Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: Check op elektrisch schema

Check op elektrisch schema 10 sept 2021 09:17 #1323793

  • JanJ
  • JanJ's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 21

Beste medezeilers,

Sinds een paar weken trotse eigenaar van mijn eerste zeiljacht(je).

Ik probeer nu het elektrisch systeem te begrijpen en dankzij dit forum al heel wat wijzer geworden. Ik vermoed dat er een en ander niet klopt, want na opladen blijft 1 accu op 11,8V staan. wie zou kunnen bevestigen?

- Beide accu’s zijn semi tractie, een start accu toevoegen lijkt mij verstandiger
- acculader heeft 3 uitgangen waarom dan in parralel laden en niet beide accu’s los aansluiten op acculader, volgens mij is er ook geen diode aanwezig
- beide accu’s hebben andere spanning, moet ik eerst een accu naar dezelfde spanning brengen als ik de huidige opzet nog even wil houden?

Accu ‘s zijn uit dezelfde serie en zijn dit jaar geplaatst door vorige eigenaar.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Check op elektrisch schema 10 sept 2021 09:32 #1323796

  • sy helios
  • sy helios's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 13619
2 verschillende spanningen terwijl ze (volgens jou dan) parallel staan
dit kan niet !!
zowiezo is van een beeldscherm niets te bevestigen...


beetje bot, maar haal maar iemand van de steiger erbij die wel verstand van elektra heeft
is efficiënter


edit; ook welkom hier trouwens...
Helios is de zonnegod, Zoon van het Titanenpaar Hyperion en Theia, broer van Selene (Maan) en Eos (dageraad). Met zijn zonnewagen rijst hij bij dageraad op uit de Okeanos, rijdt langs de hemelkoepel en verdwijnt `s avonds in het westen weer in de oceaan.
Laatst bewerkt: 10 sept 2021 09:32 door sy helios.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Check op elektrisch schema 10 sept 2021 09:33 #1323797

  • Knoet
  • Knoet's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2164
Er klopt iets niet in dit plaatje. Je kunt niet 2 verschillende spanningen meten op accu's die parallel geschakeld zijn. Dus ofwel er is een contact in de parallelschakeling los, ofwel je meet de spanningen niet goed.
Heb je rechtstreeks op de accupolen gemeten? En wat meet je in rust, en wat meet je terwijl er geladen wordt?
Bert
Spækhugger
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Check op elektrisch schema 10 sept 2021 09:35 #1323798

  • Tony2920
  • Tony2920's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7629
JanJ schreef :

Beste medezeilers,

Sinds een paar weken trotse eigenaar van mijn eerste zeiljacht(je).

Ik probeer nu het elektrisch systeem te begrijpen en dankzij dit forum al heel wat wijzer geworden. Ik vermoed dat er een en ander niet klopt, want na opladen blijft 1 accu op 11,8V staan. wie zou kunnen bevestigen?

- Beide accu’s zijn semi tractie, een start accu toevoegen lijkt mij verstandiger
- acculader heeft 3 uitgangen waarom dan in parralel laden en niet beide accu’s los aansluiten op acculader, volgens mij is er ook geen diode aanwezig
- beide accu’s hebben andere spanning, moet ik eerst een accu naar dezelfde spanning brengen als ik de huidige opzet nog even wil houden?

Accu ‘s zijn uit dezelfde serie en zijn dit jaar geplaatst door vorige eigenaar.

Als je dezelfde opzet wil behouden moet je de accu's op dezelfde spanning krijgen.
Maar ik begrijp niet dat ze niet op dezelfde spanning zitten. Tenzij er een defect is.
Dan moet die er met prioriteit tussenuit.
( best even apart opladen en kijken of de vermoedelijk slechte accu na opgeladen zijn spanning behoud. Mag teruglopen tot 12,8V ( in 12hr ) maar moet daar dan op blijven staan. ( voor langere tijd + 48 hr en langer )

Op je schema zien we niet waar afgetakt wordt.

Het lijkt erop dat er toch iets niet klopt op je schema, want als de accu's parallel staan kan de spanning op de ene niet veel verschil hebben met de andere. Ze hangen in principe aan elkaar.

Controleer alle verbindingen en kabels die naar de accu's gaan.

En ja waarom zou je de accu's niet apart verbinden met de acculader, als je de ene voor starten en de andere voor service gebruikt. Als je beide accu's echter samen gebruikt voor service is het apart laden geen optie, omdat ze toch parallel staan voor het gebruik.
I run a tight . . .
Shipwreck !
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Check op elektrisch schema 10 sept 2021 09:55 #1323803

  • JanJ
  • JanJ's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 21
Bedankt allen voor de snelle tips. Zal eerst eens nieuwe schema tekenen als ik aan boord ben en opnieuw meten op de polen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Check op elektrisch schema 10 sept 2021 10:27 #1323815

  • sy helios
  • sy helios's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 13619
als je 2 verschillende accu spanningen gaat zien,
MOET er haast wel een diodesplitter tussen zitten..
Helios is de zonnegod, Zoon van het Titanenpaar Hyperion en Theia, broer van Selene (Maan) en Eos (dageraad). Met zijn zonnewagen rijst hij bij dageraad op uit de Okeanos, rijdt langs de hemelkoepel en verdwijnt `s avonds in het westen weer in de oceaan.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Check op elektrisch schema 10 sept 2021 10:56 #1323819

  • swblom
  • swblom's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 919
of een of andere schakelaar/scheider. Kijk ook goed de minpool na, misschien heeft iedere accu wel zijn eigen massaschakelaar. Als er daar een van uitgeschakeld staat kan ik jouw metingen ook plaatsen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Check op elektrisch schema 10 sept 2021 11:47 #1323830

  • JanJ
  • JanJ's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 21
Dankje. Dan ga ik die ook zoeken om het plaatje goed te krijgen. Dat is sowieso nodig als ik een startaccu wil toevoegen
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Check op elektrisch schema 11 sept 2021 10:38 #1324171

  • JanJ
  • JanJ's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 21


Hopelijk is deze foto duidelijk. De acculader is 12V/20A en moet 80+80A laden in deze opstellen. Gaat het daar mis? Acculader moet minimaal 20% A hebben van de 160A. Onderste accu geeft ook groen weer in kijkglas boven niet meer. Als ik de lader aanzet krijg ik 14,4V op de onderste bovenste blijft op 11,7V staan.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Check op elektrisch schema 11 sept 2021 10:47 #1324173

ja dan is er echt een kabeltje onderbroken.
De dikke zwarte links verbindt zo te zien de min, en die dunnere rode de plus tussen beide accu's.
Zijn de kabels wel goed dan moet de spanning op beide accu's identiek zijn.
Ik zou er eens aan trekken...
Ontwerper van de RoosMux, en andere apparaatjes.
www.viax.nl

It's been said that a boat is a vessel continually looking for ways to sink itself..
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Check op elektrisch schema 11 sept 2021 11:24 #1324181

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 29127
En/of beter meten door de oxides heen....
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Check op elektrisch schema 11 sept 2021 11:32 #1324183

  • HPV
  • HPV's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6089
Ik snap die rode 6mm2 tussen de pluspolen niet… waarom zo dun…
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Check op elektrisch schema 11 sept 2021 12:36 #1324194

  • henkvd
  • henkvd's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4011
accu klemmen zit op de onderste accu er ook erg slecht op gedrukt.
Verder 2x kleine accu's parallel, is verre van ideaal, eigenlijk wil je parallel altijd voorkomen,
1 grote geeft een veel langduriger goed resultaat, 2 parallel slopen uiteindelijk elkaar.
De slechtste van de 2 bepaalt het uithoudingsvermogen, en neemt de betere mee in zijn ondergang.
Laatst bewerkt: 11 sept 2021 12:41 door henkvd.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Check op elektrisch schema 11 sept 2021 13:02 #1324199

  • Knoet
  • Knoet's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2164
De rode 35mm² verdwijnt buiten beeld, is dat een geheel of zit daar nog iets tussen? Dat laatste moet haast wel, anders ontbreekt de +12V naar je gebruikers. En wat het ook is, dat wordt dan weer overbrugd door de rode 6 mm² kabel die er later bij geklust lijkt te zijn.
Het lijkt een goed moment voor een mooie nieuwe installatie rond je accu('s).
Bert
Spækhugger
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Check op elektrisch schema 11 sept 2021 13:14 #1324204

  • Ronaldl
  • Ronaldl's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1673
1. Accupolen zijn verschillend van dikte. Je hebt dus + pool klemmen en - pool klemmen.
2. Parallel schakelen kan en is gebruikelijk, ondanks genoemde nadelen. Maar er is wel een voorwaarde: goed bekabelen. En dat houdt onder meer in dat je als hoofd-aansluitpunten de plus van de ene accu en de min van de andere accu gebruikt. En de twee doorverbinders tussen de plussen en die tussen de minnen moeten even lang zijn en dezelfde dikte zijn en op zijn minst zo dik als de dikste extern aangesloten kabel.
Zo dus:



3. Idealiter gebruik je buiten het accu compartiment 2 busbars waarop je alle externe kabels aanluit (1 voor de plus en 1 voor de min uiteraard) om vervolgens met 1 dikke kabel van de busbar naar de hoofd-aansluitpool gaat. Dan heb je in het accu compertiment alleen de kabels die in het plaatje staan. Met als je wilt daar nog zekeringen in (compleet ander topic).

Zo kan je de genoemde nadelen van parallel schakelen minimaliseren.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Check op elektrisch schema 11 sept 2021 18:21 #1324267

  • JanJ
  • JanJ's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 21
Bedankt voor alle tips. Vandaag de dunne kabels vervangen voor dikkere. Voor de + + parralel schakeling, en rood en zwart naar de lader. Verder de leegste accu los naar ongeveer niveau andere accu geladen. Toen weer parralel gezet en het lijkt er op dat alles weer werkt zoals bedacht. Na de winter wellicht startaccu toevoegen, zijn nu 2 semi tractie en een schakelaar/diide.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.145 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl