Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

za mei 18 @12:00AM
ZF Pinkstertrip 2024
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten
  • Pagina:
  • 1
  • 2
  • 3

Onderwerp: Lifepo4 12 volt met BMS

Lifepo4 12 volt met BMS 24 sept 2021 09:06 #1327716

  • Philip
  • Philip's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 7790
Als het zelf knustselen je tegen staat, is iemand inschakelen als Jason op marktplaats geen idee?
Wel de voordelen van een op maar gemaakt systeem met zelf gekozen componenten maar gemaakt door iemand die er verstand van lijkt te hebben en minder marge neemt dan een Victron oid?
Ervaringen met hem lijken goed te zijn, al ken ik hem zelf niet. Kan ook iemand anders zijn, gaat om het principe.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Lifepo4 12 volt met BMS 24 sept 2021 12:17 #1327777

  • K-NO
  • K-NO's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 132
Philip schreef :
Als het zelf knustselen je tegen staat, is iemand inschakelen als Jason op marktplaats geen idee?
Wel de voordelen van een op maar gemaakt systeem met zelf gekozen componenten maar gemaakt door iemand die er verstand van lijkt te hebben en minder marge neemt dan een Victron oid?
Ervaringen met hem lijken goed te zijn, al ken ik hem zelf niet. Kan ook iemand anders zijn, gaat om het principe.

ik ken hem inmiddels wel en een erg enthausiaste man die probeert om een set (cellen + BMS) zo goed mogelijk voor je bij elkaar te zoeken en je echt helpt als je vragen heb. Ik weet niet of hij ook complete drop in replacements heeft en hoe goed die dan zijn.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Lifepo4 12 volt met BMS 24 sept 2021 19:22 #1327864

Heb zelf een 130A lithium drop-in als vervanging van 2 x 110 loodzuur tractie. Deze gewoon als 1:1 vervanging voor mijn loodzuur bank en heb enkel mijn lader vervangen voor een Victron IP22-30A. Deze wordt via een Victron Argofet laadstroomverdeler direct geladen door mijn dynamo waarbij de loodzuur startaccu als buffer werkt voor de dynamo. Ik heb wel gemerkt dat de dynamo nu zoveel vermogen kwijt kan aan de LFP dat ik een flinke drop in het toerental van mijn motor krijg bij stationair, waardoor de motor gaat bonken. Nu kan ik wel het toerental opvoeren maar eigenlijk wil ik niet steeds die 90A van mijn dynamo hebben want na een dag varen ben ik maar een paar ampere kwijt uit de bank en dan pompt de dynamo hem het kleine stukje terug naar de haven helemaal vol en laat ik de boot altijd met een volle LFP achter en dat is niet goed voor de levensduur van een lfp.
Hierom heb ik een hoofdschakelaar tussen de dynamo (vanaf de laadstroomverdeler) en mijn LFP gezet, zo kan ik toch bij een lange trip of als ik voor anker ga de LFP laden. In de praktijk heb ik deze schakelaar maar een keer hoeven gebruiken bij een meerdaagse zeiltrip, verder neem ik af en toe een beetje walstroom en laad ik de LFP tot 80% omdat ik hem liever niet voller dan dat achter laat. Ik heb de batterij dit seizoen niet leger gehad dan 50%.
Geen moeilijk geknutsel met cellen gedoe, gewoon een goede drop-in. De batterij is een Chinees, een SolarFam die volop verkrijgbaar was en nog een beetje is in NL maar helaas worden deze niet meer onder de naam SolarFam gefabriceerd, de fabriek is gekocht door een concurrent begreep ik. Gelukkig heb ik de batterij gewoon bij een gerenommeerd Nederlands bedrijf gekocht met een eigen service en onderhoud afdeling en heb ik 5 jaar garantie.
Dat bedoel ik met beter kant en klare drop-in cellen in NL kopen, je bent fractioneel duurder uit ten opzichte van in China kopen maar wel binnen een paar dagen geleverd en een veel betrouwbaarder garantie t.o.v. direct uit China. Laat staan maanden geknutsel en risico met losse cellen. Daarbij een goed en beveiligd BMS en Bluetooth met app direct monitoring van je LFP is ook heel fijn.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Lifepo4 12 volt met BMS 26 sept 2021 16:04 #1328302

  • Sokrates
  • Sokrates's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 19
FKZ geeft een mooie samenvatting van wat er mogelijk is als je wil overgaan van agm naar lifepo4. Blijft over wat je er financieel voor over hebt. In mijn geval is het vervangen van mijn 200ah accu’s door nieuwe agm accu’s, bij voorbeeld die van Victron de goedkoopste oplossing die nog wat jaren kan meegaan, gegeven ook mijn victron multiplus en 700 watt zonnepanelen. Aan de andere kant is een investering in lifepo4 accu’s op de lange termijn wellich meer lonend: een langere levensduur en meer ah beschikbaar door de mogelijkheid van diepere ontlading. Maar daar zitten nog wat technische haken en ogen aan, zoals de aanpassing aan de alternator. Victron wijdt daar een informatief webseminar aan:
met dc-dc converters. De mogelijkheid van ‘drop in accu’s’ ben ik nog aan het overwegen, ‘Laat maar waaien’ geeft een te overdenken voorbeeld wat dat betreft. En zelfbouw zou ook nog kunnen, evt. Met hulp.
Ook daar zijn er nog financiele en technische overwegingen aan de orde. Voorlopig neem ik nog even de tijd om er over te denken. Mijn dank voor jullie informatief commentaar en ik blijf benieuwd naar ervaringen met en overweging wbt de vervanging van lood accu’s door lifepo4 accu’s.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Lifepo4 12 volt met BMS 26 sept 2021 17:34 #1328326

  • FKZ
  • FKZ's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1156
Tja 230 ah victron super cycle agm 680 euro 300 cycles 100%dod en 1000 cycles 40% dod. Een sok lifepo battery kost 1100 euro voor 206 ah en die heeft 7 jaar garantie en 5000 cycles 100% dod.

Om zelfde capaciteit te krijgen met een aanvaardbare cycle life zou je 2x 230 ah moetten zetten. Dan zou je 200 ah kunnen gebruiken. Dan blijf je mooi rond de 50% dod. En zou je 1000 cycles kunnen verwachten. A merk lood is duurder dan chinees lifepo die volgens youtube in de vervangings markt als A grade word gezien. Het kan nog veel goed koper. En voor 680 euro sleutel jezelf een 280 ah lifepo in elkaar met een simpel bms.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Lifepo4 12 volt met BMS 26 sept 2021 20:24 #1328397

  • Sokrates
  • Sokrates's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 19
De victron agm 220ah due ik op het oog had zie ik bij kniest voor 469 . Ga je uit van een ontlading tot 50%, dan zou vgls. Victron het aantal cycli zijn 600. Inderdaad veel minder dan de sok accu voor 1100 euro. Maar waar krijg je die voor die prijs? Ik heb in Nederland nog niet zo’n aanbieding gezien. Overigens is 5000 cycli voor 100% ontlading (?) wel erg gunstig, vergeleken met een veel duurdere aces energy lifepo4 accu, bij 80% ontlading met 4000 cycli volgens de opgave.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Lifepo4 12 volt met BMS 26 sept 2021 21:06 #1328409

  • FKZ
  • FKZ's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1156
Gevonden via de sok site en dan beschikbaarheid eu

885 en dan nar 200 oid voor verzenden
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Lifepo4 12 volt met BMS 26 sept 2021 21:39 #1328410

  • ReneK
  • ReneK's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4335
Sokrates schreef :
De victron agm 220ah due ik op het oog had zie ik bij kniest voor 469 . Ga je uit van een ontlading tot 50%, dan zou vgls. Victron het aantal cycli zijn 600. Inderdaad veel minder dan de sok accu voor 1100 euro. Maar waar krijg je die voor die prijs? Ik heb in Nederland nog niet zo’n aanbieding gezien. Overigens is 5000 cycli voor 100% ontlading (?) wel erg gunstig, vergeleken met een veel duurdere aces energy lifepo4 accu, bij 80% ontlading met 4000 cycli volgens de opgave.

staar je niet blind op de cycles
als je 2000 cycles aanhoud (90% tot 10% SoC) zit je altijd goed , alles wat je meer doet is meegenomen . En als je gaat rekenen zit je met 2000 cycles aan meer dan 10 jaar gebruik , waarschijnlijk zelfs 20 jaar bij niet dagelijks gebruik
www.svbluepearl.com

Inmiddels hebben we Kroatië verlaten en zijn we (weer) onderweg globaal richting Nieuw Zeeland ;)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Lifepo4 12 volt met BMS 27 sept 2021 07:40 #1328456

