Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

za mei 18 @12:00AM
ZF Pinkstertrip 2024
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: Fool-proofing en gelijktijdigheid LiFePO4 systeem

Fool-proofing en gelijktijdigheid LiFePO4 systeem 21 okt 2021 10:27 #1334189

Nu de bestelde Electrodacus BMS niet leverbaar blijkt, en vanwege de externe relais/SSR's een wellicht complexer dan nodige installatie zou opleveren, heb ik de Overkill Solar/JBD BMS besteld. Deze heeft een common charge/discharge poort, maar kan door de MOSFET schakeling load en charge stromen wel afzonderlijk uitschakelen. In het schema versimpeld weergegeven alsware het ingebouwde dioden.

Oorspronkelijk:


Aangepast:


Ik wil verder met het onderste, aangepaste schema. Heb de maximale stromen conservatief ingeschat en bij de kabels gezet om diameters (en daarna zekeringwaarden) te kunnen gaan inschatten. Zowel de startmotor als de Multiplus kunnen kortstondig meer stroom opnemen; hier is geen rekening mee gehouden in de weergegeven stromen. Deze "nominale" stromen wil ik gebruiken tbv kabeldiameters.

De fool-scenario's die ik voorzie zijn:
  • Bij gesloten cross-over en LiFePO accu aangesloten zal, na starten motor, de dynamo direct gekoppeld zijn met de LiFePO accu en de laadstroom niet beperkt worden door de DCDC converter zoals normaal het geval is. De dynamo zal niet meteen kapot gaan, maar hoe open ik deze schakelaar weer nadat de motor gestart is?
  • DCDC converter gaat automatisch aan bij detectie laadspanning aan haar ingang. De bedoeling is dat er gedetecteerd wordt wanneer de motor loopt. Hoe voorkom ik dat deze reageert op de tricke-charge (4A) uitgang van de Multiplus wanneer aan de walstroom?
  • Van welke gelijktijdigheid moet ik uit gaan? Als ik alle gebruikers van het DC paneel optel, kom ik op 40A, maar de kans dat die allemaal tegelijk aan staan lijkt mij niet zo groot. Hoe ga je hier mee om in de praktijk?
  • Welke onhandige situaties komen in de praktijk regelmatig verder voor waar rekening mee gehouden moet worden?
Laatst bewerkt: 21 okt 2021 10:31 door Nachtvlinder.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Fool-proofing en gelijktijdigheid LiFePO4 systeem 21 okt 2021 10:46 #1334195

  • holtere
  • holtere's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 16254
Das een goeie...
DCDC converter gaat automatisch aan bij detectie laadspanning aan haar ingang. De bedoeling is dat er gedetecteerd wordt wanneer de motor loopt. Hoe voorkom ik dat deze reageert op de tricke-charge (4A) uitgang van de Multiplus wanneer aan de walstroom?

De trickle charge ligt volgens Victron 0,5 volt lager dan de ingestelde absorptiespanning van het grote laaddeel. Zou je de ingangsdrempel van de DCDC converter niet wat hoger kunnen instellen dan dat?
Mocht dat niet kunnen dan zit er op een multiplus een instelbaar relais waarmee je de paarse schakeldraad mogelijk mee zou kunnen onderbreken.
Maar misschien zijn er meer opties?
Laatst bewerkt: 21 okt 2021 10:47 door holtere.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Fool-proofing en gelijktijdigheid LiFePO4 systeem 21 okt 2021 10:52 #1334196

  • holtere
  • holtere's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 16254


Als voorbeeld?
Laatst bewerkt: 21 okt 2021 11:26 door holtere.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Fool-proofing en gelijktijdigheid LiFePO4 systeem 21 okt 2021 12:20 #1334207

  • nardus
  • nardus's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6101
Ik zou er nog een active balancer bij zetten. Als je met hogere laadstromen werkt (>30A) doet de JDB alleen het niet zo goed.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Fool-proofing en gelijktijdigheid LiFePO4 systeem 21 okt 2021 12:26 #1334208

Nachtvlinder schreef :
[...]
De fool-scenario's die ik voorzie zijn:
  • Bij gesloten cross-over en LiFePO accu aangesloten zal, na starten motor, de dynamo direct gekoppeld zijn met de LiFePO accu en de laadstroom niet beperkt worden door de DCDC converter zoals normaal het geval is. De dynamo zal niet meteen kapot gaan, maar hoe open ik deze schakelaar weer nadat de motor gestart is?
Victron heeft een cyrix-ct-li module die start assist aanbiedt en automatisch weer afschakelt na 30(?) seconden. Dit automatische mechanisme zorgt ervoor dat de dynamo niet overbelast wordt. Daar zullen waarschijnlijk meer dan die 30 seconden voor nodig moeten zijn. Let wel op juiste kabeldiktes!! Ook al is het voor nood. Volgens mij is het niet zo'n probleem als je de startknop indrukt, even de crossover switch omzet en dan nadat de motor gestart is weer uitschakelt. Hiervoor moet volgens mij wel de startaccu aanwezig zijn in het systeem, gezien anders de dynamo zijn vermogen nergens kwijt kan.
  • DCDC converter gaat automatisch aan bij detectie laadspanning aan haar ingang. De bedoeling is dat er gedetecteerd wordt wanneer de motor loopt. Hoe voorkom ik dat deze reageert op de tricke-charge (4A) uitgang van de Multiplus wanneer aan de walstroom?
Ik ken de DC-DC lader niet, maar (sommige?) Victron Orions kun je met een remote aan/uit ingang schakelen. Deze zou je dan op het contactslot/dynamo kunnen zetten, zodat alleen als de motor loopt de DCDC omvormer inschakelt. Als die DCDC omvormer dus zo'n regelpoortje heeft is dit een optie. Alleen zie ik in je diagram het zonnepaneel ook aan startaccu kant zitten. Als je plan is om de LiFePo4 ook op te laden met die DCDC omvormer via het zonnepaneel, dan gaat dit niet lukken.
  • Van welke gelijktijdigheid moet ik uit gaan? Als ik alle gebruikers van het DC paneel optel, kom ik op 40A, maar de kans dat die allemaal tegelijk aan staan lijkt mij niet zo groot. Hoe ga je hier mee om in de praktijk?
Gewoon afzekeren op 50A en kabels van juiste diameter gebruiken. Als alternatief een automatische zekering plaatsen zo dicht mogelijk bij de accu met het amperage wat je wel naar het paneel wilt laten gaan (bijv 25A). In praktijk wil je je niet bezig houden met welke apparatuur tegelijk aan kan en je opvarende hierop instrueren met risico dat onderweg je volledige paneel inc boordverlichting etc uitvalt.
  • Welke onhandige situaties komen in de praktijk regelmatig verder voor waar rekening mee gehouden moet worden?
Wat mij opvalt in het diagram is dat je de BMV met 1 shunt op twee accu's aansluit. Nu weet ik niet idee hierachter, maar zoals het getekend is met 1 shunt, vermoed ik dat je altijd de service accu meet?

Verder nog wat zekeringen plaatsen tussen de accu's en hoofdschakelaars.

Verder let op de multiplus configuratie: de aansluiting voor het laden van de startaccu is 'direct' gekoppeld aan de uitgang voor de LiFePo4 bank. Dus het laad algoritme en voltages en laadfase (bulk/absorption/float etc) van beide poorten zijn altijd in sync. Alleen is de startaccu poort beperkt tot 4A. Dit kan ongewenst zijn!
Maxi 33s - Hide-Away - Stevensweert
Laatst bewerkt: 21 okt 2021 12:41 door Orange Sunset.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Fool-proofing en gelijktijdigheid LiFePO4 systeem 21 okt 2021 13:24 #1334214

Dank voor de reacties.
  • Mijn idee was met die "emergency crossover switch" (drie schakelaars 2 sleutels...) ook langere tijd alles te kunnen voeden vanuit alléén de LiFePO batterij, maar dat gaat inderdaad niet op die manier: op enig moment zal de dynamo te heet worden. Ik heb daarom de dynamo nu permanent aangesloten op de startaccu: deze wordt dan altijd belast én kan bij gebruik van de noodschakelaar (alles gevoed uit alléén de LiFePO batterij...) niet overbelast worden door de LiFePO battery.
  • Deze "3 schakelaars 2 sleutels" schakelaar mag nu ook omgezet worden wanneer de motor loopt
  • Goed idee niet te ingewikkeld te doen over gelijktijdigheid. Kabel naar DC paneel wordt wat zwaarder...
  • Aktive balancering zie ik persoonlijk geen noodzaak voor. Zie het YT kanaal van Will Prowse of Off-grid garage. De JBD is ook in te stellen om na het laden te balanceren trouwens - als het nodig zou zijn doet ie af en toe maar een stukje
  • Voor de TS800 ga ik de beroemde paarse "pin 1" gebruiken dan als "permissive" om te converteren. Als óók de ingangsspanning hoog genoeg is, mag ie aan. Het auxillary relais van de Multiplus kan ik dan laten sluiten wanneer dat apparaat géén AC detecteert
  • PV paneeltjes hoeven alleen de zelfontlading van de startaccu bij te houden. De twee mini-paneeltjes zetten überhaubt geen zoden aan de dijk icm met LiFePO batterij ;)
  • Dat de trickle charge uitgang meeloopt met de hoofduitgang van de Multiplus met 0.5V verlaging wist ik niet. Dat betekent dat de startaccu nooit heel vol komt. Dat moet de motor dan maar doen..

Zoiets?



Volgende hoofdstuk wordt dan het vinden van de juiste instellingen van TS800 en Multiplus. Die TS800 kent geen laadintelligentie en is niet meer dan een CC CV voeding eigenlijk... Dus bij héél lang motoren de CV zó laag instellen dat deze spanning langdurig op de cellen mag staan (goed voor de passieve balancer - die heeft lekker veel tijd!) OF hogere CV maar met een beperkte absorpietijd. Absorptietijd laten bepalen door SOC relais in de BMV accumonitor te stoppen op bv 80% SOC?
Laatst bewerkt: 21 okt 2021 13:39 door Nachtvlinder.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Fool-proofing en gelijktijdigheid LiFePO4 systeem 21 okt 2021 13:56 #1334220

  • prein2
  • prein2's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 148
DCDC converter gaat automatisch aan bij detectie laadspanning aan haar ingang. De bedoeling is dat er gedetecteerd wordt wanneer de motor loopt. Hoe voorkom ik dat deze reageert op de tricke-charge (4A) uitgang van de Multiplus wanneer aan de walstroom?

kan inderdaad met de 'enable pin 1'. In mijn boot heb ik die niet, dus ik heb de victron Argofet laten zitten. Dan gaat t ook vanzelf goed..
dynamo -- argofet poort 1 -- DCDC lader
          argofet poort 2 -- startaccu incl acculader
Overigens heb ik een aparte acculader, omdat ik die laadstroom van de multiplus maar slecht instelbaar vind..
Laatst bewerkt: 21 okt 2021 13:56 door prein2.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Fool-proofing en gelijktijdigheid LiFePO4 systeem 21 okt 2021 14:01 #1334221

  • holtere
  • holtere's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 16254
Ik heb gewoon om wat te proberen wat laadtestjes gedaan en de screenshotjes zijn van de JDB bms app.
De dcdc converter ingesteld op 50A laden bij 14 volt.
Je ziet de stroom afnemen tot weinig en helemaal rechts tikt de spanning de 3,45 aan waarop de bms beveiliging ingaat en het laden afbreekt. Die staat dus met 3,45 laag ingesteld. Hij egaliseert meen ik vanaf 3,4. Dat egaliseren is maar poepieweinig, slechts af en toe geeft ie aan dat die daar mee bezig is.

Je kun zo wat praktijk proefjes doen om te zien wat er gebeurt.
Mijn plan tot dusver was om de converter op 13,6 in te stellen. Meen begrepen te hebben dat bij die spanning niets uit de hand kan lopen en de accu's zijn dan vol genoeg. De bms hoeft dan niet in te grijpen.
Aftoppen kan met de walstroom eventueel.
Laatst bewerkt: 21 okt 2021 15:28 door holtere.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Fool-proofing en gelijktijdigheid LiFePO4 systeem 21 okt 2021 14:01 #1334222

  • holtere
  • holtere's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 16254
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Fool-proofing en gelijktijdigheid LiFePO4 systeem 21 okt 2021 15:51 #1334239

Je bedoelt dat bij 3.4V per cel laden de tailcurrent 0 is? Zou kunnen, al duurt het dan wel wat langer voordat de batterij vol is (hoeft mss ook niet, tijdens motoren).
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Fool-proofing en gelijktijdigheid LiFePO4 systeem 21 okt 2021 16:13 #1334245

  • holtere
  • holtere's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 16254
Ze hoeven van mij niet vol, 80% is ook genoeg lijkt me. Geldt overigens ook voor onze zonnepanelen. We hebben met 280A zoveel meer dan we gewend zijn en voor de accu's lijkt me dat ook prima.
De ervaring zal het leren denk ik. Conservatief instellen, monitoren en eventueel bijstellen.
Laatst bewerkt: 21 okt 2021 16:13 door holtere.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.261 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl