Nachtvlinder schreef :
[...]
De fool-scenario's die ik voorzie zijn:
- Bij gesloten cross-over en LiFePO accu aangesloten zal, na starten motor, de dynamo direct gekoppeld zijn met de LiFePO accu en de laadstroom niet beperkt worden door de DCDC converter zoals normaal het geval is. De dynamo zal niet meteen kapot gaan, maar hoe open ik deze schakelaar weer nadat de motor gestart is?
Victron heeft een cyrix-ct-li module die start assist aanbiedt en automatisch weer afschakelt na 30(?) seconden. Dit automatische mechanisme zorgt ervoor dat de dynamo niet overbelast wordt. Daar zullen waarschijnlijk meer dan die 30 seconden voor nodig moeten zijn. Let wel op juiste kabeldiktes!! Ook al is het voor nood. Volgens mij is het niet zo'n probleem als je de startknop indrukt, even de crossover switch omzet en dan nadat de motor gestart is weer uitschakelt. Hiervoor moet volgens mij wel de startaccu aanwezig zijn in het systeem, gezien anders de dynamo zijn vermogen nergens kwijt kan.
- DCDC converter gaat automatisch aan bij detectie laadspanning aan haar ingang. De bedoeling is dat er gedetecteerd wordt wanneer de motor loopt. Hoe voorkom ik dat deze reageert op de tricke-charge (4A) uitgang van de Multiplus wanneer aan de walstroom?
Ik ken de DC-DC lader niet, maar (sommige?) Victron Orions kun je met een remote aan/uit ingang schakelen. Deze zou je dan op het contactslot/dynamo kunnen zetten, zodat alleen als de motor loopt de DCDC omvormer inschakelt. Als die DCDC omvormer dus zo'n regelpoortje heeft is dit een optie. Alleen zie ik in je diagram het zonnepaneel ook aan startaccu kant zitten. Als je plan is om de LiFePo4 ook op te laden met die DCDC omvormer via het zonnepaneel, dan gaat dit niet lukken.
- Van welke gelijktijdigheid moet ik uit gaan? Als ik alle gebruikers van het DC paneel optel, kom ik op 40A, maar de kans dat die allemaal tegelijk aan staan lijkt mij niet zo groot. Hoe ga je hier mee om in de praktijk?
Gewoon afzekeren op 50A en kabels van juiste diameter gebruiken. Als alternatief een automatische zekering plaatsen zo dicht mogelijk bij de accu met het amperage wat je wel naar het paneel wilt laten gaan (bijv 25A). In praktijk wil je je niet bezig houden met welke apparatuur tegelijk aan kan en je opvarende hierop instrueren met risico dat onderweg je volledige paneel inc boordverlichting etc uitvalt.
- Welke onhandige situaties komen in de praktijk regelmatig verder voor waar rekening mee gehouden moet worden?
Wat mij opvalt in het diagram is dat je de BMV met 1 shunt op twee accu's aansluit. Nu weet ik niet idee hierachter, maar zoals het getekend is met 1 shunt, vermoed ik dat je altijd de service accu meet?
Verder nog wat zekeringen plaatsen tussen de accu's en hoofdschakelaars.
Verder let op de multiplus configuratie: de aansluiting voor het laden van de startaccu is 'direct' gekoppeld aan de uitgang voor de LiFePo4 bank. Dus het laad algoritme en voltages en laadfase (bulk/absorption/float etc) van beide poorten zijn altijd in sync. Alleen is de startaccu poort beperkt tot 4A. Dit kan ongewenst zijn!