Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: Dynamo vervangen naar ingebouwde spanningsregelaar

Dynamo vervangen naar ingebouwde spanningsregelaar 09 dec 2021 09:06 #1348538

  • Unster
  • Unster's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 363
Op dit moment heb ik een dynamo met externe spanningsregelaar. De spanningsregelaar is echter kapot en ik kan er niet direct 1 vinden als 1 op 1 vervanging.
Van een reserve motorblokje heb ik nog een redelijk recent gereviseerde dynamo liggen, met ingebouwde spanningsregelaar.

Ik weet echter niet helemaal zeker hoe ik deze moet aansluiten. Op mijn motorpaneeltje heb ik namelijk nog een schakelaar zitten om de dynamo te kunnen uitschakelen (wat meer vermogen beschikbaar voor de schroef), dit wil ik graag houden.

Hieronder het vereenvoudigde schema. Links de huidige situatie, rechts zoals ik de nieuwe bedacht heb.


Maar gaat het in de nieuwe situatie goed als ik tijdens het laden de dynamo uitschakel? Of zou ik de blauwe draad moeten onderbreken om de dynamo uit te schakelen?

Even proberen is lastig, het is erg slecht bereikbaar, de kabelboom moet aangepast en (vooral) ik heb wat angst om iets door te branden als mijn gemaakte schema niet klopt.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Dynamo vervangen naar ingebouwde spanningsregelaar 09 dec 2021 09:27 #1348548

Heel veel generatoren hebben een "trio". Dat is een extra setje diodes voor een stuurstroompje door de regelaar.

Eenmaal een gestarte wordt er door in stand gehouden, ook wanneer er geen spanning vanaf de accu komt.

Wanneer dat in de andere generator zit kun je niet meer afschakelen zonder ingrijpende wijzigingen IN de generator.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Dynamo vervangen naar ingebouwde spanningsregelaar 09 dec 2021 11:22 #1348623

  • Aad77
  • Aad77's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 717
Ik weet niet over wat voor dynamo en wat voor motor het hier gaat, maar meestal is bij een ingebouwde spanningsregelaar het geheel geintegreerd met de koolborstelhouder. Om de dynamo extern uit te kunnen schakelen moet hij opengemaakt worden om de veldstroom aan de borstels te kunnen onderbreken.
En inderdaad wordt de regelaar meestal intern gevoed door de drie hulpdiodes (D+ aansluiting).
Ik denk dat de vermogenswinst die je haalt door het uitschakelen van de dynamo meer psychologisch dan realistisch is, en het risico van de ingewikkelde ingreep op geen stukken na waard is.
Gewoon de dynamo met interne regelaar monteren en geen onnodige ingewikkelde toestanden uithalen zou ik zeggen. Ik heb trouwens bij een kennis een kapotte Mastervolt Alpha regelaar (Eur. 360,-) vervangen door een (domme) externe regelaar van 25 Euro. In zo'n geval ook nog opletten of de dynamo positief of negatief geregeld is: meeste Europese zijn negatief geregeld (1 borstel op D+, andere naar regelaar die naar de massa regelt), de meeste Amerikaanse zijn positief geregeld: 1 borstel op de massa en plus van de regelaar, die in dit geval zowel van de D+ als de B+ kan komen. Er zijn dus positieve en negatieve regelaars.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Dynamo vervangen naar ingebouwde spanningsregelaar 09 dec 2021 13:22 #1348657

  • Unster
  • Unster's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 363
Dank voor jullie reacties!
Als ik het aansluit zoals getekend en dan het contact verbreek, heb ik dan kans dat ik de boel sloop? Zo niet, dan probeer ik dat gewoon en misschien heb ik mazzel...

Aad77: Het effect zal inderdaad vooral psychologisch zijn. Het gaat om een bejaard Renault blokje van 6,5pk zonder toerenteller. Als ik de dynamo nu uitschakel hoor ik wel duidelijk de motor wat sneller gaan lopen. De huidige dynamo is 28A, de vervangende 50A, dus het het verschil kan nog wat groter worden. En als je met wing tegen (7bft) volgas nog geen knoop loopt richting je haven, dan helpen zelfs de psychologische verschillen ;) . Het zou dus erg fijn zijn als ik de dynamo kan blijven uitschakelen, maar het is geen absolute noodzaak.

Is er een methode om te achterhalen of de huidige (defecte) regelaar positief of negatief regelt? Het is een Paris Rhone YL415.

De regelaar van de vervangende dynamo zit inderdaad geïntegreerd met de koolborstelhouder. Hiervan gaat er een blauwe draad naar de diodes (denk ik), zit de min via de bevstigingsbouten en is er 1 externe aansluiting.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Dynamo vervangen naar ingebouwde spanningsregelaar 09 dec 2021 21:33 #1348806

  • Aad77
  • Aad77's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 717
Paris Rhone is Europees (Frans), dus waarschijnlijk negatief geregeld: overigens maakte Paris Rhone ook borstelloze dynamo's. Checken door de regelaar los te nemen (de twee kruisschroefjes aan weerszijden) - dan kun je zien of er uberhaupt borstels zitten, en of 1 borstel permanent aan de + (negatieve regelaar) of aan de - (positieve regelaar) zit.
Ik zou niet aan de blauwe draad gaan schakelen als je niet weet waar die voor is.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Dynamo vervangen naar ingebouwde spanningsregelaar 10 dec 2021 14:30 #1348948

  • ilCigno
  • ilCigno's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 18134
Unster schreef :
Het gaat om een bejaard Renault blokje van 6,5pk [...] De huidige dynamo is 28A, de vervangende 50A
Ik vraag mij af of het wel zo slim is om een forse 50A alternator te monteren op zo'n klein blokje. Als de accu flink leeg is zal de extra weerstand van de zware alternator een relatief groot deel van het motorvermogen opsouperen. En een alternator afschakelen terwijl de motor loopt levert een grote kans op schade op. Ik zou toch eerder een kleine alternator monteren zonder risicovolle schakelingen.
Timo
Compromis 888 'il Cigno'
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Dynamo vervangen naar ingebouwde spanningsregelaar 10 dec 2021 16:22 #1348990

Unster schreef :
Op mijn motorpaneeltje heb ik namelijk nog een schakelaar zitten om de dynamo te kunnen uitschakelen (wat meer vermogen beschikbaar voor de schroef), dit wil ik graag houden.

Of was deze schakelaar bedoeld om het elektrisch starten te verbeteren? Zou zomaar kunnen. In verhouding tot de dieselmotor met een bescheiden 4,7 Kw (6,5 Pk) is een kleinere dynamo wel passender. Ook tijdens het varen:

Bij een laadstroom van 50 Ampère bij (aangenomen) 13 Volt is dat toch 13 x 50 = 650 Watt. m.a.w. ruim 1/7 van je motorvermogen. Bij de 28 Ampère dynamo kom ik uit op 364 Watt bij 13 Volt. m.a.w. bijna (slechts) 1/13 deel van je motorvermogen. Dat maakt dus wel wat uit.
Deelnemer aan het forum sinds 21 augustus 2008
www.waterrimpels.nl
Laatst bewerkt: 10 dec 2021 16:22 door Waterrimpels.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Dynamo vervangen naar ingebouwde spanningsregelaar 10 dec 2021 16:23 #1348991

Als een dynamo heet wordt, wat in een gemiddeld motorhok zo zal zijn, levert ie een stuk minder vermogen. Van die 50 A blijft hoogstens 35 A over. Als je accu dat überhaupt al absorbeert - bij lood vaak maar eventjes...

Zeg zo’n 500 W. Bij een efficiency van 65% neemt ie 750 W van de motor. Da’s 1 PK...

Edit: gekruist ;) We zeggen ongeveer hetzelfde...

Als je half gas vaart kan dat natuurlijk prima: tussen de schroefcurve en vermogenscurve motor zit een behoorlijke afstand. Bij volgas ga je de motor wel overbelasten. Het laden zou je moeten kunnen stoppen eigenlijk, in die situaties.


Voorbeeldje: 18 PK motor. Tot 3000 rpm zie je bijna 6 PK reserve. Jouw motor is 3x zwakker dus neem even aan dat je dan ook 3x minder reserve hebt... 2 PK. Dan kun je daar dus best 1 PK nuttig van gebruiken.

Tegenwoordig bestaan slimme regelingen die je motor bij elk toerental maximaal belasten (net niet overbelasten). De ruimte die aanwezig is tussen schroefcurve en vermogenscurve wordt dan opgegeten door je dynamo. Dynamisch als functie van rpm, temperatuur van de dynamo en laadbehoefte. Wel kostbaar!
Laatst bewerkt: 10 dec 2021 17:02 door Nachtvlinder.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Dynamo vervangen naar ingebouwde spanningsregelaar 10 dec 2021 17:44 #1349008

  • Unster
  • Unster's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 363
Waterrimpels schreef :

Of was deze schakelaar bedoeld om het elektrisch starten te verbeteren? Zou zomaar kunnen. In verhouding tot de dieselmotor met een bescheiden 4,7 Kw (6,5 Pk) is een kleinere dynamo wel passender. Ook tijdens het varen:

Volgens de manual zowel voor het makkelijker starten, als voor wat meer vermogen. De 28A dynamo is origineel bij de motor, de 50A zat bij een reserveblokje dat ik gekocht had. Ik weet niet hoe dat bij de vorige eigenaar bevallen is.
En een alternator afschakelen terwijl de motor loopt levert een grote kans op schade op. 
Kun je dat uitleggen? Schade aan dynamo? Of motor/keerkoppeling?

Als ik de reacties zo lees, ga ik eerst maar eens wat proberen met een vervangende spanningsregelaar bij de oorspronkelijke dynamo. Ik ga in ieder geval niet veel geld investeren in een slimme regeling, dan is een nieuwe (elektrische?) motor eerder aan de beurt...
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Dynamo vervangen naar ingebouwde spanningsregelaar 11 dec 2021 00:58 #1349099

  • ilCigno
  • ilCigno's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 18134
Het ligt er een beetje aan hoe de alternator bedraad is en wat je afschakelt. Wat ik geleerd heb: Als je de D+ (contactslot) uitschakelt werken waarschijnlijk je motoralarmen niet meer, maar blijft de alternator wel heel. Als je de B+ afschakelt met een draaiende motor kan de alternator plotseling zijn vermogen niet meer kwijt en zal de laadregelaar (en mogelijk meer) verbranden. Maar er zijn vast betere deskundigen hier dan ik over dit onderwerp.
Timo
Compromis 888 'il Cigno'
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Dynamo vervangen naar ingebouwde spanningsregelaar 11 dec 2021 06:00 #1349101

Ik ben niet heel deskundig maar weet wel zeker dat de B+ aansluiting (de laadstroom naar de accu) lostrekken schade zal geven. De externe regelaas van bv Sterling grijpen in op de fieldwire. Die moet je, om het laden te stoppen, omhoog of naar beneden trekken, afhankelijk van het type dynamo. Die draad is echter niet altijd extern toegankelijk.

Als je aandurft je dynamo te opereren om deze uit te kunnen zetten wanneer je even al je vermogen nodig hebt op de schroef, zou ik onderstaande handleiding lezen om inzicht te krijgen.
cdn.shopify.com/s/files/1/0658...R12Vinstructions.pdf

Hier staat veel achtergrond in. Vanaf pag 14 “Understanding field control”
Laatst bewerkt: 11 dec 2021 06:05 door Nachtvlinder.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Dynamo vervangen naar ingebouwde spanningsregelaar 11 dec 2021 06:22 #1349102

Even simpel: als die externe Sterling de ook aanwezige interne regelaar opvoert door de stroom die die interne regelaar door de rotor stuurt te manipuleren (daar stroom bij te injecteren of harder aan de onderkant te trekken - bij neg geregeld)...

Dan hoeft TS toch alleen de nu door zijn interne regelaar gemanipuleerde draad naar een van de koolborstels van een schakelaar te voorzien!?

Geen veldstroom = niet laden
Wel veldstroom = de interne regelaar doet wat ie moet doen

Of gaat een losgekoppelde (dus niet kortgesloten) draaiende rotor ook nare inductie spanningen opwekken?
Laatst bewerkt: 11 dec 2021 06:23 door Nachtvlinder.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Dynamo vervangen naar ingebouwde spanningsregelaar 11 dec 2021 08:08 #1349111

  • Booty24
  • Booty24's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1601
Ik vind het elegant als je de verbruiker van de motor kan schakelen: voortstuwing of generator.
En dan is het logisch om de dynamo zwaarder te maken.
De meeste autonomie die je als voorraad meeneemt zit tenslotte in je dieseltank.

Zoals nachtvlinder uitlegt is dit alleen relevant bij volvermogen, maar bij zo’n klein motortje is dat wel 10pct en in de nieuwe situatie 20pct.

Afschakelen: tussen je dynamo en de regelaar in het AC gedeelte gaat dat prima.
Aanschakelen: als dat een fabrieksuitvoering is, wat staat daar dan over in de manual bij de oude dynamo. En wat bij de nieuwe.
Bij mij kan mijn regelaar daar niet tegen (uit zijn of afschakelen aan de DC zijde van de regelaar).

Om mijn lfp tegen overladen te beschermen schakel ik de dynamo af tussen dynamo en de regelaar en laat deze pas weer aanschakelen na het stoppen van de motor (na afkoelen). In jouw geval: een oplossing kan zijn: kiezen vóór je start; afschakelen onmogelijk maken bij draaiende motor.

Qua schema kan ik niet bijdragen daar ik een ander soort dynamo heb.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.143 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl