Wat Rooie Dirk schrijft; alle regelaars regelen op spanning. Van die eigenschap gebruik maken betekent dat gekozen kan worden in welke volgorde de regelaars stoppen/starten met laden.
Bij mij: Alle reglaars komen samen op de uitgang van de diode brug met daarop OOK de draden (van gelijke lengte)naar de accu´s.
Dat boutje op de diodebrug is niet voor niets zo lang.
Alles bij mij is Victron.
De walstroomlader staat op 12,80 Volt en regelt als voeding (niet op laden), houdt daarmee de boordspanning op die 12,8 Volt Wanneer er geen andere laadbronnen stroom leveren.
Deze lader geeft keus uit 6A of 17A, staat op 6A.
nacht verbruik is ongeveer 3A
De laadbronnen die voor het laden zorgen zijn zonpanelen met instelling voor laden in absorptie en float, hoger dan 12,8V
Na zonsopkomst schakelen die in en voeren de spanning op. De walstroomlader wordt verdrongen. De panelen leveren de laad- en gebruiksstroom gedurende de dag, in de avond gaat de wallader het verbruik leveren en handhaaft die 12,8V.
Normaal wordt de walstroom nooit aangesloten, maar nu heeft één van de drie accu´s z´n einde bereikt, beide andere samen hebben in deze donkere periode net wat te weinig vermogen om boven de gewenste 12,3V te blijven.
De gewenste accu´s in de juiste maat zijn momenteel hier moeizaam te leveren, dus nu maar even aan de walstroom.
Geen omkijken naar, alles gaat zoals het hoort.
Ik heb zo weinig als maar mogelijk electronica aan boord, dat houdt het systeem simpel en overzichtelijk.