Een accubank zal normaliter minimaal zo gedimensioneerd zijn dat je er met normaal gebruik (varen en liggen of continu varen of liggen) zonder walstroom 2 dagen autonoom mee kan zijn. Stel dat je in het jaar hoog gerekend 30 x een weekend gaat en 40 vakantiedagen (vrije dagen + weekenden) dan kom je totaal op 50 cycli (30 + 40:2).
4000 gedeeld door 50 betekent dat je 80 jaar met die Aces kan doen, ga je 2 x zoveel of een cycle per dag is het nog steeds 40 jaar.
Dus inderdaad niet blind staren op cycles en ik trek eerlijk gezegd die altijd hoge cycles die ze in China specificeren sterk in twijfel.
En die lange garantie in China is ook gebakken lucht, als er wat mee is verdraaien ze het met de info op afstand al zo dat het je eigen schuld is. Been there, make photo my friend, your own mistake my friend. Of opsturen, tsja...
Laatst bewerkt: 27 sept 2021 07:41 door Laatmaarwaaien.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Lifepo4 12 volt met BMS 28 sept 2021 10:02 #1328775

  • Sokrates
  • Sokrates's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 19
Dank voor de lifepo4 suggesties. De sok waar FKZ aan refereert is door Will Prowse op Youtube uit elkaar gehaald en getest en gunstig beoordeeld. Verder is de suggestie om met hulp van ‘Jason’ een en ander met cellen en bms systemen ook een alternatief. Beide suggesties stuiten bij ons even op de fysieke inbouw. De huidige agm accu’s hebben een accu standaardmaat (52x24x22) en zijn zeevast maar krap met bijbehorende voorzieningen ingebouwd. Wij voelen weinig voor breek- en timmerknutsel werk wat dat betreft. Dus onze voorkeur ligt bij lifepo4 accu’s die bij deze standaardmaten passen. Op Internet vind je intussen veel lifepo4 accu’s met de gewenste capaciteit. Ali maakt daar zelfs een Luilekkerland van met onwaarschijnlijke specificaties (tot 600ah) en zeer aantrekkelijke prijzen. Je zou er bijna een bestellen om uit te testen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Lifepo4 12 volt met BMS 28 sept 2021 10:28 #1328786

  • qdwx
  • qdwx's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 33
Sokrates schreef :
[...] De huidige agm accu’s hebben een accu standaardmaat (52x24x22) en zijn zeevast maar krap met bijbehorende voorzieningen ingebouwd. Wij voelen weinig voor breek- en timmerknutsel werk wat dat betreft. Dus onze voorkeur ligt bij lifepo4 accu’s die bij deze standaardmaten passen. [...]

Twee blokken van zes grote cellen naast elkaar (3P4S)? 840 Ah @ 12 V. Dat heeft ongeveer de maat van twee van die AGMs naast elkaar. BMS etc. moet je dan wel zelf doen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Lifepo4 12 volt met BMS 17 okt 2021 09:29 #1333237

  • rooiedirk
  • rooiedirk's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6428
Kwam dit tegen. Een tussenweg tussen alles zelf verzinnen/kopen en kant en klaar. Een komplete kit. (Met of zonder cellen). En dezelfde cellen als de inkoop aktie(s) :) https://www.sunfunkits.com/product/20/sfk-battery-kit-v2-280-310-ah-12v-4s-lifepo4
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Lifepo4 12 volt met BMS 17 okt 2021 10:50 #1333245

  • Hans V
  • Hans V's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4213
Sokrates schreef :
Beide suggesties stuiten bij ons even op de fysieke inbouw. De huidige agm accu’s hebben een accu standaardmaat (52x24x22) en zijn zeevast maar krap met bijbehorende voorzieningen ingebouwd. Wij voelen weinig voor breek- en timmerknutsel werk wat dat betreft. Dus onze voorkeur ligt bij lifepo4 accu’s die bij deze standaardmaten passen.

Een beetje mosterd na de maaltijd waarschijnlijk, maar behalve het vervangen van onze accuscheidingsdiode door de Mac Plus DC-DC converter (lader) en het omwisselen van onze AGM accu's door LFP accu's (met nagenoeg dezelfde afmetingen) had onze overstap naar LFP ten diepste weinig meer om het lijf. Geen breek- en timmerwerk nodig, anders dan voor de extra LFP accu die we in ons geval hebben geïnstalleerd (maar voor doorsnee zeilers die overstappen op LFP juist niet nodig is).

Alle bijkomende wijzigingen in ons systeem zijn er om extra mogelijkheden te creëren en niet noodzakelijk voor een switch van AGM naar LFP. Volgens SUNBEAMSystem zou zelfs die DC-DC converter (voor optimaal laden door en bescherming van de standaard dynamo) met hun drop-in LFP accu's niet nodig zijn (contact over gehad met de ontwerper), maar daar hebben we na eigen research toch voor gekozen.
Dufour 405 GL

www.sailasailing.nl
Laatst bewerkt: 17 okt 2021 10:54 door Hans V.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Lifepo4 12 volt met BMS 18 okt 2021 16:51 #1333521

  • Sokrates
  • Sokrates's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 19
Bedankt Hans V. De maaltijd is nog niet genoten, dus die mosterd kan nog van pas komen. Jouw link naar een eerdere post (2019) was zeker informatief. Ook al omdat je veel hebt uitgezocht en uitgeprobeerd. Prima speurwerk. Ik heb die Sunbeam ‘drop in’ oplossing ook overwogen vanwege onze goede ervaringen met de Sunbeam zonnepanelen waarvan wij er vier van 100 watt hebben geinstalleerd. Een bezwaar vonden wij nog de hoge aanschafkosten en toch nog het formaat. Op dit moment lijkt ons de aces energy van 200ah een goedkopere oplossing die precies de maat heeft van onze te vervangen agm accu’s. Plus zoals ook in jouw post is aangeven een dc-dc converter die de stroom van de alternator begrensd en doorgeeft aan de lifepo4 accu’s op het moment dat een bij ons ingebouwd spanningsgevoelig relais constateert dat de agm start accu voldoende is opgeladen. Maar ik blijf nog even nadenken, zoeken en speuren.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Lifepo4 12 volt met BMS 01 dec 2021 22:55 #1346357

  • Sokrates
  • Sokrates's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 19
Intussen heb ik contact met Basen in China waarvan een 100ah lifepo4 recent positief is getest op Lithium solar forum .
Zij bieden een 200ah lifepo4, smart bms met bluetooth en low temperature beveiliging aan voor 658 dollar inclusief tax, douanebehandeling en vervoer, thuis op mijn adres afgeleverd. Dat laatste gaat wel langzaam via een treinverbinding, zo’n 40 dagen, Per zee- of luchtvracht maakt het veel duurder.
Bij meerdere exemplaren wordt het per accu goedkoper. Ik ben nog in onderhandeling. Als je geinteresseerd bent, neem dan contact met mij op.
Laatst bewerkt: 01 dec 2021 22:56 door Sokrates.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Lifepo4 12 volt met BMS 02 dec 2021 09:30 #1346410

  • FKZ
  • FKZ's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1156
wat mij opvalt is

3.2V 150Ah LifePO4 Cell

bij de info dus is het een 200amp accu of een 150amp accu

info uitdeze link

Zie ook twee verschillende max ontlaat stromen staan. 150 amp of 200 amp zou net belangrijk kunnen zijn als je een 2000 watt of meer omvormer gebruikt.
Laatst bewerkt: 02 dec 2021 09:35 door FKZ.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Lifepo4 12 volt met BMS 02 dec 2021 10:45 #1346451

  • nardus
  • nardus's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6101
Ik zou nooit een pack uit China bestellen ivm met garantie..
Ben je beter uit bij Amzon.nl, dan kan je de batterij gewoon terugbrengen als er een cel gaat teruglopen..

En voor €628,09 ook interessant, gewoon in Nederland te koop.


Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Lifepo4 12 volt met BMS 02 dec 2021 10:45 #1346452

  • Sokrates
  • Sokrates's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 19
Bedankt. Ik informeer er naar. En je hoort er over
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Lifepo4 12 volt met BMS 02 dec 2021 10:48 #1346454

  • Sokrates
  • Sokrates's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 19
Bedankt FKZ. Ik informeer er naar. En houd jullie op de hoogte.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Lifepo4 12 volt met BMS 02 dec 2021 10:59 #1346464

  • Sokrates
  • Sokrates's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 19
Amazon geeft alleen maar door en de batterij lijkt erg op een batterij die in china wordt gemaakt. Mogelijk met eigen logo. Vestigingsadres van de leverancier ertaodedian is overigens in China. Waarschijnlijk geen fabrikant, maar handelaar. En er staat expliciet dat de batterij niet kan worden geretourneerd. Dus ........ ? Voor 600 euro krijg je in China bij een fabrikant 200 ah. Bij deze ertoadededian kost 240 AH 1100 euro.
Laatst bewerkt: 02 dec 2021 11:06 door Sokrates.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Lifepo4 12 volt met BMS 02 dec 2021 12:33 #1346519

  • nardus
  • nardus's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6101
Sokrates schreef :
Amazon geeft alleen maar door en de batterij lijkt erg op een batterij die in china wordt gemaakt. Mogelijk met eigen logo. Vestigingsadres van de leverancier ertaodedian is overigens in China. Waarschijnlijk geen fabrikant, maar handelaar. En er staat expliciet dat de batterij niet kan worden geretourneerd. Dus ........ ? Voor 600 euro krijg je in China bij een fabrikant 200 ah. Bij deze ertoadededian kost 240 AH 1100 euro.

Nee, in een nederlandse winkel heb je garantie in de winkel niet met de leverancier van het product. De accu gaat terug naar naar Amzon.nl en niet ergens in China. groot verschil. ;)

En deze leverancier heeft geen goede naam in batterijland.
Laatst bewerkt: 02 dec 2021 12:52 door nardus.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Lifepo4 12 volt met BMS 02 dec 2021 13:54 #1346559

  • Sokrates
  • Sokrates's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 19
Ik denk niet dat Amazone de garantie geef die jij aanprijst. Er staat bij deze aanbieding te lezen:
"Dit artikel kan niet worden geretourneerd, maar als het artikel beschadigd of defect aankomt, kunt u een terugbetaling aanvragen."
Ik zou daar niet gerust op zijn.

Het batterijland waarnaar jij verwijst diysolarforum.com heb ik uiteraard al eerder verkend. Er staan gemengde reacties op. Klachten over late verzending, mogelijke beschadiging van de 3.2v cells. Maar ok hele positieve reacties, het kwam eerder aan, de cells waren in prima conditie, etc. Maar je hebt gelijk, driemaal checken en pas bestellen als je zeker bent.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Lifepo4 12 volt met BMS 13 feb 2022 08:23 #1368220

  • Sokrates
  • Sokrates's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 19
Intussen. Na een lang bedenk- en zoekproces heb ik een 280k pureacel lifepo4 aangeschaft.
Ik heb in deze wintertijd nog geen haast met het vervangen van onze agm accu met de aangeschafte lifepo4. Dat geeft mij tijd om na te denken over het laden van de lifepo4 accu door de alternator.
De victron smart orion dc-dc converter overweeg ik. De manual geeft aan hoe je die moet installeren. Wel een beetje ingewikkeld met onheldere technische beschrijvingen, En ook in dit forum worden daarbij vragen gesteld. Goed om dus uit te zoeken.

Maar ik zie als alternatief de renogy 12 volt 40 ampere dc dc converter. Met een lovend review van Will Prowse op Youtube.

Hebben jullie daar ervaring mee? En ik ben benieuwd wat jullie mening is over dit alternatief.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Lifepo4 12 volt met BMS 13 feb 2022 08:58 #1368231

Wordt die verkocht in Europa?

Waar ik op zou letten:
1) Vrij instelbare bulkstroom
2) Laadprofiel met instelbare tailcurrent om absorptiefase tijdig te beëindigen

De Orion heeft beide niet
De TS800 heeft (1) wel maar niet (2)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Lifepo4 12 volt met BMS 13 feb 2022 13:19 #1368359

  • Philip
  • Philip's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 7790
Ik heb een renogy 50cdc50-s, dc-dc met ingebouwde mppt voor Solar. Duitse webshop levert gewoon in NL.
Bulkstroom is vrij instelbaar.
Laadprofiel is vrij veel aan in te stellen. Zoals de tijd van de bulkstroom / CV fase ( (victron heeft daar een minimum en ts800 heeft dat helemaal niet).
Wel moet je er een los bluetooth ding voor hebben (net als bij victron) en het standaard Lithium profiel is helemaal niet zo geschikt voor lithium... Zelf profiel maken dus.

Nachtvlinder: bedoel je met tailcurrent een lader die bij een klein stroompje vanzelf afschakeld? Ik ken helaas geen dc-dc lader die dat heeft. Ook weinig ac-dc laders trouwens.
Laatst bewerkt: 13 feb 2022 13:21 door Philip.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
  • Pagina:
  • 1
  • 2
  • 3
Tijd voor maken pagina: 0.254 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl