Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

za mei 18 @12:00AM
ZF Pinkstertrip 2024
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: Raymarine Axiom 9 valt relmatig uit

Raymarine Axiom 9 valt relmatig uit 05 dec 2021 15:11 #1347461

  • Amidala
  • Amidala's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 24
Sinds een aantal maanden valt regelmatig mijn plotter zonder enig aanwijsbare reden uit. Hij valt uit en herstart zichzelf.
Gisteren bijvoorbeeld deed hij dit verschillende keren achter elkaar.
Niet echt praktisch lijkt me zo.

Alle andere instrumenten vallen dan ook mee weg en gaan in alarm door het verlies van het GPS signaal.

Netwerk bestaat uit volgende zaken allen van Raymarine en zijn ongeveer 2 jaar oud:

Axiom 9
2x i70s instrumenten
Windmeter
diepte en logmeter

Wat zou hier eventueel het probleem kunnen zijn.

Tot een aantal maanden geleden was dit eens sporadisch gebeurt maar nu al redelijk snel na de opstart en meerdere keren per tocht.

Alvast bedankt
Dufour 29
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Raymarine Axiom 9 valt relmatig uit 05 dec 2021 15:13 #1347462

  • holtere
  • holtere's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 16254
Losse draadjes, vuile contactjes ergens?
Dipjes in de spanning?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Raymarine Axiom 9 valt relmatig uit 05 dec 2021 16:04 #1347475

  • Airgead
  • Airgead's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2581
Het lijkt me dat de i70s en de windmeter en logmeter niet de oorzaak kunnen zijn, maar voor systematisch testen:

Eerst de Aixom alleen laten draaien. Hetzelfde verschijnsel? -->

EDIT: inderdaad eerst zonder SD kaartje testen is een gemakkelijker volgorde

Met een goede universeelmeter kun je min/max meting gebruiken. Hiermee controleren of er iets met de voeding is.
Alternatief is een zo direct mogelijke nieuwe lijn tijdelijk aanleggen voor de voeding.
De spanning is goed en de Axiom vertoond nog steeds hetzelfde gedrag?
Testen zonder SD kaartje.
Nog steeds hetzelfde? --> hopelijk zit er nog garantie op, de Axiom moet worden gerepareerd.

Andere short cut: laat alles zoals het is, leen een andere Axiom en kijk of je hetzelfde verschijnsel hebt. Weet je meteen of het in de Axiom zit of in de periferie.
Laatst bewerkt: 05 dec 2021 16:07 door Airgead.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Raymarine Axiom 9 valt relmatig uit 05 dec 2021 16:04 #1347476

Test het zonder geheugenkaart. Dat blijkt nog wel eens de oorzaak te zijn.
Mocht je daar niet bij kunnen komen : kaart > menu > tandwieltjes > cartografie > lighthouse kaarten. (Is een grove basiskaart)

Als je met alle andere apparaten vallen weg bedoelt dat de displays uit gaan als de spanning eraf is dan is het idd een voedingsprobleem. Als je bedoelt dat de schermen nog wel aan zijn maar geen data laten zien: dan werkt de tip hierboven mogelijk.
“A good engineer gets stale very fast if he doesn’t keep his hands dirty.”
– Wernher von Braun
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Raymarine Axiom 9 valt relmatig uit 05 dec 2021 17:20 #1347500

  • Klink
  • Klink's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 65
Zou aanslaan koelkast of een ander grote stroomverbruiker b.v. kachel kunnen zijn die de spanning zodanig laat zakken dat de genoemde items zichzelf tijdelijk uitschakelen. Accu conditie niet meer helemaal top, zeker in de winter met lage temperaturen en daardoor minder accu rendement.

Succes
Krijn
Laatst bewerkt: 05 dec 2021 17:21 door Klink.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Raymarine Axiom 9 valt relmatig uit 05 dec 2021 17:29 #1347504

  • Amidala
  • Amidala's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 24
Al bedankt voor de antwoorden. Ik zal de SD kaart er eens uithalen eerst dan.
De i70s schermen zelf vallen niet uit op dat moment, enkel geen informatie meer de bespeuren.
In april heb ik heel het netwerk geinstalleerd en in het begin geen enkel probleem gehad.
Voordien had ik enkel de Axiom als standalone en ook geen problemen.

Wanneer ik vaar heb ik geen andere grote verbruikers opstaan zoals een kachel of frigo. Frigo enkel in de zomermaanden en toen had ik het probleem niet.

Batterijen zijn beide begin dit jaar nieuw geplaatst en mijn boot hangt steeds aan de walstroom in de haven.

Het concept van de SD kaart snap ik wel niet goed waarom deze problemen kan geven. :unsure:
Dufour 29
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Raymarine Axiom 9 valt relmatig uit 05 dec 2021 18:28 #1347521

  • Reganto
  • Reganto's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1070
Goedenavond, ik had recent hetzelfde probleem bij 1 van de Axiom-plotters (ik heb er meerdere). Volgens de Raymarine dealer lijkt het een te kleine diameter voedingskabel i.c.m. met wat corrosie op een kroonsteentje te zijn, waardoor de spanning bij de Axiom af en toe wegviel. Het is dus aangepast, maar vanwege het regenachtige weer vaar ik momenteel niet veel, dus ik heb nog geen 100% zekerheid dat het nu opgelost is.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Raymarine Axiom 9 valt relmatig uit 05 dec 2021 20:36 #1347609

  • koko
  • koko's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 15519
Wegvallende data in de I70 displays doet me denken aan een storing in het SeatalkNG netwerk. Dan kom ik uit bij de ITC5 of elders in het SeatalkNG netwerk/backbone.

Ik heb iets soortgelijks eens gezien bij mij aan boord en dat bleekt te gaan om een backbone stekkertje dat niet geborgd (dat witte draaidingetje niet “op slot” gedraaid) bleek te zijn.
Begin daar eens mee. Alle stekkertjes ik de backbone (blauw) en neem gelijk die witte stekkertjes ook mee. Allemaal goed aandrukken en dus dat witte draaidingetje draaien zodat de stekkertjes geborgd zijn.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Raymarine Axiom 9 valt relmatig uit 06 dec 2021 11:32 #1347728

  • Zeehaen
  • Zeehaen's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 721
Ik heb precies hetzelfde ervaren en de oplossing lag bij het ITC5-kastje: draadjes die daarin een slecht contact maakte. Op advies van een raymarine-specialist het afdichtingsrubber eruit gehaald en weggegooid (dat oefent teveel druk uit op de bedrading) en de stekkertjes opnieuw bevestigd. Sindsdien geen problemen meer. (massadraadjes voorzien van een isolatie, om de een of andere reden laat Raymarine die 'kaal' waardoor ze sluiting kunnen veroorzaken)
groeten,
Alex

(Stadtdesign Madeira 44 RBS)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Raymarine Axiom 9 valt relmatig uit 07 dec 2021 19:49 #1348138

  • Amidala
  • Amidala's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 24
Alvast enorm bedankt voor de mogelijke oplossingen. Ik ga vrijdag eens wat bekijken en aanpassen.

Ik zal jullie hier in ieder geval op de hoogte houden.
Dufour 29
Laatst bewerkt: 07 dec 2021 19:49 door Amidala.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Raymarine Axiom 9 valt relmatig uit 07 dec 2021 21:01 #1348170

Amidala schreef :

Het concept van de SD kaart snap ik wel niet goed waarom deze problemen kan geven. :unsure:

Ben er ook nog niet helemaal achter, maar in veel gevallen blijkt er toch iets op het kaartje te staan waar de Axiom van steigert. Ik noem het zelf "delen door nul", ergens een foutje in de data op de sd kaart. Gezien de hoeveelheid data die op-en-neer gaat kan ik me voorstellen dat er soms iets spaak loopt.
Op het Raymarine users forum op Facebook is dit, naast de voeding, één van de meest genoemde oplossingen.

Ik zou overigens zelf ook eerst naar de voeding kijken. Inclusief de borging van de stekker achterop de Axiom. Keer flink rammelen met de kabelboom levert soms interessante inzichten op.
“A good engineer gets stale very fast if he doesn’t keep his hands dirty.”
– Wernher von Braun
Laatst bewerkt: 07 dec 2021 21:02 door Aquaplanning.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Raymarine Axiom 9 valt relmatig uit 07 dec 2021 21:08 #1348172

forum.raymarine.com/showthread.php?tid=9064

Kan blijkbaar worden veroorzaakt door het terughalen van instellingen die je eerder op de SD kaart heb opgeslagen.
Oplossing is dan een Factory Power ON reset + handmatig je instellingen aanpassen.
Dat doe je zo:
raymarine.custhelp.com/app/ans...lay---power-on-reset
“A good engineer gets stale very fast if he doesn’t keep his hands dirty.”
– Wernher von Braun
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Raymarine Axiom 9 valt relmatig uit 10 dec 2021 20:30 #1349054

  • Amidala
  • Amidala's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 24
Ik denk dat het probleem dus bij de SD kaart ligt. Deze eruit gehaald en het systeem viel niet meer uit.
Nu komt natuurlijk de vraag. Kan ik een gewone nieuwe micro SD kaart kopen en hierop Navionics terug zetten of heb ik pech en moet ik een volledig nieuwe Navionics SD kopen?

Ik ga ook de software updaten naar de laatste Lighthouse 3 versie via SD daar hij uiteraard geen verbinding kan maken met wifi. Kan dit update bestand ook gewoon op de Navionics SD kaart gezet worden of is dit om problemen vragen?

Alvast bedankt

Wim
Dufour 29
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Raymarine Axiom 9 valt relmatig uit 10 dec 2021 21:04 #1349062

  • ilCigno
  • ilCigno's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 17703
De support pagina van Navionics / Garmin is onbereikbaar. Via Google kom je er wel en daar is te vinden:
Can I transfer chart data from one card to another?

No. Navionics plotter cards are formatted for copyright protection purposes. The chart files on the card cannot be copied to another as they will not be recognized or display in your GPS chart plotter. A serialized Navionics plotter card is required.

Ik zou contact opnemen met een watersportwinkel waar ze deze kaartjes verkopen en vragen of het mogelijk is om een defect SD kaartje om te wisselen, er van uit gaande dat je een geldige licentie hebt.
Timo
Compromis 888 'il Cigno'
Laatst bewerkt: 10 dec 2021 21:05 door ilCigno.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Raymarine Axiom 9 valt relmatig uit 10 dec 2021 21:31 #1349064

  • Jappe
  • Jappe's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 484
ilCigno schreef :
De support pagina van Navionics / Garmin is onbereikbaar. Via Google kom je er wel en daar is te vinden:
Can I transfer chart data from one card to another?

No. Navionics plotter cards are formatted for copyright protection purposes. The chart files on the card cannot be copied to another as they will not be recognized or display in your GPS chart plotter. A serialized Navionics plotter card is required.

Ik zou contact opnemen met een watersportwinkel waar ze deze kaartjes verkopen en vragen of het mogelijk is om een defect SD kaartje om te wisselen, er van uit gaande dat je een geldige licentie hebt.

Als je nog een 2gb kaartje hebt, dan kan je die ook omruilen bij Navionics voor een grotere als je een renewal doet. Ik denk dat als je het kaartje opstuurt, ze je ook zo een nieuwe terug sturen (misschien met wat kosten voor het versturen). Hun support is best prima.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Raymarine Axiom 9 valt relmatig uit 10 dec 2021 23:31 #1349093

  • Airgead
  • Airgead's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2581
Ik heb destijds voor mijn C120 Raymarine het kaartje gewoon opnieuw op de originele CF gezet. Dus kan je gewoon proberen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Raymarine Axiom 9 valt relmatig uit 11 dec 2021 18:45 #1349289

Amidala schreef :
Ik denk dat het probleem dus bij de SD kaart ligt. Deze eruit gehaald en het systeem viel niet meer uit.
Nu komt natuurlijk de vraag. Kan ik een gewone nieuwe micro SD kaart kopen en hierop Navionics terug zetten of heb ik pech en moet ik een volledig nieuwe Navionics SD kopen?

Ik ga ook de software updaten naar de laatste Lighthouse 3 versie via SD daar hij uiteraard geen verbinding kan maken met wifi. Kan dit update bestand ook gewoon op de Navionics SD kaart gezet worden of is dit om problemen vragen?

Alvast bedankt

Wim

Een schone sd kaart werkt het betrouwbaarste voor updates. Daarnaast is het 1.6 GB aan data.

Je hoeft je navionics kaart waarschijnlijk niet te vervangen. Als je nog binnen je abonnement zit, wis de inhoud van de map Navionic en zet de data er opnieuw op. Liefst zonder de extra bodemdata, heb je als zeiler niets aan en zuipt kaartruimte. De SD kaart is waarschijnlijk fysiek goed, er staat alleen ergens code op waarvan je plotter stottert.
“A good engineer gets stale very fast if he doesn’t keep his hands dirty.”
– Wernher von Braun
Laatst bewerkt: 11 dec 2021 18:46 door Aquaplanning.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Raymarine Axiom 9 valt relmatig uit 11 dec 2021 19:01 #1349297

  • Jappe
  • Jappe's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 484
Aquaplanning schreef :
Een schone sd kaart werkt het betrouwbaarste voor updates. Daarnaast is het 1.6 GB aan data.

Je hoeft je navionics kaart waarschijnlijk niet te vervangen. Als je nog binnen je abonnement zit, wis de inhoud van de map Navionic en zet de data er opnieuw op. Liefst zonder de extra bodemdata, heb je als zeiler niets aan en zuipt kaartruimte. De SD kaart is waarschijnlijk fysiek goed, er staat alleen ergens code op waarvan je plotter stottert.


Dar heb ik op een E7 last van gehad met oudere en nieuwere data gemixt op de kaart, best vervelend als je plotter reboot, autopilot eraf gaat als je midden in de nacht ergens op de Noordzee richting Schotland zit.

Maar een E7 is een LH2-plotter, verbazend dat hetzelfde probleem zich ook op LH3 dan voor doet.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Raymarine Axiom 9 valt relmatig uit 07 jan 2022 20:12 #1357106

  • Amidala
  • Amidala's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 24
Ondertussen eindelijk naar de boot geweest.
Navionics service heeft me goed online geholpen en de kaart een reset gegeven. Echt goede service van hen.
SD kaart gekocht om de update op te doen en gisteren eerst update gedaan en dan de navionics erin.

Ongeveer een half uurtje laten aan staan en geen uitval tot hiertoe. Wanneer ik nog eens ga zeilen, eerst probleem met de lekkende CAV injectiepomp oplossen, dan zal ik meer weten maar tot hiertoe alles goed.
Dufour 29
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.323 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl