ReneK schreef :
[…]
Mijn ervaring is dat een niet optimaal laad regime altijd de levensduur verkort , ondanks dat op YT een meneer iets anders verteld en er andere ideeën op na houd en deze ideeën worden vooral door deze meneer in de praktijk gebracht omdat hij het zonde vind om zijn nog goede lood akku’s van boord te gooien
Die meneer gebruikte dit laadalgoritme al langere tijd ook voor zijn LiFePo4 juist om de levensduur te verlengen en beweert dat zijn lood service accu’s meer dan 15 jaar meegaan. Hij laadde zijn lood altijd met 13.2v om ze te sparen. Dit is het voltage van volledig geladen loodaccu’s in rust toestand en ook een veilig voltage voor LiFePo4.
Het idee achter zijn oplossing is dat door de geringe voltage-val tijdens ontladen van LiFePo, eerst de LiFePo4 wordt aangesproken en dus het meest ontlaadt worden. De loodaccu’s worden dan langzaam ontladen (immers voltage blijft gebalanceerd).
Als LifePo4 ongeveer rond de 12,5v (~20% SoC) ligt zijn de loodaccu’s nog steeds vrijwel vol geladen.
Als de LiFePo4 accu’s tot 12v zijn ontladen in een 4s opstelling (~10% SoC), dan zijn de loodaccu’s rond de 50% SoC. De lood accu’s wil je niet dieper ontladen en de LifePo4 ook niet. Loodaccu’s gaan het langst mee als ze lange tijd vol blijven.
Dus de loodaccu’s worden eigenlijk pas echt aangesproken tijdens de 10-20% SoC van de LifePo4.
(Ik weet dat voltage niet exact SoC is bij LiFePo4, maar in dit verhaal gaat het juist over het verschil in SoC en dan zijn deze voltages nauwkeurig genoeg)
Dus bij een volle accupack, komen eerst de meeste Ah uit het LiFePo4 en als je verder ontlaad gaan de loodaccu’s steeds meer meedoen. Op het moment dat LiFePo4 snel gaat vallen in voltage, neemt het lood het vrijwel volledig over. Dit houdt ook in dat LiFePo4 moeilijker te ver te ontladen is omdat dit wordt gecompenseerd door de capaciteit van het lood.
Hij adviseert verder ook om de LiFePo4 te sizen op 1 dag verbruik en het lood op het aantal dagen dat je met slecht weer door wilt komen. Dit ligt natuurlijk aan je vaargebied. Ik vind het helemaal niet verkeerd klinken, vooral omdat juist de loodaccu’s alleen worden aangesproken, maar ik ben geen expert op lood of LiFePo4.
Maar natuurlijk is het verhaal alleen relevant als AGM goedkoper is dan een LiFePo4 pack + toebehoren.
Bij zelfbouw duik je hier wel gemakkelijk onder, hoewel dit ook wel ligt aan je installatie. Mijn (vrij luxe) LiFePo4 project bijv kost tot nu toe rond de €3500 voor 608Ah@12v (304Ah in 2p4s opstelling), maar omvat behalve de cellen en wat aansluitmateriaal en zekeringen, ook een Multiplus 2000VA, Cerbo GX, Rec ABMS, power relais. Hier wil ik (later?) nog een DC-DC omvormer en MPPT aan toevoegen.
Ik zie meerwaarde aan integratiemogelijkheden die de Rec BMS en Cerbo GX aanbiedt zoals Modbus, MPPT, SignalK, NMEA2000, analoge tanksensoren en remote monitoring (bilge sensoren etc). Dit is voor velen wellicht overkill, maar met alleen al 3 bestaande analoge tanksensoren op NMEA2000 koppelen heb je de kosten van een Cerbo GX er al uit tov tanksensoren vervangen door NMEA2000 exemplaren. En kun je dus op MFD’s aflezen en nog andere extra’s.
PS als je Cerbo GX functionaliteit interessant vindt, dan kun je de software ook installeren op een Raspberry Pi en daarmee spelen, die is namelijk (deels?) open source en Victron heeft de instructies gedocumenteerd (go Victron!).