Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: Windmeter en accu - raadsel!

Windmeter en accu - raadsel! 06 sept 2021 21:44 #1322604

  • vincento
  • vincento's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 21
Hi allemaal,

Ik heb een raadsel waar ik niet helemaal bij kan. Eerst even de situatie:

Ik heb twee maanden geleden mijn licht-accu vervangen door een 180A accu (Varta maar dan met een sticker van de accuboer). Mijn boot is uitgerust met een Victron lader en een Smartshunt. Alle apparatuur is redelijk up-to-date. Mijn windmeter levert via de ITC-5 een signaal aan de instrumenten..

In ons meest recente tochtje over het Ijsselmeer merkte ik iets merkwaardigs: zodra ik mijn stuurautomaat activeer valt de lezing van mijn windmeter (dus snelheid en richting) regelmatig uit (dus niet constant). De accu was gewoon geladen toen ik wegging. Zet ik de motor erbij, dan krijg ik weer een lezing van mijn wind-data.

Nu verdenk ik in eerste instantie mijn accu, maar ik snap niet dat dan alleen mijn windmeter stopt met functioneren als ik mijn stuurautomaat aan zet. De marifoon, koelkast, kaartplotter en FM-radio blijven gewoon werken.

Let wel: vóór de accuwissel werkte alles prima ! De accuboer bood me aan om de accu helemaal door te testen, maar dat is nogal een logistiek klusje ;-).

Wat denken jullie ? Zou het iets te maken kunnen hebben met het feit dat mijn windmeter hoog bovenin zit en dat de kabellengte daarom wat langer is ? Of zoek ik verkeerd en sluiten jullie de accu helemaal uit ? Aan de bekabeling is de afgelopen maanden niets veranderd.

Ik heb op de terugweg (dat is dus na een uurtje of 12 zonder walstroom) wat metingen gedaan via de Smartshunt, zie bijgaand. Om 15:27 schakelde ik de stuurautomaat uit en kwam de windmeter weer terug. Dat gebeurde consistent.

Wie o wie heeft een idee ?
Bijlagen:
Laatst bewerkt: 06 sept 2021 21:50 door vincento.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Windmeter en accu - raadsel! 07 sept 2021 04:13 #1322622

  • groom
  • groom's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 10134
Heb je de voedingspanning naar de windmeter gemeten? Als die een dip krijgt kan hij lijkt me weg vallen. Als je met een compleet vol geladen accu alles uitzet behalve je meetinstrumenten en je stuurautomaat wat gebeurt er dan?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Windmeter en accu - raadsel! 07 sept 2021 05:26 #1322626

Je plaatjes zijn van een maximaal verbruikte accu. (50%)

Zoek het in een slecht contact tussen de ader waar de windmeter en de stuurautomaat gezamenlijk op zitten en de accu.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Windmeter en accu - raadsel! 07 sept 2021 05:37 #1322628

boarderbas schreef :
Je plaatjes zijn van een maximaal verbruikte accu. (50%)

Zoek het in een slecht contact tussen de ader waar de windmeter en de stuurautomaat gezamenlijk op zitten en de accu.

+1
Hans Fix, Feeling 29DI
Met elektrische hulpmotor.
hansfix.nl/electric/
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Windmeter en accu - raadsel! 07 sept 2021 06:29 #1322637

  • vincento
  • vincento's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 21
boarderbas schreef :
Je plaatjes zijn van een maximaal verbruikte accu. (50%)

Zoek het in een slecht contact tussen de ader waar de windmeter en de stuurautomaat gezamenlijk op zitten en de accu.

Dank voor jullie reacties

Het gedrag was hetzelfde met een volledig geladen accu. Ik had alleen even niet de tegenwoordigheid van geest om schermafdrukjes te maken.

Er is geen ader waar zowel de windmeter als de stuurautomaat gezamenlijk op zitten, behalve de gemeenschappelijke ader waar álle apparatuur op zit. Zou je dan niet verwachten dat álle apparatuur last krijgt ? En hoe zou het komen dat dit bij de oude accu niet gebeurde?


Sent from my iPhone using Tapatalk
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Windmeter en accu - raadsel! 07 sept 2021 06:33 #1322638

  • dehler
  • dehler's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4028
Controleer de accu klemmen op de Polen of alles goed vast zit.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Windmeter en accu - raadsel! 07 sept 2021 06:37 #1322640

vincento schreef :
boarderbas schreef :
Je plaatjes zijn van een maximaal verbruikte accu. (50%)

Zoek het in een slecht contact tussen de ader waar de windmeter en de stuurautomaat gezamenlijk op zitten en de accu.

Dank voor jullie reacties

Het gedrag was hetzelfde met een volledig geladen accu. Ik had alleen even niet de tegenwoordigheid van geest om schermafdrukjes te maken.

Er is geen ader waar zowel de windmeter als de stuurautomaat gezamenlijk op zitten, behalve de gemeenschappelijke ader waar álle apparatuur op zit. Zou je dan niet verwachten dat álle apparatuur last krijgt ? En hoe zou het komen dat dit bij de oude accu niet gebeurde?


Sent from my iPhone using Tapatalk

Een manier om er naar te kijken: Er zit een slecht contact / overgangsweerstand in die gemeenschappelijk ader. De windmeter is gevoeliger voor spanningsdalingen dan de andere apparatuur. De nieuwe accu levert meer stroom dan de oude waardoor de spanningsval over het slechte contact/weerstand groter is dus valt de windmeter eerder uit.
Laatst bewerkt: 07 sept 2021 06:47 door keeszeiler.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Windmeter en accu - raadsel! 07 sept 2021 09:09 #1322715

keeszeiler schreef :
vincento schreef :
boarderbas schreef :
Je plaatjes zijn van een maximaal verbruikte accu. (50%)

Zoek het in een slecht contact tussen de ader waar de windmeter en de stuurautomaat gezamenlijk op zitten en de accu.

Dank voor jullie reacties

Het gedrag was hetzelfde met een volledig geladen accu. Ik had alleen even niet de tegenwoordigheid van geest om schermafdrukjes te maken.

Er is geen ader waar zowel de windmeter als de stuurautomaat gezamenlijk op zitten, behalve de gemeenschappelijke ader waar álle apparatuur op zit. Zou je dan niet verwachten dat álle apparatuur last krijgt ? En hoe zou het komen dat dit bij de oude accu niet gebeurde?


Sent from my iPhone using Tapatalk

Een manier om er naar te kijken: Er zit een slecht contact / overgangsweerstand in die gemeenschappelijk ader. De windmeter is gevoeliger voor spanningsdalingen dan de andere apparatuur. De nieuwe accu levert meer stroom dan de oude waardoor de spanningsval over het slechte contact/weerstand groter is dus valt de windmeter eerder uit.

Het kan niet zo zijn dat een nieuwe accu meer stroom levert en dat daardoor de effectieve spanning lager wordt. Meer stroom wordt geleverd als er meer spanning is. Bovendien moet iets die stroom trekken dan.

Maar ik ben ook 99.9% zeker dat het een overgangsweerstand is ergens. Dat het met de nieuwe accu erger is is OF toeval, OF met het monteren van de accu is ergens een slechte verbinding ontstaan.

Oplossing: Spanning op de windmeter meten, met multi meter. Dus plus en min op de kabel naar de windmeter (of nog liever bovenin maar dat is natuurlijk lastig). Dan stuurautomaat aan zetten en opschrijven hoeveel de spanning inzakt. Dat mag absoluut niet veel zijn, als dat meer is dan een % of zo heb je het probleem al te pakken.

Vervolgens doe je hetzelfde op de accupolen (rechtstreeks op de accu). Als daar hetzelfde gebeurt (zeer onwaarschijnlijk) dan trekt de stuurautomaat een gigantische hoeveel stroom en is dus stuk of je accu is niet in orde.... 99$ kans dat je spanning op de windmeter zakt maar op de accu niet.

Dan ga je vandaar verder meten:
Eerst min op de accu en plus aan de plus van de windmeter: daar spanningval dan zit het probleem in je plus draad, anders andersom en zit het probleem in de aarde draad.

Dan weet je in welke draad je moet zoeken en ga je gewoon van je accu naar je windmeter meten todat het probleem optreedt en dan weet je waar je moet zoeken.

success
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Windmeter en accu - raadsel! 07 sept 2021 09:46 #1322732

Bas van Dijk schreef :

Het kan niet zo zijn dat een nieuwe accu meer stroom levert en dat daardoor de effectieve spanning lager wordt. Meer stroom wordt geleverd als er meer spanning is. Bovendien moet iets die stroom trekken dan.

Maar ik ben ook 99.9% zeker dat het een overgangsweerstand is ergens. Dat het met de nieuwe accu erger is is OF toeval, OF met het monteren van de accu is ergens een slechte verbinding ontstaan.

Oplossing: Spanning op de windmeter meten, met multi meter. Dus plus en min op de kabel naar de windmeter (of nog liever bovenin maar dat is natuurlijk lastig). Dan stuurautomaat aan zetten en opschrijven hoeveel de spanning inzakt. Dat mag absoluut niet veel zijn, als dat meer is dan een % of zo heb je het probleem al te pakken.

Vervolgens doe je hetzelfde op de accupolen (rechtstreeks op de accu). Als daar hetzelfde gebeurt (zeer onwaarschijnlijk) dan trekt de stuurautomaat een gigantische hoeveel stroom en is dus stuk of je accu is niet in orde.... 99$ kans dat je spanning op de windmeter zakt maar op de accu niet.

Dan ga je vandaar verder meten:
Eerst min op de accu en plus aan de plus van de windmeter: daar spanningval dan zit het probleem in je plus draad, anders andersom en zit het probleem in de aarde draad.

Dan weet je in welke draad je moet zoeken en ga je gewoon van je accu naar je windmeter meten todat het probleem optreedt en dan weet je waar je moet zoeken.

success

Eens met de 99,9% kans dat er ergens een overgangsweerstand in de stroomkring zit. Moet inderdaad eenvoudig te vinden zijn. Anderszins lees ik net in een artikel dat de interne weerstand van een accu bij een nieuwe accu hoger kan zijn dan van een accu die meer op leeftijd is....
www.blueboxbatteries.co.uk/blo...ance-measurements-40



Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Windmeter en accu - raadsel! 07 sept 2021 11:00 #1322753

Maar zoveel ampere zal een stuurautomaat toch niet trekken dat dat een significante spanningsval veroorzaakt bij goede verbindingen.. ?
keeszeiler schreef :
Bas van Dijk schreef :

Het kan niet zo zijn dat een nieuwe accu meer stroom levert en dat daardoor de effectieve spanning lager wordt. Meer stroom wordt geleverd als er meer spanning is. Bovendien moet iets die stroom trekken dan.

Maar ik ben ook 99.9% zeker dat het een overgangsweerstand is ergens. Dat het met de nieuwe accu erger is is OF toeval, OF met het monteren van de accu is ergens een slechte verbinding ontstaan.

Oplossing: Spanning op de windmeter meten, met multi meter. Dus plus en min op de kabel naar de windmeter (of nog liever bovenin maar dat is natuurlijk lastig). Dan stuurautomaat aan zetten en opschrijven hoeveel de spanning inzakt. Dat mag absoluut niet veel zijn, als dat meer is dan een % of zo heb je het probleem al te pakken.

Vervolgens doe je hetzelfde op de accupolen (rechtstreeks op de accu). Als daar hetzelfde gebeurt (zeer onwaarschijnlijk) dan trekt de stuurautomaat een gigantische hoeveel stroom en is dus stuk of je accu is niet in orde.... 99$ kans dat je spanning op de windmeter zakt maar op de accu niet.

Dan ga je vandaar verder meten:
Eerst min op de accu en plus aan de plus van de windmeter: daar spanningval dan zit het probleem in je plus draad, anders andersom en zit het probleem in de aarde draad.

Dan weet je in welke draad je moet zoeken en ga je gewoon van je accu naar je windmeter meten todat het probleem optreedt en dan weet je waar je moet zoeken.

success

Eens met de 99,9% kans dat er ergens een overgangsweerstand in de stroomkring zit. Moet inderdaad eenvoudig te vinden zijn. Anderszins lees ik net in een artikel dat de interne weerstand van een accu bij een nieuwe accu hoger kan zijn dan van een accu die meer op leeftijd is....
www.blueboxbatteries.co.uk/blo...ance-measurements-40



Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Windmeter en accu - raadsel! 07 sept 2021 12:17 #1322777

  • ilCigno
  • ilCigno's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 18133
Eerste verdachte is altijd slechte aansluiting(en). Bij problemen met de windmeter als eerste de aansluitingen achterop het klokje respectievelijk de ITC5 controleren en desnoods de vlakstekertjes afknippen en vernieuwen.
Timo
Compromis 888 'il Cigno'
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Windmeter en accu - raadsel! 07 sept 2021 13:13 #1322782

Een elektromotor kan een hoop rommel op de voeding geven in de vorm van storing. Bij een slechte verbinding kan dorst naar voren komen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Windmeter en accu - raadsel! 07 sept 2021 13:57 #1322798

  • vincento
  • vincento's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 21
Ik weet wat me te doen staat. Meten is weten! Het kan even duren, maar als ik het heb gevonden zal ik de resultaten natuurlijk even delen ;-).
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Windmeter en accu - raadsel! 07 sept 2021 15:49 #1322828

  • Ronaldl
  • Ronaldl's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1673
Vermoedelijk zit het probleem in de voeding 12V van de ITC-5. De bus (seatalk of wat het ook is) stort in. Motortje bij: voila, bus is er weer.
Het zo nu en dan probleem komt door het zo nu en dan stroom vreten van de AP.
Vermoedelijk zou dan toch de accu een probleem kunnen zijn als die geen voltage kan houden onder belasting.
Of een aansluitfout of slecht contact of ? in de ITC-5.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Windmeter en accu - raadsel! 08 sept 2021 21:03 #1323331

boarderbas schreef :
Je plaatjes zijn van een maximaal verbruikte accu. (50%)

Zoek het in een slecht contact tussen de ader waar de windmeter en de stuurautomaat gezamenlijk op zitten en de accu.

+1

Let even op dat een slecht contact zowel in de plus als de min draad kan zitten.
Sun Odyssey 37
www.panoramixopzee.nl
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Windmeter en accu - raadsel! 08 sept 2021 22:19 #1323355

bij mijn vorige boot viel vaak de kaartplotter uit door spanningsval wanneer ik de motor startte. Toen ik later de batterijen verving was dat probleem ook opgelost. Maar goed, een AP trekt veel minder dan een startmotor. Moet dus inderdaad wel een overgangsweerstand zijn.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.159 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl