JanJ schreef :
Beste medezeilers,
Sinds een paar weken trotse eigenaar van mijn eerste zeiljacht(je).
Ik probeer nu het elektrisch systeem te begrijpen en dankzij dit forum al heel wat wijzer geworden. Ik vermoed dat er een en ander niet klopt, want na opladen blijft 1 accu op 11,8V staan. wie zou kunnen bevestigen?
- Beide accu’s zijn semi tractie, een start accu toevoegen lijkt mij verstandiger
- acculader heeft 3 uitgangen waarom dan in parralel laden en niet beide accu’s los aansluiten op acculader, volgens mij is er ook geen diode aanwezig
- beide accu’s hebben andere spanning, moet ik eerst een accu naar dezelfde spanning brengen als ik de huidige opzet nog even wil houden?
Accu ‘s zijn uit dezelfde serie en zijn dit jaar geplaatst door vorige eigenaar.
Als je dezelfde opzet wil behouden moet je de accu's op dezelfde spanning krijgen.
Maar ik begrijp niet dat ze niet op dezelfde spanning zitten. Tenzij er een defect is.
Dan moet die er met prioriteit tussenuit.
( best even apart opladen en kijken of de vermoedelijk slechte accu na opgeladen zijn spanning behoud. Mag teruglopen tot 12,8V ( in 12hr ) maar moet daar dan op blijven staan. ( voor langere tijd + 48 hr en langer )
Op je schema zien we niet waar afgetakt wordt.
Het lijkt erop dat er toch iets niet klopt op je schema, want als de accu's parallel staan kan de spanning op de ene niet veel verschil hebben met de andere. Ze hangen in principe aan elkaar.
Controleer alle verbindingen en kabels die naar de accu's gaan.
En ja waarom zou je de accu's niet apart verbinden met de acculader, als je de ene voor starten en de andere voor service gebruikt. Als je beide accu's echter samen gebruikt voor service is het apart laden geen optie, omdat ze toch parallel staan voor het gebruik.