Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: Vetus m3.10 Victron argo 80 AC

Vetus m3.10 Victron argo 80 AC 01 aug 2021 15:16 #1310457

  • Tocador
  • Tocador's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 71
Ik kom er niet uit met mijn accudiode. Deze lag in de boot nieuw in het doosje maar was niet ingebouwd. Ik dit weekend een poging gedaan maar het werkt niet. Ik heb de energize aansluiting gebruikt alles volgens schema aangesloten maar het wil niet werken.

Hij schakelde mooi in zodra het contact aan gaat maar heeft dan niet voldoende stroom om te starten en dit kan kan niet aan de accu liggen want die is nieuw en zonder diode start hij wel.

Mijn accu zit (zonder diode) normaal op de startmotor en van daar uit naar de B+ van de dynamo. Nu kan ik slecht bij de dynamo komen maar dacht dat de groene draad in de stekker D+ zou zijn. Op de foto is de stekker te zien met groene draad.

Weet iemand of dit de D+ is?
Hurley 800 Classic
Laatst bewerkt: 01 aug 2021 15:18 door Tocador.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Vetus m3.10 Victron argo 80 AC 01 aug 2021 17:18 #1310488

  • PvO
  • PvO's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5219
Als je een laadstroom verdeler toepast, zal je de dynamo apart moeten bekabelen.
Waarschijlijk is de dynamo nu aangesloten op je startmotor.
Je kan niet starten via de diode, die laat de stroom maar in een richting door.
Van Je dynamo naar je accu.
Iedereen heeft dezelfde wind, maar niet dezelfde zeilen
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Vetus m3.10 Victron argo 80 AC 01 aug 2021 18:11 #1310504

  • yannick
  • yannick's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 335
Je zal zoals hierboven aangegeven de B+ van de dynamo los moeten halen, en met een aparte kabel naar je diodebrug leggen (Denk aan voldoende dikte!)

Startstroom terugvoeren over de diodebrug naar de startmotor kan niet namelijk.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Vetus m3.10 Victron argo 80 AC 01 aug 2021 20:27 #1310552

  • dolder
  • dolder's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 982
Manual kun je Googlen en downloaden. Daar staan de kleurcodes van bedrading in.


Gepost met de officiële Zeilersforum-app
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Vetus m3.10 Victron argo 80 AC 01 aug 2021 21:48 #1310572

  • Tocador
  • Tocador's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 71
@ Dolder, manual heb ik vandaar ik dacht dat het die kabel was. Maar zoals ik begrijp heb ik het verkeerd aangesloten. @ PvO en Yannick dank voor de uitgegeven die heel logisch is. De accu kabel zat samen met de B+ op de startmotor ik denk dat dat het probleem is. Ik ga het op die manier proberen. Denken jullie dat de D+ en de energize dan niet nodig zijn?
Hurley 800 Classic
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Vetus m3.10 Victron argo 80 AC 02 aug 2021 07:13 #1310602

  • dolder
  • dolder's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 982
Dag Tocador,

Dat is een kwestie van uitproberen.

Op mijn sole mini heb ik een tijdje geleden ook een fet diode aangesloten. Ik heb de originele aansluiting op de dynamo losgehaald en goed "afgebonden" en geïsoleerd. Dit zodat ik het altijd naar de originele toestand terug zou kunnen brengen.
Daarna nieuwe (dikke, ik meen 6mm2) kabel met goed passende kabelschoen geknepen, geïsoleerd en aangesloten. En die rechtstreeks naar de diode geleid. Vanaf daar dezelfde dikte kabels naar beide accu's.
Ik had de energize aansluiting niet nodig. Dit is afhankelijk van het type dynamo maar 't is niet schadelijk het gewoon eerst uit te proberen meen ik. Goed voltage (en als dat kan de laadstroom) in de gaten houden bij starten en lopen.

De min van de diode absoluut zekeren. (zie ander draadje waarbij er eens brand is ontstaan wat wellicht voorkomen had kunnen worden door een kleine zekering)
De overige drie kabels naar accu's en dynamo bij voorkeur ook. (Ik moet dat laatste nog doen, zit te denken aan een "cube" zekering ivm beperkte ruimte.)


Groet,


Gepost met de officiële Zeilersforum-app
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Vetus m3.10 Victron argo 80 AC 02 aug 2021 22:04 #1310978

  • Tocador
  • Tocador's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 71
Dank voor alle reacties! Het is gelukt :woohoo: @ Dolder Op de Agro 80 AC zit volgens mij geen min aansluiting. Of heb ik nu weer iets gemist. Ik heb alles aangesloten op de B+ en had niet de energize aansluiting nodig. Zonder dat de motor liep waren beide accu's 13,3 volt en met draaiende motor op beide accu's (afhankelijk van het toerental 14,2 14,6 dus kan ik ervan uitgaan dat ze beide laden.

Ik heb nu een veel dikkere kabel dan origineel die was denk ik nog geen 2mm2 Afijn ik hoop dat het blijft werken. Dank voor jullie hulp.
Hurley 800 Classic
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Vetus m3.10 Victron argo 80 AC 04 aug 2021 08:47 #1311379

  • dolder
  • dolder's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 982
Hoi Tocador,

Ja, je hebt gelijk. Ik ben uit gegaan van mijn argo fet diode blok waar wel een min aansluiting opzit. Deze fet diode heeft een kleiner spanningsverval. Bij jouw diode kun je de spanning uit je dynamo evt weer verhogen als ie niet efficiënt genoeg laadt naar je mening. (lees ik in de gebruiksaanwijzing, had je zelf ook al gedaan ws)

Die originele dunnere kabel heeft mij ook verbaasd, maar die kabel hoeft alleen maar de afstand tot aan startmotor te overbruggen (vanwaar een dikke kabel naar accu loopt) dus kan dunner worden uitgevoerd.

Top dat 't gelukt is!

Ik kan overigens een bmv accu monitor aanbevelen of chinese namaak (foei!) van fangpusun of andere ampère meter van aliexpress, voor "ease of mind".

Groet,





Gepost met de officiële Zeilersforum-app
Laatst bewerkt: 04 aug 2021 08:53 door dolder.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Vetus m3.10 Victron argo 80 AC 04 aug 2021 13:50 #1311458

  • Tocador
  • Tocador's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 71
Hallo Dolder, ja ik ben blij dat het gelukt is. Ik heb ook op beide accu's een ampère meter geen Chinees maar Duitse Amazon (dus toch uit het verre oosten)
Hurley 800 Classic
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.123 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl