Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: Dikke min-kabel voor aansluiting Victron BMV712

Dikke min-kabel voor aansluiting Victron BMV712 09 aug 2021 09:44 #1312894

Ik heb nog twee 70Ah loodzuur-accu's en ik wil nu een Victron BMC 712 accumonitor aansluiten. Mijn boot ligt niet naast de deur, dus ik kan de huidige kabeldikte niet opmeten of de gegevens van de kabel aflezen om de dikte (aantal mm2) te achterhalen. De semi-tractieaccu’s worden gebruik als startaccu en als serviceaccu. Ik wil dat komende winter gaan scheiden waarbij een van de loodaccu’s de startaccu wordt en er een wat zwaardere LiFePO4-serviceaccu komt met een (waarschijnlijk) Victron lader.

Enfin, nu de vraag: ik vermoed dat een vertinde accukabel van 50mm2 voldoende is? De startmotor is de zwaarste gebruiker, gevolgde door de compressor van de koelbox.
NB Ik wil een 50cm kabel laten maken met aan een zijde een klem voor op de accupool en een 10mm ring voor bevestiging aan de shunt.
Sailing a Parker 335 liftkeel
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Dikke min-kabel voor aansluiting Victron BMV712 09 aug 2021 10:15 #1312909

  • ilCigno
  • ilCigno's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 18133
Je kunt niet twee accu's aansluiten op één shunt. Ofwel gebruik je de shunt alleen voor de serviceaccu (meest voorkomende situatie), ofwel moet je twee shunts en twee accumonitors gebruiken. De Victron accumonitor heeft wel de mogelijkheid om het voltage te tonen van een tweede accu, maar daar gebruik je geen shunt voor.

Er van uitgaande dat je de accumonitor alleen voor de serviceaccu gaat gebruiken is de stroom voor de startmotor dus niet relevant. Alleen het totale vermogen van de verbruikers die op de serviceaccu zijn aangesloten. In de meeste gevallen volstaat een 35mm2 daarvoor, dus met 50mm2 zit je aan de veilige kant. Plaats de shunt zo dicht mogelijk bij de minpool van de accu en zorg dat er geen enkele andere aansluiting zit tussen de shunt en de minpool van de accu.

Edit: typfoutje aangepast, dank Roozeboos
Timo
Compromis 888 'il Cigno'
Laatst bewerkt: 09 aug 2021 10:46 door ilCigno.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Dikke min-kabel voor aansluiting Victron BMV712 09 aug 2021 10:34 #1312919

Geen ipv Een
Ontwerper van de RoosMux, en andere apparaatjes.
www.viax.nl

It's been said that a boat is a vessel continually looking for ways to sink itself..
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Dikke min-kabel voor aansluiting Victron BMV712 09 aug 2021 20:16 #1313144

  • koko
  • koko's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 15784
Het lijkt me redelijk veilig om, uitgaande van een 70A Startaccu, aan te nemen dat 50mm2 dik zat zal zijn. 50cm is ook al geen enorme lengte.

Om wat veiliger te werk te gaan: in de manual van je motor staat ongetwijfeld ook de geadviseerde sterkte van je Startaccu. Zoek die eens op.
En hoe lang zal de startkabel uiteindelijk zijn? Met die twee gegevens kan je een goeie gok doen naar de veilige dikte van de kabel.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Dikke min-kabel voor aansluiting Victron BMV712 11 aug 2021 13:28 #1313762

Ik moet überhaupt eens goed gaan kijken hoe ik die twee parallel staande accu ga scheiden in een startaccu en een serviceaccu. Mijn huidige conformatie is destijds door de bouwer zo aangelegd. Als lader voor de accu’s dient nu nog een Schaudt Batterie Ladegerät type LA 204 Z.
Sailing a Parker 335 liftkeel
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.098 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl