MoonRiver schreef :
Mede Forummers,
Ik wil een W contact maken op mijn dynamo voor een toerenteller.
Ik heb de dynamo losgehaald en de achterkant open geschroefd. Dat is vrij makkelijk bij dit type - als je de 2 zeskant afstandbussen loshaalt komt het rode plaatje los en zie je 3 draden uit het huis komen, welke met een klemplaatje op een strip zitten, dat zijn zover ik zie de veldwikkeling aftakkingen en een daarvan wil ik als W gaan gebruiken (volgens mij moet dat kunnen?)
De W is normaal gezien een aftakking van een statorwikkeling (ik vermoed dat je stator bedoelt ipv veld). Zou inderdaad moeten werken.
[...]
Maar nu wil ik hem weer in elkaar zetten.
Het rode plaatje (waarin denk ik de dioden zitten) heeft 1 D+ aansluiting, 2 B+ aansluitingen, zodat ik 2 accus kan laden. Het zit dus met 2 bouten aan het dynamohuis. Ik heb bij demontage niet gelet op evt isolatieringen onder de zeskant busjes. Maar op een van de busjes zit een snoertje vast (ik denk t lampje voor laadcontrole)
Weet een van jullie misschien of hier isolatie tussen moet zitten?
[...]
Ziet jouw alternator er zoals de deze uit (
ockelbo.plars.org/album/generator/index2.php):
?
Op die foto's lijkt het erop dat de diodebrug (met negen diodes, zes grote in paren en drie kleine) in het huis van de alternator zelf zit. Op die foto's is de diodebrug vrij vuil, maar ik heb de indruk dat één bout aan de positieve zijde van de diode zit en één bout aan de negatieve.
Het rode blok lijkt mij een laadstroomverdeler. De stroom komt binnen via de positieve bout en het rode blok staat dus onder positieve spanning. De positieve bout wordt bijgevolg zonder isolator aangesloten en de negatieve (?) bout wordt geïsoleerd gehouden van het rode blok.
Ik vermoed dat twee van de drie diodes gaan van de + uitgang van de diodebrug naar de twee B+'en. Het aansluiten van het controlelampje gebeurt normaal gezien op de D+ maar het lampje aansluiten aan de positieve bout moet denk ik ook werken.