Wat ik mis op
de site van leertronics is bijv de handleidingen om hoe alles in te stellen is. De rommelige tekst doet ook heel ‘Chinees’ of ‘Tellsell’ (USB laad poortje erop bijv
) aan. Hoewel dat niet persé een probleem hoeft te zijn vind ik de tekst erg beperkt en onoverzichtelijk over de (aansluit-) mogelijkheden.
Ik snap ook niet waarom een
3000W omvormer/lader met piek van 6000W maar klein gereedschap kan voeden tot 1300 watt?
Als je op de link ‘geschikte accukabels’ klikt, dan navigeer je naar 25mm
2 kabels die mij inziens veel te licht zijn om een 3000W omvormer aan te kunnen (3000*100/92/12=
271A@12v).
Een Multiplus kan natuurlijk veel meer waaronder werken als wat Victron een ESS (Energy Storage System) noemt, waarbij geprobeerd wordt om bijv zo min mogelijk grid afname te realiseren. Verder kunnen slimmere BMSen de Multiplus aansturen dmv het DVCC protocol dat met een canbus integreert.
Ook vallen mij de laadvermogens erg tegen tov de vermogens van de omvormers. Als ik de 3000 watt omvormer combi pak dan heeft deze
slechts een 20A lader. Dat kan best wat laag zijn als je een wat serieuzere accubank aan boord hebt en weinig PV.
Wat ik zou missen in mijn LiFePo4 visie is een remote charger on/off schakelaar die ik met de BMS kan aansturen om het laden te onderbreken terwijl wel de omvormer nog kan worden gebruikt nog kan worden gebruikt. Maar dat ligt ook aan keuze BMS gezien sommige een ingebouwde mosfet (?) schakeling hebben waardoor laden en ontladen los uitgeschakeld kan worden.