Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: Workshop LiFePO4 accu

Workshop LiFePO4 accu 30 jan 2022 13:22 #1364236

  • nardus
  • nardus's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6107
Met dit filmpje zie je hoe warm 35mm2 flexbars en standaard busbars worden bij een load van 2100w/175a
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Workshop LiFePO4 accu 30 jan 2022 13:38 #1364240

Nardus,

Dat ziet er goed uit.................. :) :)
Gert
Laatst bewerkt: 30 jan 2022 15:35 door FriendlySailor.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Workshop LiFePO4 accu 30 jan 2022 17:27 #1364299

  • Knoet
  • Knoet's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2164
Mooi, dat ziet er goed uit. Dat de kabels aan de kant van de omvormer iets warmer worden, zou warmtegeleiding vanuit de aansluiting op de omvormer kunnen zijn?
Bert
Spækhugger
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Workshop LiFePO4 accu 30 jan 2022 21:49 #1364364

  • nardus
  • nardus's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6107
Nee, de lengte. Als ik ze 10cm langer zou hebben zouden ze nog veel warmer worden. Als je accu 1 meter van je omvormer zit zou ik minimaal 50mm2 nemen, kabels warmstoken is ook weer zonde van je energie. Maar met 175a op die korte stukjes tussen de terminals is 35/40mm2 echt genoeg. Niks mis met dikker natuurlijk, die worden dan ook weer minder warm, maar dat is echt marginaal.

Als de workshop er is zal wat opstellingen meenemen wbt topchargen, hoge loads op de cellen, interne weerstanden van diverse kwaliteit cellen en aansluiten van diverse bms-en.
Gewoon wat laten zien en hands on.

Einde van lockdown is een feit, kunnen we al een datum prikken ? B)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Workshop LiFePO4 accu 30 jan 2022 22:44 #1364373

nardus schreef :
[…]

Ik gebruik voor het aftesten van mijn cellen een oliegevulde kachel van 2000w en een zware omvormer. Goed voor een load van 168Ampere. Alles met flex 35mm2 kabel. Ik doe dit een uur lang en maak gebruik van een laserthermometer. Alleen bij de omvormer in de buurt (30cm kabel) wordt de kabel 40 graden. Daar is een 70mm kabel zeker aan te bevelen met zulke loads. De rest blijft onder de 20 graden. De (originele) bus bars zelfs nog koeler.
Ik kan deze test setup ook showen op de workshop.

Ik gebruik een 1500 watt kacheltje, maar trekt met verliezen effectief over DC dus zo’n 1800 watt. Ik trek de accu leeg in zo’n 2,5 uur. Temperatuur blijft stabiel. Van mijn flexibele busbars ook.
nardus schreef :
Met dit filmpje zie je hoe warm 35mm2 flexbars en standaard busbars worden bij een load van 2100w/175a

Aah, nu komt de aap uit de mouw ;) Dit filmpje is een 2p4s opstelling, dus die 2100w is idd 175A@12v. Verder trekken de busbars trekken effectief ook maar de helft van het amperage omdat ze parallel aan elkaar staan, iedere busbar trekt dus 87,5A. De flexbars natuurlijk het volledige amperage.

Dus logisch dat het allemaal zo koel blijft. Ik trok in een 1p4s (12v) opstelling per originele busbars dus 1800/12=150A, dat is bijna 2 keer zo veel als in jou test van het filmpje. Binnen een minuut kon je de busbars niet meer aanraken omdat ze te heet werden, misschien was het contact ook niet optimaal door oneffenheden onder de cellen. Meten kon ik ze niet met het IR pistool door de reflexie van het metaal, ik had geen krimpkous eromheen. De 300A flexibele busbars, werden nauwelijks warmer (5 graden ofzo?), kabels veel meer.
nardus schreef :
Nee, de lengte. Als ik ze 10cm langer zou hebben zouden ze nog veel warmer worden. Als je accu 1 meter van je omvormer zit zou ik minimaal 50mm2 nemen, kabels warmstoken is ook weer zonde van je energie. Maar met 175a op die korte stukjes tussen de terminals is 35/40mm2 echt genoeg. Niks mis met dikker natuurlijk, die worden dan ook weer minder warm, maar dat is echt marginaal.

[…]

Dat verlies met langere kabels is inderdaad niet gering. Bij mij zit de multiplus in de proefopstelling met 2 meter lange kabels verbonden en dat kacheltje van 1500w doet op DC 1800w, verlies van 300w waarbij de omvormer (93% rendement dacht ik) zo’n 105w van veroorzaakt, dus een whopping 195w bekabeling en aansluitmateriaal etc.


Ik verwacht niet vaak lang de omvormer op zo’n hoog vermogen te gebruiken (senseo, nespresso, krups, waterkoker zijn maar kortstondig), maar ik wil gewoon zeker zijn dat als ik het wil, dat de installatie het kan zonder gevaar. Handleiding van de multiplus 2000va zegt aansluiten obv 300A en 0-5m 70mm2 ivm piekvermogen etc, dus zo kan ik de max eruit halen.
Maxi 33s - Hide-Away - Stevensweert
Laatst bewerkt: 30 jan 2022 23:33 door Orange Sunset.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Workshop LiFePO4 accu 31 jan 2022 04:36 #1364389

Het belangrijkste is om overgangsweerstanden te voorkomen. Zorg voor grote vlakke oppervlakken met voldoende druk.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Workshop LiFePO4 accu 31 jan 2022 07:31 #1364406

Nachtvlinder schreef :
Het belangrijkste is om overgangsweerstanden te voorkomen. Zorg voor grote vlakke oppervlakken met voldoende druk.

Gaarne uitleg...............
Gert
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Workshop LiFePO4 accu 31 jan 2022 07:57 #1364410

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 29147
FriendlySailor schreef :
Nachtvlinder schreef :
Het belangrijkste is om overgangsweerstanden te voorkomen. Zorg voor grote vlakke oppervlakken met voldoende druk.

Gaarne uitleg...............

Uitleg op een retorische vraag? Dat meen je toch niet?


In geval grotere overgangsweestanden op het contact oppervlak ontstaat er warmte.
Ik denk dat de meeste warmte in het filmpje ook ontstaat door de contact overgangen en de onvermijdelijke overgangs weerstand tussen de koperen strips/, ogen en de aluminium aansluit polen.
Daarom is het van belang dat de bouten goed aangetrokken zijn en de contact oppervlakken vooraf schoon geschuurd met een Schotch Brite en ontvet.
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Laatst bewerkt: 31 jan 2022 07:57 door Calidris.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Workshop LiFePO4 accu 31 jan 2022 09:37 #1364457

Calidris schreef :
FriendlySailor schreef :
Nachtvlinder schreef :
Het belangrijkste is om overgangsweerstanden te voorkomen. Zorg voor grote vlakke oppervlakken met voldoende druk.

Gaarne uitleg...............

Uitleg op een retorische vraag? Dat meen je toch niet?


In geval grotere overgangsweestanden op het contact oppervlak ontstaat er warmte.
Ik denk dat de meeste warmte in het filmpje ook ontstaat door de contact overgangen en de onvermijdelijke overgangs weerstand tussen de koperen strips/, ogen en de aluminium aansluit polen.
Daarom is het van belang dat de bouten goed aangetrokken zijn en de contact oppervlakken vooraf schoon geschuurd met een Schotch Brite en ontvet.

Schuren en ontvetten heb ik inderdaad nog niet gedaan, maar staat bij deze dan op mijn todo-lijstje. Heeft geleidende pasta ook nog een noemenswaardig voordeel? (en zoja welke pasta wordt aanbevolen?)
Maxi 33s - Hide-Away - Stevensweert
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Workshop LiFePO4 accu 31 jan 2022 13:24 #1364549

  • nardus
  • nardus's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6107
Hier dezelfde kachel met "maar"1700w/ 140A met 25mm2 kabels tussen de polen, alleen de 30cm lange 35mm2 kabel naar de omvormer wordt wat warm.

Ook hier weer de kabels naar de gebruikers warmen sneller op dan die kleine stukjes tussen de polen.
Ik heb hier de polen niet voorbereid door te schuren btw.

Devies : gebruik 50mm2 of nog beter 70mm2 naar je omvormer.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Workshop LiFePO4 accu 31 jan 2022 15:00 #1364599

  • XanderB
  • XanderB's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2321
Hoe verhoudt zich die dikte van de kabels naar de omvormer tot de algemene rekenregels voor een draaddikte berekening? Bij zo'n berekening zou je op 50mm2 uitkomen als je uitgaat van een lengte naar de omvormer van 1 meter met een acceptabel verlies van 1%. Ik neem aan dat de draad naar je omvormer max 50cm is ipv 1 meter?
Dus reken je eigenlijk met een acceptabel verlies van minder dan 0,5%?

(zie bv www.sjoerd.be/tools/camper-draaddikte/ )
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Workshop LiFePO4 accu 31 jan 2022 15:08 #1364607

Calidris schreef :
FriendlySailor schreef :
Nachtvlinder schreef :
Het belangrijkste is om overgangsweerstanden te voorkomen. Zorg voor grote vlakke oppervlakken met voldoende druk.

Gaarne uitleg...............

Uitleg op een retorische vraag? Dat meen je toch niet?


In geval grotere overgangsweestanden op het contact oppervlak ontstaat er warmte.
Ik denk dat de meeste warmte in het filmpje ook ontstaat door de contact overgangen en de onvermijdelijke overgangs weerstand tussen de koperen strips/, ogen en de aluminium aansluit polen.
Daarom is het van belang dat de bouten goed aangetrokken zijn en de contact oppervlakken vooraf schoon geschuurd met een Schotch Brite en ontvet.

Ja dat meen ik echt. En waarom??

Kijk nu weet iedereen wat je bedoelt.
Daarom juist willen we ook een "workshop" houden.

In 1964 speelde ik al voor elektromonteur, dus ik vermoed dat ik het wel begrijp.
Gert
Laatst bewerkt: 31 jan 2022 15:12 door FriendlySailor.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Workshop LiFePO4 accu 31 jan 2022 15:22 #1364618

  • holtere
  • holtere's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 16764
In de manual van Victron staan de vereiste kabeldiktes precies vermeld.
Hoef je niet te gokken.
Spoiler:
Ze zijn altijd dikker dan je hoopt :laugh:
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Workshop LiFePO4 accu 31 jan 2022 21:06 #1364800

nardus schreef :
Hier dezelfde kachel met "maar"1700w/ 140A met 25mm2 kabels tussen de polen, alleen de 30cm lange 35mm2 kabel naar de omvormer wordt wat warm.

Ook hier weer de kabels naar de gebruikers warmen sneller op dan die kleine stukjes tussen de polen.
Ik heb hier de polen niet voorbereid door te schuren btw.

Devies : gebruik 50mm2 of nog beter 70mm2 naar je omvormer.

Bedankt voor de moeite nardus. Ik denk dat je testen redelijk overeen komen met mijn resultaten. Op de busbars na dan ;)

Busbars blijven koel, kabels naar verbruikers warmen langzaam op. Ik moet nog het eea optimaliseren.
FriendlySailor schreef :
[…]

Ja dat meen ik echt. En waarom??

Kijk nu weet iedereen wat je bedoelt.
Daarom juist willen we ook een "workshop" houden.

In 1964 speelde ik al voor elektromonteur, dus ik vermoed dat ik het wel begrijp.

En daarvoor dank ;)
holtere schreef :
In de manual van Victron staan de vereiste kabeldiktes precies vermeld.
Hoef je niet te gokken.
Spoiler:
Ze zijn altijd dikker dan je hoopt :laugh:
Exact, daarom gebruik ik ook 70mm2, staat inderdaad netjes vermeld welke kabeloppervlakte bij welke lengte geadviseerd wordt.
Maxi 33s - Hide-Away - Stevensweert
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Workshop LiFePO4 accu 31 jan 2022 21:50 #1364809

  • XanderB
  • XanderB's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2321
holtere schreef :
In de manual van Victron staan de vereiste kabeldiktes precies vermeld.
Hoef je niet te gokken.
Spoiler:
Ze zijn altijd dikker dan je hoopt :laugh:

Dat zeg je wel, maar in die handleiding staat dat die dikte geldt bij lengtes van 0 tot 6 meter. Nu is een kabel van 50cm een wereld van verschil vergeleken met 6 meter. Ik ben benieuwd naar de warmteontwikkeling van dezelfde test met dezelfde diameter met een kabel van 6 meter.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Workshop LiFePO4 accu 31 jan 2022 22:54 #1364823

XanderB schreef :
holtere schreef :
In de manual van Victron staan de vereiste kabeldiktes precies vermeld.
Hoef je niet te gokken.
Spoiler:
Ze zijn altijd dikker dan je hoopt :laugh:

Dat zeg je wel, maar in die handleiding staat dat die dikte geldt bij lengtes van 0 tot 6 meter. Nu is een kabel van 50cm een wereld van verschil vergeleken met 6 meter. Ik ben benieuwd naar de warmteontwikkeling van dezelfde test met dezelfde diameter met een kabel van 6 meter.

Vergeet niet dat er ook nog zo iets is als regelgeving mbt elektrainstallaties. Hierbij worden eisen gesteld aan de oppervlakte van de kabels, amperages en isolatiemmantel. Deze regels hanteer ik liever dan obv zelf gemaakte testen onder de eisen te gaan zitten. Hier te vinden: boathowto.com/electrics/iso-ampacity-tables/

Dus als voorbeeld met nardus zijn 2100w kachel, dat is dus 175A zonder verlies. Als je dan een kabel met een mantel voor 60o celcius neemt, dan heb je 120mm2 nodig, maar een mantel die 200o kan hebben slechts 25mm2.

Hierover dient nog een correctie gemaakt te worden obv hoeveel kabels gebundeld zijn en of de kabels door de motorruimte lopen of niet. Die tabellen staan ook in dat document.

Bundel je meerdere kabels samen 2 keer plus en 2 keer min, dan ‘derate’ de kabel en mag minder ampere eroverheen. Dus met voorbeeld van nardus zijn kachel en een bundel van 4 kabels derate je met factor 0,7. Dat betekent dat de kachel als 250A gerekend moet worden. Dat krijg je met de 60o mantel niet gehaald en is minimaal 70mm2 met 70o mantel nodig of 50mm2 met 200o mantel.
Maxi 33s - Hide-Away - Stevensweert
Laatst bewerkt: 31 jan 2022 22:56 door Orange Sunset.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Workshop LiFePO4 accu 01 feb 2022 04:57 #1364828

XanderB schreef :
holtere schreef :
In de manual van Victron staan de vereiste kabeldiktes precies vermeld.
Hoef je niet te gokken.
Spoiler:
Ze zijn altijd dikker dan je hoopt :laugh:

Dat zeg je wel, maar in die handleiding staat dat die dikte geldt bij lengtes van 0 tot 6 meter. Nu is een kabel van 50cm een wereld van verschil vergeleken met 6 meter. Ik ben benieuwd naar de warmteontwikkeling van dezelfde test met dezelfde diameter met een kabel van 6 meter.

Een kabel van 50 cm en van 6 meter worden allebei even warm.
Hans Fix, Feeling 29DI
Met elektrische hulpmotor.
hansfix.nl/electric/
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Workshop LiFePO4 accu 01 feb 2022 08:11 #1364856

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 29147
It Paradyske schreef :
XanderB schreef :
holtere schreef :
In de manual van Victron staan de vereiste kabeldiktes precies vermeld.
Hoef je niet te gokken.
Spoiler:
Ze zijn altijd dikker dan je hoopt :laugh:

Dat zeg je wel, maar in die handleiding staat dat die dikte geldt bij lengtes van 0 tot 6 meter. Nu is een kabel van 50cm een wereld van verschil vergeleken met 6 meter. Ik ben benieuwd naar de warmteontwikkeling van dezelfde test met dezelfde diameter met een kabel van 6 meter.

Een kabel van 50 cm en van 6 meter worden allebei even warm.

Ook de contact weerstand en warmte ontwikkeling van beide kabels blijft gelijk. Kan alleen nog verschil ontstaan door warmte transport door de kabel.
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Workshop LiFePO4 accu 01 feb 2022 08:26 #1364859

  • XanderB
  • XanderB's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2321
Die moeten jullie even uitleggen: In extreme situaties vliegen kabels in brand doordat ze te warm worden vanwege een te kleine diameter. De diameter van een kabel heeft altijd een relatie met de lengte van die kabel. Hoe langer de kabel, hoe dikker hij moet zijn. Dan kun je toch niet stellen dat een korte en lange kabel van dezelfde diameter even warm worden?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Workshop LiFePO4 accu 01 feb 2022 08:51 #1364863

  • Knoet
  • Knoet's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2164
Correct me if I'm wrong, ik ben geen professioneel vonkentrekker maar heb wel opgelet bij natuurkunde. Daarom waag ik het toch om er iets over te zeggen:

Die relatie tussen lengte en benodigde doorsnede van een kabel zit hem meer in het verlies wat je acceptabel vindt. Elke meter kabel heeft een bepaalde weerstand, en elke meter van dezelfde kabel waar dezelfde stroom door loopt zal evenveel warmte produceren die je end-to-end als verlies kunt optellen. De stroom zit daar kwadratisch in, vandaar dat het gunstig is om voor grote vermogens over wat langere afstanden met een hogere spanning te werken.
Maar elke meter kabel raakt ook evenveel warmte kwijt aan zijn omgeving, daarom is het niet vanzelfsprekend dat een langere kabel ook een hogere temperatuur bereikt.

In de buurt van de uiteinden is het anders: Daar heb je connectoren met overgangsweerstanden die extra warmte kunnen produceren, en er zit geen of andere isolatie omheen waardoor de warmte-uitstraling anders is.
In het voorbeeld van Nardus zijn de afstanden zo klein dat je daar meer te maken hebt met de effecten van de uiteinden dan van de lengtes.
Bert
Spækhugger
Laatst bewerkt: 01 feb 2022 09:45 door Knoet.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Workshop LiFePO4 accu 01 feb 2022 09:45 #1364884

Er zijn altijd 2 criterea:
1) spanningsverlies: moet passen bij de applicatie. Dit is louter een “performance criterium”
2) warmteontwikkeling per meter “ampacity”

Die laatste heeft te maken met bundeling in kabelgoten, binnen of buiten machinekamer en temperatuurrating van de isolatie. Deze laatste bepaalt ook de te selecteren zekering.
Laatst bewerkt: 01 feb 2022 09:48 door Nachtvlinder.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Workshop LiFePO4 accu 01 feb 2022 12:14 #1364934

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 29147
WTF is ampicity?

Of bedoel je A/mm2?

Gepost met de officiële Zeilersforum-app
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Workshop LiFePO4 accu 01 feb 2022 13:25 #1364954

  • Knoet
  • Knoet's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2164
Calidris schreef :
WTF is ampicity?

Dat concept komt hier vandaan: boathowto.com/electrics/iso-ampacity-tables/
Bert
Spækhugger
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Workshop LiFePO4 accu 01 feb 2022 13:36 #1364959

  • holtere
  • holtere's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 16764
Nou, ik had er nog wel een idee bij. Tijd voor bijscholing Calidris... ;)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Workshop LiFePO4 accu 01 feb 2022 15:18 #1364981

  • wisman
  • wisman's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 24
Ik stap misschien laat in deze discussie Ik heb inmiddels ook meerdere cellen van EVE304, via een mooie inkoop actie IV. Ook ik ben ze aan het testen op tempratuur. Ik heb de cellen onder een victron 12\3000\120 hangen en heb gedurende 45 minuten een load gehad van 2300Watt. Ik heb alles gekoppeld met 95mm2 kabels, die in totaal ongeveer 1 meter zijn.
Nu heb ik een warmtebeeld camera en inderdaad de accu's zijn en blijven lekker koel. Ook mijn 2 X 200A Daly BMS heeft geen last, deze blijft onder de 30c. Wat me vooral opvalt is de temperatuur van bijna alle componenten om de accu's. Vooral de 300A mega zekering die heeft het zwaar, met 2300Watt is dit ook de max natuurlijk, maar ik zie deze oplopen naar 130C. Maar ook de tempratuur van de schakelaar loopt op naar 80C, en die zou moeten werken tot 400A. 95mm2 kabels worden zo als eerder in deze groep ook lekker warm. rond de 60 a 70C.

Mooi leermoment voor mij
Bijlagen:
Je bent pas echt oud als SPIJT de plaats van je DROMEN inneemt.

Kelt 29DI
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.184 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl