Dank voor jullie reacties!
Als ik het aansluit zoals getekend en dan het contact verbreek, heb ik dan kans dat ik de boel sloop? Zo niet, dan probeer ik dat gewoon en misschien heb ik mazzel...
Aad77: Het effect zal inderdaad vooral psychologisch zijn. Het gaat om een bejaard Renault blokje van 6,5pk zonder toerenteller. Als ik de dynamo nu uitschakel hoor ik wel duidelijk de motor wat sneller gaan lopen. De huidige dynamo is 28A, de vervangende 50A, dus het het verschil kan nog wat groter worden. En als je met wing tegen (7bft) volgas nog geen knoop loopt richting je haven, dan helpen zelfs de psychologische verschillen
. Het zou dus erg fijn zijn als ik de dynamo kan blijven uitschakelen, maar het is geen absolute noodzaak.
Is er een methode om te achterhalen of de huidige (defecte) regelaar positief of negatief regelt? Het is een Paris Rhone YL415.
De regelaar van de vervangende dynamo zit inderdaad geïntegreerd met de koolborstelhouder. Hiervan gaat er een blauwe draad naar de diodes (denk ik), zit de min via de bevstigingsbouten en is er 1 externe aansluiting.