Afgelopen zomer heb ik me bezig gehouden met het elektrificeren van mijn diesel sloep. Het was een heel project dat nu zijn afronding nadert. Omdat ik regelmatig op dit forum heb meegelezen en van veel tips gebruik heb gemaakt, dacht ik hier ook mijn bevindingen terug te geven, voor het gebruik door anderen. Een aantal foto's voeg ik toe.
Wat is mijn configuratie?
Aluminium vlet, 6,5m, ca 1500 kg, inboard diesel Yanmar 30pk, varend op blauwe diesel.
Wens:
Ombouw naar hybride, met minimale impact op het bestaande schip. Op die manier kan ik langere tochten blijven maken op de dieselmotor en stil varen op de kortere stukken.
Uiteindelijke setup:
Combinatie met Torqeedo Cruise 2.0 RL, 24V 200Ah LiFePo accu met JBD BMS en active balancer, Victron smart charger.
Het proces:
Allereerst heb ik veel lopen stoeien rond de keuze van de elektrische motor. Heb erg getwijfeld over een POD motor, maar mijn kielbalk, schroef en roer zit in de weg voor een mooie plek. Ik voelde ook weinig voor het boren van een gat in de bodem. Dat ging ergens tegen mijn gevoel in. Daarom toch de keuze gemaakt voor een elektrische BBM. Qua fabrikaat heb ik Epropulsion (Navy) en Torqeedo (1KW Travel of 2KWCruise) overwogen en uiteindelijk voor de Duitse makelij en een meer volwassen merk (en degelijkheid?) gekozen. Het leek me ook makkelijker om met 24V te werken dan met 48V ivm het aantal accu's of accucellen. Ik wist niet of het motorvermogen voldoende zou zijn, maar ik merk nu in de praktijk, dat starten, cruisen op ca 600W en vooral stoppen uitstekend gaat met dit vermogen. De motor is onhoorbaar stil.
De remote bediening van de motor heeft een plek gekregen op de stuurkolom. De bevestiging daarvoor is ook weer van multiplex gemaakt in combinatie met een aluminium profiel. Het gat voor de kabel met de stekker heb ik onder het aluminium profiel geboord en is daardoor onzichtbaar. De kabel loopt door de stuurkolom en onder de vloer door naar het achterschip.
Ik wilde liever niet boren in de spiegel en zocht een oplossing die verwijderbaar zou zijn voor de bevestiging van de motor. Na veel peinzen heb ik van 2*15mm multiplex een soort beugel gemaakt, die ik afneembaar kan bevestigen aan de houders van de zwemtrap. Aan deze houten beugel kan ik de BBM ophangen. Het was nog een heel gepuzzel om de goede sterkte te vinden en ook ruimte te vinden voor het opklappen van de motor, wat mogelijk moest blijven. Door een deel van de bovenste laag van de beugel te verwijderen ontstond die ruimte. Extra sterkte heb ik toegevoegd met twee aluminium profielen.
Ik heb loodaccu's en LiFePo accu's overwogen. Zowel kant en klaar als zelfbouw. Uiteindelijk besloten tot zelfbouw van een LiFePo accu van 24V, 200Ah, dus 4800Wh, vanwege het gewicht, de omvang en de kosten. Ook leek het me een leuk project om zelf te doen. Het maximale vermogen van de motor is 2000W, dus in theorie is 2,5 uur varen op vol vermogen haalbaar. Het liefst wil je de accu's gebruiken tussen de 25 en 75% van hun lading, dus in de praktijk heb je misschien minder capaciteit beschikbaar.
De accu bestaat uit 8 losse cellen van max 3,65 Volt. Het balanceren van de cellen ging moeizaam. en kreeg ik in parallelschakeling niet goed voor elkaar. Uiteindelijk heb ik ze stuk voor stuk eerst op 3,55, toen op 3,6 en tenslotte op 3,65 volt gebracht, voor ik het geheel samenbouwde met extra dikke koperen busbars. De accu's zijn geklemd tussen twee multiplex paneeltjes die met sleufgaten op een multiplex bodemplaat verbonden zijn. Vier draadeinden houden het geheel bij elkaar. De accucellen zijn gescheiden door kunststof plaatjes, waarvan alleen de rand is overgebleven, omdat de cellen in het midden iets dikker zijn dan an de randen. Zo paste het geheel nog precies in de gereedschapskoffer. In die fase heb ik ook een active balancer toegevoegd, die ik uitschakelbaar heb gemaakt. Deze kan met een stroom van 1A balanceren, wat veel meer is dan de balanceerstroom van de BMS.
Ik ben gestart met een Daly Smart BMS, maar die is tijdens het bouwen gesneuveld. Ik denk dat de -pool een keer los geweest is, terwijl de sensordraden verbonden waren aan de cellen. In afwachting van reparatie heb ik hem vervangen door een 100A JBD BMS. Qua interfacing en overall ben ik over die laatste meer tevreden. De handleiding van Overkill solar heeft me ook goed geholpen. Ik wilde de accu ook kunnen ontladen, want de accu lang op 100% laten staan is niet gunstig. Daarvoor gebruikte ik in plaats van een inverter (die ik niet heb), een 24V 600W verwarmingselement, in een emmer water.
De accu, de motor en de oplader heb ik voorzien van deelbare Anderson connectoren. Met een hydraulische krimptang, kon ik de dikke 10-25mm2 kabels monteren op Klauke kabelschoenen. Solderen heb ik ook geprobeerd, maar leek me minder bedrijfszeker door de kans op breuk. De kabelset van de motor bevat al een schakelaar en ik heb de standaard accupolen vervangen door kabelschoenen van 6 (-pool) en 8mm (+pool). De standaard zekering (accupoolvariant) heb ik ook door een MEGA zekering vervangen aan de +pool vervangen. Het gewicht van de accu incl bekabeling en behuizing is ca 42kg, dus nog redelijk alleen te tillen.
Uiteindelijk moest ik toch in de aluminium spiegel van de boot boren om de stroomkabel naar de motor te maken. Ik zocht naar een mooie afsluitbare kabeldoorvoer, en ben uiteindelijk uitgekomen bij een stuk raamrubber, dat ik kreeg. Ik heb geprobeerd het kleinst mogelijke gat te maken, waar de accu-stekker nog net doorheen past, maar waar ik ook het raamrubber nog in kon buigen. Het voelt als een joekel van een gat, als je met zo'n gatenzaag aan de slag gaat, maar uiteindelijk valt 54mm nog mee. Het gat zit vlak onder het dek precies achter de verbinding van de kabelaring en valt daarmee niet zo heel erg op.
Een van de dingen die ik vooraf niet wist, hoe het zou gaan met de besturing als ik elektrisch zou varen. De aandrijving zit nu namelijk achter het roer en ik dacht dat ik de motor wel vast in de middenstand kon zetten. Ik had gehoopt op wat meer schroefwerking, maar dat valt tegen. Veel minder als van mijn bestaande schroef. Als ik op kruissnelheid vaar, kan ik met mijn hydraulische roer prima kleine correcties maken. Manoeuvreren en keren lukt niet, balen, dus daar moet ik nog iets voor verzinnen. Ik zou een hydraulische zuiger op de BBM kunnen maken, maar dat vind ik te veel gedoe en niet mooi. Ik heb besloten een soort helmstok te (laten) maken van RVS, waarmee ik de BBM kan draaien als ik moet manoeuvreren of moet keren. Die bevestig ik dan aan de motor met een bout en een soort kapje op de aansluiting voor de hydraulische besturing. Die helmstok gaat 50 cm omhoog en zal dan horizontaal reiken tot aan het rand van de kuip. Wie weet zet ik hem wel vast op een soort lampje in de neutraal-stand. Dit lijkt me de makkelijkste oplossing die ook verwijderbaar is.
Hopelijk vind je het leuk deze bevindingen te lezen en inspireert het je misschien. Als je nog opmerkingen of tips hebt, bijvoorbeeld voor de te maken besturing op de motor, dan vind ik het leuk om dat terug te horen.