Bij mij aan boord zit een DB180 laadstroomverdeler tussen de dynamo en de accu's.
Ik kwam er echter achter dat deze niet goed zit aangesloten: De aansluiting naar de d+ en de min zijn niet aangesloten. Zou dit schadelijk zijn, en wat zouden de gevolgen zijn?
Is het mogelijk dat hierdoor de laadspanning te ver oploopt als de accu's vol raken? Dit gebeurt namelijk bij mij (al sinds ik de boot heb). Daarom laad ik vooral met walstroom, en schakel ik de dynamo uit als bij motorvaren de spanning bij 14 volt komt. Indien de hoge spanning inderdaad hierdoor kan komen, hoe kan ik de d+ herkennen? Ik heb een dynamo met externe spanningsregelaar. Vanaf de spanningsregelaar verdwijnen de draden meteen in de draadboom. Op de dynamo zitten 4 aansluitingen: M, exc, +, en een onbekende (die rode draad).
Al mocht dit niet de oorzaak zijn van de te hoge laadspanning, dan ga ik een andere dynamo plaatsen (heb ik liggen, een modernere met interne spanningsregelaar, nauwelijks gebruikt na revisie, zat bij een reserve motorblokje dat ik op de kop heb getikt). Maar dan heb ik de volgende vraag: Welke aansluiting kan ik onderbreken om de dynamo aan en uit te schakelen?
Voor de volledigheid hieronder het e-schema van de motor. Helaas zijn de draadnummertjes niet allemaal evengoed leesbaar en ook niet in dezelfde volgorde getekend links en rechts.