Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

za mei 18 @12:00AM
ZF Pinkstertrip 2024
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten
  • Pagina:
  • 1
  • 2
  • 3

Onderwerp: Lifepo4 12 volt met BMS

Lifepo4 12 volt met BMS 13 feb 2022 13:40 #1368376

Ja dat inderdaad. De Victron smart IP laders en MPPT laders hebben een firmware en interne stroommeting die dit ondersteunen.
Laatst bewerkt: 13 feb 2022 13:40 door Nachtvlinder.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Lifepo4 12 volt met BMS 14 feb 2022 07:57 #1368587

  • Philip
  • Philip's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7795
Yep. Dat heeft een Renogy zover ik weet dus ook niet. Het is jammer dan de TC800 dat niet heeft, anders was dat zo'n beetje wel het perfecte apparaat geweest.

Maar met een Renogy met eigen profiel met float voltage van heel laag (zodat je eigenlijk niet meer aan het laden bent in float modus), een boosttijd van heel kort (wellicht zelfs 0 min) en een behouden boost / einde bulk voltage, zit je volgens mij aardig in de buurt van het optimum van een Lifepo4. In de praktijk zal je dan ook een soort van max. tailcurrent bereiken, bepaald door dat boost voltage.

Beter geschikt dan mijn ouderwetse Victron AC lader die een niet instelbare minimum boost tijd van 4 uur hanteert. Dus ik laad voorlopig het vanaf AC laden ook via de Renogy gaan. Een centrale plek voor laadprofiel voor alle laadmethoden. Tenzij ik een keer ergens een flinke, betaalbare voor lifepo4 geschikte lader tegen kom met tailcurrent afschakeling.

Ik vind wel dat zo'n renogy wat meer mickey-mouse-achtig aanvoelt qua kwaliteitsindruk, als ik toch een nadeel moet noemen. Maar dat is puur de buitenkant. Een 50A schijnt ook nogal warm te kunnen worden na een poosje laden op de volle 50A. Ik was eigenlijk toch niet van plan verder te gaan dan 30A oid, kijken of het dan mee valt.
Laatst bewerkt: 14 feb 2022 08:11 door Philip.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Lifepo4 12 volt met BMS 14 feb 2022 08:06 #1368590

  • Sokrates
  • Sokrates's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 19
Interessant. En bedankt voor de informatie: allebei. Wel vraag ik mij af wat je met dit soort instellingen bij victron wint. Meer capaciteit? Meer cycli van de batterij. Minder risico op ………. ? En wat kan er allemaal toch mis gaan? Is daar onderzoek naar gedaan? En is dat materiaal beschikbaar? Bovendien zit er wel een prijskaartje aan.

De 40 ampere dc dc converter van renogy is overigens ook te bestellen op amazon. En op youtube staan informatieve reviews. Ook een vergelijking met de smart victron orion dc dc converter. Aardig om mee te nemen in de overwegingen welke je het beste kunt afschaffen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Lifepo4 12 volt met BMS 14 feb 2022 08:14 #1368592

Philip schreef :
Beter geschikt dan mijn ouderwetse Victron AC lader die een niet instelbare minimum boost tijd van 4 uur hanteert

Welke Victron heb je het hier over, als ik vragen mag?
Hans Fix, Feeling 29DI
Met elektrische hulpmotor.
hansfix.nl/electric/
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Lifepo4 12 volt met BMS 14 feb 2022 08:30 #1368594

  • Philip
  • Philip's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7795
It Paradyske schreef :
Welke Victron heb je het hier over, als ik vragen mag?
Een Pallas, 25A versie. Antiek maar in tegenstelling tot veel modernere laders waar je alleen wat vooringestelde waarden kan selecteren, zijn de boost en float voltages bij de Pallas volledig in te stellen met potmeters. Werkte perfect bij de AGM bank met afwijkende voltages die ik nu 10 jaar gebruik. Alleen die boost tijd dus niet en dat is killing voor lifepo4 lijkt mij...

Pas bij de Victon Smart serie kun je weer volledig los in de voltages. Alles er tussen in heeft wat standaard laadprofielen die kunt kiezen maar niet verder kunt tweaken. Volgens mij dan... (ik weet niet 100% zeker)


Sokrates schreef :
Wel vraag ik mij af wat je met dit soort instellingen bij victron wint. Meer capaciteit?
Volgens mij is op tailcurrent afschakelen de beste manier voor het beeindigen van een laadcyclus van een lifepo4 gebaseerd op een laadstroom en niet op spanning. Je weet zeker dat je niet aan het overladen bent. Als ik de lader van mijn speedpedelec goed begrijp, doet die hetzelfde.
Maar zoals gezegd kun je met een normaal, goed afgesteld laadprogramma ongeveeer hetzelde bereiken.
Laatst bewerkt: 14 feb 2022 08:31 door Philip.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Lifepo4 12 volt met BMS 14 feb 2022 08:43 #1368602

Ah ja, daar kan je de equalizetijd nog niet op instellen. Ik heb net een generatietje nieuwer (Titan) ook met potmeters (ideaal!) maar daar kan je de equalizetijd wel naar nul zetten.

Je zou eventueel vanuit een BMS nog de charging current naar beneden kunnen regelen misschien, maar dat vergt dan weer wel wat dieper ingrijpen.
(Bij de Titan kan je met een potmeter de maximale laadstroom regelen, als een van de cellen wat hoog wordt schakel ik vanuit de BMS de laadstroom terug naar 1A)
Hans Fix, Feeling 29DI
Met elektrische hulpmotor.
hansfix.nl/electric/
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Lifepo4 12 volt met BMS 14 feb 2022 08:51 #1368603

  • Philip
  • Philip's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7795
Ah zo ja. Laadstroom is ook in te stellen met een potmeter. Jij hebt die potmeter door een variabele weerstand oid vervangen die wordt aangestuurd door de BMS?

Voorlopig hang ik de Pallas als 15v voeding aan de mppt ingang van de Renogy en mag die er een mooi laadalgoritme van bakken. Zo volgen laden op walstroom, motor en PV allemaal hetzelfde algoritme dat op 1 plek in te stellen is (=in de renogy).

Op papier moet dat lukken maar een test moet ik nog doen...
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Lifepo4 12 volt met BMS 14 feb 2022 10:02 #1368640

Philip schreef :
Ah zo ja. Laadstroom is ook in te stellen met een potmeter. Jij hebt die potmeter door een variabele weerstand oid vervangen die wordt aangestuurd door de BMS?
Yep, relais die er een vastingestelde weerstand tussenschakelt.
(En nog een relais die de boost-aansluiting kan schakelen, en eentje die de remote on/off schakelt :-))
Voorlopig hang ik de Pallas als 15v voeding aan de mppt ingang van de Renogy en mag die er een mooi laadalgoritme van bakken. Zo volgen laden op walstroom, motor en PV allemaal hetzelfde algoritme dat op 1 plek in te stellen is (=in de renogy).

Op papier moet dat lukken maar een test moet ik nog doen...

Fingers crossed! :-)
Hans Fix, Feeling 29DI
Met elektrische hulpmotor.
hansfix.nl/electric/
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Lifepo4 12 volt met BMS 14 feb 2022 10:49 #1368663

  • holtere
  • holtere's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 16255
Ik heb dat truukje wel geprobeerd met een multiplus.
Bij het opstarten van de dcdc converter kakte de multiplus wat in en dat gaf de converter een seintje om maar te stoppen. Verder geen verlaging van de beveiligingsinstellingen uitgeprobeerd overigens.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Lifepo4 12 volt met BMS 04 mrt 2022 14:04 #1373382

  • Philip
  • Philip's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7795
Nachtvlinder schreef :
Ja dat inderdaad. De Victron smart IP laders en MPPT laders hebben een firmware en interne stroommeting die dit ondersteunen.

Weet iemand of alle SMART laders van Victron die tailcurrent optie hebben?
Dus ook de IP67 25A?


Ik zie het niet in de handleiding staan. Ik zie alleen dit en daar ontbreekt die instelling:

Waarschijnlijk niet dus?
Laatst bewerkt: 04 mrt 2022 14:07 door Philip.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Lifepo4 12 volt met BMS 04 mrt 2022 14:29 #1373385

  • holtere
  • holtere's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 16255
Als je de app Victron connect of software download kun je in de demo-mode de bediening/instellingen van vrijwel alle apparaten bekijken. Niet dat het helemaal hufterproof is maar toch handig!
Laatst bewerkt: 04 mrt 2022 14:29 door holtere.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Lifepo4 12 volt met BMS 04 mrt 2022 14:39 #1373386

  • Philip
  • Philip's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7795
thx, dat werkt idd heel goed! daar staat die instelling ook niet tussen. Dan zal ie hem niet hebben.
En de minimale absorptie tijd is 1 uur... (half uur bij de ip22 12|30)
Minder ideaal dus.
Laatst bewerkt: 04 mrt 2022 14:56 door Philip.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Lifepo4 12 volt met BMS 05 mrt 2022 10:02 #1373577

  • Hans V
  • Hans V's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4214
De Mastervolt Mac Plus in onze LFP setup heeft die mogelijkheid wel.





Maximale absorptietijd instelbaar van 0-1440 min
Staartstroom instelbaar van 0-50% van maximale laadstroom

Samen met enkele andere voorzieningen (waaronder instelbare inschakelvertraging en softstart zodat je alternator riem/motor niet abrupt wordt belast, het compacte formaat, natuurlijke koeling, etc.) maakt dit de Mac Plus voor ons tot een ideale DC-DC converter (lader) in een LFP setup.

Maar ja, geen goedkoop ding...
Dufour 405 GL

www.sailasailing.nl
Laatst bewerkt: 05 mrt 2022 10:07 door Hans V.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Lifepo4 12 volt met BMS 05 mrt 2022 11:52 #1373598

Een instelbare bulkstroom zou voor toch mij wel een vereiste zijn om goed op je dynamo capaciteit en -koeling aan te kunnen passen. Grote kans dat deze bij dit apparaat op 50 A komt te liggen in de praktijk, te veel voor veel standaard dynamo’s. De Victron Orion’s hebben hetzelfde issue: een niet zelf te begrenzen bulkstroom: wil je 18 A ipv 30 A, dan moet je een ander apparaat kopen. (Alleen) om die reden moest ik naar de duurdere TS800 (traploos instelbaar); gelukkig goed gebruikt verkrijgbaar.

Wat is trouwens die xx % staartstroom, ten opzichtte van welke “maximale laadstroom”? Die 50 A of de tijdens de laatste bulkfase bereikte stroom?
Laatst bewerkt: 05 mrt 2022 12:11 door Nachtvlinder.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Lifepo4 12 volt met BMS 05 mrt 2022 12:37 #1373609

  • Hans V
  • Hans V's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4214
Nachtvlinder schreef :
Een instelbare bulkstroom zou voor toch mij wel een vereiste zijn om goed op je dynamo capaciteit en -koeling aan te kunnen passen. Grote kans dat deze bij dit apparaat op 50 A komt te liggen in de praktijk, te veel voor veel standaard dynamo’s.

Op de Mac Plus is de bulkstroom van 0 tot 50A traploos instelbaar. Zo kun je de DC-DC lader optimaal instellen op de capaciteit van je dynamo (zonder dat deze te warm wordt). Die 50A blijkt bij onze alternator (Mitsubishi 115A op VP D2-55) en motorruimte koeling nog veilig haalbaar. Onder uiteenlopende omstandigheden gemeten met infrarood thermometer.
Veel standaard dynamo’s hebben geen temperatuurgestuurde regeling en een kleiner vermogen dan bijvoorbeeld de Mac Plus kan afnemen dus dan is die instelbare maximale laadstroom inderdaad essentieel.



Zo’n instelbare laadstroom was voor ons daarom ook een voorwaarde. Hoewel je ook met een niet instelbare unit uit kan als de maximale laadstroom toevallig net samenvalt met wat je dynamo in jouw specifieke situatie nog in alle omstandigheden zonder (langere termijn) schade kan leveren.

Nachtvlinder schreef :
Wat is trouwens die xx % staartstroom, ten opzichtte van welke “maximale laadstroom”? Die 50 A of de tijdens de laatste bulkfase bereikte stroom?

Ik ben zelf eigenlijk uitgegaan van die 50A (30A bij 24V lader) maar heb dat niet gecheckt bij Mastervolt.
Dufour 405 GL

www.sailasailing.nl
Laatst bewerkt: 05 mrt 2022 14:57 door Hans V.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Lifepo4 12 volt met BMS 05 mrt 2022 13:42 #1373621

Ah dat had ik niet uit de manual gehaald en is idd wat je wilt!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Lifepo4 12 volt met BMS 19 apr 2022 22:41 #1384961

Ik heb een oplossing gevonden om het laden met een Multiplus (dus laadalgorithme zonder tailcurrent afbreekcriterium) op tijd te kunnen stoppen zonder risico van overladen.

Kijk hier tot welke firmware (2xx of 4xx) je kunt upgraden:


Hoe antiek je uP ook is, je kunt altijd naar 2xx toe. Dit geeft de mogelijkheid “Assistants” te configureren. Dat heb je nodig voor deze methode.

In mijn gebruikte MP zat deze uP met firmware 132 (19 is 230 VAC met oude processor; 03 geeft model aan:




Hier hoe ver je kunt upgraden:



Ik ben dus van 132 naar 209 gegaan en kan nu de Assistants gebruiken; een soort wizards waar je veel logische schakelingen mee kunt programmeren om extra “custom” functionaliteit te bouwen.

Ik heb nu ingesteld dat de (analoge) ingang voor de temperatuursensor misbruikt wordt als digitale ingang:
-kortgesloten : laden met ingestelde bulkstroom tot ingestelde spanning (CC CV);
-open : lader uit

BMV-712:
-laat ik op 100% SOC synchroniseren bij diezelfde spanning en door mij te bepalen tailcurrent
-relais laat ik alarmeren onder 80% SOC (=lader aan) en alarm reset bij 100% SOC

Bij bereiken tailcurrent stopt het laden dus.

Hoe hoger ik de tailcurrent kies, hoe eerder de BMV “100%” zegt, hoe vroeger het laden stopt en hoe meer ik de accu “de-rate”. Ah capaciteit stel ik navenant wat lager is zodat resterende capaciteit wel klopt…
Laatst bewerkt: 20 apr 2022 04:45 door Nachtvlinder.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Lifepo4 12 volt met BMS 25 apr 2022 09:58 #1386124

Nachtvlinder schreef :
[…]
Ik heb nu ingesteld dat de (analoge) ingang voor de temperatuursensor misbruikt wordt als digitale ingang:
-kortgesloten : laden met ingestelde bulkstroom tot ingestelde spanning (CC CV);
-open : lader uit

BMV-712:
-laat ik op 100% SOC synchroniseren bij diezelfde spanning en door mij te bepalen tailcurrent
-relais laat ik alarmeren onder 80% SOC (=lader aan) en alarm reset bij 100% SOC

Bij bereiken tailcurrent stopt het laden dus.

Hoe hoger ik de tailcurrent kies, hoe eerder de BMV “100%” zegt, hoe vroeger het laden stopt en hoe meer ik de accu “de-rate”. Ah capaciteit stel ik navenant wat lager is zodat resterende capaciteit wel klopt…

Goede tip Nachtvlinder! Misschien ook toe te passen op mijn MP1600.
Maxi 33s - Hide-Away - Stevensweert
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Lifepo4 12 volt met BMS 06 juni 2022 16:58 #1397541

My Setup:
Volvo Penta 2003T with 60A original alternator
4X EVE Blue Cells 280A use same plastic box as on the Photo 330mm long
JBD BMS 120A
Renogy DC-DC 40A
Victron IP22 30A Single Output Charger.
The Batteries deliverd at test 295A. The original alternator supplied only 30A on test, rig got repaired and delivers now 49,7 A.
This was insufficient and orderd another alternator 120A but it did not fit 5mm smaller. According to the seller should have fitted.
Now I can charge only with 20A. The Renogy is very inefficient, with 36A output it draws 62 A on input (49,7a from alternator and 12A out of the starter battery). At the 20A setting on the Renogy 19 A charging current and 32 A from the alternator. This setup works and charges alsowith the remaining power the start battery. I´m happy with the Victron charger, it suppies 29A Charing current.
When I started after the winter the batteries was inbalanced at charging (the batterie was left at 70%). Every cell was unbalanced. Discharged down to about 10%and recharged and battery was ok again.
The alternator (Valeo lable are unreadable) heats up only to 75 degrees on the hottest spot after 1 hour and delivering 49,7A.,wich is very good.
On bench testing the JBD BMS,I discoverd a problem when the charge switch is turned off and no charging voltage applied, the discharge route is via the charging Mosfet Backfire diodes. The Mosfet´s heat up and voltage drop of .5 Volts, normaly it has no effect since the voltage from the charger stay´s on....but not good
Would like to change the alternator for a stronger type (100A?), but since the exchange type did not fit....I would like to hear from other VP 200X user´s which alternator they used...before I order the next one. P4e has a 75 A...
The Renogy I would not buy again and would rather use the Victron DC-DC 30A. Still thinking about swapping...
In the next few weeks I will install the old Sterling A2B 80A. It charges first the start battery, than it turns on the dc-dc converter and charges the house battery with 72A (have tested it on the bench ). The 72 A where from my view too much, but since the alternator does not overheat....will try again. The 72A where too much, this was the reason for buying the Renogy DC-DC 40A. One other feature of the Sterling is that it monitors the alternator for overheating. Tested it (held a solder iron onto the NTC) and charge current dropped to 20A. Expected a linear decrease , but it turns off the inverter and charges via the internal diode bridge.
Having more then 250Ain the house battery is nice to have.
Sorry my dutch in writing is not good, speaking and reading no problem. Live in Kleve just over the border.
Frank
Laatst bewerkt: 06 juni 2022 17:07 door Baltic Sailor.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
  • Pagina:
  • 1
  • 2
  • 3
Tijd voor maken pagina: 0.266 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl