Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

za apr 05 @ 2:00PM -
Zeilersforum Wintermeeting 2025
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten
  • Pagina:
  • 1
  • 2

Onderwerp: 4x 100AH of 2x 200AH

4x 100AH of 2x 200AH 29 okt 2021 19:47 #1336057

Ik wil mijn accu's vervangen en upgraden.
Nu vraag ik mij af of er een belangrijk voor of nadeel is om zo groot mogelijke accu's te kopen?
(behalve het gewicht natuurlijk)

2 x 200AH is heel wat goedkoper dan 4x 100AH.
Zijn er grote nadelen t.o.v. kleinere accu's?
Laatst bewerkt: 29 okt 2021 20:02 door riddersma. Reden: typo
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

4x 100AH of 2x 200AH 29 okt 2021 20:22 #1336068

  • Sailabout
  • Sailabout's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1378
Ruimte?
V1122 Silmaril - www.sailabout.nl/Blog/
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

4x 100AH of 2x 200AH 29 okt 2021 20:27 #1336069

  • holtere
  • holtere's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 17086
Voordelen:
Veel minder kabels.
Compacter
Laatst bewerkt: 29 okt 2021 20:28 door holtere.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

4x 100AH of 2x 200AH 29 okt 2021 20:30 #1336070

het is altijd ÈÈN cel die het eerst stuk gaat.
Heb je 4 accu´s dan koppel je er één los en ga je verder met 3. Je hebt dan even tijd om nieuw te zoeken wat het best past.

En 4 gelijke accu´s parallel kun je zien als één grote accu, met als voordeel dat de ruimte waar ze in moeten staan mogelijk wat beter te benutten is.

Ik heb drie dagen terug die ÈNE eerste cel stuk gehad, die accu losgekoppeld en ik ga verder met de twee overige accu´s uit de set van drie 130Ah accu´s.
Deze zijn nog net handelbaar genoeg wat betreft gewicht.

De 2 vorige sets hebben altijd op 14,2V als absorptie spanning gestaan, gingen 11 en 12 jaar mee.
Deze set heb ik het laatste jaar op 14,4 als absorptie spanning gesteld. Ze zijn nu 7 of 8 jaar oud.
Ik ben van mening dat 14.2V beter is dan 14,4V als absorptie spanning, maar dit aantonen een ander ding.

Inmiddels zijn 3 nieuwe accu´s besteld. Worden van een ander fabrikaat om reden dat er nogal problemen zijn in de accu levering in Iberica.
En ze moeten wel in de beschikbare ruimte passen.

Het gaat even duren voor ze ter plaatse zijn, maar ik kan dat makkelijk overbruggen met de twee resterende accu´s verwacht ik.
Ook die worden gelijktijdig vervangen, die hebben ook dat jaar op 14,4v gstaan.
En wanneer je linkerschoen versleten is zal de rechter ook een eind op weg zijn, dus wordt alles gelijktijdig vervangen.

Met één of twee grotere accu´s had ik nu een probleem gehad.

Mijn stelling. 4 accu´s met samen de zelfde capaciteit is beter en handelbaarder dan één of twee grotere accu´s met een capaciteit die gelijk is.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

4x 100AH of 2x 200AH 30 okt 2021 06:55 #1336123

  • rooiedirk
  • rooiedirk's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6861
In principe heeft Saeftinge gelijk. Maar de meeste mensen hier zullen toch wat moeite hebben om die ene rotte cel te vinden, vooral omdat die ene cel de rest van de accu's leeg zal trekken. En met de hele accubank plat welke is de boosdoener. Als je er contienu bovenop zit, en weet wat je doet/ziet/meet dat zou ik voor 4 gaan, anders weggegooid geld.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

4x 100AH of 2x 200AH 30 okt 2021 08:17 #1336152

4x100

Gebruik zelf 5x Wilson 105: is betaalbaar en heel degelijk: www.georgekniest.nl/artikel/13...5-ah-deep-cycle.html
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

4x 100AH of 2x 200AH 30 okt 2021 08:42 #1336160

Bij accu’s parallellen moeten ze identiek zijn, liefst uit dezelfde batch en alle kabels van gelijke lengte en kwaliteit.
Als er een slechte tussen zit is je bank zo goed als je slechtste accu.
Ik zou als het past voor 2 gaan, goedkoper, minder kabels en meer fail proof.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

4x 100AH of 2x 200AH 30 okt 2021 09:02 #1336162

  • FKZ
  • FKZ's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1209
Waar praten we hier over je wilt 4x12v 100ah fla of 2x 200ah fla instaleren? Geeft bruto 400ah en netto 200. Met 4 accus heb je meer kabels meer overgangen en meer kans op onbalans door overgangs weerstanden.
Je kan ook een 200ah lifepo accu overwegen. Dat is kwa vormaat 1x een 100 ah fla accu. Dit kan in 4x 200ah 3.2v cellen of 8x 100ah 3.2 cellen in 4s2p confuguratie. In beide gevallen heb je netto net zoveel ah ter beschikking.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

4x 100AH of 2x 200AH 30 okt 2021 09:47 #1336173

Wanneer de eerste cel het laat afweten merkt een oplettend iemand dat onmiddelijk, ook zonder accu monitor.
De accu wordst wat warmer, er gaat meer stroom heen dan naar de andere en vanzelfsprekend zijn alle kabels gelijk. Dat komt hier zoveel ter sprake dat het niet gemist kan worden.
overangsweerstanden zijn dan ook voor alle acxcu´s precies gelijk.

het zal een afweging worden tussen een iets goedkopere instalatie of een hufterproof instalatie.
Stel je voor dat je op weg bent naar, pakweg, Lowestoft en je enige grote goedkope accu geeft de pijp aan Maarten, dan drijf je daar met snel minderende electra in een donkere nacht met veel beroepsvaart.
Heb je meerdere, kleinere, iets duurdere accu´s, dan voel je even welke het warmst is, die koppel je af en je kunt zonder grote problemen verder, MET verlichting!!

Velen hebben een accu monitor om te waarschuwen. Zit daar geen mogelijkheid op om die temperatuur sensortjes de temperatuur van iedere accu +aansluiting te meten.
Die sensortjes die in zo´n aansluitklemmetje verborgen zitten.

Bij mijn vloeistof accu´s ontdekte ik het omdat één cel meer water verbruikte en wat later de pluspool warmer aanvoelde.
Accu los genomen, even meten en het was duidelijk.
Met beide overgebleven accu´s kan ik goed verder tot de nieuwe er zijn. En hoef ik niet een winkeldochteraccu te accepteren die al tijden ergens op de plank staat te verouderen.
Laatst bewerkt: 30 okt 2021 09:48 door Saeftinghe.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

4x 100AH of 2x 200AH 30 okt 2021 15:08 #1336224

Sorry maar ik vind het drogredenen. Minder accu’s is altijd beter en jou reden van backup is hier ook niet van toepassing omdat TS het heeft over 2 of 4 en bij 2 heb je ook backup als er een stuk is.
En bij enkel een grote service batterij heb je ook nog steeds de startaccu.
Een zeegaand schip heeft bij voorkeur ook nood navigatie verlichting, in de Isaf regels is dit verplicht.
Laatst bewerkt: 30 okt 2021 15:10 door Laatmaarwaaien.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

4x 100AH of 2x 200AH 30 okt 2021 16:15 #1336238

  • Wadloper
  • Wadloper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 28031
Eén punt is nog niet aan de orde geweest. Blijven die accu's permanent aan boord of moeten ze er 's winters uit om ze thuis op spanning te houden?
We praten dan over het verschil tussen ruim twintig kilo tillen of ruim veertig kilo.
Voorts: hoe worden die accu's geplaatst? In een accubak, mag ik hopen. Wil TS de bestaande bakken hergebruiken?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

4x 100AH of 2x 200AH 30 okt 2021 18:45 #1336259

  • Tony2920
  • Tony2920's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7730
Tja het is een goede vraag.
Persoonlijk vind ik het koppelen van meer als 2 accu's niet verstandig.
( Als er 1 slecht is zou je alle accu's kunnen beschadigen. )
Ik zou gaan voor accu's in 2 separate accu banken. Met een deugdelijke scheiding.
En ze niet parallel hangen. ( 1 dag de ene bank, de andere dag de andere bank gebruiken bvb ).
In de hoop zo minder kans te hebben om een dag zonder spanning te zitten.

Misschien is dat overdreven, maar gevoelsmatig ben ik geen liefhebber van accubanken met meer dan 2 gekoppelde accu's.
I run a tight . . .
Shipwreck !
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

4x 100AH of 2x 200AH 30 okt 2021 20:55 #1336303

Laatmaarwaaien en Tony,

Er wordt nogal wat geschreven over de nodzaak van accu monitoren. Geven die geen waarschuwing wanneer iets mis is met een van de accu´s.
Ik denk hierbij aan een zeer goedkoop thermo sensortje wat op de accu klem geschroefd kan worden, geeft tijdig alarm wanneer die accupool warm wordt!!
Dat hoeft zelfs niet eens aan een accu monitor te hangen, kan gewoon zelf een alarmpje af laten gaan.
Dus die defecte cel/accu tijdig ontdekken is niet zo moeilijk.

Ik heb geen accu monitor (nodig), maar wist ruim te voren dat die defecte cel er aan zat te komen, een voordeel van Vloeistof accu´s, die moet je bijvullen en een oplettend iemand ziet dan dat er verschil is tussen de cellen!!
Betreffende accu dus frequent gecontroleerd en tijdig uit bedrijf genomen.

Ik ben van mening dat 14,2V het meest geschikt is als absorptie spanning, maar hier op het forum wordt een veel hogere absorptie spanning als beter gezien.
Ik experimenteer graag, die absorptie spanning wat hoger gezet 14,4 tot 14,6V.
Dat maakte veel meer water bijvullen noodzakeleijk, één cel duidelijk meer dan de rest. Wat mij leerde dat betreffende accu´s beter op 14,2 absorptie gehouden kunnen worden.
Kost en paar jaar accu levensduur. Leergeld denk ik dan.

Met één grote accu ben je direct de hele (dure) capaciteit aan accu kwijt, met 4 accu´s slechtsa 25% en heel wat minder geld. Lang geleden kon één cel vervangen worden, mij een keer gebeurd, met de auto accu. Die viel uit bijna pal voor de deur van een bedrijf dat er een nieuwe cel inzette.
Een start accu is alleen bedoeld voor starten, heeft veel te weinig capaciteit, dat zou je moeten weten!

Voor een weekeinde zeiler geeft het niet echt veel problemen, maar bij een wat langer vakantietripje wordt het echter wel vervelend wanneer je zomaar AL je capaciteit kwijt bent.
Accu´s om de beurt gebruiken betekent dat je heel goed op de hoogt moet zijn hoe het werkt.
Wanneer je dat bent herken je ook het probleem van een defecte cel mag ik hopen.

In het verleden heb ik heel wat accu´s geplaatst. Dat was bij een heel ander gebruik dan nu. Destijds waren ze snel aan het levenseinde door verkeerd gebruik en jaren op de plank staan.
Had destijds een leverancier die ze met zuur vulde waar ik bij stond, dat is de begindatum van een accu levensduur!! Ook de accu capaciteiten aangepast aan het verbruik en dat altijd met meerdere acuu´s parallel. Om hier eerder genoemde reden!!
Nooit een klacht, wel veel nieuwe klanten, de buurboten van mijn klanten!!

Ik heb nu een experiment gedaan met een (naar mijn mening) een te hoge absorptiespanning, voor de accu´s bij mij aan boord, daar moet ik leergeld voor betalen in de vorm van kortere levensduur. maar zo steekt het leven eenmaal in elkaar. Het beveastigd wel mijn mening van de te hoge absorptiespanning. De geleerde les.

Alle drie accu´s worden vervangen, de beide andere accu´s hebben ook die te hoge absorptiespanning gehad, die zullen ook minder levensduur hebben.
Wanneer de linkerschoen versleten is zal de rechter daar ook snel aan toe zijn denk ik dan maar.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

4x 100AH of 2x 200AH 30 okt 2021 21:33 #1336315

  • PvO
  • PvO's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5223
Ik zou voor 2x gaan ipv 4x.
Dat halveert de kans dat er een accu stuk gaat.
Iedereen heeft dezelfde wind, maar niet dezelfde zeilen
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

4x 100AH of 2x 200AH 30 okt 2021 21:57 #1336320

  • Tony2920
  • Tony2920's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7730
Tja in mijn antwoord ben ik uitgegaan van de hier ten lande nu eenmaal meest verkochte accu's, en dat zijn tegenwoordig onderhoudsvrije accu's. Waar je dus geen water bijvult en daarmee ook die controle op eventueel verslechterende cellen niet meer hebt.
( Dat even voor wat betreft mijn voorkeur om niet meer dan 2 accu's in 1 bank parallel te schakelen. )
Als je dat wel wil dan moet je veel verstand hebben van accu's en ze ook regelmatig controleren.
En zeker dat laatste gaat niet met onderhoudsvrije accu's.

Met 2 gescheiden accubanken hoef je niet extra op te letten welke bank meer of minder heeft verbruikt, de bedoeling is dat je ze ook apart oplaad en gebruikt.
( bvb even dagen BB en oneven dagen STB op een jaar tijd zul je dan waarschijnlijk de accu's ongeveer evenveel hebben gebruikt )

Zo zou ik het vermoedelijk doen.
I run a tight . . .
Shipwreck !
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

4x 100AH of 2x 200AH 31 okt 2021 09:18 #1336373

Saeftinghe schreef :
Laatmaarwaaien en Tony,

Er wordt nogal wat geschreven over de nodzaak van accu monitoren. Geven die geen waarschuwing wanneer iets mis is met een van de accu´s.
Ik denk hierbij aan een zeer goedkoop thermo sensortje wat op de accu klem geschroefd kan worden, geeft tijdig alarm wanneer die accupool warm wordt!!
Dat hoeft zelfs niet eens aan een accu monitor te hangen, kan gewoon zelf een alarmpje af laten gaan.
Dus die defecte cel/accu tijdig ontdekken is niet zo moeilijk.

Ik heb geen accu monitor (nodig), maar wist ruim te voren dat die defecte cel er aan zat te komen, een voordeel van Vloeistof accu´s, die moet je bijvullen en een oplettend iemand ziet dan dat er verschil is tussen de cellen!!
Betreffende accu dus frequent gecontroleerd en tijdig uit bedrijf genomen.

Ik ben van mening dat 14,2V het meest geschikt is als absorptie spanning, maar hier op het forum wordt een veel hogere absorptie spanning als beter gezien.
Ik experimenteer graag, die absorptie spanning wat hoger gezet 14,4 tot 14,6V.
Dat maakte veel meer water bijvullen noodzakeleijk, één cel duidelijk meer dan de rest. Wat mij leerde dat betreffende accu´s beter op 14,2 absorptie gehouden kunnen worden.
Kost en paar jaar accu levensduur. Leergeld denk ik dan.

Met één grote accu ben je direct de hele (dure) capaciteit aan accu kwijt, met 4 accu´s slechtsa 25% en heel wat minder geld. Lang geleden kon één cel vervangen worden, mij een keer gebeurd, met de auto accu. Die viel uit bijna pal voor de deur van een bedrijf dat er een nieuwe cel inzette.
Een start accu is alleen bedoeld voor starten, heeft veel te weinig capaciteit, dat zou je moeten weten!

Voor een weekeinde zeiler geeft het niet echt veel problemen, maar bij een wat langer vakantietripje wordt het echter wel vervelend wanneer je zomaar AL je capaciteit kwijt bent.
Accu´s om de beurt gebruiken betekent dat je heel goed op de hoogt moet zijn hoe het werkt.
Wanneer je dat bent herken je ook het probleem van een defecte cel mag ik hopen.

In het verleden heb ik heel wat accu´s geplaatst. Dat was bij een heel ander gebruik dan nu. Destijds waren ze snel aan het levenseinde door verkeerd gebruik en jaren op de plank staan.
Had destijds een leverancier die ze met zuur vulde waar ik bij stond, dat is de begindatum van een accu levensduur!! Ook de accu capaciteiten aangepast aan het verbruik en dat altijd met meerdere acuu´s parallel. Om hier eerder genoemde reden!!
Nooit een klacht, wel veel nieuwe klanten, de buurboten van mijn klanten!!

Ik heb nu een experiment gedaan met een (naar mijn mening) een te hoge absorptiespanning, voor de accu´s bij mij aan boord, daar moet ik leergeld voor betalen in de vorm van kortere levensduur. maar zo steekt het leven eenmaal in elkaar. Het beveastigd wel mijn mening van de te hoge absorptiespanning. De geleerde les.

Alle drie accu´s worden vervangen, de beide andere accu´s hebben ook die te hoge absorptiespanning gehad, die zullen ook minder levensduur hebben.
Wanneer de linkerschoen versleten is zal de rechter daar ook snel aan toe zijn denk ik dan maar.

Wat een krom betoog weer. Accu’s vullen? Laadspanning aanpassen? Voelen of cellen warm zijn? In welk jaar leef jij?
We mogen er toch wel van uit gaan dat TS en 99% van de gebruikers een VRLA in boot heeft of koopt en een moderne acculader heeft die met de juiste spanning laadt voor het type accu en fase van het laadproces.

Het is toch simpele logica dat hoe meer cellen je hebt de groter de kans is dat er een stuk gaat. En de meer schakels (kabels en connectoren) de meer kans dat er wat fout gaat. Nu is overigens tegenwoordig een defecte cel nauwelijks de oorzaak van een falend systeem, de bank verkeerd laden (laadproces niet afmaken) of te diep ontladen wel en dat een een geleidelijk proces en daarin is een accumonitor juist onmisbaar. Als jij nog structureel accu’s toepast die je met water moet vullen en laadspanningen aanpast dan begrijp ik dat je vaak defecte cellen hebt.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

4x 100AH of 2x 200AH 31 okt 2021 09:29 #1336379

Laatmaarwaaien,

lezen is kennelijk niet je sterkste kant. Schrijven met enige onderbouwing ook niet.

In 50 jaren is dit de eerste cel die (bij mij) stuk gaat. En dit na experimenteren om wat van te leren.
Al die jaren een accu levensduur van 10 tot 12 jaar!!

Probeer eens om je wilde stellingen wat te onderbouwen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

4x 100AH of 2x 200AH 31 okt 2021 09:42 #1336387

  • Gerard
  • Gerard's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2247
Saeftinghe schreef :
Ik ben van mening dat 14,2V het meest geschikt is als absorptie spanning, maar hier op het forum wordt een veel hogere absorptie spanning als beter gezien.
Volgens mij niet van belang wanneer je over een moderne lader beschikt die dat allemaal keurig voor je regelt. Ik heb een Victron- en een Ctek-lader en m'n huidige service-accubank (4 AGM-accu's - 12V 200Ah) en startaccu (1 accu - 24V 240Ah) geven na 12 jaar nog geen krimp.
Varen is plezier voor twee (Gerard van Katwijk).
Laatst bewerkt: 31 okt 2021 09:51 door Gerard.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

4x 100AH of 2x 200AH 31 okt 2021 09:44 #1336388

Saeftinghe schreef :
Laatmaarwaaien,

lezen is kennelijk niet je sterkste kant. Schrijven met enige onderbouwing ook niet.

In 50 jaren is dit de eerste cel die (bij mij) stuk gaat. En dit na experimenteren om wat van te leren.
Al die jaren een accu levensduur van 10 tot 12 jaar!!

Probeer eens om je wilde stellingen wat te onderbouwen.

Wat bedoel je met wilde stellingen?

Sulfatering en memory effect zijn vooral de oorzaak van defecte banken. Defecte cellen niet, je hebt dit dus zelf in 50 jaar een keer gehad door een eigen test, dan slaat je betoog over defecte cellen toch volledig de plank mis.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

4x 100AH of 2x 200AH 31 okt 2021 12:59 #1336452

Heren Heren,
laten we het vooral vriendelijk en informatief houden :)

ik lees verschillende meningen met onderbouwing, en dat is erg leerzaam.

misschien zijn er nog meer meningen ?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

4x 100AH of 2x 200AH 31 okt 2021 16:27 #1336500

Valt wel mee toch… er worden hier stellingen geopperd met juist een compleet verkeerde onderbouwing waarbij TS op een verkeerd spoor wordt gezet.

Zoals deze:
Met één grote accu ben je direct de hele (dure) capaciteit aan accu kwijt, met 4 accu´s slechtsa 25% en heel wat minder geld.
Als 1 accu uit een parallelle schakeling defect is dan moet sowieso het hele systeem vervangen worden, of het er nu 2, 4 of 80 zijn, je maakt immers van meerdere 1 batterij. Je kan er dan niet weer een nieuwe bij zetten, ze moeten identiek zijn.

Mijn tip: koop je accu’s bij een bedrijf die er verstand van heeft en laat je daar goed adviseren.
En let niet teveel op prijs, ga voor goed en niet enkel voor goedkoop. Met een goede accu doe je. (mits goed behandeld en geïnstalleerd) heel lang.
Laatst bewerkt: 31 okt 2021 16:33 door Laatmaarwaaien.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

4x 100AH of 2x 200AH 31 okt 2021 16:36 #1336503

  • dehler
  • dehler's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4032
@ laat maar waaien

Valt wel mee toch… er worden hier stellingen geopperd met juist een compleet verkeerde onderbouwing waarbij TS op een verkeerd spoor wordt gezet.
Als 1 accu uit een parallelle schakeling defect is dan moet sowieso het hele systeem vervangen worden, of het er nu 2, 4 of 80 zijn, je maakt immers van meerdere 1 batterij. Je kan er dan niet weer een nieuwe bij zetten, ze moeten identiek zijn.


Bovenstaande klopt niet.
Accu's die parallel staan kan iedere willekeurige accu los gekoppeld worden.

Je heb gelijk met meerdere accu's parallel aansluiten dan gebruik je accu's van hetzelfde merk, type, capaciteit. Liefst van dezelfde productiebatch. Dan komen de karakteristieken het beste overeen. De accu's worden dan tegelijkertijd opgeladen en ontladen.

Dit heeft alleen invloed op de gehele capaciteit.
Loodzwavel accu's 2 x 100 AH had ik gescheiden staan, zowel met laden via fet diode blok als ontladen door gebruikers.

Met de overstap naar Lifepo4 is dit weer veranderd.
Laatst bewerkt: 31 okt 2021 16:40 door dehler.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

4x 100AH of 2x 200AH 31 okt 2021 17:09 #1336522

dehler schreef :
@ laat maar waaien

Valt wel mee toch… er worden hier stellingen geopperd met juist een compleet verkeerde onderbouwing waarbij TS op een verkeerd spoor wordt gezet.
Als 1 accu uit een parallelle schakeling defect is dan moet sowieso het hele systeem vervangen worden, of het er nu 2, 4 of 80 zijn, je maakt immers van meerdere 1 batterij. Je kan er dan niet weer een nieuwe bij zetten, ze moeten identiek zijn.


Bovenstaande klopt niet.
Accu's die parallel staan kan iedere willekeurige accu los gekoppeld worden.

Je heb gelijk met meerdere accu's parallel aansluiten dan gebruik je accu's van hetzelfde merk, type, capaciteit. Liefst van dezelfde productiebatch. Dan komen de karakteristieken het beste overeen. De accu's worden dan tegelijkertijd opgeladen en ontladen.

Dit heeft alleen invloed op de gehele capaciteit.
Loodzwavel accu's 2 x 100 AH had ik gescheiden staan, zowel met laden via fet diode blok als ontladen door gebruikers.

Met de overstap naar Lifepo4 is dit weer veranderd.

Wat klopt er niet aan dan?
Je wil toch weer terug naar je oude capaciteit en systeem dus moet je alles vervangen, je kan er niet een bij zetten.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

4x 100AH of 2x 200AH 31 okt 2021 17:43 #1336530

Laatmaarwaaien,

probeer je eens wat beter te informeren voor je zonder enig onderbouwing wilde stellingen plaatst, zoals nu ook weer.

Loodaccu´s zijn heel goed paraallel te schakelen, of in serie. Wel door mensen die weten wat ze doen!!
In grote installaties worden niet voor niets losse 2 Volt cellen gebruikt.
Daar wordt per cel een defecte vervangen, dit zonder enig probleem.

Nog niet zo heel erg lang geleden gebeurde dit ook nog met onze auto accutjes.
Dat het voor kleinere accu´s niet meer gedaan wordt is heeft de prijs als reden.

Je laatste alinia vind ik dan wel weer juist, ondanks dat ook daar de onderbouwing ontbreekt.

Hier in de buurt verwijst men naar mij wanneer er iets aan de electra verbetert moet worden.
Al bijna 20 jaar zonder één ontevreden klant.

Wanneer je in de buurt bent, kom eens langs, dan probeer ik je in de praktijk wat uit te leggen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

4x 100AH of 2x 200AH 31 okt 2021 18:35 #1336541

Saeftinghe schreef :
Laatmaarwaaien,

probeer je eens wat beter te informeren voor je zonder enig onderbouwing wilde stellingen plaatst, zoals nu ook weer.

Loodaccu´s zijn heel goed paraallel te schakelen, of in serie. Wel door mensen die weten wat ze doen!!
In grote installaties worden niet voor niets losse 2 Volt cellen gebruikt.
Daar wordt per cel een defecte vervangen, dit zonder enig probleem.

Nog niet zo heel erg lang geleden gebeurde dit ook nog met onze auto accutjes.
Dat het voor kleinere accu´s niet meer gedaan wordt is heeft de prijs als reden.

Je laatste alinia vind ik dan wel weer juist, ondanks dat ook daar de onderbouwing ontbreekt.

Hier in de buurt verwijst men naar mij wanneer er iets aan de electra verbetert moet worden.
Al bijna 20 jaar zonder één ontevreden klant.

Wanneer je in de buurt bent, kom eens langs, dan probeer ik je in de praktijk wat uit te leggen.

Ik zeg toch niet dat accu’s niet parallel te schakelen zijn, integendeel, ik zeg allen dat als je de keus hebt het beter is om 2 parallel te schakelen in plaats van 4, daar gaat hier de vraag over.
Ik werk voor een flink bedrijf wat tientallen jaren in deze materie zit, van klein loodzuur voor schepen zoals deze tot Lithium systemen van megawatt’s aan accu capaciteit dus zie geen reden om bij jou langs te gaan om me te laten informeren
Laatst bewerkt: 31 okt 2021 18:36 door Laatmaarwaaien.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
  • Pagina:
  • 1
  • 2
Tijd voor maken pagina: 0.186 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl