Nou ik heb eens een boordschema gemaakt hoe een en ander is aangesloten.
En een foto van de opstelling in het motorluik en de loop van de kabels langs het gangboord bij motoren.
(loop motorkabel over linkergangboord door patrijspoortje)
boordelektra
accu's in de motorruimte
kijkje in het motorluik
Graag zou ik het euro-stopcontact in de kuip weer willen aansluiten. Nu kan ik de stekker van de lader afknippen en die aan het stopcontact monteren. Maar dat kan beter.
Moet daar nog een hoofdschakelaar en/of zekering tussen het 220V boordnet en het euro stopcontact? (gaat nu via een haspel?) Ik neem aan van wel? Het boek "Stroom aan boord" is daar voor mij niet heel duidelijk over? (Ik zal niet goed gelezen hebben)
Graag zou ik naast dat stopcontact een tweede "huid/kuipdoorlating" maken, voor de stekker van de motorstroom. Deze kan ik dan, nota bene door de oude benzineleiding, naar de motorruimte en de accu's geleiden.
Het fijnste zou zijn een klepje en een kastje (waar de contrastekker in past en droog blijft), maar dan zonder het stopcontact maar bv met een zakje of een andere afsluitbare opening waar de (dikke) kabels doorheen kunnen? (Alleen een klepje zou al wat zijn, een nylon zakje kan ik zelf evt wel verzinnen en er in plakken? Is zoiets te koop, hoe heet dat?
Ik ben vooral ook benieuwd als ze binnenkort weer het water uitgaat, nog eens goed kijken aan de aanhechting waar ooit een schroef zat, en bij de loshangende schroefas in het motorruim, of daar nog een elektrieke inboard aan te passen zou zijn... Hoe kom je daar achter? (En doe ik er wel goed aan gaten te zagen in 50 jaar oud plastic als ik nu al weet dat het voor een tijdelijke oplossing is? Misschien toch kijken of ik niet iets kan fixen in mijn nieuwe plastic afsluiters van de baks/kuipkisten.)
Sorry voor het hardop denken hier. Het helpt (en jullie meedenken nog meer!!)
Hartelijke groeten,
Thijs