Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

za apr 05 @ 2:00PM -
Zeilersforum Wintermeeting 2025
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: Gevolgen onvolledig aansluiten laadstroomverdeler?

Gevolgen onvolledig aansluiten laadstroomverdeler? 02 nov 2021 18:50 #1337089

  • Unster
  • Unster's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 382
Bij mij aan boord zit een DB180 laadstroomverdeler tussen de dynamo en de accu's.
Ik kwam er echter achter dat deze niet goed zit aangesloten: De aansluiting naar de d+ en de min zijn niet aangesloten. Zou dit schadelijk zijn, en wat zouden de gevolgen zijn?

Is het mogelijk dat hierdoor de laadspanning te ver oploopt als de accu's vol raken? Dit gebeurt namelijk bij mij (al sinds ik de boot heb). Daarom laad ik vooral met walstroom, en schakel ik de dynamo uit als bij motorvaren de spanning bij 14 volt komt. Indien de hoge spanning inderdaad hierdoor kan komen, hoe kan ik de d+ herkennen? Ik heb een dynamo met externe spanningsregelaar. Vanaf de spanningsregelaar verdwijnen de draden meteen in de draadboom. Op de dynamo zitten 4 aansluitingen: M, exc, +, en een onbekende (die rode draad).



Al mocht dit niet de oorzaak zijn van de te hoge laadspanning, dan ga ik een andere dynamo plaatsen (heb ik liggen, een modernere met interne spanningsregelaar, nauwelijks gebruikt na revisie, zat bij een reserve motorblokje dat ik op de kop heb getikt). Maar dan heb ik de volgende vraag: Welke aansluiting kan ik onderbreken om de dynamo aan en uit te schakelen?

Voor de volledigheid hieronder het e-schema van de motor. Helaas zijn de draadnummertjes niet allemaal evengoed leesbaar en ook niet in dezelfde volgorde getekend links en rechts.
Laatst bewerkt: 02 nov 2021 19:34 door Unster. Reden: Aanvulling
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Gevolgen onvolledig aansluiten laadstroomverdeler? 04 nov 2021 10:42 #1337425

  • Unster
  • Unster's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 382
Onderstaand heb ik het schema weergegeven zoals ik het ontcijferd heb uit het slecht leesbare schema.
Als ik echter de "nieuwe" dynamo ga aansluiten (rechter schema), kom ik 1 aansluiting te kort. En ik twijfel of vanuit het lampje de geschakelde draad, of de constante draad naar de spanningsregelaar moet.





Op internet kwam ik voor deze dynamo ook nog een spanningsregelaar met 2 draden tegen, die heeft behalve de blauwe draad (naar massa) ook een gele draad. Zou het met die regelaar wel lukken?
Dan blijft wel de vraag welke draad vanaf de lamp naar de gele draad moet, en welke naar de andere aansluiting.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Gevolgen onvolledig aansluiten laadstroomverdeler? 04 nov 2021 17:23 #1337535

  • sterlet
  • sterlet's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 50
Ik heb zo´n dynamo (A13N2) met een spanningsregelaar die ook zo een gele draad heeft (HÜCO 130377). Deze is op de ¨+¨ van de service accu aangesloten. Dit werkt perfect in combinatie met een laadstroomverdeler.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.105 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl