Hi allemaal,
Ik heb een raadsel waar ik niet helemaal bij kan. Eerst even de situatie:
Ik heb twee maanden geleden mijn licht-accu vervangen door een 180A accu (Varta maar dan met een sticker van de accuboer). Mijn boot is uitgerust met een Victron lader en een Smartshunt. Alle apparatuur is redelijk up-to-date. Mijn windmeter levert via de ITC-5 een signaal aan de instrumenten..
In ons meest recente tochtje over het Ijsselmeer merkte ik iets merkwaardigs: zodra ik mijn stuurautomaat activeer valt de lezing van mijn windmeter (dus snelheid en richting) regelmatig uit (dus niet constant). De accu was gewoon geladen toen ik wegging. Zet ik de motor erbij, dan krijg ik weer een lezing van mijn wind-data.
Nu verdenk ik in eerste instantie mijn accu, maar ik snap niet dat dan alleen mijn windmeter stopt met functioneren als ik mijn stuurautomaat aan zet. De marifoon, koelkast, kaartplotter en FM-radio blijven gewoon werken.
Let wel: vóór de accuwissel werkte alles prima ! De accuboer bood me aan om de accu helemaal door te testen, maar dat is nogal een logistiek klusje
.
Wat denken jullie ? Zou het iets te maken kunnen hebben met het feit dat mijn windmeter hoog bovenin zit en dat de kabellengte daarom wat langer is ? Of zoek ik verkeerd en sluiten jullie de accu helemaal uit ? Aan de bekabeling is de afgelopen maanden niets veranderd.
Ik heb op de terugweg (dat is dus na een uurtje of 12 zonder walstroom) wat metingen gedaan via de Smartshunt, zie bijgaand. Om 15:27 schakelde ik de stuurautomaat uit en kwam de windmeter weer terug. Dat gebeurde consistent.
Wie o wie heeft een idee ?