's. Dit zijn er twee.
HR31 #183
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Victron BMV 712 aangesloten, maar werkt niet goed 12 juli 2021 13:00 #1303960

CeesS schreef :
Het Victron schema is glashelder :



Dat klopt, alleen lang niet compleet. Waar is je acculader. Wat als je 2 service accu's hebt en één start accu. Wat als je vanuit system/ship ground drie negatieve kabels binnen krijgt? Daarom zover als mogelijk aangehouden wat er staat. En het gekke is: op de motor werkt het compleet. Zonder motor en walstroom werkt het ook. Alleen het opladen met walstroom is niet correct weergeven? Als ik een multimeter op de accu's houdt met walstroom zie ik wel dat er 13.5 of meer volt op staat...
HR31 #183
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Victron BMV 712 aangesloten, maar werkt niet goed 12 juli 2021 13:05 #1303963

  • ReneK
  • ReneK's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4360
Kevinoptwater schreef :
ReneK schreef :
Dit is het duidelijkst plaatje dan ik snel kan vinden


Er mag niets aangesloten zijn tussen the shunt en de akku

Zo heb ik het (in principe?) ook aangesloten, ik heb alleen geen gebruik gemaakt van verdeelrails. Ook vind ik hier niet de bekabeling van de acculader die je ook nog ergens kwijt moet.

Staat in het plaatje als ‘charger neg’ (negative)
www.svbluepearl.com

Inmiddels hebben we Kroatië verlaten en zijn we (weer) onderweg globaal richting Nieuw Zeeland ;)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Victron BMV 712 aangesloten, maar werkt niet goed 12 juli 2021 13:08 #1303964

ReneK schreef :
Kevinoptwater schreef :
ReneK schreef :
Dit is het duidelijkst plaatje dan ik snel kan vinden


Er mag niets aangesloten zijn tussen the shunt en de akku

Zo heb ik het (in principe?) ook aangesloten, ik heb alleen geen gebruik gemaakt van verdeelrails. Ook vind ik hier niet de bekabeling van de acculader die je ook nog ergens kwijt moet.

Staat in het plaatje als ‘charger neg’ (negative)

Je hebt gelijk, ik zie hem. Hier zit inderdaad de negatieve kabel van de Victron acculader.
HR31 #183
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Victron BMV 712 aangesloten, maar werkt niet goed 12 juli 2021 13:13 #1303969

  • FKZ
  • FKZ's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1180
Hoe zit je start accu van je huis accu gescheiden?

Maak eens een basis schema met de plus en min draden en de connectie tussen de accus, shunt, accu scheider etc.

een schema maakt veel duidelijk mogelijk zie je dan zelf al de aansluit fout.

volgens mij hoort zoizo de min van de motor niet aan de load kant van de shunt.

Min motor naar min start accu. Plus motor naar Plus Start accu. Min start accu naar Load kant shunt.

In de plus van de startaccu en de plus van de huishoud accu een scheider. Afhankelijk van deze scheider word de bedrading naar je motor weer anders.

cytrix of andere op relais of diode gebaseerde accu scheider; dan kan je het laten zoals beschreven. Argo fet of andere laad stroom verdeler moet de bedrading ook anders.

succes
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Victron BMV 712 aangesloten, maar werkt niet goed 12 juli 2021 13:18 #1303971

  • ReneK
  • ReneK's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4360
Kevinoptwater schreef :
ReneK schreef :
Kevinoptwater schreef :
ReneK schreef :
Dit is het duidelijkst plaatje dan ik snel kan vinden


Er mag niets aangesloten zijn tussen the shunt en de akku

Zo heb ik het (in principe?) ook aangesloten, ik heb alleen geen gebruik gemaakt van verdeelrails. Ook vind ik hier niet de bekabeling van de acculader die je ook nog ergens kwijt moet.

Staat in het plaatje als ‘charger neg’ (negative)

Je hebt gelijk, ik zie hem. Hier zit inderdaad de negatieve kabel van de Victron acculader.

Ik denk dat je dan ergens een massa lus gemaakt hebt waardoor de shunt de motor alternator wel ziet/telt en de akku lader niet
www.svbluepearl.com

Inmiddels hebben we Kroatië verlaten en zijn we (weer) onderweg globaal richting Nieuw Zeeland ;)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Victron BMV 712 aangesloten, maar werkt niet goed 12 juli 2021 13:40 #1303978

FKZ schreef :
Hoe zit je start accu van je huis accu gescheiden?

Maak eens een basis schema met de plus en min draden en de connectie tussen de accus, shunt, accu scheider etc.

een schema maakt veel duidelijk mogelijk zie je dan zelf al de aansluit fout.

volgens mij hoort zoizo de min van de motor niet aan de load kant van de shunt.

Min motor naar min start accu. Plus motor naar Plus Start accu. Min start accu naar Load kant shunt.

In de plus van de startaccu en de plus van de huishoud accu een scheider. Afhankelijk van deze scheider word de bedrading naar je motor weer anders.

cytrix of andere op relais of diode gebaseerde accu scheider; dan kan je het laten zoals beschreven. Argo fet of andere laad stroom verdeler moet de bedrading ook anders.

succes

En als leek op elektragebied gaat dit dus te ver. Ik weet wel dat de min motor aan de load kant van de shunt moet. Anders plaats je deze op battery, wat volgens het schema zeker niet de bedoeling is.

Voordat ik de boel heb opgesplitst met ogen eraan geklemd en de shunt had geplaatst, deed alles het keurig. De start accu en gebruiksaccu's zijn al van elkaar gescheiden.

Ik hoop vooralsnog dat het een instelling is dit niet goed geprogrammeerd staat. Volgens Victron is dit namelijk geweldig makkelijk om 'even' te installeren...
HR31 #183
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Victron BMV 712 aangesloten, maar werkt niet goed 12 juli 2021 13:43 #1303981

ReneK schreef :
Kevinoptwater schreef :
ReneK schreef :
Kevinoptwater schreef :
ReneK schreef :
Dit is het duidelijkst plaatje dan ik snel kan vinden


Er mag niets aangesloten zijn tussen the shunt en de akku

Zo heb ik het (in principe?) ook aangesloten, ik heb alleen geen gebruik gemaakt van verdeelrails. Ook vind ik hier niet de bekabeling van de acculader die je ook nog ergens kwijt moet.

Staat in het plaatje als ‘charger neg’ (negative)

Je hebt gelijk, ik zie hem. Hier zit inderdaad de negatieve kabel van de Victron acculader.

Ik denk dat je dan ergens een massa lus gemaakt hebt waardoor de shunt de motor alternator wel ziet/telt en de akku lader niet

Is een verdeelrails voor de shunt waarbij meerdere negatieve samen komen dan de enige optie? Ik zie en meet dus wel 13.45V stroom op de accu's. Worden de accu's nu wel geladen ondanks dat ik het niet terug zie op de accumonitor?
HR31 #183
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Victron BMV 712 aangesloten, maar werkt niet goed 12 juli 2021 13:54 #1303985

  • ReneK
  • ReneK's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4360
Kevinoptwater schreef :
ReneK schreef :
Kevinoptwater schreef :
ReneK schreef :
Kevinoptwater schreef :
ReneK schreef :
Dit is het duidelijkst plaatje dan ik snel kan vinden


Er mag niets aangesloten zijn tussen the shunt en de akku

Zo heb ik het (in principe?) ook aangesloten, ik heb alleen geen gebruik gemaakt van verdeelrails. Ook vind ik hier niet de bekabeling van de acculader die je ook nog ergens kwijt moet.

Staat in het plaatje als ‘charger neg’ (negative)

Je hebt gelijk, ik zie hem. Hier zit inderdaad de negatieve kabel van de Victron acculader.

Ik denk dat je dan ergens een massa lus gemaakt hebt waardoor de shunt de motor alternator wel ziet/telt en de akku lader niet

Is een verdeelrails voor de shunt waarbij meerdere negatieve samen komen dan de enige optie? Ik zie en meet dus wel 13.45V stroom op de accu's. Worden de accu's nu wel geladen ondanks dat ik het niet terug zie op de accumonitor?

Het lijkt me uitermate onwaarschijnlijk dat je akku’s niet opgeladen worden
Maar haal de 2 kabels die nu op de shunt zitten en vanaf de akku komen eens los

Als je dan de walstroom lader aanzet en nog steeds/weer 13.45v volt meet zit de walstroom lader direct op de akku en gaat niet via de shunt

Kun je ook meten (met de shunt los) door een meet pen op de min van je akkku te zetten en op de min uitgang vd akku lader , op weerstand stand zou dit oneindig hoog moeten zijn met een losse shunt
www.svbluepearl.com

Inmiddels hebben we Kroatië verlaten en zijn we (weer) onderweg globaal richting Nieuw Zeeland ;)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Victron BMV 712 aangesloten, maar werkt niet goed 12 juli 2021 14:10 #1303987

  • CeesS
  • CeesS's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4485
Kevinoptwater schreef :
CeesS schreef :
Het Victron schema is glashelder :



Dat klopt, alleen lang niet compleet. Waar is je acculader. Wat als je 2 service accu's hebt en één start accu. Wat als je vanuit system/ship ground drie negatieve kabels binnen krijgt? Daarom zover als mogelijk aangehouden wat er staat. En het gekke is: op de motor werkt het compleet. Zonder motor en walstroom werkt het ook. Alleen het opladen met walstroom is niet correct weergeven? Als ik een multimeter op de accu's houdt met walstroom zie ik wel dat er 13.5 of meer volt op staat...

Ik heb dezelfde situatie, twee parallel geschakelde service accu's en een aparte start accu. De twee service accu's behandel je als een. Tot zover dus duidelijk in je Victron schema.

Ik heb een Victron acculader met gescheiden uitgangen naar service en startaccu. Ook dat is simpel qua schema. Als je een uitgang hebt met scheidingsdiode, zorgt de diode voor het scheiden van service en startaccu. Heb je een scheidingsrelais idem, alleen schakelt die bij voldoende spanning de service en startaccu's parallel, waarbij de stroom zich verdeelt naar de laadtoestand van de accu's.

Op de 'battery' aansluiting van de shunt zit maar 1 aansluiting : de minkabel van de (gekoppelde) serviceaccu(s). Alle andere min kabels (motor, verbruikers) zijn op de 'load' zijde aangesloten.

Als je alles zo hebt aangesloten, meet je ten alle tijde de in- en uitgaande stroom van de service accu(s). Bij ingeschakelde walstroom worden de verbruikers door de acculader (mits van voldoende capaciteit) van stroom voorzien, en meet je slechts de laadstroom van de serviceaccu.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Victron BMV 712 aangesloten, maar werkt niet goed 12 juli 2021 14:10 #1303988

Dank voor je bericht. Ik wacht even de andere berichten af en als ik aan boord ben dat zal ik dit testen.

Het zou toevallig niet kunnen komen omdat ik de accu's niet heb aangesloten zoals bijgevoegd plaatje, maar de positieve en negatieve kabels heb gelaten zoals het zat? Als ik dit zou doen, dan maak ik toch 24V i.p.v. 12V boordspanning?
Bijlagen:
HR31 #183
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Victron BMV 712 aangesloten, maar werkt niet goed 12 juli 2021 14:38 #1303994

Ik denk dat ik het gevonden heb. Is dit een logische verklaring?

Volgens mij heb ik per ongeluk de negatieve acculader kabel op de battery kant van de shunt gezet. Hierdoor worden de accu's wel geladen, maar vindt dit plaats ná de meetzijde van de shunt. Deze moet namelijk op de load/charger aangesloten worden. Hierdoor zou de meting wél plaatsvinden. Dit verklaart ook waarom de accu's wel laten zien wat er ontladen wordt, alleen niet geladen?

Ik heb een iets langere M10 bout nodig en dan kan ik het testen, want die kabel komt dan ook op de load/charge zijde te zitten. Ik hou jullie op de hoogte.
Bijlagen:
HR31 #183
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Victron BMV 712 aangesloten, maar werkt niet goed 12 juli 2021 14:40 #1303995

  • ReneK
  • ReneK's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4360
Dit verklaart ook waarom de accu's wel laten zien wat er ontladen wordt, alleen niet geladen?

Dat is inderdaad het geval , en je ‘probleem’ zal hiermee opgelost zijn
www.svbluepearl.com

Inmiddels hebben we Kroatië verlaten en zijn we (weer) onderweg globaal richting Nieuw Zeeland ;)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Victron BMV 712 aangesloten, maar werkt niet goed 12 juli 2021 14:43 #1303996

  • CeesS
  • CeesS's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4485
Kevinoptwater schreef :
Ik denk dat ik het gevonden heb. Is dit een logische verklaring?

Volgens mij heb ik per ongeluk de negatieve acculader kabel op de battery kant van de shunt gezet. Hierdoor worden de accu's wel geladen, maar vindt dit plaats ná de meetzijde van de shunt. Deze moet namelijk op de load/charger aangesloten worden. Hierdoor zou de meting wél plaatsvinden. Dit verklaart ook waarom de accu's wel laten zien wat er ontladen wordt, alleen niet geladen?

Ik heb een iets langere M10 bout nodig en dan kan ik het testen, want die kabel komt dan ook op de load/charge zijde te zitten. Ik hou jullie op de hoogte.

Ja dat verklaart je probleem !
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Victron BMV 712 aangesloten, maar werkt niet goed 12 juli 2021 14:45 #1303997

  • ReneK
  • ReneK's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4360
Ps in je eerdere draadje kwam dit

stroomwinkel.nl/bedienen-monit...-zwart-500a-max.html

Voorbij , dat was een goede keuze geweest en zou dit ‘probleem’ hebben kunnen voorkomen
www.svbluepearl.com

Inmiddels hebben we Kroatië verlaten en zijn we (weer) onderweg globaal richting Nieuw Zeeland ;)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Victron BMV 712 aangesloten, maar werkt niet goed 12 juli 2021 14:58 #1304000

  • FKZ
  • FKZ's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1180
En de volt meeting klopt ook Het voltage loopt op maar er is geen lading. Duid inderdaad op min kabel aan de verkeerde kant van de shunt.

Maak 1 min kabel van de shunt naar de accu. En daar knoop je niks anders aan. Alle andere minnen zitten aan de load kant van de shunt.

Nogmaals teken een blokschema met in elk blokje geschreven wat het is en welke aansluitingen hij heeft.Gewoon met 3 kleur potloden. Grijs voor de blokjes Zwart en rood voor de kabels.

Aan de foto's kunnen wij de kabelloop niet zien.

Ga de shunt niet als massa pik gebruiken maar koop een aarde railtje zodat het overzichtelijk is. Bij ons zit op de shunt aan de accu kant 1 kabel oog die naar de accus gaat. Aan de load kant 2 kabelogen 1 naar de startaccu min en 1 naar een aarderail waar alle andere minnen op samen komen.

De min en de plus van de motor naar de start accu. Je accuscheider doet de rest. Maak het niet moeilijker dan het is.
Laatst bewerkt: 12 juli 2021 15:01 door FKZ.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Victron BMV 712 aangesloten, maar werkt niet goed 12 juli 2021 16:18 #1304013

ReneK schreef :
Ps in je eerdere draadje kwam dit

stroomwinkel.nl/bedienen-monit...-zwart-500a-max.html

Voorbij , dat was een goede keuze geweest en zou dit ‘probleem’ hebben kunnen voorkomen

Helemaal gelijk & gouden tip. Ik snap ook nu pas hoe alles in elkaar steekt. De persogen zitten er dus niet standaard aan, hierdoor kan ik de bekabeling er straks mooi aanhangen.

www.acculaders.nl/ts-fuse-grou...-zwart-500a-max.html besteld, morgen in orde maken. Ik ben benieuwd. Iedereen bedankt!
HR31 #183
Laatst bewerkt: 12 juli 2021 16:18 door Kevinoptwater.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Victron BMV 712 aangesloten, maar werkt niet goed 14 juli 2021 07:57 #1304590

Hier een update: gisterenavond de groundbar erop gezet (flink apparaat nog), en de persogen netjes verdeeld. De negatieve kabel van de acculader zat inderdaad op battery i.p.v. load/ground (handig....). Alles aangesloten en het resultaat: hij doet het! Accu's waren al flink vol, de acculader ging snel van 11 Amp piek naar 0,3 Amp. Nu nog even netjes een manteltje scoren om om de bekabeling heen te doen tegen het mogelijk schuren/slijten en ik ben helemaal happy.

Iedereen bedankt!
Bijlagen:
HR31 #183
Laatst bewerkt: 14 juli 2021 08:01 door Kevinoptwater.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.190 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl