Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

za mei 18 @12:00AM
ZF Pinkstertrip 2024
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: laadstroomverdeler

laadstroomverdeler 24 juli 2021 09:43 #1307771

  • Arwen
  • Arwen's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 46
Bij de elektrische installatie op mijn boot loop ik tegen het volgende aan:
Ik gebruik 3 accubanken (start, service en boegschroef). Die wil ik via een laadstroomverdeler laden vanuit de dynamo (125A). Om de kabeldikte voor de laadkabel naar de boegschroefaccu (7 m1 afstand) te bepalen is de laadstroom van belang. verdeelt de laadstroomverdeler gelijkmatig (dus max 40A per uitgang) of moet ik rekening houden met max 125A ? Dat laatste zou wel heel dikke laadkabels opleveren ben ik bang. In het laatste geval lijkt het me handiger om een extra lader bij de boegschroefaccu te zetten en die via de omvormer te voeden als de motor aan staat.

Wie kan me hier bij helpen ?
de bouw volgen ? www.wanderer40.nl
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:laadstroomverdeler 24 juli 2021 10:08 #1307779

Ben geen elektratechneut maar ik zou uitgaan van de laadstroom van de dynamo.
Pittige dynamo trouwens. :)

De volgende formule (van Victron) gebruik ik om de dikte van accukabels te berekenen:

Stroom (Amp.) x afstand x 0,2 = kabel in mm2 (quadraat-millimeter)

Voorbeeld 1: een acculader van 30Amp. staat op een afstand van 3,5 meter van de accu. De formule: 30x3,5x0,2 = 21mm2.
Als de uitkomst van deze formule geen gangbare diameter is, dan raden ze aan de eerstvolgende kabeldikte te nemen.
Laatst bewerkt: 24 juli 2021 10:11 door Jollenbaas.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

laadstroomverdeler 24 juli 2021 10:11 #1307780

  • 3Noreen
  • 3Noreen's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 13430
Je kunt er van uitgaan dat die dynamo nooit langer dan 10 minuten die 125A gaat leveren. Dan gaat hij stuk. Lees de draadjes over LiFePO4 accu's er maar eens op na.
You will have to take my last can of fossil fuel from my cold, dead hands ;-)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

laadstroomverdeler 24 juli 2021 10:43 #1307786

  • Arwen
  • Arwen's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 46
Ik ben aan het zoeken op lifepo4, maar welk draadje moet ik hebben ?
de bouw volgen ? www.wanderer40.nl
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

laadstroomverdeler 24 juli 2021 13:35 #1307833

  • 3Noreen
  • 3Noreen's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 13430
Arwen schreef :
Ik ben aan het zoeken op lifepo4, maar welk draadje moet ik hebben ?

Er zijn er een hoop. Misschien is het draadje van Hans V nog het minst vervuilt.
Doorzoeken naar iets van maxplus en waarom dat nodig is. Jij zult wel niet bang hoven te zijn je dynamo om zeep te brengen. Je lood accu's zullen vrij snel slechts een lagere stroom accepteren. Tenzij je een booster op je dynamo zet. Dan moet je echt zorgen dat de temperatuur niet te hoog wordt.
You will have to take my last can of fossil fuel from my cold, dead hands ;-)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

laadstroomverdeler 24 juli 2021 18:53 #1307904

www.victronenergy.nl/battery-i...et-battery-isolators

www.victronenergy.nl/dc-dc-con...t#pd-nav-secondimage

Op die manier kan je alle accu aansluiten.
En de dc -dc kan je de programma lifepo4 aan zetten via Bluetooth.

Op deze manier kan je lood en lifepo4 aansluiten via de dynamo

Je kan de victron app installeren en dan demo bibliotheek aanzetten.
Op die manier kan elke victron virtuele bekijken.

Je heb er niet staan wat voor en hoe veel accu je bezit van een bepaalde type.
dyslectisch ( ben niet altijd duidelijk )
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

laadstroomverdeler 24 juli 2021 20:11 #1307927

  • koko
  • koko's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 15519
De accu bepaalt min of meer zelf hoeveel stroom hij kan opnemen. Dus niet wat je dynamo kan produceren gaat tellen, maar hoeveel de accu kan handelen en hoe leeg hij is

Hoe groot is die boegschroef accu. En welk soort accu? Lood zuur of iets anders?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

laadstroomverdeler 25 juli 2021 09:33 #1308022

  • Arwen
  • Arwen's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 46
Ik wil Boegschroefaccu van 120 Ah AGM plaatsen en er lopen 25mm2 kabels van de laadstroomverdeler (Argo-Fet) naar de boegschroefaccu (ca. 7 meter).
de bouw volgen ? www.wanderer40.nl
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

laadstroomverdeler 25 juli 2021 09:53 #1308028

Zie www.luxalight.eu/nl/draadcalculator Tot 80amp via 7 meter kabel 25mm2 gaat gewoon doen. Zie tekst onder de berekening 14m is dus 7 heen en 7 terug.

Grt. Mark



Ik denk als de hoofdmotor op een beetje toeren loopt dat je accu's nauwelijks ontladen worden bij impuls gebruik van de boegschroef. Daar de dynamo gelijk bijlaad en ook een gedeelte van de te verbruiken stroom leverd.





Verzonden vanaf mijn iPad zonder tapatalk.
Meten is weten.
Specialiseren is meer van minder weten.
Laatst bewerkt: 25 juli 2021 10:01 door Freetime1970.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

laadstroomverdeler 25 juli 2021 10:14 #1308033

  • 3Noreen
  • 3Noreen's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 13430
Freetime1970 schreef :
Ik denk als de hoofdmotor op een beetje toeren loopt dat je accu's nauwelijks ontladen worden bij impuls gebruik van de boegschroef. Daar de dynamo gelijk bijlaad en ook een gedeelte van de te verbruiken stroom leverd.

Dat is wel een terecht punt wat je nu opmerkt. Als de boegschroef gebruikt wordt zal de dynamo op maximum vermogen gaan leveren. Tenminste als de boegschroef meer dan 125A vraagt. (1,5kW) Misschien wil je juist wat verlies in de kabels. Waardoor de dynamo niet bij een laag toerental behoorlijk op zijn donder krijgt. Meestal vaar je langzaam als je manoeuvreert. Hoofdmotor in lage toeren.
You will have to take my last can of fossil fuel from my cold, dead hands ;-)
Laatst bewerkt: 25 juli 2021 10:17 door 3Noreen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

laadstroomverdeler 26 juli 2021 06:55 #1308336

  • Arwen
  • Arwen's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 46
3Noreen: betekent dat dat ik dan uit moet gaan van 125A bij gelijktijdig motor en boegschroefgebruik ?
de bouw volgen ? www.wanderer40.nl
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

laadstroomverdeler 26 juli 2021 08:07 #1308379

  • 3Noreen
  • 3Noreen's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 13430
Zelf heb ik geen boegschroef dus ook geen praktijk ervaring. Maar als de wet van ohm klopt, en dat is toch wel altijd zo, zal bij het gebruik van de boegschroef terwijl de motor loopt met meer dan stationair toerental de stroom aanmerkelijk hoger zijn dan de pure laadstroom van de accu. Er ontstaat op dat moment een evenwicht tussen de inwendige weerstand van de boegschroef accu en het spanningsval in de kabels van dynamo naar voren. Allemaal een best ingewikkeld rekensommetje. Zeker als je de maximale inschakelduur mee neemt. Kabel doorsnedes worden vaak berekend in de bekende reken tools met een continue belasting. Hier geld dat je misschien maar een maximale inschakelduur van 30 - 60 seconden hebt.
Waar ik wel ervaring mee heb ik het stuk gaan van dynamo's, V-snaren en waterpomp lagers door te zwaar belaste dynamo's. Dat zou voor mij de belangrijkste parameter in het ontwerp zijn. Door de kabels aan de dunne kant te houden zonder dat die te warm worden tijdens de inschakel duur geeft de dynamo enige bescherming.
You will have to take my last can of fossil fuel from my cold, dead hands ;-)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

laadstroomverdeler 26 juli 2021 08:17 #1308385

  • koko
  • koko's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 15519
Heb je een accumonitor? Dan zou het de moeite lonen die tijdelijk tussen de dynamo en boegschroefaccu te zetten en een test te doen. Dat kan gewoon in je box. Zeker als je dan de boegschroef even langer laat draaien dan normaal kan je goed zien wat dat doet met de laadstroom. Dan weet je het maar en kan je een gefundeerde keuze maken tussen draaddikte en bescherming.


Kijk even goed naar de specs van de shunt. Meestal beginnen die bij 500A, maar je wil het niet stukmaken natuurlijk.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.247 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl