Ik heb een oplossing gevonden om het laden met een Multiplus (dus laadalgorithme zonder tailcurrent afbreekcriterium) op tijd te kunnen stoppen zonder risico van overladen.
Kijk hier tot welke firmware (2xx of 4xx) je kunt upgraden:
Hoe antiek je uP ook is, je kunt altijd naar 2xx toe. Dit geeft de mogelijkheid “Assistants” te configureren. Dat heb je nodig voor deze methode.
In mijn gebruikte MP zat deze uP met firmware 132 (19 is 230 VAC met oude processor; 03 geeft model aan:
Hier hoe ver je kunt upgraden:
Ik ben dus van 132 naar 209 gegaan en kan nu de Assistants gebruiken; een soort wizards waar je veel logische schakelingen mee kunt programmeren om extra “custom” functionaliteit te bouwen.
Ik heb nu ingesteld dat de (analoge) ingang voor de temperatuursensor misbruikt wordt als digitale ingang:
-kortgesloten : laden met ingestelde bulkstroom tot ingestelde spanning (CC CV);
-open : lader uit
BMV-712:
-laat ik op 100% SOC synchroniseren bij diezelfde spanning en door mij te bepalen tailcurrent
-relais laat ik alarmeren onder 80% SOC (=lader aan) en alarm reset bij 100% SOC
Bij bereiken tailcurrent stopt het laden dus.
Hoe hoger ik de tailcurrent kies, hoe eerder de BMV “100%” zegt, hoe vroeger het laden stopt en hoe meer ik de accu “de-rate”. Ah capaciteit stel ik navenant wat lager is zodat resterende capaciteit wel klopt…